Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:37

Shadow0 schreef:
Er wonen 17 miljoen mensen, als iedereen daarvan besmet raakt met corona en 1% gaat dood, gaan er 1,7 miljoen mensen dood.

Dat is niet de exacte situatie rondom corona, maar om aan te sluiten bij de cijfers die ElCid noemt. 'Maar' 1% gaat om echt heel veel mensen.

100 = 2 nullen en dus komma 2 plaatsen verschuiven. Aantal is dan 170.000 mensen, alsnog heel veel trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:40

Marjo schreef:
Simpel voorbeeld; doe jij je autogordel om, om jezelf te beschermen of omdat je doodsbenauwd bent in een ongeluk terecht te komen? Of doe je het alleen maar omdat er anders een boete op staat?

Ik citeerde met instemming.

En ik voeg er aan toe:
wie een auto-ongeval meemaakt wordt op kosten van de gemeenschap verpleegd, geopereerd en gerevalideerd.

Aangezien we met elkaar die premie opbrengen, heeft 'de gemeenschap' er ook iets over te zeggen.

Dus gordels om en mondkapjes op.

En je bent er zelf bij: "onhygiënische snuitluier" - we leven niet tijdens de pandemie van 1919.
Toen was er een elementaire kennis over het nut van mondkapjes, maar zonder de details waar wij nu over beschikken.

Een wollen lap voor je gezicht 'is een tijdje je vriend (10 minuten oid) - en daarna je ergste vijand'.
Veel verpleegkundigen zijn er aan gestorven.

Anno 2020 hebben we inmiddels uitstekend materiaal - opzetten is de boodschap!!
En na anderhalf uur vervangen.

Bij het opstrooien en terugfietsen tegen de koude wind in vind ik het nog prettig ook.

(Bij het uitmesten heb ik m doorgaans af.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:54

Mara2000 schreef:
Shadow0 schreef:
Er wonen 17 miljoen mensen, als iedereen daarvan besmet raakt met corona en 1% gaat dood, gaan er 1,7 miljoen mensen dood.

Dat is niet de exacte situatie rondom corona, maar om aan te sluiten bij de cijfers die ElCid noemt. 'Maar' 1% gaat om echt heel veel mensen.

En nu met rekenmachine ;)

:oo :oo :oo

Ok. Dat is echt erg. Mijn nederige excuses, en eerlijk, als Tamary het niet zo rechtstreeks had uitgelegd had ik het nog niet gezien. (Dank Tamary.)

Het had dus 170.000 moeten zijn, je hebt helemaal gelijk. Y;(

Simbaa

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:55

Haha dat was precies waarom ik de vraag stelde!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:30

Janneke2 schreef:
Marjo schreef:
Simpel voorbeeld; doe jij je autogordel om, om jezelf te beschermen of omdat je doodsbenauwd bent in een ongeluk terecht te komen? Of doe je het alleen maar omdat er anders een boete op staat?

Ik citeerde met instemming.

En ik voeg er aan toe:
wie een auto-ongeval meemaakt wordt op kosten van de gemeenschap verpleegd, geopereerd en gerevalideerd.

Aangezien we met elkaar die premie opbrengen, heeft 'de gemeenschap' er ook iets over te zeggen.

Dus gordels om en mondkapjes op.

En je bent er zelf bij: "onhygiënische snuitluier" - we leven niet tijdens de pandemie van 1919.
Toen was er een elementaire kennis over het nut van mondkapjes, maar zonder de details waar wij nu over beschikken.

Een wollen lap voor je gezicht 'is een tijdje je vriend (10 minuten oid) - en daarna je ergste vijand'.
Veel verpleegkundigen zijn er aan gestorven.

Anno 2020 hebben we inmiddels uitstekend materiaal - opzetten is de boodschap!!
En na anderhalf uur vervangen.

Bij het opstrooien en terugfietsen tegen de koude wind in vind ik het nog prettig ook.

(Bij het uitmesten heb ik m doorgaans af.)

En wie van de mensen vervangt hem precies na 1.5 uur?

Ik wordt moe van de redeneringen.
Nee het mondkapje werkt nauwelijka (ook volgens het rivm), ja het is wel bewezen dat mondkapjes slecht zijn bij verkeerd dragen.
Nee niemand wisseltelke 1.5 uur van mondkapje en dat gaat ook nooit gebeuren.

Eindconclusie van elk weldenkend mens: dat hele kleine minimini voordeeltje dat het dragen van den mondkapje heeft wordt totaal teniet gedaan doordat het niet goed gebruik van het mondkapje dat door 99% van de mensen wordt gedaan.
Voor die groep zijn de (gezondheids!!!)nadelen veel groter dan de voordelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:03

Citaat:
En wie van de mensen vervangt hem precies na 1.5 uur?

Ik wordt moe van de redeneringen.
Nee het mondkapje werkt nauwelijka (ook volgens het rivm), ja het is wel bewezen dat mondkapjes slecht zijn bij verkeerd dragen.
Nee niemand wisseltelke 1.5 uur van mondkapje en dat gaat ook nooit gebeuren.

Precies anderhalf uur?
Onnodig.

Moe worden?
Marshmallow dat je er bent...!
Vergeleken met de pandemie van 1919 hebben we het makkelijk.
Ja, makkelijk.

Citaat:
Eindconclusie van elk weldenkend mens: dat hele kleine minimini voordeeltje dat het dragen van den mondkapje heeft wordt totaal teniet gedaan doordat het niet goed gebruik van het mondkapje dat door 99% van de mensen wordt gedaan.

Halve waarheden plus twee woorden in het kader van 'alles of niets',
plus een nare implicatie.
('Wie er anders over denkt is niet weldenkend'.)

En dat 'ienieminie' voordeel is voor de vaccinatie en de lockdown / social distancing verder het enige.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:15

Moderatoropmerking:
Graag in dit topic verder praten over mondkapjes op stal. In dit topic: [CV] Viruswaanzin is er ruimte om te discussiëren over het nut van mondkapjes en alle andere zaken omtrent corona.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:34

Nog helemaal niet bij stilgestaan dat mondkapjes nu ook wel is verlicht konden worden op pensionstallen, ben ik even blij dat ik net 2 weken geleden verhuisd ben naar een privé stal :P
Bij ons word het dan ook niet gedragen, er is ook niet echt een binnenruimte behalve stallen, maar die staan altijd open en zijn leeg en tevens ben je dus altijd alleen.
Kan mij wel inbeelden dat je op openbare stallen als maneges het wel "moet" dragen, al vind ik de regelgeving erg onduidelijk en op vele vlakken onlogisch ook (zoals niet nodig in een kerk). Even afgezien van dat ik totaal niet geloof in de werking van mondkapjes zeker niet in deze situatie, lijkt het me ook niet heel hygiënisch op stal, ik had in ieder geval toch altijd wel een loopneus met de kou en warme vochtige adem die dat ding helemaal nat maken in combinatie met de omgeving van stof en stal mesten. En dan dat vervangen elk uur, zo zonde van het milieu.. Zag ze vanmiddag vanuit te auto ook al weer overal op straat langs en op de weg liggen :n

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:54

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:52

Ook bij ons op de pensionstal een mondkapjesplicht, behalve als je op je paard zit.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:47

Hier is naar aanleiding van het advies van oa FNRS navraag gedaan bij de gemeente en die geven aan dat ze een pensionstal als openbare ruimte zien en er dus mondkapjes binnen gedragen moeten worden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:57

Niet iedereen mag daar zomaar binnen lopen. Een publieke ruimte is een ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Een pensionstal is zeker geen publieke ruimte. Ik weet wel hoe dat gaat, dan belt er iemand naar de Gemeente. Daar zit iemand aan de telefoon die geen idee heeft wat een pensionstal werkelijk is en die zegt om er vanaf te zijn: ja hoor dat is een publieke ruimte.
Lijkt wel of veel mensen er op kicken om met zo'n ding op te lopen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:59

Ik heb een mail naar de gemeente eruit gestuurd, maar helaas nog geen reactie. Telefonisch waren ze niet bereikbaar.

Ik ben niet anti-mondkapje, maar met mijn werk op stal en met mijn werk in de zorg is het nu wel heel veel. Tel daarbij op dat er voldoende ruimte is op stal, en ik zou het niet zo erg vinden om hem af te laten op stal.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:00

Bloodymary schreef:
Niet iedereen mag daar zomaar binnen lopen. Een publieke ruimte is een ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Een pensionstal is zeker geen publieke ruimte. Ik weet wel hoe dat gaat, dan belt er iemand naar de Gemeente. Daar zit iemand aan de telefoon die geen idee heeft wat een pensionstal werkelijk is en die zegt om er vanaf te zijn: ja hoor dat is een publieke ruimte.
Lijkt wel of veel mensen er op kicken om met zo'n ding op te lopen.

Uh, nee. In de APV staat precies hoe een adres staat aangemerkt. Iemand aan de telefoon kan dat zo zien in de computer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:03

Ik wil hiermee niet zeggen dat een pensionstal per definitie dus een openbare ruimte is, ik denk zeker dat het afhankelijk is van hoe iets aan de telefoon uitgelegd wordt en wat voor iemand de telefoon opneemt.
Maar uiteindelijk moet je ergens van uit gaan en dat je als staleigenaar de moeite neemt om zoiets verder te onderzoeken vind ik dat alleen maar goed.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:06

Als dat dan zo staat aangemerkt dan kan de pensionstal daar bezwaar tegen maken en laten wijzigen. Een pensionstal is normaal gesproken niet voor publiek toegankelijk. En dat is de definitie in de APV.
Ik begrijp ook niet waarom mensen daar allemaal over gaan bellen en mailen en niet gewoon zelf hun conclusie kunnen trekken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:13

Bloodymary schreef:
Als dat dan zo staat aangemerkt dan kan de pensionstal daar bezwaar tegen maken en laten wijzigen. Een pensionstal is normaal gesproken niet voor publiek toegankelijk. En dat is de definitie in de APV.
Ik begrijp ook niet waarom mensen daar allemaal over gaan bellen en mailen en niet gewoon zelf hun conclusie kunnen trekken.

Er zijn meerdere redenen; omdat mensen het graag netjes volgens de regels willen doen, omdat mensen geen boetes willen of bijvoorbeeld omdat dit gevraagd wordt door klanten. En nog wel veel meer ;) .
En misschien was de conclusie vooraf al dat er mondkapjes gedragen moesten worden natuurlijk. Uiteindelijk is de pensioneigenaar degene die bepaalt, óók als een stal als privé ruimte wordt aangemerkt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:21

Dat is zeker waar. Maar ik vind het soms wel erg ver gaan en houdt altijd in mijn achterhoofd wat is verstandig om te doen en wat heeft nut. En dan heb ik moeite met dit soort dingen. Ik let het hele jaar echt wel goed op, maar bij zoiets denk ik, hallo hier is echt geen enkele kans om besmet te raken, zelfs niet als er iemand op stal dat wel zou zijn. Je bent ook bijna de hele tijd in de buitenlucht, de stallen staan aan alle kanten open, in de binnenbak ben je aan het rijden. En meestal zijn er maar een paar mensen die nooit dichter dan een paar meter bij je komen. Voor een boete ben ik daar ook niet bang. Ze komen daar echt niet controleren en als dat wel zou zijn dan is die echt wel met recht aan te vechten. Bovendien zullen ze dan altijd eerst waarschuwen en zeggen op welke plekken het wel en niet moet.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:02

De aanmerking als publieke ruimte komt voort uit het feit dat de overheid heeft gesteld dat binnensportaccomodaties ook een publieke ruimte zijn. Vandaar dat de pensionstallen dus wel een mondkapjesplicht hebben. Dit heeft ook als aanvulling op de site van de knhs gestaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:07

Nee dus. Dit staat op de site van de KNHS (die het overigens ook niet altijd bij het rechte eind heeft, maar in dit geval wel):

"Het is mogelijk dat bepaalde paardensportaccommodaties niet als publieke binnenruimte aangemerkt worden, maar als privaat of besloten."

Denk dat de meeste pensionstallen (zoals ik ze ken, die van mij in ieder geval wel) hieraan voldoen.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:57

Bloodymary schreef:
Nee dus. Dit staat op de site van de KNHS (die het overigens ook niet altijd bij het rechte eind heeft, maar in dit geval wel):

"Het is mogelijk dat bepaalde paardensportaccommodaties niet als publieke binnenruimte aangemerkt worden, maar als privaat of besloten."

Denk dat de meeste pensionstallen (zoals ik ze ken, die van mij in ieder geval wel) hieraan voldoen.

Dat dus!

Een pensionstal is doorgaans geen publieke ruimte en ook geen publieke sportaccommodatie.
Een manege is dit bijvoorbeeld wel.

Ik sta op een pensionstal op het terrein van een woonhuis. Als je er niets te zoeken hebt, kom je daar niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:02

Maar de gemiddelde sportschool moet je ook lid van zijn en mag niet iedereen zomaar komen. Wat is daar anders aan? Ik ken vooral veel sportaccommodaties waar niet iedereen zomaar welkom is. Waar je dus toch lid moet zijn oid

Als je echt privé bent moet je ook weer oppassen dat je in de gaten houdt hoeveel mensen er per dag komen.

Ik zie het probleem niet. Hier ook de gemeente gebeld. In de zadelmaker en stalgang een mondkapje op, poetsen vooral in de stal en dan mag die af. Buiten mag die af en tijdens rijden ook. Alleen bij het kijken bij rijden weer op. Degene die werken op stal hoeven hem ook niet op.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:07

MyWishMax schreef:
Maar de gemiddelde sportschool moet je ook lid van zijn en mag niet iedereen zomaar komen. Wat is daar anders aan? Ik ken vooral veel sportaccommodaties waar niet iedereen zomaar welkom is. Waar je dus toch lid moet zijn oid

Als je echt privé bent moet je ook weer oppassen dat je in de gaten houdt hoeveel mensen er per dag komen.

Ik zie het probleem niet. Hier ook de gemeente gebeld. In de zadelmaker en stalgang een mondkapje op, poetsen vooral in de stal en dan mag die af. Buiten mag die af en tijdens rijden ook. Alleen bij het kijken bij rijden weer op. Degene die werken op stal hoeven hem ook niet op.

Wij komen gewoon wanneer we komen. Er is ruimte zat.

Ik zie het probleem wel. Buiten dat het gedoe is om zo'n ding op en af te gaan zetten is het ook ronduit smerig om met mondkapjes op stal te lopen. Maar ik geloof sowieso niet in mondkapjes, want het zorgt niet voor een lager aantal besmettingen. Sterker nog, in het buitenland hebben ze die plicht al heel lang en draagt het ook niet bij. Dus waarom iedereen graag zo'n ding op wil is mij een raadsel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:13

Gedoe om op en af te zetten? Vind ik niet. Net als dat het niet smerig IS. Jij vindt het smerig. Ik was sowieso mijn handen als ik iets gedaan heb op stal en mondkapje raak ik alleen bij de elastieken aan en daarna de was in. Zie niet in waarom dat smerig zou zijn. Helemaal niet omdat wij ze on de box en paddock niet op hoeven met bijvoorbeeld uitmesten. Normaal heb ik een sjaal om, die niet zo vaak gewassen wordt als mondkapje

Het gaat niet om komen wanneer je wilt, het gaat om maximaal aantal mensen dat er per dag zouden mogen komen in het ergste geval.

Het is geen wondermiddel, nee, maar dat is ook nooit gezegd. Het helpt een klein beetje en alle kleine beetjes zijn nodig. 1,5 meter helpt ook niet volledig maar is weer zo'n ding dat een klein beetje helpt, net als ventilatie en sociale contacten beperken enzovoorts

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:23

Ik vraag me in dit topic af waar gezond verstand is.
Als je met 3 paarden bij een boer staat of zoals ik meestal de laatste ben op stal, dan moge toch duidelijk zijn dat er geen sprake is van risico.
Sta je op zo‘n groot bedrijf waarbij je achter elkaar door moet kruipen naar je zadelkast, dan kan het zeker zinvol zijn.
Verder, zelfs al is het prive terrein. Als de baas zegt dat het moet, dan staat hij in z‘n recht.

Smerig vind ik het wel degelijk buiten als je bezig bent. Binnen 10 minuten is het ding zijknat van de condens en je loopneus van de kou maakt het geheel niet beter :+

Ik ben blij dat het bij ons niet hoeft. We hebben wel heldere afspraken dat er niet in de gang gepoetst wordt als je niet alleen bent zodat niemand langs je heen hoeft. Sowieso is bij ons de spreiding zo groot dat het eigenlijk nooit druk is. Je hoeft niemand dichter dan 10 meter te benaderen.