Zorgverzekering 2021

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Re: Zorgverzekering 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:42

Max eigen risico gaat hem voor mij niet worden. Ben bezig met een immunisatie kuur voor grassen en bomen. Een potje van vijf maanden kost 480 euro voor enkel de grassen of bomen. Grof gezegd kost dat bijna 2500 euro. Eigen risico geldt + eigen bijdrage.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:19

Lynnepinny schreef:
Weet iemand hoe het werkt met tandartskosten? Ik zit nu bij Ditzo, maar heb toch 500 euro aan tandartskosten moeten ophoesten dit jaar :+ moet je daarvoor altijd een aanvullende verzekering afsluiten, of zijn er ook verzekeraars waarbij een deel al in het pakket zit?

Er zit een gedeelte in je basisverzekering maar volgens mij heeft dat te maken met doorverwijzing van bv huisarts en het zijn nooit de standaard dingen voor onderhoud van je gebit etc.
Dus halfjaarlijkse controle en fotos enzo valt niet onder de basisverzekering. Ook trekken van verstandskiezen etc niet. Daar moet je een aanvullende tandartsverzekering voor hebben.
Ditzo heeft losse tandartsverzekeringen. Als je de goedkoopste tandartsverzekering neemt, in combi met de basisverzekering en hoogste eigen risico betaal je 102€per maand.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 02:44

Aanvullend verzekeren voor de tandarts is vooral handig als je bijna zeker bent dat je het gaat gebruiken. De marge tussen extra premie en de vergoeding is heel klein: 'je hebt het er niet zo snel uit'.
Bij fysio is dat anders, daar ben je al snel goedkoper uit als je al maar een paar keer fysio gebruikt.
Dat komt omdat de kans dat je het daadwerkelijk gaat gebruiken, kleiner is.

Aantal dingen die ik hier niet hoor, maar imo heel belangrijk zijn:

Restitutiepolis of niet +

invloed van zorgverzekeraar op zorgverleners.

Ik zal binnenkort eens uitgebreider posten over dat laatste, heb ergens van vorig jaar nog een bericht erover. Dat zijn echt dingen die je niet weet als je niet zelf in de zorg werkt. Het heeft mijn kijk op verzekeraars echt veranderd. (En moet ik het wel flink in mijn portemonnee voelen voordat ik zal switchten; ben nu principieel bij dsw). :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 03:17

Heb morgen gesprek over aanpassen evt van de zorgverzekering. Ben heel benieuwd. Betaal naast mijn zorgverzekering elke maand tussen de €600 en de €900 extra wat niet vergoed wordt door unive dus hoop dat ze met iets beters gaan komen.

Heeft iemand ervaring met ergens anders aanvullend verzekeren? Ik kreeg net ioxzorg als ik het goed schrijf als reclame maar lijkt of dat niet voor de particulier is en volgens mij niet passend bij een chronisch ziek persoon.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 03:33

sharoontje schreef:
Ik ben ook aan het puzzelen en wordt er gek van :')

Ik wil het nieuwe jaar facings laten zetten bij de tandarts (eigen tanden zijn niet mooi en vol met vullingen) en ik krijg ook behandelingen via sggz. Momenteel zit ik bij Univé en heb een tandarts verzekering tot 500€ en het beste aanvullende pakket (o.a voor de sggz).

Wat uit de sggz valt er onder aanvullend als ik vragen mag?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:38

@smit_ilse: daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als het een behandeling is onder de basisverzekering, dan maakt het niet zoveel uit waar je verzekerd bent. Als het onder aanvullend moet vallen, dan kan ik me geen verzekering bedenken waar 600 -900 per maand uit vergoed wordt.

@sharoontje: Tandartsverzekeringen boven de 750,- vragen om medische vragen. Die zul je niet krijgen. Bovendien vraag ik me af of het zetten van facing vergoed wordt uit een tandartsverzekering.

En verder: iedereen die op zoek is naar een verzekering om er zo veel mogelijk uit te halen: Dat is precies de reden waarom dit soort verzekeringen ieder jaar duurder worden en steeds minder vergoedingen hebben. De definititie van een verzekering is dat je risico van kosten door onvoorziene gebeurtenissen overdraagt aan een ander tegen betaling van premie.

De brillenwinkels met hun reclames over 'heb je je brillenvergoeding nog niet opgemaakt' hebben er voor gezorgd dat de vergoeding voor brillen bijna niets meer is.
Een premie wordt berekend door de kans dat een bepaalde vergoeding wordt gebruikt te vermenigvuldigen met de hoogte van het uitgekeerde bedrag. Bijvoorbeeld als 50% van de mensen de brillenvergoeding van €150,- ieder jaar gebruikt, dan is de premie (excl kosten) €75,- per jaar. Dat is 6,25 per maand.

Het heeft niet zoveel zin om te klagen over dekkingen die je nooit gebruikt en wel uit de verzekering kunnen, zoals eigen bijdrage kraamzorg. In de aanvullende verzekering gaat dat over dubbeltjes per jaar. Als alles eruit gaat, wat je niet gebruikt, is het solidariteitsprincipe helemaal weg. En is je premie net zo hoog als je kosten. En heet het geen verzekering meer, maar abonnement.

in de basisverzekering is dat hetzelfde. Kraamzorg, bevalling en dat soort dingen, ziin de kosten niet. Dure medicijnen, ouderdomskwalen, welvaartziekten zijn de grote kostenposten. Cholestrolpillen en diabetes 2-medicijnen zijn niet zo heel erg duur, maar worden wel ontzettend veel gebruikt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:49

Nou Flower, iedereen betaalt ook voor kraamzorg, bevalling dus die vlieger gaat niet op.
Mijn dochters zijn boven de 30 dus ik betaal er al die jaren al voor.

Het enige minpuntje bij DSW is dat je pas een brillenvergoeding krijgt als je een geleidehond nodig hebt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:49

chanicha schreef:
Nou Flower, iedereen betaalt ook voor kraamzorg, bevalling dus die vlieger gaat niet op.
Mijn dochters zijn boven de 30 dus ik betaal er al die jaren al voor.

Het enige minpuntje bij DSW is dat je pas een brillenvergoeding krijgt als je een geleidehond nodig hebt.

Ja en ik betaal ervoor terwijl ik het nooit nodig zal hebben.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:54

Mijn verzekering bij Menzis gaat €171 per maand worden, echt belachelijk duur.

Ik zoek naar een verzekering met Europa dekking (must ivm studie in België) en tandarts +- 80% van €500. Fysiotherapie kan ik omlaag in, maar wel een aantal behandelingen. En het liefst een vergoeding voor microneedling voor littekens aangezien ik door covid mijn behandelingen niet af kon maken. Maar uiteraard geen must.

Ik kan misschien korting krijgen via duo of zzper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:57

Zelfde hier en ik snap prima dat ik toch voor kraamzorg, bevalling etc betaal in de basis. Alleen dat dan vervolgens een sterilisatie enkel in de meest dure aanvullingen zit, soms niet eens 100% wordt vergoed, is dan wel een beetje krom voor mijn gevoel. Dat zou ik 1x nodig hebben, terwijl als ik 6 kinderen zou fokken een verzekering vast meer aan mij kwijt is. Maar goed, er zal wel een logica achter zitten zeker :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:45

chanicha schreef:

Die hond valt nog wel mee, maar het is pas vanaf -7 of +7 inderdaad, ik zit op -11 dus ik kan er gewoon gebruik van maken.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:34

Vriendin van mij uit Amsterdam heeft 2 facings laten zetten dit jaar. Werd doorberekend als 2 vullingen, dus gedekt door aanvullende verzekering

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:14

TurdusMerula schreef:
Aanvullend verzekeren voor de tandarts is vooral handig als je bijna zeker bent dat je het gaat gebruiken. De marge tussen extra premie en de vergoeding is heel klein: 'je hebt het er niet zo snel uit'.
Bij fysio is dat anders, daar ben je al snel goedkoper uit als je al maar een paar keer fysio gebruikt.

Ik zal binnenkort eens uitgebreider posten over dat laatste, heb ergens van vorig jaar nog een bericht erover. Dat zijn echt dingen die je niet weet als je niet zelf in de zorg werkt. Het heeft mijn kijk op verzekeraars echt veranderd. (En moet ik het wel flink in mijn portemonnee voelen voordat ik zal switchten; ben nu principieel bij dsw). :)

Dat van die tandartsverzekering klopt, als je nooit wat hebt en alleen controle hebt is het makkelijker en goedkoper om je er niet voor te verzekeren. Maar dit vind ik altijd zo'n ding waar zorgverzekeraars heel erg op inspelen... Wat als de tandarts ineens een gaatje vindt, of dat je vulling loslaat of je draadje achter je tanden (als je dat hebt).
Ik vind het met tanden altijd tricky.

En inderdaad je weet pas hoe zorgverzekeraars zijn als je ermee te maken hebt als zorgverlener.. Dsw heeft standaard vertrouwen in zn zorgverleners. Geen paarse krokodillen en gedoe. Gewoon goed en eerlijk.
Menzis gaat nu ook mee in de tarieven maar ze kunnen echt veel leren van DSW.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:54

Net alles bekeken en zag dat onze huidige premie een paar euro omlaag gaat zelfs!

We zitten bij bewuzt en betalen straks met 2 volwassenen en 2 kinderen 181,60 per maand. We hebben het eigen risico wel maximaal staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:45

Ik blijf gewoon waar ik zit

DSW , kijk zelfs niet eens rond want de meeste verzekeraars daar wil ik principieel mijn geld pertinent niet aan geven

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:49

Hutcherson schreef:
TurdusMerula schreef:

Dat van die tandartsverzekering klopt, als je nooit wat hebt en alleen controle hebt is het makkelijker en goedkoper om je er niet voor te verzekeren. Maar dit vind ik altijd zo'n ding waar zorgverzekeraars heel erg op inspelen... Wat als de tandarts ineens een gaatje vindt, of dat je vulling loslaat of je draadje achter je tanden (als je dat hebt).
Ik vind het met tanden altijd tricky.

En inderdaad je weet pas hoe zorgverzekeraars zijn als je ermee te maken hebt als zorgverlener.. Dsw heeft standaard vertrouwen in zn zorgverleners. Geen paarse krokodillen en gedoe. Gewoon goed en eerlijk.
Menzis gaat nu ook mee in de tarieven maar ze kunnen echt veel leren van DSW.

Zo duur is een gaatje bij de tandarts toch niet, of een losgelaten vulling, of een los draadje achter je tanden :? Het duurste wat ik tot nu toe moest is een WKB van 480€. Daar ga ik me niet voor verzekeren.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:22

Dit jaar voor het eerst bij DSW en eigenlijk wel tevreden. Ik heb een aanvullend pakket en heb vanwege klachten toch nog de fysio nodig dit laatste deel van het jaar. Ik zei al tegen de fysio: ga maar los en doe wat nodig is. Dus die nog maar even zoveel mogelijk opmaken. Verder is mijn eigen risico er voor dit jaar al doorheen dus eind dit jaar bij de kaakchirurg ook nog even de laatste verstandskiezen eruit. Over DSW geen klachten tot nu toe.

Komend jaar kost het wel 146 euro per maand. Vind het wel echt flink veel geld. Kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen moeilijk op te brengen is de zorgverzekering. Waar zal uiteindelijk de grens liggen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:59

Ik lees even mee. Ben benieuwd naar de keuzes die gemaakt worden.
Werk zelf voor een zorgverzekeraar.
Dus bij vragen, ik help graag :)

Heb mijn eigen verzekering voor komend jaar aangepast. Krijg nogal wat tandartskosten erbij, dus wel zo handig om dat wat beter te verzekeren.

Verder gewoon mn basis en een aanvullende verzekering voor fysio.

Ik ga zo'n 139 euro betalen. Heb nog collectiviteitskorting van de knhs :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:13

Ik zit nu bij Anderzorg voor 130 euro maar kan niet meer omhoog in mijn fysiobehandelingen blijkbaar (heb er nu 9). Ook wil ik me laten steriliseren en dat kan waarschijnlijk met een medische indicatie.
Mocht ik de medische indicatie niet krijgen dan ga ik naar VGZ denk ik en als ik de indicatie wel krijg dan naar DSW. Beide wel iets duurder maar meer mogelijkheden dan Anderzorg.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:24

TurdusMerula schreef:
.

Hier ben ik wel benieuwd na.

Ik heb nu een restitutiepolis van FBTO
Ben voorheen bij DSW geweest, zij hebben zo te zien ook nog vrije zorgkeuze, dus mocht daar tussen die twee zoveel verschil in zitten, dan wil ik daar nog wel naar kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:19

Tis ergens heel simpel
Als een prijs laag gehouden word richting consument
Moet dat geld ergens anders vandaan komen.
In het geval van zorgverzekeringen zal dat over het algemeen het afknijpen van vergoedingen richting de zorgverleners gaan en/of beperkingen van vrije keuze waar je wel alles vergoed krijgt (omdat de zorgverleners dus afgeknepen worden) en de rest krijg je tot bedrag x vergoed en mag je zelf bijlappen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:26

Zag wel even dat ze vanaf 2021 bij Ditzo! over gaan op voorkeursbeleid van Medicijnen. Maar toen ging ik me verdiepen bij VGZ en toen bleek het bij VGZ al zo te zijn..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:04

Sonja_vR schreef:
Tis ergens heel simpel
In het geval van zorgverzekeringen zal dat over het algemeen het afknijpen van vergoedingen richting de zorgverleners gaan en/of beperkingen van vrije keuze waar je wel alles vergoed krijgt (omdat de zorgverleners dus afgeknepen worden) en de rest krijg je tot bedrag x vergoed en mag je zelf bijlappen

Prijs van de premie wordt ook deels laag gehouden door gebruik van reserves.

Zorgverzekeringen zijn prijzig, zeker mee eens. Maar als ik kijk naar wat ik dit jaar aan kosten gemaakt heb, tegenover wat ik betaald heb, ben ik blij met het systeem hier

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:19

Waar vergelijken jullie de verzekeringen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:24

Sonja_vR schreef:
Tis ergens heel simpel

Ja, maar tussen DSW en FBTO zit nauwelijks prijsverschil, dus daar kan ik weinig aan zien :)