Verkleinwoorden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:32

secricible schreef:
groentjes is ook belgisch toch? Volgens mij is dat geen goed NL iig.

Ik heb een bloedserieuze Belgische chef-kok het over groentjes horen hebben waar wij NL van ver boven de grote rivieren "groenten" zouden zeggen. Kan dus heel goed aan de regio liggen,
hoe men iets noemt.

Grappig topicje trouwens. :P

MarliesV

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:35

Vreselijk!

Ik had een collega van 40+ die op een beste dag tegen mij zij:

Ik heb mijn taakjes af, heb jij er nog wat die ik kan doen.

Je wat??? Taakjes??? Ben je 4 of zo en op de kleuterschool......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:35

miereneter schreef:
Tegelijk praat ik als een infantiele garnaal tegen mijn kat, dus helemaal zuiver ben ik niet.

Laat ik er dan ook maar voor uitkomen. :o

Ik realiseer mij nu dat ik alleen in verkleinwoordjes praat als het over mijn beestjes gaat... <3

...en over mijn zusjes. De middelste heeft het altijd over haar zus en haar zusje (dan is het onderscheid meteen duidelijk) en de jongste heeft twee zussen. De jongste is zowat twee koppen groter dan ik :+ maar toch blijft ze altijd mijn kleinste zusje en ik haar grootste zus. :D

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:44

:D
Ik open dit topic, en denk bij mezelf, ach dat valt allemaal wel mee. Verkleinwoorden zijn helemaal niet zo erg. Wel onnodig, maar dat is iets anders.
Tot ik lees over 'je vrouwtje' en 'mijn mannetje'. Gadverdegoor! Daar kan ik helemaal niet tegen!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:17

MarliesV schreef:
Vreselijk!

Ik had een collega van 40+ die op een beste dag tegen mij zij:

Ik heb mijn taakjes af, heb jij er nog wat die ik kan doen.

Je wat??? Taakjes??? Ben je 4 of zo en op de kleuterschool......

Volgens mij hebben we dezelfde collega :D

Kom er net achter dat sommige verkleinwoorden ook meervoud van iets aangeven bv zegeltjes, meervoud is zegels maar dat hoor je niet zo vaak.
Duidelijk we zijn een land van ...tjes ...jes

Het hele vrouwtje of mannetje echt vreselijk

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:19

Vreselijkjes is het!

Ik heb een collega van in de 50 die ALLES verkleint, ergernislevel 100/100

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:22

Vrouwtje... wie dat gebruikt staat bij mij helaas gelijk met 1-0 achter. Vreselijk.

Ik heb vooral iets tegen verkleinwoorden voor personen. Dat komt vaak denigrerend over. Gewoon niet doen.

Voor dingen kan het soms gewoon handig en duidelijk zijn. Een minuutje duidt aan dat iemand je kort wil spreken. Daar wekt bij mij geen weerstand op.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:34

Mee eens. Een minuutje als ik: ik ben er binnen een minuutje kan ik nog door de vingers zien (maar gebruik ik zelf niet). Zegeltjes bij de supermarkt kan ik ook nog hebben, maar een vriendin van mij ging ooit een trouwjurk passen...”Wie is het bruidje?” “Gaan we even een torseletje aan doen” “Heb je al wat jurkjes bekeken?”

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:38

Druif_01 schreef:
Mee eens. Een minuutje als ik: ik ben er binnen een minuutje kan ik nog door de vingers zien (maar gebruik ik zelf niet). Zegeltjes bij de supermarkt kan ik ook nog hebben, maar een vriendin van mij ging ooit een trouwjurk passen...”Wie is het bruidje?” “Gaan we even een torseletje aan doen” “Heb je al wat jurkjes bekeken?”

Haha, ja herkenbaar :) Dan begint de wrevel al direct bij "het bruidje. Niemand zegt bruidegommetje.

Jurkje vind ik ook wel een doel kunnen dienen, mits het om een niemandal(letje O:) ) gaat.
Iets van weinig stof. Maar het is misplaatst voor een lange, bedekkende trouwjurk met veel, zware stof.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:42

Mkango schreef:
soesita schreef:
Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )
In een lopend verhaal zeg ik wel vaak “zusje” omdat ze jonger is dan ik. Kan ook “jongere zus” zeggen, maar “zusje” is korter. :') Als iemand ernaar vraagt of ik nog broers of zussen heb, zeg ik wel “ik heb nog een jongere zus.”

Dit vind ik best een goede oplossing :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:45

moonsparkle schreef:
Sure_lee schreef:
Nee hoor je bent niet de enige.

Een dooddoener in een restaurant vind ik ook altijd: Heeft het een beetje gesmaakt?

:') maakt het wel makkelijker om terug te zeggen dat het inderdaad een beetje had gemaakt, maar niet helemaal

_O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:49

miereneter schreef:
Tegelijk praat ik als een infantiele garnaal tegen mijn kat, dus helemaal zuiver ben ik niet.

Oh ja, ik ben ook schuldig.. katje, dropje, scheetje, schatje, meisje/meiske, liefje, poepje, vrouwke.. alles behalve hoe ze écht heet :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:56

xPabloBokt schreef:
miereneter schreef:

Oh ja, ik ben ook schuldig.. katje, dropje, scheetje, schatje, meisje/meiske, liefje, poepje, vrouwke.. alles behalve hoe ze écht heet :+

Behalve als ze iets doen wat niet mag?

Dat is bij mij in ieder geval zo :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:58

Karin schreef:
...en over mijn zusjes. De middelste heeft het altijd over haar zus en haar zusje (dan is het onderscheid meteen duidelijk) en de jongste heeft twee zussen. De jongste is zowat twee koppen groter dan ik :+ maar toch blijft ze altijd mijn kleinste zusje en ik haar grootste zus. :D

Ik heb nog altijd een babybroertje.

Hij is inmiddels 23 jaar en 1.90 lang, maar het is en blijft mijn babybroertje }:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:00

Prairy schreef:
xPabloBokt schreef:

Behalve als ze iets doen wat niet mag?

Dat is bij mij in ieder geval zo :P

Ja, dan is het heel hard "FENNA" :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:08

Volgens mijn schoonzusje gaat haar zoon nog regelmatig uit met vriendjes.Hij is 26.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:10

Ik zou willen dat ik voor mijn tietjes geen verkleinwoord hoefde te gebruiken

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:11

Kaygee schreef:

:') -O-

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:12

Kaygee schreef:

Ik wou dat ik dat voor mijn kont wel kon

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:17

Ik krijg jeuk van volwassen vrouwen met een vrouwelijke verkleinnaam: Antje, Liesje, Marietje. Met een mannelijke verkleinnaam voor vrouwen heb ik dan weer geen probleem: Guusje, Hansje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:19

Het kan ook genderneutraal, Mensje :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:22

Ik vind het soms wel eens uitmaken in welke strekking een verkleinwoord wordt gebruikt.
Kijk paarden die op de wei staan, die eten gras .
Maar mijn paard staat in de paddock wel eens grasjes onder de draden door te scharrelen ( niet veel gras hier en daar een sprietje).

Maar idd volwassenen die praten tegen andere volwassenen alsof het kleine kinderen zijn.
En dan ben ik opgegroeid in een deel van NL waar ze overal ie achter plakken _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:22

Jacquel schreef:
Ik krijg jeuk van volwassen vrouwen met een vrouwelijke verkleinnaam: Antje, Liesje, Marietje. Met een mannelijke verkleinnaam voor vrouwen heb ik dan weer geen probleem: Guusje, Hansje.

:)* Pietje

#kijktinvolière

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:28

Druif_01 schreef:
Oh echt hou op! Groentjes als je het hebt over groente...

Deze wordt hier vaak gecombineerd met "vleesjes". Over "hou, schei uit" gesproken. Bah. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:29

Ik zie hierboven dropje. Nu zit ik echt heel hard te denken hoe je anders kunt zeggen dat je een zakje dropjes leegevreten hebt. Zo heten die dingen toch?
Ik geloof niet dat ik ooit iemand droppen heb horen zeggen :o?
Een zak drop kan natuurlijk, maar dan denk ik aan een kilozak.

Idem met patatje oorlog, dat wordt al sinds de uitvinding ervan zo genoemd. Ik denk ook niet dat ik ooit iemand die geen boer is lammeren of kalveren heb horen zeggen. „Ach er lopen lammetjes/kalfjes in de wei“ kan ik me niet bepaald aan storen.

Maar dingen als je mannetje en vrouwtje vind ik buitengewoon sneu taalgebruik. Idem met Knul of Meid als we het over een volwassene hebben 8)7

Mijn moeder praat ook echt continue in verkleinwoorden, dat spreek ik wel vaak aan want op den duur wordt je daar helemaal simpel van. Als ze dan tegen mijn dochter zegt: ga je naar je kamertje? Dan zeg ik standaard: zo klein is die kamer anders niet.

Op zich is er niets mis met verkleinwoortjes mits zinvol gebruikt.