"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:49

Wij hebben geen internet abonnement dus kunnen niet overal op internet. Als ik op bezoek ga dan hoef ik niet op internet en zal ik er dus ook niet om vragen. Ik ben er dan voor de gene waar ik op bezoek ben, niet om uren op internet te zitten.
Om die reden zou ik ook niet al mijn gasten het ww geven, je bent hier voor mij.
Maar hier wordt er eigenlijk niet om gevraagd behalve door een aantal mensen wat bv op de kinderen past of wekelijks hier eet.

Ik vraag er zelf bij een ander hooguit om als er iets betaald moet worden met bv een tikkie. Als iemand kan wachten tot ik thuis ben regel ik het thuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:11

Karin schreef:
Om praktische redenen ruilen mijn ouders en ik weleens van auto. Ook maar niet meer doen dan? Stel je voor dat een van hen (bewust of onbewust) mijn auto gebruikt voor duistere doeleinden, of in een vlaag van verstandsverbijstering zich als een wegpiraat gedraagt met alle gevolgen van dien. :=

Met zo'n gebrek aan vertrouwen wil ik niet in het leven staan.

Ik zou zeggen; Koester de luxe dat je die "keuze" hebt/kan maken voor jezelf. :) Want ja. Dat is een luxe die sommige dus inderdaad niet (meer) hebben. :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:19

Brainless schreef:
CairnTerrier schreef:
Als mensen vervolgens ''klagen'' dat ze geen bereik hebben of geen mogelijkheid tot 4G, jammer dan, dan moeten ze zelf maar niet zo krenterig zijn om geen 4G af te sluiten.

Tja, hier binnen in huis heb je geen bereik met Vodafone.
Neem aan dat die mensen niet krenterig zijn.. of moet ik dan zeggen: Dan had je maar KPN moeten nemen?

Zo is het hier ook, niemand heeft hier fatsoenlijk bereik of 4G. Heeft niks met krenterigheid te maken van die mensen, eerder van de telecomaanbieders. KPN is iets beter dan Vodafone maar ook niet stabiel. Bouwvakkers vragen er overigens nooit om, maar ik zie ze wel klooien met bellen of dat de radio niet werkt. En we krijgen weleens opmerkingen over het bereik, ook bijvoorbeeld van de Albert Heijn bezorger, want die pinautomaat werkt hier ook niet. En ook vrienden die opzoeken hoelaat de trein gaat oid. En dan vind ik het wel fijn dat ik gewoon wifi aan kan bieden.

Dus als je het vervelend vind en zorgen hebt over de veiligheid, wat ik overigens wel terecht vind, dan is zo'n extra netwerk heel handig. Volgens mij was het zo geregeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:21

Brainless schreef:
Mijn vriendin die hier binnen komt lopen is voor mij echt niet meer bezoek.
Zij heeft zeer beperkt internet op haar mobiel en heeft hier gewoon wifi.
Samen kijken we ook leuke filmpjes (zowel op mobiel, laptop, tv) kijken voor de fun naar huizen en leuke paarden enz.
Maar zij is hier rustig de hele middag, gewoon voor de gezelligheid.

Als ik met een ander samen op de computer wil kijken dan log ik zelf in.Bewaak je privacy door nooit iemand zonder urgente reden je wachtwoorden te geven.En,ook vriendschappen en relaties kunnen uitgaan en soms keren mensen zich dan tegen je.

Qimm

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:34

'mijn' wachtwoord voor de wifi is zo'n ellenlange cijfer code die bij de router zat, nooit aangepast. Dus als ze die weten zou me dat een worst wezen. En als ik bij anderen ben geef ik meestal mijn telefoon af dat zij het wachtwoord in kunnen vullen, hoeven ze me ook niets te vertellen. Bij 1 vriendin is er geen signaal, überhaupt, dus ook bellen is daar bijna onmogelijk. Zij woont een aardig eind weg en mijn man vindt het ook fijn dat ik even app dat ik veilig over ben en dat ik app wanneer ik vertrek zodat hij weet wanneer hij me weer thuis kan verwachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:37

anjali schreef:
Brainless schreef:
Samen kijken we ook leuke filmpjes (zowel op mobiel, laptop, tv) kijken voor de fun naar huizen en leuke paarden enz.

Als ik met een ander samen op de computer wil kijken dan log ik zelf in.Bewaak je privacy door nooit iemand zonder urgente reden je wachtwoorden te geven.En,ook vriendschappen en relaties kunnen uitgaan en soms keren mensen zich dan tegen je.

Zo lang je gewoon je wachtwoord voor je wifi anders houdt dan je andere wachtwoorden en regelmatig vervangt is er geen probleem met wifi.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:37

anjali schreef:
Brainless schreef:

Het kan ook zijn dat delen van gegevens en vertrouwen je kan 'redden'.
Wat als iemand om wat voor reden dan ook uitvalt, en er geen toegang is tot alles wat digitaal is opgeslagen? (in het geval dat partner geen gegevens heeft of er niet is?)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:58

Ibbel schreef:
Maar nou eens omgekeerd: waarom zouden providers hun modems/routers dan in hemelsnaam met een wachtwoord/key afleveren als het allemaal toch geen fluit uitmaakt?

Omdat ik het wachtwoord dus NIET aan de buren geef.

Als het je gaat om het wachtwoord en niet perse om het WiFi gebruik zelf, dan kun je toch zeggen “geef de telefoon maar even, dan voer ik het in”. Eenmaal ingevoerd zou je het wachtwoord niet meer moeten kunnen lezen. Bij Apple in ieder geval niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:03

anjali schreef:
Brainless schreef:

Dan verander je het wachtwoord :)* sowieso verstandig om regelmatig te doen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:03

Ibbel schreef:
Maar nou eens omgekeerd: waarom zouden providers hun modems/routers dan in hemelsnaam met een wachtwoord/key afleveren als het allemaal toch geen fluit uitmaakt?

Stel je voor hoeveel geld ze mislopen als iedereen z’n internetabbonoment met elkaar zou delen. Vooral in appartementencomplexen.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:26

Ayasha schreef:
AnnaXBoy schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Dat mensen het een probleem vinden om hun wifi wachtwoord te geven. Ik vraag het zelf niet altijd bij andere, ik heb een grote internet bundel op mijn telefoon. Maar soms wordt het al aangeboden.
En dat mensen zeggen: ik zit niet op het internet als ik op bezoek ben. Maar soms wil je toch even wat opzoeken? Het ov bijvoorbeeld of een grappig filmpje dat je wilt laten zien. Ik snap dat het vervelend is als mensen gaan appen en niet meer naar je luisteren, maar het internet is niet altijd een slecht iets.
Hier mogen ze het wifi wachtwoord gewoon hebben. Dat ze duistere dingen gaan doen lijkt me sterk, maar goed dat kan. Maar dat hoeft niet alleen via de wifi. Lijkt me toch wel dat je de meeste mensen gewoon kent die over de vloer komen.

Ik ben toch blij dat de vrienden hier nog kunnen communiceren zonder internet-nood. Ik krijg het veelal op mijn zenuwen van dat filmpjes tonen. :o Praat in vredesnaam gewoon, als je filmpjes van internet wil showen stuur ze dan gewoon door en blijf lekker thuis. :?

Jij maakt er gelijk internet-nood van. Maar als ik een avondje met vrienden zit en we hebben het over iets, is het dan zo erg om daarover een interessant filmpje te laten zien van 1 minuut? Of als je het hebt over een bepaald acteur in een film: oh even kijken waar ik die nog meer van ken. Ik zie het meer als even snel iets opzoeken en ja kan ook prima zonder. Maar vind dit overdreven om er moeilijk over te gaan doen. Betekent niet dat je de rest van de avond er op zit en niet zonder internet kan.
Nog toevoegend dat mijn vrienden in principe het wachtwoord niet nodig hebben want die hebben allemaal 4G. Dan nog geen probleem om het wifi wachtwoord te delen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:30

In mijn ervaring, van wat ik observeer wanneer ik gezelschappen samen zie. Is die theorie prachtig maar in praktijk niet van toepassing. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:35

In mijn huis is 4g slecht. Sommige providers hebben geen bereik. Dan krijg je de wifivraag wel eens, en is niet erg. Ik zie het probleem niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 12:50

ingvdh schreef:
Ik denk dat het hem in de naam "wachtwoord" zit.
Als het nu "toegangswoord voor gebruik wifi" had geheten, was het dan anders?

Ja, volgens mij wel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:51

Badeendje schreef:
Ibbel schreef:

Stel je voor hoeveel geld ze mislopen als iedereen z’n internetabbonoment met elkaar zou delen. Vooral in appartementencomplexen.

Ja ik heb jaren internet gedeeld met de onderburen :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:56

Jessix schreef:
Grappig dat het zo verschilt bij mensen! Voor de een zo vanzelfsprekend als het aanbieden van een kopje koffie en bij de ander komt het gewoon nooit ter spraken.

Dit vooral. Ik heb nog nooit ergens naar een wifi code gevraagd, maar er is bij ons ook nog nooit om gevraagd. Dat is meer de verbazing.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:58

Ibbel schreef:

Waarom laat je mensen je huis binnen, die deur heeft toch niet voor niets een slot?

Zelfde argument. Je houdt ongewenste gasten buiten. Als je iedereen ongewenst vindt is dat jouw goed recht, maar dat geldt niet voor iedereen.

Ayasha schreef:
Ik ben toch blij dat de vrienden hier nog kunnen communiceren zonder internet-nood. Ik krijg het veelal op mijn zenuwen van dat filmpjes tonen. :o Praat in vredesnaam gewoon, als je filmpjes van internet wil showen stuur ze dan gewoon door en blijf lekker thuis. :?

Vind dat er wel hard geoordeeld wordt over dat soort dingen hoor. Zeker nu heb ik echt vaak gewoon heel weinig om over te praten met vrienden en familie. "Jij nog wat gedaan? Nee? Nog ergens heen geweest? Nee ik ook niet" :') . Dan is samen grappige / interessante filmpjes kijken erg leuk om toch samen wat te delen en in je sociale contact te voorzien :j . Als je samen naar de bioscoop gaat zeggen we toch ook niet dat dat blijkbaar betekent dat je niet communiceert met elkaar?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:06

Ooh jouw vraag is echt nog nooit bij me opgekomen en alhoewel het natuurlijk persoonlijk is,vind ik het zo raar dat iemand daar moeite mee heeft.
Bij ons hangt de wificode met een grote sticker ergens opgeplakt...ivm man die een achterlijk wachtwoord heeft verzonnen en iedereen die bij ons komt,is welkom om de wifi te gebruiken.
Ik zie er serieus geen kwaad in,we betalen 1 bedrag en of er dan 5 of 20 man of Wi-Fi zit...we merken er niets van

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:15

anjali schreef:
Brainless schreef:

Bij installatie is er 'n wachtwoord voor mijzelf en een gastenwifi aangemaakt. Dat wachtwoord gebruik ik nergens anders voor. En ik woon zodanig dat wifi van buren niet sterk genoeg is om te gebruiken. Je moet er al echt voor in mijn tuin zijn.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:24

MarcoBorsato schreef:
Badeendje schreef:

Ja ik heb jaren internet gedeeld met de onderburen :=

Ja zelfde in het buitenland, daar kregen we 10 gig per maand van de studentenorganisatie voor alles, ging je laptop 1 keertje updaten dan was je er doorheen :'). Daar deelden we het met 8 buren ofzo, ideaal, wat een tijden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:33

Het speelt bij mij eigenlijk helemaal niet realiseer ik me.

Het is me nog nooit gevraagd.
En ik heb het nog nooit gevraagd. Nooit de behoefte gevoeld. Dat komt misschien doordat ik geen facebook, insta enz account heb. Ik hoef/moet dus niet even gauw kijken. Heerlijk eigenlijk :) Surfen doe ik thuis op onze wifi.

Mocht iemand hier van onze wifi gebruik willen maken, dan be my gast. Helemaal prima. Binnen het redelijke van een sociaal bezoek natuurlijk. Gaat dat mis, dan moet je daarover het gesprek aangaan, vind ik. Niet op voorhand toegang tot je wifi weigeren. Dat vind ik nogal ongastvrij.

Wachtwoorden geef ik niet af. Dat is helemaal niet persoonlijk bedoeld, maar een verstandig principe. Net zoiets als huwelijkse voorwaarden. Dat heeft ook niets met weinig vertrouwen te maken.

Ik toets mijn wachtwoord met liefde zelf even in. Et voila, internet :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:36

Ik vraag nooit om een wificode, als ik op visite ben heb ik aandacht voor mijn gastheer/vrouw, niet voor mn telefoon. Als ik vind dat ik toch per se even iets moet appen of mailen of wat dan ook doe ik dat lekker met mijn 4g.
Ons eigen wifi wachtwoord geef ik alleen aan famillie of vrienden die echt vaak bij ons zijn, en dat zijn er maar weinig.
ik heb er geen behoefte aan dat willekeurige mensen op ons internet kunnen waar wij ook bankzaken en dergelijke doen.
overigens is ons wachtwoord wel zo "moeilijk" dat de meeste mensen het snel weer vergeten, dus ik hoef verder niet bang te zijn dat het gedeeld word met derden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 13:38

Hmm blijkbaar ben ik toch niet duidelijk genoeg geweest in mijn redenering, ik merk dat ik misbegrepen wordt.

Het gaat mij er niet om dat er aan mij gevraagd wordt om de wifi te delen - dat vind ik absoluut niet erg, storend of wat dan ook.
Het gaat er bij mij om dat er gevraagd wordt een wachtwoordt te geven. Een wachtwoord voelt voor mij toch wel persoonlijk aan (ook al is dat hier het standaard wachtwoord met een heleboel letters en cijfers), want het is een wachtwoord, en een wachtwoord is "geheim".

Het heeft niets met vertrouwen te maken. Ik nodig sowieso alleen maar mensen uit die ik vertrouw, iemand die ik niet vertrouw zou ik niet in mijn huis binnen laten. Ik vertrouw er dus op dat degenen die ik binnen laat, en op mijn wifi laat, dat vertrouwen niet zouden misbruiken (en er zitten een hoop technische mensen bij die rustig mijn laptop oid in het Russisch zouden kunnen instellen, maar ik vertrouw er dus op dat ze dit niet doen). Ik laat mijn vrienden/familie ook gerust op mijn laptop of telefoon; het "probleem" ligt dus niet aan een gebrek qua vertrouwen.

Het gaat er bij mij om dat het normaal geworden is om iemand om een wachtwoord te vragen. Dat vind ik niet normaal. Als ik (als, zeg ik, want dat gebeurt eigenlijk nooit) op iemand anders zijn/haar telefoon/laptop zou moeten, geef ik automatisch dat toestel aan de eigenaar om het te deblokkeren. Ik ben nu heel hard aan het nadenken - ik gebruikte vroeger mijn moeder haar laptop wel eens, en die liet ik door haar deblokkeren. Want ik hoef haar wachtwoord niet te weten, alhoewel ze mij daar wél mee vertrouwt. Volgens mij staat mijn vingerafdruk ook ingesteld op haar telefoon. Die van haar man dan weer niet, die vind het grappig om vanuit haar naam stomme berichtjes naar familie te sturen, iets wat ik nooit zou doen. Die kan dus niet in mijn moeder haar telefoon.
Mijn vriend zijn telefoon zou ik niet kunnen deblokkeren, al hou je een pistool tegen mijn hoofd, geen idee wat zijn toegangscode is. Dat is ook mijn zaak niet, het is zijn telefoon en zijn code. Als we ergens heen rijden met zijn auto, en ik zet een muziekje op via zijn telefoon (sinds hij een nieuwe telefoon heeft wordt het geluid van mijn telefoon gescrambled in zijn auto) deblokkeert hij zijn telefoon, en dan doe ik de rest (Youtube openen, muziekje zoeken). En hij vertrouwt mij echt wel hoor, maar hij is nogal gehecht aan privacy - net zoals ik, daar valt verder niks achter te zoeken, het is gewoon een privacy-kwestie. Mijn telefoon, mijn wachtwoord - zijn telefoon, zijn wachtwoord. Ik kan ook niet in zijn laptop, hij ook niet in de mijne. Nu noemt het een laptop - vroeger heette dat ding "een PC" = PERSONAL computer :) Ik mijn speelgoed, hij het zijne. Als de zijne het begeeft mag hij de mijne wel gebruiken hoor haha, maar ik zie niet in waarom we, als we ieders ons eigen speelgoed hebben, elkaars wachtwoorden moeten weten, daar heb ik geen behoefte aan - we zijn een koppel, we wonen samen, we slapen en leven samen - maar zijn ook nog steeds individuen :) Ik heb zijn laptop niet nodig, en hij de mijne niet, ik zie dus niet in waarom we dan elkaars wachtwoord moeten weten. Gelukkig denken we daar allebei hetzelfde over :+ (Mijn ex was vrij gestoord - die hackte constant mijn telefoon, laptop, tablet, mail, zelfs mijn account hier op bokt om me te "controleren", misschien dat ik daarom zo'n punt maak van privacy!)

Zo denk ik dus over wachtwoorden. Een wachtwoord is privé. Het wachtwoord van het alarm van de voordeur, het wachtwoord van mijn telefoon, laptop, de code van mijn bankkaart, de code van de wifi. Mijn wachtwoord, mijn privacy.

Misschien hecht ik daar meer belang aan dan een ander - dat kan.
Het gaat me niet om het delen van data - het gaat me om het delen van een wachtwoord.
Ik vraag me af of het aan opvoeding ligt, of mijn ouders "een wachtwoord is privé" er in gedrild hebben, geen idee eigenlijk. Nu ik dit typ, herinner ik me dat onze computer (zo'n ding met nog een bak achter het scherm, en een kabel voor de internetverbinding) ooit gehackt geweest is. Vet eng - het ene moment zat ik rustig te internetten, het volgende moment kreeg ik een zwart scherm en begon een onbekende een hele uitleg te typen. "Ik open nu cd-lezer", bam, dat ding opende. Ik heb toen de provider gebeld, terwijl die gek aan de andere kant van het scherm vanalles uitstak met onze computer, en kreeg het advies de internetkabel uit te trekken, al de wachtwoorden te veranderen en daarna pas de internetkabel terug in te steken. Misschien ligt het daar aan.

Hoe dan ook - een wachtwoord is in mijn ogen privé, geheim. Ik zal het wifi-wachtwoord wel geven aan mijn bezoek, want blijkbaar ben je sociaal gestoord als je het niet wilt geven, krijgt men de indruk dat je hen niet vertrouwt als je het niet geeft, of denkt men dat je te gierig bent om data te delen. Ik geef het dus wel altijd, maar ik blijf het vreemd vinden dat men het heel normaal vind om zoiets privé als een wachtwoord te vragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:43

Ik noem het nooit wachtwoord maar gewoon de wificode en ik snap je verhaal maar ik vind het echt overdreven. Ik vind de wificode iets heel anders dan het wachtwoord van mijn computer of de toegangscode van m'n telefoon.

Overigens kan mijn partner in mijn laptop en ik in zijn computer. Ik houd niet van heel krampachtig zijn in een relatie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:45

MarcoBorsato schreef:
Ik noem het nooit wachtwoord maar gewoon de wificode en ik snap je verhaal maar ik vind het echt overdreven. Ik vind de wificode iets heel anders dan het wachtwoord van mijn computer of de toegangscode van m'n telefoon.

Overigens kan mijn partner in mijn laptop en ik in zijn computer. Ik houd niet van heel krampachtig zijn in een relatie.

Ja, dit