Wat zijn volgens jullie de must-haves in een kerstpakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:58

Kairos schreef:
Afhankelijk van het geloof van de mensen, zou ik het geven van alcohol afwegen. Er zijn ook geloven die geen alcohol drinken, dus dan denk ik dat alcohol geven niet zo leuk is.. Geef dan iets alcoholvrijs zou ik zeggen.

In dit geval gaat t om mensen die een likeurtje lekker vinden :).

TS gaf al aan daar niet aan te beginnen, en dat is een heel begrijpelijke keuze.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 21-10-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:59

elnienjo schreef:
Ineke2 schreef:
Alcohol hoort niet in een kerstpakket. Daarnaast kun je ts haar keuze respecteren ipv er over doorzeuren.

Edit zin klopte niet

Kerst is bij uitstek een gelegenheid voor alcoholische drankjes. Het merendeel van de relatiegeschenken bestaat uit wijnpakketten. Zelf vind ik een gluhwein ook een prima optie. Het kost geen drol (volgens mij een euro of 3) en staat toch erg kerstig.

Alcoholverslaving is ( nog steeds) een groot maatschappelijk probleem. Mede daarom hoort dat niet in een kerstpakket.
Relatie geschenken met alcohol heb ik zeer gemengde gevoelens over en zelf ben ik er niet blij mee ( en ja ik lust het heus wel) :o

Verder ga ik er niet meer op in hier. Stuur maar een pb of maak een ander topic aan voor deze discussie :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:01

Rox87 schreef:
Vind jou bericht ongepast, net zoals je eerdere bericht. Kelly neemt de moeite om voor 2 gezinnen een super leuk kerstpakket samen te stellen en jij blijft maar doordrammen met wat jij vind wat er in moet en gebruikt woorden als ‘just another pakket van de voedselbank’ en ‘waarvan jij vindt dat ze het maar lekker moet vinden’ . Beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.

Ik kan niet voor Corine spreken, maar ik denk dat ik wel een beetje snap waar ze vandaan komt. Als je weinig geld hebt, dan heb je heel vaak ook zo weinig zeggenschap of keuzes. Anderen bepalen wat je krijgt, en je kunt er ook nog niet teveel kritiek op hebben want je moet dankbaar zijn. Dat is best wel onvrij. Natuurlijk is het heel lief dat iemand de moeite en tijd neemt om zoiets te maken, maar tegelijkertijd kan het beperkend voelen als anderen gaan bepalen wat jij krijgt.
(En mensen die niet in zo'n afhankelijke situatie zitten onderschatten vaak welke impact dat heeft.)

Het is dan soms wel goed om stil te staan bij wat je geeft en voor wie je dat doet. Geef je de ander wat die wil hebben om de ander blij te maken, of geef je iets waarvan je vindt dat het past omdat je een goed gevoel over jezelf wilt hebben?

Nou is het echt heel duidelijk dat _Kellyy dit doet om echt iets te geven waar de ontvangers blij van worden. En ik snap de beslissing ook prima en die mag ze zeker maken. Maar ik denk dat het ook prima is om te bedenken hoe het soms kan voelen als je de ontvanger bent, met weinig keuzevrijheid, en dat je dan aangeeft om iets heel leuk te vinden om te krijgen en het dan toch niet te krijgen omdat anderen het geld hebben en dus die keuze maken voor jou...

Die frustratie is echt en speelt bij veel mensen die gebruik moeten maken van voedselbank of giften. En respect geldt ook naar de ontvangers die dat niet allemaal alleen maar blij (of deemoedig, want het voelt allemaal erg stichtelijk) moeten ontvangen. Ik vind het goed dat Corine zich hierover uitspreekt.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:16

Shadow0 schreef:
Rox87 schreef:
Vind jou bericht ongepast, net zoals je eerdere bericht. Kelly neemt de moeite om voor 2 gezinnen een super leuk kerstpakket samen te stellen en jij blijft maar doordrammen met wat jij vind wat er in moet en gebruikt woorden als ‘just another pakket van de voedselbank’ en ‘waarvan jij vindt dat ze het maar lekker moet vinden’ . Beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.

Ik kan niet voor Corine spreken, maar ik denk dat ik wel een beetje snap waar ze vandaan komt. Als je weinig geld hebt, dan heb je heel vaak ook zo weinig zeggenschap of keuzes. Anderen bepalen wat je krijgt, en je kunt er ook nog niet teveel kritiek op hebben want je moet dankbaar zijn. Dat is best wel onvrij. Natuurlijk is het heel lief dat iemand de moeite en tijd neemt om zoiets te maken, maar tegelijkertijd kan het beperkend voelen als anderen gaan bepalen wat jij krijgt.
(En mensen die niet in zo'n afhankelijke situatie zitten onderschatten vaak welke impact dat heeft.)

Het is dan soms wel goed om stil te staan bij wat je geeft en voor wie je dat doet. Geef je de ander wat die wil hebben om de ander blij te maken, of geef je iets waarvan je vindt dat het past omdat je een goed gevoel over jezelf wilt hebben?

Nou is het echt heel duidelijk dat _Kellyy dit doet om echt iets te geven waar de ontvangers blij van worden. En ik snap de beslissing ook prima en die mag ze zeker maken. Maar ik denk dat het ook prima is om te bedenken hoe het soms kan voelen als je de ontvanger bent, met weinig keuzevrijheid, en dat je dan aangeeft om iets heel leuk te vinden om te krijgen en het dan toch niet te krijgen omdat anderen het geld hebben en dus die keuze maken voor jou...

Die frustratie is echt en speelt bij veel mensen die gebruik moeten maken van voedselbank of giften. En respect geldt ook naar de ontvangers die dat niet allemaal alleen maar blij (of deemoedig, want het voelt allemaal erg stichtelijk) moeten ontvangen. Ik vind het goed dat Corine zich hierover uitspreekt.

Bedankt Shadow voor dit inzicht. Op een respectvolle manier dit brengen in dit topic vind ik zeker een meerwaarde. De manier waarop corinep dat deed (als ze hetzelfde heeft willen zeggen) is dat gewoonweg niet. En dat stuit mensen (niet alleen mij maar meerdere zoals ik hierboven heb gelezen) tegen de borst.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:42

Shadow0 schreef:
Rox87 schreef:

Dankjewel, ik sluit mij helemaal bij jouw post aan, en dan vooral het dikgedrukte stuk.

Als er een likeurtje wordt getipt zonder specificaties dan denk ik ofwel dat ieder likeurtje gewaardeerd wordt of de mensen zich zo bezwaard voelen om te vragen wat ze graag zouden willen omdat ze nou eenmaal in een situatie zitten waarin je eigenlijk niets te willen hebt. Ik heb ook geen verstand van likeur maar toen ik een goeie tip langs zag komen over een likeur van 5 euro zou ik dat zeker in het pakket verwerken, maak je ze misschien 100x blijer mee dan 2 flessen A-merk cola bijvoorbeeld... als je budget 25 euro + is dan is daar voldoende ruimte voor toch?

Ik heb overigens nog nooit een kerstpakket zonder fles wijn erin gehad, vind ik juist wel bij een kerstpakket horen, als het dan een likeurtje kan zijn waar iemand echt dol op is dan is dat alleen maar leuker toch?

Let's agree dat in communicatie op een forum dingen nog wel een lost in translation raken, je ziet een tekst, zonder intonatie, gezichtsuitdrukking ed.

Ineke2

Re: Wat zijn volgens jullie de must-haves in een kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:00

Grappig, ik heb dus in ruim 21 jaar tijd nog nooit alcohol in mijn kerstpakket gehad :')

Veel verschillende pakketten gezien, maar dat zat er ( gelukkig wat mij betreft) nooit in.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 23:13

@_San87_: Leuk dat jij ook een pakket gaat maken. Laat je het eindresultaat zien?

@Safiera: Bedankt! Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier en dat is verder helemaal prima natuurlijk. Ik vind het ook echt super dat er al veel meer mensen zich op hebben gegeven om een kerstpakket te gaan maken. Lief van je dat jij voor je vrienden/kennissen allemaal cadeautjes gaat doen. Leuk dat je blijft meelezen! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad/gaat hebben! :D Ik ben inderdaad nog erg in twijfel of het non-food cadeautje.. überhaupt wel of niet erbij doen en zo ja wat dan….

@Rox87: Bedankt!

@frensje: Super lief van je dat je je ook hebt aangemeld en 2 pakketten gaat maken. Een kattenmens ben ik zeker niet, maar miscchien wat snoepjes/speelgoed voor de katten, zoals Ineke2 zegt inderdaad? Bedankt voor je compliment!

@dblijham: Ik ga hem beantwoorden!

@Dammie en @Revster: Lief van je! Bedankt!

@Kairos: Ik verwacht niet dat dat een probleem is, aangezien de mensen die geen varkensvlees hebben aangegeven dat ze af en toe wel eens een likeurtje drinken. Maar zoals ik hierboven aangaf ben ik echt heel stellig in het geven van een likeurtje.

@Shadow0: Het is de toon die de muziek maakt… Ik heb het idee dat ik mijzelf nu moet gaan verantwoorden waarom ik het er niet in doe en dat vind ik erg jammer. Ik begrijp je dat je vaak afhankelijk bent van anderen (bijv. voedselbank oid) en dus niet veel te kiezen hebt, maar dat betekent niet dat ik nu maar alles in een pakket moet doen wat iemand graag wil hebben. Tuurlijk houd ik daar echt wel rekening mee, daar niet van. Maar ik vind de manier waarop corinep het nu zo neerzet erg neerbuigend en dat het er maar in moet, omdat zij dat aangegeven hebben. Daarbij hebben zij letterlijk aangegeven af en toe cola en/of een likeurtje te drinken. Waarbij ik dus wel 2 flessen cola in het pakket heb gedaan, maar geen likeurtje. Verder klinkt het hard, maar er zijn zelfs nog gezinnen die geen donateur toegewezen hebben gekregen, dus die ontvangen dit jaar geen kerstpakket. Ik denk niet dat ze teleurgesteld zijn, want het is dus echt geen vanzelfsprekendheid...
Daarom ook mijn bewuste keuze geweest om alleen de vraag te stellen of ik ergens rekening mee moet houden en er verder niet specifiek naar te vragen.
Tuurlijk is het goed om haar mening te geven, maar dit kan mijns inziens ook een minder dwingende en denigrerende manier..

@corinep: dit is het laatste wat ik erover ga zeggen, want ik vond jouw toon in je vorige bericht(en) erg vervelend. Ik heb het gevoel dat ik mij tegenover jou moet verantwoorden en dit haalt de sfeer van het topic in het begin weg/erg naar beneden.

Zoals ik eerder aangaf heb ik verder niet specifiek gevraagd of zij iets wilde hebben, alleen of ik ergens rekening mee moest houden. Juist om dit soort teleurstellingen te voorkomen. Jij weet verder helemaal niet wat mijn budget is en als je even goed teruggelezen hebt kun je lezen, dat ik nu al rond de €25 zit en er nog producten bijkomen, voornamelijk nog noten, bonbons etc.
Dat jij nooit een kerstpakket zonder wijn hebt gehad zegt hier verder niks over. Een fles wijn/likeur vind ik daarbij toch al wat anders, maar goed..

Communicatie kan wel eens anders opgevat worden op internet, dat klopt, maar daarom zou je juist je berichtje even kunnen nalezen om te kijken hoe het opgevat zou kunnen worden. De dingen die je in je vorige bericht zei vind ik echt neerbuigend. Ik denk dat eraan voorbij gezien wordt dat het allemaal vrijwillig is. De Facebookgroep is vrijwillig, de ‘donateurs’ zijn ook vrijwillig en er wordt niets gezegd over welk budget maar ook. Omdat er geen regels zijn heb ik dus ook bewust ervoor gekozen om er geen cadeaubon in te doen. Ik denk dus dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij in een pakket doet of hoe duur hij/zij het maakt. Ik vind dan ook dat je mijn beslissing moet accepteren en respecteren als ik zeg dat ik er geen likeurtje in doe. Als jij daar een andere mening over hebt, helemaal prima.

Laten we deze discussie nu rusten, dat lijkt mij beter. Hopelijk kunnen we weer ontopic gaan en aangezien er meer mensen zich hebben opgegeven kunnen we allemaal nog algemene tips gebruiken en wellicht onze vorderingen aan elkaar laten zien. :D

Edit: typo’s
Laatst bijgewerkt door _Kellyy op 21-10-20 23:50, in het totaal 3 keer bewerkt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:25

Zou je mij de stichting willen sturen. Heb twee jaar eerder een sinterklaas pakket gemaakt via stichting lieve Sint alleen gaat dat nu door Corona niet door

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 23:38

SIEMxFUNNY schreef:
Zou je mij de stichting willen sturen. Heb twee jaar eerder een sinterklaas pakket gemaakt via stichting lieve Sint alleen gaat dat nu door Corona niet door

Heb ik gestuurd naar je! :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:44

frensje schreef:
Ik had bij de TS info gevraagd en me meteen aangemeld bij de stichting. Ik ga 2 paketten maken. 1 voor een gezin met 3 jonge kinderen en 1 voor een moeder met wat oudere dochter. Dit ga ik redden maar nu hebben beide gezinnen ook katten. Ik ben een hondenmens dus waar verwen je een kat nu mee voor Kerst?
Hebben jullie suggesties?

Overigens vind ik je pakket helemaal top TS. Mooi voorbeeld!

Speeltje idd met kattenkruid en/of een belletje.
Wil je er wat lekkers in doen voor de kat, dan kan je kijken naar een 400 Gr (proef) zakje met droge brokjes of kleine blikjes natvoer van Almo Nature. De zalm en garnalen zien en ruiken daarin ook als zalm en garnalen. Mijn katten doen er een (spreekwoordelijke) moord voor.
Hebben de katten ook een soort kerstdiner.
Wel even informeren van te voren of de katten geen dieetvoeding krijgen.

Echt super leuk dat jullie dit doen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:58

Wat ontzettend tof dat je dit doet, en ook zeker de manier waarop. Je stopt er duidelijk heel veel tijd en moeite in om de juiste producten te kiezen en iets waardevols te geven. Dat gaan deze gezinnen echt zien en waarderen.

Succes!!

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 14:19

@Roodvos en Jorienn: Bedankt! :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:23

frensje schreef:
Ik had bij de TS info gevraagd en me meteen aangemeld bij de stichting. Ik ga 2 paketten maken. 1 voor een gezin met 3 jonge kinderen en 1 voor een moeder met wat oudere dochter. Dit ga ik redden maar nu hebben beide gezinnen ook katten. Ik ben een hondenmens dus waar verwen je een kat nu mee voor Kerst?

De Doos :') . Katten zijn meestal het meest blij met de meest nutteloze dingen in onze ogen.
Dozen, dopjes, veertjes, stokjes, pendopjes, pluizig bolletjes dat je ooit in de winkelactie hebt gekregen. Blijven vreemde beesten 8)7

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:14

Verenstokjes of hengeltjes zijn vaak ook wel een hit. :j
Qua snoepjes kun je bij Aldi van die zakjes met gedroogde kipstukjes etc kopen.
Van die 'kussentjes' zoals bijv catisfactions, whiskas Temptations (in die paarsige kattenkopvormige bakjes) hebben ze bij Aldi ook wel dacht ik.
De kip-kaas en zalm vallen vaak wel in de smaak daarvan. :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:32

Wasmiddel! En koffie!

Toen ik minder te besteden had waren dit wel uitgaven waar ik tegenop zag.

Edit; en kaas! Zo'n groot blok. Moeten ze wel kaas eten natuurlijk, maar dat soort dingen zijn ook duur als je weinig te besteden hebt.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 17:40

@PoelieWoelie: Wasmiddel en wasverzachter van Robijn zit er inmiddels in! Bij koffie heb ik Douwe Egberts sticks die je met heet water kunt vullen, omdat ik niet weet of ze Senseo hebben of filterkoffie oid. Dus dat is lastig, vandaar dat ik voor deze oplossing ben gegaan. Van 1 gezin hoorde ik dat ze vrijwel alleen thee/water drinken en ze zeiden niks over koffie, dus daar doe ik wat extra thee in. :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:32

frensje schreef:

Ik weet niet of je de leeftijd van de kat weet, maar mijn kat is vrij oud en mist al best wat tanden. Ze heeft echt moeite met die katvormige bakjes van Whiskas, idem met die staafjes. Maar de partymix van Felix is een slagje kleiner en die krijgt ze makkelijk weg :)

Ts, je hebt nu bij Kruidvat 2+2 gratis op allerlei soorten shampoos, haarcrème, serum enzo :) Denk dat dat soort producten altijd wel fijn zijn om te krijgen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:39

In het algemeen voor mensen die zo een pakket maken: als je in de buurt van een Prijsmepper woont, zeker een bezoekje waard. Heel veel kortingen op verzorgingsproducten (shampoo, conditioner, tandpasta etc). Ik kom er altijd met een jaarvoorraad aan producten vandaan voor 80 euro ofzo. :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:54

ik heb me ook aangesloten bij een mooi initiatief. ik ga voor een themapakket 'luxe ontbijt' aangevuld met eea waar ik nog niet uit ben, en ik heb beide gezinnen gevraagd naar hun mooiste kerstherinnering, om te kijken of ik daar nog iets mee kan doen.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 14:15

@Kairos: Lief dat je meedenkt! Ik heb inmiddels al shampoo en crèmespoeling, maar wellicht voor de andere mensen hier in het topic.

@Roosch: Daar heb ik inderdaad de maskertjes en de mini douchegel vandaan. :D Scheelt een hoop!

@Lielle: Lief van je, dat je je ook hebt aangemeld. Leuk idee, dat luxe ontbijt met extra's. Wat voor soort dingen wil je er extra bij doen? Wel in de trant van eten of totaal iets anders? Wat een mooie gedachte dat je naar hun mooiste kerstherinnering hebt gevraagd. Ik ben benieuwd hoe ze daarop zullen reageren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:39

ik zit een beetje te denken aan bv een handdoek / theedoek set; past mooi bij het thema en komt ook altijd van pas

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:06

Qua doos ga ik voor een ikea krat, vind ze zelf ideaal. En dan ingepakt in kerstpapier voor het verrassingseffect.

en heeft iemand tips voor twee jongens van 19, en een volwassen man? (twee verschillende gezinnen).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-10-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:08

Lielle schreef:
Qua doos ga ik voor een ikea krat, vind ze zelf ideaal. En dan ingepakt in kerstpapier voor het verrassingseffect.

[ Afbeelding ]

Oh handig! Stevig, groot en voor de ontvanger te gebruiken als opslag.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:12

Vergelijkbare kratten (maar dan mét clips, dus beter af te sluiten) momenteel bij de gamma ook in de aanbieding, voor diegenen die geen IKEA in de buurt hebben :+

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:50

Bedankt voor de katten tips (geen idee hoe oud de katten zijn). Ik ga op zoek.
Ik stuur de paketten op dus ben nu op zoek naar Kerst pakket dozen. Ik kan op internet alleen vinden dat je minimaal 10 stuks moet kopen of voor een bepaald bedrag dus ik ga een oproep plaatsen op een fb buurtgroep. Wie weet hebben mensen nog iets liggen.