Rox87 schreef:Vind jou bericht ongepast, net zoals je eerdere bericht. Kelly neemt de moeite om voor 2 gezinnen een super leuk kerstpakket samen te stellen en jij blijft maar doordrammen met wat jij vind wat er in moet en gebruikt woorden als ‘just another pakket van de voedselbank’ en ‘waarvan jij vindt dat ze het maar lekker moet vinden’ . Beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.
Ik kan niet voor Corine spreken, maar ik denk dat ik wel een beetje snap waar ze vandaan komt. Als je weinig geld hebt, dan heb je heel vaak ook zo weinig zeggenschap of keuzes. Anderen bepalen wat je krijgt, en je kunt er ook nog niet teveel kritiek op hebben want je moet dankbaar zijn. Dat is best wel onvrij. Natuurlijk is het heel lief dat iemand de moeite en tijd neemt om zoiets te maken, maar tegelijkertijd kan het beperkend voelen als anderen gaan bepalen wat jij krijgt.
(En mensen die niet in zo'n afhankelijke situatie zitten onderschatten vaak welke impact dat heeft.)
Het is dan soms wel goed om stil te staan bij wat je geeft en voor wie je dat doet. Geef je de ander wat die wil hebben om de ander blij te maken, of geef je iets waarvan je vindt dat het past omdat je een goed gevoel over jezelf wilt hebben?
Nou is het echt heel duidelijk dat _Kellyy dit doet om echt iets te geven waar de ontvangers blij van worden. En ik snap de beslissing ook prima en die mag ze zeker maken. Maar ik denk dat het ook prima is om te bedenken hoe het soms kan voelen als je de ontvanger bent, met weinig keuzevrijheid, en dat je dan aangeeft om iets heel leuk te vinden om te krijgen en het dan toch niet te krijgen omdat anderen het geld hebben en dus die keuze maken voor jou...
Die frustratie is echt en speelt bij veel mensen die gebruik moeten maken van voedselbank of giften. En respect geldt ook naar de ontvangers die dat niet allemaal alleen maar blij (of deemoedig, want het voelt allemaal erg stichtelijk) moeten ontvangen. Ik vind het goed dat Corine zich hierover uitspreekt.