Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:23

Zoals ik begrijp waren het grotendeels feestjes/vergadetingen van je huisgenoten (en blok bewoners) en was je hier zelf niet bij aanwezig. Het is heel moeilijk om tegen een huis in te gaan als alle neuzen de zelfde kant op kijken te staan. Maar denk echt als je zegt "he ik wil vanavond de vergadering liever via zoom bijwonen, want ik vind het corona risico te groot" (of zegt dat je nog bij je ouders of ergens anders ook langs wil kunnen) dat niemand daar boos om word en als ze dat wel worden is het niet waard. Grote kans dat als je dit zegt misschien wel meerdere zeggen dat ze dat ook liever hebben. Met 18 kan ik me voorstellen dat het moeilijk is om tegen de groep in te gaan, maat dat is voor iedereen zo misschien voelen 8 van de 18 zich wel onprettig bij dit idee.

Ook het creatief huishouden van huisgenoten lijkt me lastig, want aan de ene kant zijn jullie samen verantwoordelijk maar aan de andere kant is het niet fijn je huisgenoten op hun eigen verantwoordelijkheid aan te spreken. Ook als iedereen van huis elkaar opstookt en zegt dat het normaal is ga je het na een tijdje ook normaal vinden. Maar nu met 40 man afspreken is echt verre van normaal. Studenten huishoudens worden officieel niet als huishouden gezien helaas, al snap ik wel dat onderling afstand houden binnenshuis gewoon niet te doen is (ben immers zelf ook student).
Maar is het niet mogelijk om de huishoudens tijdelijk echt te scheiden? Dus iedereen gaat met z'n 4/5en leven en als je een keer bij vriendin die in ander huis woont langs gaat dat je dan als gast telt.

Het blijft een beetje raar dat jullie jezelf als 1 huishouden zien als dat goed uitkomt en als 4 als dat beter uitkomt. Maar als er een uitbraak komt wil je echt niet een huis van 18 zijn en dan kun je wel denken zodra er een uitbraak is scheiden we wel, maar mensen zijn besmettelijk voordat ze ziek worden...

Ik denk dat het daar nu ook bij veel bokkers wringt. Want je lijkt zeker niet onintelligent juist niet. Jullie krnnen ook de corona regels prima, maar door hoe jullie die regels naar eigen wensen proberen te verbuigen geeft dat fricitie

Ik ben student en heb ook wel is in studentenhuis gewoond met toen een feestje dat uit de hand liep (tijdens tentamen tijd dus werd ook in t blok zeker niet gewaardeerd). Ik wist prima dat dit niet kon, maar heb niets gezegd en ben gaan slapen, want opkomen tegen een groep van 20 man in mijn eentje durfde ik ook niet.

Gelukkig heb je nu door bokt wel een beter idee van wat normaal is en niet normaal gebruik dat voor je ethisch kompas. Want nogmaals als je in zo'n huis zit en iedereen zegt joh het geluid valt toch wel mee snap ik dat je dat na een tijdje geloofd :+.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:27

FlameHorse schreef:
Ik heb nergens gezegd dat dit noodzakelijk fysiek moest gebeuren. Mijn huisgenoot heeft dat zo geregeld en dat inderdaad niet handig van hem nee. Die boodschap is duidelijk. :)

Beschouwt u dat dan nog steeds als een reden om ons enige vorm van intelligentie te verwijten?

Jullie zijn studenten beta-wetenschappen en jullie gebruiken geen IT-oplossingen om je aan de geldende regels zowel qua normaal fatsoen als Corona te houden. Dat kan ik niet rijmen qua intelligentie, nee. Hoewel het meer aan gebrek aan EQ dan aan IQ lijkt te liggen.
En net als anderen hier, ik lees een hoop goede voornemens, excuses en we zien dat we het verkeerd hebben ingeschat, maar heel weinig concrete voorstellen om het roer compleet om te gooien.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:42

Billy schreef:
En jullie vinden het vreemd dat na zoveel overlast, overtredingen en waarschuwingen de politie de zaak eens door wil vegen?
Veel gezond verstand lijkt er niet te zijn in jullie groep, intelligent gedrag ook niet..
Ik maak me steeds meer zorgen om de toekomst van ons land op deze manier..
Geen verantwoordelijkheid, geen inzicht, geen zelfreflectie.
Hulde aan de buurman, ik had er allang de tuinslang op gezet

Het gaat niet om wat ze willen maar om wat ze mogen. En in dit geval hadden ze geen enkel recht om zich naar binnen te forceren. Klaar.

Ik vind dat jullie allemaal behoorlijk over TS heen gaan. TS opent een topic wat duidelijk maakt dat ze wel degelijk iets wil veranderen. Ja, het heeft wellicht lang geduurd alvorens het besef er echt kwam maar houden we er wel rekening mee dat het hier vermoedelijk over een groep van grotendeels 18-23 jarigen gaat? (als ik even in belgische school categorieën denk.) en dat de hersenen dus nog niet werken zoals die van de gemiddelde volwassene?

Ik vind het juist best positief dat TS ten eerste een stuk netter blijft reageren dan veel bokkers en ten tweede nog steeds open staat voor de meningen en kritieken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:48

Citaat:
Handhaaft de politie ook achter de voordeur?
De meeste besmettingen vinden nu plaats op feestjes en familiebijeenkomsten. De overheid heeft daarom het advies gegeven om maximaal 6 personen tegelijkertijd op visite te hebben. Die allemaal onderling 1,5 meter afstand houden. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee voor het maximaal aantal personen. Dit is een advies. Een eigen verantwoordelijkheid dus om te zorgen dat het virus zich niet verspreidt.
Wij treden als politie alleen op als de buren klagen over overlast. We mogen alleen een woning binnentreden als we een machtiging tot binnentreden hebben, die is afgegeven door een hulpofficier van justitie. Net zoals dat vroeger was.

https://www.politie.nl/themas/coronavir ... 095%20euro.

Als de buurman geklaagd heeft en de hulpofficier geeft toestemming, dan mag de politie gewoon binnendringen hoor ;) hoef je geen toestemming te geven

De groep 18-30 heeft in NL momenteel de grootste bijdrage in het aantal besmettingen in Nederland. Dus het is verschrikkelijk om te lezen hoe laks ze ermee omgaan

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:51

Dat is wel heel handig verwoord van je. :j Zoals ik het lees in dat artikel komt het er gewoon op neer dat ze toestemming moeten hebben via een officiële machtiging. Ofwel: een huiszoekingsbevel.
Ik lees nergens dat ze die hadden en alsnog vermoed ik dat ze dat iets officiëler moeten aanpakken dan dreigen met over de schutting te klimmen. :(:)
Politie doet goed werk, begrijp me niet verkeerd, maar ze zijn heus niet allemaal heilig.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-09-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:53

Ze mogen (in NL) gewoon in de tuin komen en mogen daarvoor over de schutting klimmen als ze dat zouden willen.

En studenten zijn ook niet heilig, ik heb lang in Leiden gewoond en de studenten hebben een andere mening over 'normaal gedrag'dan de gemiddelde burger denk.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:56

Dat hebben ze ook. Gezien zeker de jongere studenten nog maar net goed in de adolescentie zitten hebben ze gewoon een andere denkwijze dan de gemiddelde volwassene. :) Daar kunnen zij overigens ook niets aan doen. Dat is hoe de ontwikkeling van ons brein loopt. En nee, zelfs niet proberen, ja, jij hebt die ontwikkeling ook door gemaakt. ;) Niemand komt daar onder uit, als je die niet door gemaakt had, zou je nu ontwikkelingsachterstand hebben en niet in staat zijn om op een volwassen manier te denken.

De tuin wellicht al heb ik daar ook mijn twijfels over, maar niet het huis. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:59

Ayasha schreef:
Dat hebben ze ook. Gezien zeker de jongere studenten nog maar net goed in de adolescentie zitten hebben ze gewoon een andere denkwijze dan de gemiddelde volwassene. :) Daar kunnen zij overigens ook niets aan doen. Dat is hoe de ontwikkeling van ons brein loopt. En nee, zelfs niet proberen, ja, jij hebt die ontwikkeling ook door gemaakt. ;) Niemand komt daar onder uit, als je die niet door gemaakt had, zou je nu ontwikkelingsachterstand hebben en niet in staat zijn om op een volwassen manier te denken.

:D hoever wil je dat doortrekken? Nooit asogedrag vertoont: ontwikkelingsachterstand.

De tuin kun je gewoon opzoeken, zo ingewikkeld is het niet.
Uit mijn verleden als onderontwikkelde (lees beetje opgevoed met fatsoen) rechtenstudent: elke plaats betreden met uitzondering van de woning. Als je dat in google typt kom je een eidn.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:07

Ik ga niet in herhaling vallen maar ik mis wel iets: zou het kunnen dat de buurman zich zorgen maakt om Coronabesmettingen en daardoor steeds de politie belt? Dat hij niet altijd geluidsoverlast heeft, maar weet dat de politie bij geluidsoverlast wel binnen mag treden? En dat hij niet met jullie om de tafel wilt zitten omdat hij bang is om besmet te worden?

Zo maar wat gedachtenpinsels hoor, ik ken de beste man niet dus misschien zit ik er helmaal naast. Maar ik snap dan wel waarom hij er niet happig om is om met jullie in gesprek te gaan. Steeds grote groepen die bijelkaar klitten en zien dat de besmettingen in Enschede steeds oplopen. En dan willen die studenten ook nog eens met je gaan praten waarbij de kans bestaat dat ze je besmetten. Je hoeft geen klachten te hebben he, terwijl je wel besmet kan zijn. Je kan niet aan iemand zien of hij/zij Corona heeft.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:10

f4bjheu schreef:
@noviceh; denk dat het opzich wel redelijk zou zijn als hij zou kunnen appen als hij geluidsoverlast heeft + zorgt beter voor contact in de regel. Lijkt me geen mega raar voorstel opzich.

Maar wie kan hij nou appen als híj zijn telefoonnummer afgeeft? Daarbij, er leven 18 studenten bij elkaar, hoe moet hij nu weten wie hij appen moet? Hij weet toch niet wie er wel of niet precies aanwezig zijn? En dan hebben 18 buren die je niet persoonlijk kent jouw telefoonnummer, wat moeten zij daar mee? Buiten dat kan een appje heel anders overkomen dan in werkelijkheid bedoeld wordt. Nee hoor, ik begrijp heel goed dat hij z’n telefoonnummer niet heeft gegeven.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:18

Sunnda: Ik durf toch niet met zoveel zekerheid zeggen dat ik nooit asogedrag vertoont heb. Dat jij dat wel durft denk ik dan het mijne van. Als ik nu terug kijk op mijn jeugd jaren ben ik me er bewust van dat de volwassenen rondom ons dat vast asociaal vonden. Terwijl wij oprecht probeerden gewoon netjes te handelen, beleefd te zijn enz.
De agenten waren zich een weg in de woning aan het proberen te forceren alvorens ze daarmee gingen dreigen. En dat mogen ze niet. Hadden zij, als volwassen, verstandige handhavers van de wet nu gewoon gezegd "Er zijn nu al behoorlijk wat klachten binnen gekomen van de buren, we zouden graag zelf eens polshoogte komen nemen zodat wij beter op de hoogte zijn van de situatie hier." dan was dat specifieke voorval vast heel anders gelopen.
En dat zijn dan mensen die, als het goed is, de ontwikkeling van de hersenen betreffende lange termijn denken al afgerond hebben. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:21

We horen hier ook maar één kant van het verhaal. Wie weet is het toch iets anders gegaan.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:26

Sunnda schreef:
Ayasha schreef:

:D hoever wil je dat doortrekken? Nooit asogedrag vertoont: ontwikkelingsachterstand.

De tuin kun je gewoon opzoeken, zo ingewikkeld is het niet.
Uit mijn verleden als onderontwikkelde (lees beetje opgevoed met fatsoen) rechtenstudent: elke plaats betreden met uitzondering van de woning. Als je dat in google typt kom je een eidn.

Dan gaat er toch iets fout met je Google skills. Mag niet. Tenzij noodgeval, heterdaad of toestemming ovj.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:28

Gaan we weer. Wellicht waren er ook aliëns aanwezig, of was er een dikke fuif bezig. We horen één kant van het verhaal en daar zullen we het mee moeten doen. Ik geef mijn mening dus ook op basis van hetgeen TS verteld want ik kan geen mening geven over wat ik niet weet.

Heiberg; het zou me ook al verbaast hebben als ze dat zomaar mochten maar ik woon in België dus wellicht zijn hier de regels anders. Hier mogen ze het iig niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:32

Heiberg schreef:
Dan gaat er toch iets fout met je Google skills. Mag niet. Tenzij noodgeval, heterdaad of toestemming ovj.

En aan een eventuele noodverordening/APV :)

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:33

elnienjo schreef:
Wat een nachtmerrie voor die woonwijk, zo'n luidruchtig studentenhuis!
Ook buiten corona is het niet normaal om in 'n woonwijk structureel luidruchtige tuinfeesten te geven.
Als ik je buren was zou ik continu klachten over jullie indienen, zowel voor het geluidsoverlast als voor het overtreden van de coronamaatregelen.

Ik ben ook niet jaloers op jullie buren. Ik snap dat het heel gezellig is, maar niet alles kan zomaar door de beugel onder de noemer 'we zijn student'.
Ik vrees dat hier geen constructieve oplossing te vinden is eerlijk gezegd.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:33

Keet schreef:
Heiberg schreef:

En aan een eventuele noodverordening/APV :)

Ja en nog een aantal andere zaken zoals verdenking van een misdrijf of gewoon bij toestemming. Maar hier wordt gedaan alsof de politie iedere willekeurige tuin maar kan betreden altijd. Slaat nergens op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:35

Bij meldingen van overlast mogen ze in ieder geval ineens een stuk meer :) zeker in deze tijd van noodverordeningen en APV. Maar dat verschilt dus enorm per gemeente/veiligheidsregio.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:35

Ayasha schreef:
Gaan we weer. Wellicht waren er ook aliëns aanwezig, of was er een dikke fuif bezig. We horen één kant van het verhaal en daar zullen we het mee moeten doen. Ik geef mijn mening dus ook op basis van hetgeen TS verteld want ik kan geen mening geven over wat ik niet weet.

Met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag? :')
Je doet zelf toch best wel wat aannames in je berichten, dus die mening heb je evengoed wel :D

Verder ben ik het absoluut met je eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:40

Cayenne schreef:
We horen hier ook maar één kant van het verhaal. Wie weet is het toch iets anders gegaan.

Dat politieverhaal, dat laat ik voor wat het is inderdaad. Je weet gewoon niet wat daar precies aan vooraf gegaan is en wat er precies gezegd is. Natuurlijk heb je rotte appels bij de politie, maar over het algemeen komt zoiets niet zomaar uit de lucht vallen.

Maar als er al vaker politie aan de deur is geweest, zou ik me gewoon maar een beetje gedeisd houden als ik de ts en huisgenoten was en er voor zorgen dat ze niet meer terug hoeven te komen. Heb je dit probleem ook niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:42

Keet schreef:
Bij meldingen van overlast mogen ze in ieder geval ineens een stuk meer :) zeker in deze tijd van noodverordeningen en APV. Maar dat verschilt dus enorm per gemeente/veiligheidsregio.

Ze mogen nog steeds niet zonder jouw toestemming naar binnen.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:43

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:

Met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag? :')
Je doet zelf toch best wel wat aannames in je berichten, dus die mening heb je evengoed wel :D

Verder ben ik het absoluut met je eens :j

Zoals? :)
Ik hoop dat je het dan niet over de fuif of de Aliëns hebt... :=

En nee. Ik word gewoon een beetje moe van dat ‘maar een kant van het verhaal’ gezeur. Met dat te zeggen gaat dat toch niet veranderen dus of je accepteert dat of je kan het forum net zo goed op doeken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:53

purny schreef:
Keet schreef:

Ze mogen nog steeds niet zonder jouw toestemming naar binnen.

Dat verschilt dus ;) er zijn een hoop omstandigheden waar het niet mag. Maar onder de huidige noodverordeningen en aangepasten APV (opgelegd door de burgemeester) zijn er ook een aantal punten waarbij het dus wel mag. Zoals in sommige gemeenten bij klachten van overlast ect ect

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:55

FlameHorse schreef:
Ibbel schreef:
Sorry, maar TS komt alleen maar met smoezen dat er alweer fysiek moet worden vergaderd met een veel te grote groep. Ik heb nog niet één keer horen zeggen: oh, gut, nooit gedacht aan Teams/Skype/Zoom we gaan dat als eerste invoeren.

Hoe moeilijk is het om online vergaderen gewoon direct in te voeren?

Ik heb nergens gezegd dat dit noodzakelijk fysiek moest gebeuren. Mijn huisgenoot heeft dat zo geregeld en dat inderdaad niet handig van hem nee. Die boodschap is duidelijk. :)

Beschouwt u dat dan nog steeds als een reden om ons enige vorm van intelligentie te verwijten?

Jullie IQ zal prima in orde zijn, maar misschien is het gemiddelde EQ wat minder. Kan zomaar, niet erg, kun je leren verbeteren.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:59

Mijn ervaring is dat een klein groepje van 4 mensen in de tuin 's avonds al geluidsoverlast kan geven, laat staan 18/20 mensen.

Vanwege de warmte overdag, moet ik mijn raam 's avonds/'s nachts open hebben een beetje frisse lucht/afkoeling te hebben. De buren 3 huizen verderop zitten bij lekker weer graag lang in de tuin met elkaar te kletsen. soms tot ver na 23:00 h.

Het probleem is dat hoe gezelliger je het hebt, hoe meer je lacht, hoe harder je gaat praten en hoe harder je gaat lachen. Combineer dat met het feit dat geluid 's nachts verder draagt en zelfs het geklets en gelach van 4 personen is in de hele buurt te horen.
Zelfs als ik met oordopjes en raam dicht probeer te slapen, komt hun gelach er nog bovenuit.

Waarschijnlijk heeft jouw buurman hetzelfde probleem. Veel mensen die werken willen graag tussen 22 h en 23 h gaan slapen. Wat dat betreft geen ideale combinatie met een studentenhuis ernaast.

Het is dat ik weet dat mijn buren proberen rekening te houden met de rest (af en toe hoor ik ze elkaar herinneren om zachter te praten) en dat ze het (zelfs met feestjes) nooit later maken dan middernacht. Anders had ik ze er al lang en breed op aangesproken.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat nu met Covid-19 ik erg blij was dat feestjes niet plaatsvonden, en dat ze het kletsen buiten nu niet meer later dan 23 h doen *\o/* en lang niet zo vaak als vorige zomers. Waarschijnlijk speelt het gebrek aan visite/feestjes hieraan mee.

Ik kan me ook voorstellen dat jullie buurman deze zomer heerlijk genoten heeft van de Covid-19 rust. En nu sinds augustus plots weer moet ervaren dat het gedaan is met die rust. Dat kan nogal zwaar op de maag vallen als je het ontwent bent.