Make up, ja of nee en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:05

Ik ben heel erg wisselend :')
Ik ga makkelijk zonder make up de deur uit.
Het enige wat ik op dit moment wel heb gedaan is lashlift en wimpers geverfd. Dus dat is altijd wel zichtbaar. Dus 100% naakt kan ik het niet noemen. :)
Maar vind het ook heerlijk om helemaal uit te pakken voor een feestje of een etentje.
Hele lagen kan ik niet tegen, ik hou niet van dat gevoel. Maar ik vind het zo mooi hoe sommige mensen het kunnen aanbrengen.
Ben bijvoorbeeld erg fan van Robert Welsh :+: Ook ook omdat hij juist aan brengt zoals het hoort en niet drag-queen achtig plamuurt... waardoor het er irl niet uit ziet.

Ik moet wel zeggen dat nu ik 35+ ben... ik wel steeds meer verschil zie tussen mijn snuitje met- en zonder make-up _O-

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:15

Ik heb niks tegen make up, ook niks tegen make up-loos. Zelf draag ik het omdat ik zonder dat beetje oogpotlood en mascara blijkbaar 15 geschat wordt. Met zie ik er 10 jaar ouder uit _O-

Dan word ik als 19-jarige toch liever 25 geschat dan 15 :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:20

Iedereen moet het voor zich weten, dat voorop!

Ik kan alleen hélemaal niets met de opvatting dat een vrouw in haar natuurlijke hoedanigheid, dus zonder make-up, er niet verzorgd uit zou kunnen zien of niet verzorgd zou zijn. Als dat je opvatting over vrouwen is, dan heb je je aardig laten brainwashen vind ik. Make-up moet geen door anderen opgelegde norm zijn om je echte eigen ik te verbergen. Dan wordt het een soort hoofddoek voor de Westerse vrouw. Niet op je hoofd, maar over je gezicht. Dat je het uit vrije keuze doet, maakt daarbij niet uit. Het gaat om de heersende norm die het je oplegt.

Te is nooit goed, ook niet bij make-up.

Ik vind het het mooist als make-up er een beetje subtiel uitziet. Niet dat je de make-up niet mag zien natuurlijk, maar van die dik en vet opgeschilderde wenkbrauwen in onnatuurlijk vormen en hoeken kan ik bijvoorbeeld niet waarderen. Dat ligt er letterlijk en figuurlijk te dik bovenop.

Make-up doet heel veel. Ik realiseer me altijd dat 90 % van zelfs de mooiste vrouwen ter wereld er 's morgen als ze wakker worden heel anders uitzien. Vaak onherkenbaar en heel normaal. Dat is een gezonde instelling.
Laatst bijgewerkt door Boras op 02-09-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:20

Ik draag zelf al jaren elke dag make-up (zelfs in het weekend als ik het huis uit moet). Ik heb een dunne, lichte en hele gevoelige huid, dus mensen vragen altijd aan mij of ik ziek ben als ik niets draag. Ik heb vrij donkere plekken onder mijn ogen, dat komt gewoon omdat de huid daar zo dun is. Ik was al dat commentaar zo zat, dus ik draag altijd make-up.
Ik denk dat anderen vinden dat ik heel veel make-up draag, maar ik kan me inmiddels zo goed opmaken dat het er altijd natuurlijk uitziet en niet te Kim Kardashian achtig. Of dat hoop ik in ieder geval. :D
Ik draag concealer, foundation, bronzer, blush, highlighter, mascara, wenkbrauwgel en lipstick. En daar heb ik ongeveer een kwartiertje voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:25

Maar waarom zou het voor de vrouwen die make up willen dragen moeten uit maken of jij hun redenen goed genoeg vindt? :?
Is dat oordeel niet minstens even erg als de vraag of je ziek bent als je geen make up op hebt? :?

Ik heb die vraag overigens nog nooit gehad eigenlijk. :=
Ik herken mezelf ook nog gewoon met make up. Er zit nog iets tussen "geen make up" en "ik herken mezelf niet meer". :=
Magrathea schreef:
Waar voor mijzelf meer de make-up issue zit is dat veel vrouwen het toch echt als gewoonte aanleren in hun tiener- of twintigerjaren. Als het allemaal alleen maar ging om gewoon de mooie punten uit je gezicht naar voren te brengen, waarom dragen mannen dan gen makeup? Hebben die van zichzelf een gezicht dat al mooi genoeg is? En waarom worden mannen die het wél doen er dan op aan gekeken? (En dan heb ik het niet over mannen die een potje foundation hebben om een plekje weg te kunnen werken ofzo, of mensen die op TV komen.)

Kijk, echt waar, iedereen mag doen wat ie zelf wil, maar je maakt mij echt niet wijs dat het overgrote deel van de make-up dragers dit doet omdat ze dat zélf willen, en voor niemand anders. En dat is wel degelijk een probleem denk ik.

Overigens, verrassend genoeg draag ik nooit make-up, ik heb het wel eens gedaan voor feestjes maar ik wrijf te vaak in m'n ogen en vind het er heel snel 'too much' uitzien := Ik ben ook eens opgemaakt door een visagist voor een fotoshoot en hoewel m'n eerste gedachte was "Wow, wat mooi!" was mijn tweede gedachte "Wow, ik herken mezelf letterlijk niet meer". Dus nee. Liever niet. Mijn liefje vind me mooi zonder. Ik vind het teveel moeite/geldverspilling. Goed genoeg. :):)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:28

c_alsemgeest schreef:
Ik ben heel erg wisselend :')
Ik ga makkelijk zonder make up de deur uit.
Het enige wat ik op dit moment wel heb gedaan is lashlift en wimpers geverfd. Dus dat is altijd wel zichtbaar. Dus 100% naakt kan ik het niet noemen. :)
Maar vind het ook heerlijk om helemaal uit te pakken voor een feestje of een etentje.
Hele lagen kan ik niet tegen, ik hou niet van dat gevoel. Maar ik vind het zo mooi hoe sommige mensen het kunnen aanbrengen.
Ben bijvoorbeeld erg fan van Robert Welsh :+: Ook ook omdat hij juist aan brengt zoals het hoort en niet drag-queen achtig plamuurt... waardoor het er irl niet uit ziet.

Ik moet wel zeggen dat nu ik 35+ ben... ik wel steeds meer verschil zie tussen mijn snuitje met- en zonder make-up _O-

Precies, hij laat zien hoe het er in het echt mooi uitziet. En leert je dat je van sommige producten echt maar weinig nodig hebt.

Ik loop rustig zonder make up, maar heb van mezelf geen mooie egale huid, dus vind het ook fijn om me op te maken. Huid wat egaler maken en ogen meer laten spreken. Mijn wimpers zijn kort en bijna niet zichtbaar zonder mascara, ik vind het zelf mooier met.

De ene keer volledig opgemaakt dus, de andere keer alleen mascara en dan weer helemaal niks.

Ik haat de vooroordelen rondom make up alleen. Dat je het draagt voor anderen, je ook mooi bent zonder make up dus waarom doe je moeite, of omdat je onzeker bent oid. Waarom niet iedereen gewoon zijn eigen ding laten doen.

c_alsemgeest

Re: Make up, ja of nee en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:36

En ik denk ook dat het tegenwoordig ook een deel als kunstvorm gezien kan worden... als je ziet wat sommige meiden op insta kunnen doen, shapen, veranderen... bizar :wow:
Niet echt geschikt voor alle dag denk ik, maar ik vind het wel knap.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:45

Ik vind het wel apart dat je ziet er ook mooi uit zonder make up dus waarom doe je moeite een vooroordeel is? Ik zie daar niks negatiefs aan in ieder geval, iemand zegt gewoon dat je mooi bent zoals je bent.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:48

Waarom niet, ik vind het zelf mooi dus die moeite doe ik voor mezelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:49

Ik doe met en zonder.. ik vind make up dragen als ik uitga gewoon leuk, en bij gelegenheden schilder ik mezelf helemaal vol (vooral bij thema feestjes, althans, toen dat nog kon).. en soms doe ik dat gewoon zomaar.. zit ik voor de spiegel heerlijk een poosje te verven :')

Ik vind het ook leuk om mannen met make up te zien, sommigen komen er gewoon echt goed mee weg :j maar ik kan me ook voorstellen dat ze het helemaal niks vinden.
Overigens ben ik voor het idee dat iedereen moet doen wat ie zelf wil, dus vrouwen met/zonder en mannen met/zonder.. Dus iemand beoordelen vanwege wel of geen make up vind ik raar.. wat heeft iemand anders er nu voor last van.
Als je niet naar buiten durft zonder, is er misschien een ander probleem.. en bij een date kun je jezelf volledig vol verven maar, dat zie je en je ziet er de volgende ochtend vaak heel anders uit (maar dat geldt ook voor bv push ups, correctiekleding en haarstukjes.. en ook dat is ieder zn eigen keus denk :j )

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:51

Tinkermuts schreef:
Waarom niet, ik vind het zelf mooi dus die moeite doe ik voor mezelf.

Precies dit. Ik heb zo'n hekel aan die aanname dat iedereen die make-up draagt dat doet omdat ze er dan mooier uitzien voor een ander. Dat is helemaal niet zo! De meeste mensen dragen make-up omdat ze het zelf mooi vinden. Niet omdat ze geïndoctrineerd zijn op jonge leeftijd dat dit volgens de maatschappij moet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:56

moonsparkle schreef:
Ik vind het wel apart dat je ziet er ook mooi uit zonder make up dus waarom doe je moeite een vooroordeel is? Ik zie daar niks negatiefs aan in ieder geval, iemand zegt gewoon dat je mooi bent zoals je bent.

Heel eerlijk, ik ben (met periodes) een fanatieke makeup draagster en ik vind het krijgen van die vele “maar je bent ook mooi zonder!!” opmerkingen echt enorm vervelend en irritant. Het impliceert imo dat ik make-up op doe om mezelf mooier te maken (voor anderen), of dat ik mezelf niet mooi genoeg vind zonder en dat ik het allemaal wel zal doen om een soort onzekerheid te verbergen.
Nee, ik vind dat echt geen leuke opmerking om te krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:05

Nou ja ik heb ook wel eens gehoord dat mn make up mooi was, terwijl het er echt niet uitzag (feestje). Dus wat dat betreft neem ik al dat soort uitspraken met een zakje zout :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:15

Oke bedankt dan snap ik wat beter waarom het niet gewaardeerd word, zelf zeg ik zoiets ook niet echt maar als ik iemand die vaak make up draagt en dan zonder zie dan kan ik zoiets wel denken of zeggen dat iemand ook mooi is zonder make up. Nooit iets negatiefs mee bedoeld.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:20

moonsparkle schreef:
Oke bedankt dan snap ik wat beter waarom het niet gewaardeerd word, zelf zeg ik zoiets ook niet echt maar als ik iemand die vaak make up draagt en dan zonder zie dan kan ik zoiets wel denken of zeggen dat iemand ook mooi is zonder make up. Nooit iets negatiefs mee bedoeld.

Ik denk dat dit al een andere situatie is. Wanneer iemand tegen mij zegt, wanneer ik op dat moment geen make up draag, dat ik er ook mooi uit zie zonder make up dan zou ik dat erg lief vinden! Wanneer dit gezegd wordt wanneer ik wél make up draagt dan is dit heel anders. Dan voelt het inderdaad meer als veroordeeld worden, alsof ze vinden dat ik het beter niet kan dragen in plaats van dat het een compliment is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:20

Ah zo ja, ik vond het al apart dat het als negatief werd opgevat maar nu snap ik het beter :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:39

Ik zit het programma toevallig net terug te kijken. Bizar hoe iemand opknapt zonder make up. Ik draag nooit make up. Wel eens geprobeerd maar ik vind het gevoel dat er iets op mijn gezicht zit echt niet fijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:12

SusanH schreef:
Ik zit het programma toevallig net terug te kijken. Bizar hoe iemand opknapt zonder make up. Ik draag nooit make up. Wel eens geprobeerd maar ik vind het gevoel dat er iets op mijn gezicht zit echt niet fijn.

Ik vind het ook bizar hoe sommige mensen opknappen van wel make-up. :D

Dat mannen het ook niet dragen vind ik wel een aparte reden want dat is toch met heel veel dingen zo? Er zijn ook meer vrouwen die rokken en jurken dragen dan mannen. Er zijn ook meer mannen die van voetbal houden dan vrouwen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:39

@Jildau,dat ligt wel aan het land\de cultuur. Schotse mannen dragen rokken en in India en Sri Lanka dragen mannen ook een soort wikkelrokken.Ik vind alles best en vind het leuk als mensen zich creatief uiten in hun verschijning.Met of zonder make-up.Wel graag make-up die niet op dieren getest is. Maar dat gebeurt in Nederland ook niet meer dacht ik.Wel in China helaas.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:45

Jildau schreef:
SusanH schreef:

Ik vind het ook bizar hoe sommige mensen opknappen van wel make-up. :D

Dat mannen het ook niet dragen vind ik wel een aparte reden want dat is toch met heel veel dingen zo? Er zijn ook meer vrouwen die rokken en jurken dragen dan mannen. Er zijn ook meer mannen die van voetbal houden dan vrouwen.

en daarbij... bij veel programma's is "zonder make-up" niet echt zonder make up ;)
Ze hebben alleen een naturel look gemaakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:29

Mannen make up wordt steeds meer geaccepteerd en gebruikt. Mijn vriend draagt soms ook wat poeder om te voorkomen dat zijn huid glimt op foto’s. Of concealer om er wat frisser uit te zien of wat weg te werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:42

Mijn man jat ook weleens wat consealer of wat poeder als hij een pukkel heeft, glimt oid heeft wanneer hij zijn YouTube-streams moet doen.
vroeger had hij dit nooit gedaan... maar nu met he doel wat het heeft wel :D
Ik denk inderdaad dat het steeds gewoner en normaler wordt.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:04

Ik draag alleen mascara en werk m'n wenkbrauwen bij, omdat ik het mooi vind. M'n vriend vindt mij zelfs zonder make-up mooier :o

Maar ik word ook jonger geschat zonder make-up. Zojuist ging ik naar de Plus, waar de middelbare scholieren een mandje moeten pakken. Ik wil een winkelwagen pakken, zegt de beveiliger: Meisje, jij als scholier moet een mandje pakken. Ik zo meneer ik ben geen scholier :') Beveiiliger: echt wel. Ik laat mijn ID-kaart zien (ben 25) en hij moest moeite doen om het te geloven :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:06

Ik ben ook heel lang jonger geschat :j nu ik de 40 voorbij ben lukt dat helaas niet meer :')

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:10

Ik heb wel makeup, maar draag het nooit. Gewoon goede verzorging van de huid in de ochtend en avond en zie er prima uit. :+ Heb er gewoon geen zin in om daar moeite voor te doen, zie het nut er niet meer van in. Deed het paar jaar geleden wel en kan ook contouren en al dat gedoe, maar nu, nah. Lekker makkelijk gewoon.