De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:52

Ik ga hem niet downloaden. Heb geen zin in iedere keer weer in quarantaine moeten omdat ik in aanraking geweest ben met....

In de restaurants staan de tafeltjes wel 1,5m appart, de stoelen rug tegen rug redden dat vaak niet.

Dan zou je dus langer dan 15 minuten binnen die 1,5m gezeten hebben, maar de telefoon weet niet dat dat rug tegen rug was.

Of in het ov, nu met mondkapje alle stoelen weer gebruikt mogen worden.

Bluetooth vreet batterij, ook vanwege wat andere apps die ik op mijn telefoon heb staan die zodra Bluetooth aan gaat, gelijk continu gaan lopen scannen. Garmin enz doen dat. Die blijven de hele dag door scannen naar "hun" apparaat. Heb geen zin om die apps te moeten verwijderen omdat ik ze af en toe juist wél wil gebruiken en dan even de Bluetooth aan zet. En dus weer uit zodra ik klaar ben met bijvoorbeeld de Garmin.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:54

Ik zet mijn bluetooth enkel aan als ik me in het openbaar begeef of in 'risico situaties'. Dan valt het batterijverbruik heel erg mee hoor.

Nou als je dan blijkbaar zo vaak in risicosituaties terechtkomt zou ik me wel eens achter mijn oren krabben als ik jou was :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:55

mvdende; Nou dan doe je het toch niet? Het is hier in Nederland geen verplichting.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:57

Adem in adem uit mvdende, dat is nog altijd de beste manier om te overleven :P

Ik heb hem al vanaf de testfase op de telefoon staan. Ben tussendoor een weekend in Amsterdam geweest, op een terras gezeten, uit eten geweest. Ja alles 'coronaproof' maar wel gedaan.
Heb nog geen 1 melding gehad, dus met het ''elke keer in quarantaine moeten'' valt het allemaal wel mee hoor.

Ik ben dus voor, maar voor vrijwilligheid. In China is die vrijwilligheid er niet he, daarom werkt het daar ook zo goed. Die mensen hebben een nog al ander beleid en hebben echt niet een vrijblijvendheid qua app/quarantaine en andere regels, die wij hier in vrij Nederland wel hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:01

Ik heb hem ook weer geinstalleerd, kijken of hij nu beter werkt. Met de test kreeg ik steeds de melding dat ik de afgelopen 24 uur geen internetnogwat had.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:17

mvdende schreef:
Ik ga hem niet downloaden. Heb geen zin in iedere keer weer in quarantaine moeten omdat ik in aanraking geweest ben met....

In de restaurants staan de tafeltjes wel 1,5m appart, de stoelen rug tegen rug redden dat vaak niet.

Dan zou je dus langer dan 15 minuten binnen die 1,5m gezeten hebben, maar de telefoon weet niet dat dat rug tegen rug was.

Of in het ov, nu met mondkapje alle stoelen weer gebruikt mogen worden.

Bluetooth vreet batterij, ook vanwege wat andere apps die ik op mijn telefoon heb staan die zodra Bluetooth aan gaat, gelijk continu gaan lopen scannen. Garmin enz doen dat. Die blijven de hele dag door scannen naar "hun" apparaat. Heb geen zin om die apps te moeten verwijderen omdat ik ze af en toe juist wél wil gebruiken en dan even de Bluetooth aan zet. En dus weer uit zodra ik klaar ben met bijvoorbeeld de Garmin.

Je hebt duidelijk de rest van het topic niet gelezen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:21

@mvdende:
Ik heb de app er ongeveer 6 uur opstaan en pas 20% batterij weg. Dus zo hard loopt het niet.
Ik heb het idee dat het batterij verhaaltje onder het vakje smoesjes weggezet word.
Je kunt ook alleen je BT aanzetten als je de deur uit gaat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:32

purny schreef:
@mvdende:
Ik heb de app er ongeveer 6 uur opstaan en pas 20% batterij weg. Dus zo hard loopt het niet.
Ik heb het idee dat het batterij verhaaltje onder het vakje smoesjes weggezet word.
Je kunt ook alleen je BT aanzetten als je de deur uit gaat.

Ik heb een oudere telefoon die ik al zn 3x per dag aan de lader moet hangen omdat de batterij al bijna dood is.

Ik heb van de zomer ivm Garmin smartwatch een periode regelmatig Bluetooth aangezet en dat vreet wel degelijk batterij.

Dus zeker als ik de deur uit ga, dan heb ik liever geen Bluetooth ook nog eens aan naast vaak Google Maps, want die vreet ook stroom. En en én gaat gewoon helaas niet met een oud toestel.

Dan vind ik Google Maps wel een stukje belangrijker, is mijn navigatie enz.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:36

Misschien dan eens kijken voor een andere foon? Zeker als je vaak wegbent en je batterij zo vaak en zo snel leeg is? Dan lijkt een andere telefoon mij geen overbodige luxe

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:48

Bluetooth scanning is iets anders dan de bluetooth techniek die nu gebruikt wordt. Die heet niet voor niets Bluetooth Low Energy. Kost iets van 5% op een hele dag, althans hier op iOS.

En je krijgt een melding dat je mogelijk in contact geweest bent, betekent niet dat je ook klachten hebt en in quarantaine moet. Wel een extra waarschuwing dat je op moet letten.

Let wel, ik ben nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling tot een tijdje geleden, dus je zou kunnen denken dat ik partijdig ben. De manier hoe dit ontwikkeld is is zo on-overheid in de zin dat alles openbaar is gedaan, code gedeeld is, security op orde is, alles geanonimiseerd is etc.

Ik zou het begrijpen als mensen zeggen bluh ik moet geen overheid spionage app, maar daar is absoluut geen sprake van. Juist door het feit dat de code gewoon openbaar is, kan elke ontwikkelaar zien hoe het opgezet is en zien dat er bijzonder veel aandacht aan privacy etc geschonken is.

Zouden ze bij elk project moeten doen... hehehe

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:58

purny schreef:
Misschien dan eens kijken voor een andere foon? Zeker als je vaak wegbent en je batterij zo vaak en zo snel leeg is? Dan lijkt een andere telefoon mij geen overbodige luxe

Klopt, deze Samsung s7 heeft al regelmatig bijna een zwieper richting prullenbak (KCA) gemaakt.

Helaas is een nieuwe beetje fatsoenlijke Samsung best een prijzige aangelegenheid. Ik hoef echt geen S10 of S11. Deze S7 ook gekocht in 2017 terwijl de S9 toen al uit was.

Maar een midden segment Samsung betaal je toch al snel €300-400 voor een telefoon...

Dat is een hoop geld..

Dat terwijl mijn huidige telefoon het nog oké doet. Ja, hij heeft periodes dat hij ontiegelijk sloom is (Ja gebruik apparaat onderhoud en ccleaner en norton antivirus)

De batterij gaat geen hele dag meer mee, zeker niet bij veel gebruik.

Sommige zware apps geven problemen zoals Pokémon enz. Deze heb ik dan ook verwijderd.

Maar hij doet het nog en ik vind hem te goed om nu al te vervangen.

Oplader mee voor de zekerheid. Maar lang niet altijd een stopcontact om op te laden in de buurt.

Bluetooth vraagt gewoon een pak stroom, zeker vanwege de Garmin en Polar apps die nog wel op mijn telefoon staan en zodra Bluetooth aan gaat, de hele dag gaan lopen scannen naar hun apparaat.

Ik ga die apps niet verwijderen, want ik gebruik ze regelmatig en het zijn nogal vervelende apps om te moeten installeren en instellen.

Dat instellen en de app koppelen aan het apparaat ben je wel ff een half uurtje mee bezig per app en apparaat. Daar heb ik géén zin in om dat iedere keer opnieuw te moeten doen voordat ik een rondje ga mountainbiken ofzo.

Dus Bluetooth blijft hier uit! En ik hoop met heel mijn hart dat deze telefoon het nog een jaartje weet uit te zingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:00

Je kan ook een tweedehandsje kopen. Als je het niet breed hebt dan is dat juist een goed idee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 17:00

Maar tot nu toe was het advies bij melding via de app wel om 10 dagen in quarantaine te gaan of is dat inmiddels gewijzigd. Alleen opletten is denk ik niet genoeg gezien de besmettelijkheid.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:04

Choiix schreef:
Bluetooth scanning is iets anders dan de bluetooth techniek die nu gebruikt wordt. Die heet niet voor niets Bluetooth [b]Low Energy[/b]. Kost iets van 5% op een hele dag, althans hier op iOS.

En je krijgt een melding dat je mogelijk in contact geweest bent, betekent niet dat je ook klachten hebt en in quarantaine moet. Wel een extra waarschuwing dat je op moet letten.

Let wel, ik ben nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling tot een tijdje geleden, dus je zou kunnen denken dat ik partijdig ben. De manier hoe dit ontwikkeld is is zo on-overheid in de zin dat alles openbaar is gedaan, code gedeeld is, security op orde is, alles geanonimiseerd is etc.

Ik zou het begrijpen als mensen zeggen bluh ik moet geen overheid spionage app, maar daar is absoluut geen sprake van. Juist door het feit dat de code gewoon openbaar is, kan elke ontwikkelaar zien hoe het opgezet is en zien dat er bijzonder veel aandacht aan privacy etc geschonken is.

Zouden ze bij elk project moeten doen... hehehe

1 nieuwe technologie is nog niet beschikbaar in oude telefoon waarschijnlijk, dus met een toestel uit 2016....

2 dat is dus de hele grap....

Afbeelding

https://coronamelder.nl/nl/faq/3-wat-als/

Zodra je een melding hebt gehad is het dus wél de bedoeling dat je 10 dagen in quarantaine gaat, vanaf de datum van blootstelling.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:10

purny schreef:
Je kan ook een tweedehandsje kopen. Als je het niet breed hebt dan is dat juist een goed idee

Waarom zou ik iets gaan vervangen, wat nog niet aan vervanging toe is?

Zolang ik vind dat er met mijn telefoon nog te werken is, ga ik hem niet vervangen.

Daarnaast een 2e hands telefoon ben ik helemaal geen voorstander van. Want wil bijvoorbeeld geen krassen op het scherm. Dat heb ik met mijn eigen telefoon ook niet....

Misschien als ik een Samsung S9 in perfecte staat zou kunnen kopen voor maximaal €150...

Maar ook 2e hands Samsung blijven gewoon gruwelijk duur.

Daarnaast kan je een telefoon wel terugzetten naar fabrieksinstellingen, helemaal zo leeg als een nieuw toestel krijg je het nooit meer. Zn 2e hands toestel is véél sneller weer oud als dat je een nieuwe koopt.

En de huidige levensduur van een smartphone is ondertussen zn 2 tot max 3 jaar..

Dan is één keer in de 2 jaar een nieuw toestel kopen voor €300 even duur als ieder jaar een toestel kopen voor €150.

Voor €300 heb je best een oké nieuwe Samsung, die de 2 jaar best moet kunnen redden.

Voor €150 heb je echt geen goede Samsung van maximaal 1 jaar oud in perfecte staat.

Alleen is die €300 best een bedrag om in één keer uit te geven. En zeker als het nog niet strikt noodzakelijk is.

Dat mijn telefoon geen en en én meer red, is voor mij nog geen reden om hem te vervangen. Ik probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-10-20 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:15

mvdende schreef:
purny schreef:

Zolang ik vind dat er met mijn telefoon nog te werken is, ga ik hem niet vervangen.

Daarnaast een 2e hands telefoon ben ik helemaal geen voorstander van. Want wil bijvoorbeeld geen krassen op het scherm. Dat heb ik met mijn eigen telefoon ook niet....

Misschien als ik een Samsung S9 in perfecte staat zou kunnen kopen voor maximaal €150...

Daarnaast kan je een telefoon wel terugzetten naar fabrieksinstellingen, helemaal zo leeg als een nieuw toestel krijg je het nooit meer. Zn 2e hands toestel is véél sneller weer oud als dat je een nieuwe koopt.

Tegenwoordig zijn er echt wel degelijke smartphones onder de €200. Kijk bijvoorbeeld eens naar Motorola.

Ik snap dat je geen telefoon wil vervangen die werkt, maar vervolgens een hele boktpagina volklagen geeft wel gemixte signalen :')

Neem de app gewoon niet en doe je ding.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:16

als iemand de app niet wil is dat toch prima? Hoeven we volgens mij niet allemaal oplossingen te gaan verzinnen geen nut hebben als iemand niet wil.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:18

Polly schreef:
als iemand de app niet wil is dat toch prima? Hoeven we volgens mij niet allemaal oplossingen te gaan verzinnen geen nut hebben als iemand niet wil.

Tuurlijk niet! Maar ze geeft redenen die niet kloppen. Dat mag wel rechtgezet worden voor andere lezers natuurlijk. Onwaarheden mogen rechtgezet worden lijkt me.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:19

ja absoluut maar het kan natuurlijk dat het bij een ouder toestel wel batterij vreet zeker als er andere apps op staan die gaan scannen zodra bluetooth aanstaat, andere gebruikers kunnen wel zeggen dat dat theoretisch niet zo is maar als deze gebruiker dat zo ervaart..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:19

SinneJ schreef:
mvdende schreef:

Tegenwoordig zijn er echt wel degelijke smartphones onder de €200. Kijk bijvoorbeeld eens naar Motorola.

Ik snap dat je geen telefoon wil vervangen die werkt, maar vervolgens een hele boktpagina volklagen geeft wel gemixte signalen :')

Neem de app gewoon niet en doe je ding.

Ik blijf bij Samsung. Iets met autisme en het al lastig genoeg vinden om aan een nieuwe Samsung te moeten wennen, een ander merk krijgt hier binnen 1 minuut vliegles. Heb ik in het verleden geprobeerd en dat was geen succes.

Ga ik ook zeker doen

Maar vind het jammer dat iedereen hier in dit topic weer overgehaald moet willen worden als ze aangegeven de app niet te willen downloaden...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:22

Dat lees ik niet in de reacties, enkel Purny misschien. Al de rest voegt toe dat ze snappen dat je niet wil en leggen hun kijk uit en proberen wat zaken te nuanceren.

Je hebt gewoon het recht de app niet te nemen. Om welke reden dan ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:29

SinneJ schreef:
Dat lees ik niet in de reacties, enkel Purny misschien. Al de rest voegt toe dat ze snappen dat je niet wil en leggen hun kijk uit en proberen wat zaken te nuanceren.

Je hebt gewoon het recht de app niet te nemen. Om welke reden dan ook.

Nee hoor, ik zeg nergens dat ze de app moet nemen. Ik geef alleen een advies over een tweedehands.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:37

Jongens,zullen we geen telefoondiscussie maken. Naast dat haar telefoon niet voldoende werkt, weigert ze in quarantaine te gaan oid als ze een melding krijgt. Niet downloaden zorgt ook niet voor een melding :+

Ik heb de app overigens al sinds de testfase en ondervind er geen hinder van. Ook nog geen meldingen gehad dat ik in de buurt ben geweest bij iemand met corona.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:44

Detroit schreef:
Ik heb de app overigens al sinds de testfase en ondervind er geen hinder van. Ook nog geen meldingen gehad dat ik in de buurt ben geweest bij iemand met corona.

Ik heb hem ook sinds het testen en nog geen melding gehad. Maar ik kom ook niet op veel plekken.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:54

Ik heb de app ook al een aantal maandjes op mijn telefoon. Ik woon in testgebied. En ik heb ook nog nooit een melding gehad, dus dat telkens in quarantaine moeten zal wel mee vallen. En mijn moeder heeft ook een s7 van 5 jaar oud en daar draait die ook gewoon goed op zonder dat de telefoon sneller leef loopt.

Maargoed je bent niet verplicht om hem te downloaden hea...