Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:09

Joman schreef:
Hee mensen luister, dit is geen studieschuld topic. Nogmaals, mij boeit het niet wat iemand voor studieschuld heeft. IK zou me er zorgen over maken. Wat iemand anders doet, moet hij/zij zelf weten :)

Makkelijk praten wanneer je zelf over het onderwerp begint. :+ En ook grappig dat je het nu doet klinken alsof wij er allemaal geen probleem mee hebben. Natuurlijk vinden we het ruk, maar de overheid en helaas het merendeel van boomer Nederland zal het een zorg zijn (zoals je zegt) wat er met de studenten gebeurt. Het boeit jullie allemaal geen f*ck dat de prijzen van onze kamers vaak gemiddeld 500 euro per maand zijn (en dan zijn het kamers van 7 vierkante meter), dat we daarin op geen enkele manier tegemoet komen en dat een ongelofelijk groot deel van de studenten thuis zit met een burnout omdat je bovenop je hoge studielast nog moest werken omdat je met maximaal lenen simpelweg NIET rondkomt, ook als je zuinig bent. En zodra je daar dan als student je bek opentrekt, over een probleem wat jullie generatie veroorzaakt heeft, ligt het aan ons, zijn wij de ondankbare student en moeten we maar "wat verder weg" gaan wonen en meer werken. Want, die luie studenten altijd! Die vuile snotneuzen "die maar zitten te borrelen".

Natuurlijk vinden we het ruk dat we regelmatig onontkombaar schulden van 20.000 euro hebben. Maar ja, wij kunnen er niets aan doen. Dus in plaats van te zeggen "ik zou me zorgen maken als ik jou was", kun je wellicht je attitude aanpassen, je oogkleppen afzetten, en erkennen dat het niet allemaal meer zo simpel en makkelijk is als "vroegah in mijn tijd".

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:10

Ik voel me rijk wanneer ik geen geldzorgen heb, de dingen die ik kan doen die ik leuk vind met fijne mensen om me heen. En welk inkomen daarbij hoort, da's voor iedereen persoonlijk toch?

Joman schreef:
En hier zou ik me dus wel zorgen over maken, een studieschuld van EUR 20.000,-- en stijgende zelfs nog. Wat een geld... Dit is echt wel zeer bepalend voor het begin van je werkende leven. Hypotheek wordt een lastig verhaal, en zoals je hier in dit topic kunt lezen, is particulier huren ook niet voor iedereen weggelegd. Hoewel ik zeker ben voor investeren in je toekomst, is EUR 20.000,-- echt heel veel geld. Hier zou ik me niet rijk mee voelen. Arm zelfs, en ik zou me zorgen maken.

Wat een bangmakerij. Hypotheek hoeft helemaal geen lastig verhaal te zijn, totale onzin. Ik heb net iets minder schuld, maar heb met gemak een huis kunnen kopen.

Joman schreef:
Uhm je kunt als student ook werken? Nooit aan gedacht?

Joh ga je lekker? Wil je misschien nog meer over één kam scheren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:10

Joman schreef:
MarcoBorsato schreef:
Joman, zou je het topic niet naar je toe willen trekken? Niet sfeerbevorderend zo.

MarcoBorsato, zou jij inhoudelijk willen reageren ipv alleen dit soort berichten te plaatsen? Ik heb al 2 keer gezegd dat het me geen hol interesseert hoeveel iemand leent. Dat iedereen daarop door wil gaan is niet mijn probleem. }:0 Ik heb getemd op je bericht.

Dat is prima. Ik heb al inhoudelijk gereageerd maar ik stoor me aan jouw ruziezoekerige gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:11

Joman schreef:
Emmaa_ schreef:
Collegegeld is bijna 2200 euro, en niet alle studenten hebben de luxe om thuis te kunnen teren op alles van hun ouders. Zelfs als ze niet op zichzelf wonen zullen ze in veel gevallen bij moeten dragen aan het huishouden.

Uhm je kunt als student ook werken? Nooit aan gedacht?

Lekker toontje :n Ik heb me 3 slagen in de rondte gewerkt, maar studeren en een eigen huis en paard hebben, dat lukt niet echt met bijbaantjes alleen ;)

Daarbij gaat dit topic volgens mij niet over studieschuld..

poes

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:12

Gelieve de trollen niet te voeren aub :+

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:12

Emmaa_ schreef:
Ik vind het wel heel interessant om te zien (en dat bedoel ik niet vervelend naar een van de twee partijen verder) dat mensen die aangeven (ruim) boven modaal te verdienen meer rijkdom halen uit niet-financiële middelen en mensen die onder modaal verdienen aangeven dat ze zichzelf niet als rijk beschouwen.

Ik denk dat als je geen geldzorgen hebt je ook meer van non-materiële dingen kunt genieten. Geldzorgen nemen echt een groot deel van je leven in beslag. Als je je grote zorgen maakt over geld geniet je denk ik ook minder snel van de leuke bloemetjes in de berm (ik zeg maar wat), want je he t wel wat anders aan je hoofd. Terwijl als je die zorgen niet hebt je een veel vrijere blik hebt voor de dingen om je heen. In die zin maakt geld dus zeker gelukkig(er).

Ik heb als student ook behoorlijke geldzorgen gehad. Moest ook bijlenen en maakte me zorgen om die schuld. Maar juist door die studie verdien ik nu dik boven modaal, kan ik mijn schuld makkelijk aflossen én houd ik geld over voor leuke dingen. Heb ook een huis kunnen kopen, dus zo zwart is het allemaal niet hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:13

Mijn zoon doet HBO ICT en is daar goed in.
Maar hij redt het echt niet met totaal 40 uur (af en toe een weekje wat rustiger... maar dat werkt zo moeilijk).. ga maar eens een robot bouwen, dat doe je niet in 20 uur (die daar voor staat).

Daarnaast woont hij thuis en heeft een flinke reistijd.
Op kamers is tot nu toe gewoonweg te duur.

Mijn dochter begint in september en de (oud)studenten hadden al aangegeven dat de studiebelasting wel heel krap war berekend en dat de meeste daar flink overheen gaan (vooral het eerste jaar waar je veel theorie krijgt).

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:14

Joman schreef:
BarbaravdW schreef:
De studieschuld die ik opgebouwd heb in 6 jaar wo studeren (bachelor3 jr, 2 jr premaster 1 jr master afgestudeerd in 2008) telde niet mee voor mijn hypotheek, weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn? Ik heb ook 35000 ofzo aan schuld, betaal dat heeeel rustig af.

Telt wel degelijk mee sinds de crisis :) En ze tellen je beginschuld mee, ongeacht hoeveel je hebt afgelost bij het aangaan van je hypotheek.

Hoe kom je bij het idee dat dit geen algemene kennis is? Of dat mensen met een studieschuld hier zich geen zorgen om zouden maken, maar geen andere keus hebben als ze willen studeren? 8)7 ik zou bijna "thank you, captain obvious" willen zeggen.

Bokt is soms net het echte leven. Als meerdere personen over je houding vallen, zou het weleens aan je houding kunnen liggen..

BarbaravdW
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:15

Joman schreef:
BarbaravdW schreef:
De studieschuld die ik opgebouwd heb in 6 jaar wo studeren (bachelor3 jr, 2 jr premaster 1 jr master afgestudeerd in 2008) telde niet mee voor mijn hypotheek, weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn? Ik heb ook 35000 ofzo aan schuld, betaal dat heeeel rustig af.

Telt wel degelijk mee sinds de crisis :) En ze tellen je beginschuld mee, ongeacht hoeveel je hebt afgelost bij het aangaan van je hypotheek.

Oh das echt wel rottig dan ja. On topic: Ik voel me rijk dat ik wat ouder ben en in een gunstiger stufi-tijd ging studeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:16

Resistance schreef:
Joman schreef:
Hee mensen luister, dit is geen studieschuld topic. Nogmaals, mij boeit het niet wat iemand voor studieschuld heeft. IK zou me er zorgen over maken. Wat iemand anders doet, moet hij/zij zelf weten :)

Makkelijk praten wanneer je zelf over het onderwerp begint. :+ En ook grappig dat je het nu doet klinken alsof wij er allemaal geen probleem mee hebben. Natuurlijk vinden we het ruk, maar de overheid en helaas het merendeel van boomer Nederland zal het een zorg zijn (zoals je zegt) wat er met de studenten gebeurt. Het boeit jullie allemaal geen f*ck dat de prijzen van onze kamers vaak gemiddeld 500 euro per maand zijn (en dan zijn het kamers van 7 vierkante meter), dat we daarin op geen enkele manier tegemoet komen en dat een ongelofelijk groot deel van de studenten thuis zit met een burnout omdat je bovenop je hoge studielast nog moest werken omdat je met maximaal lenen simpelweg NIET rondkomt, ook als je zuinig bent. En zodra je daar dan als student je bek opentrekt, over een probleem wat jullie generatie veroorzaakt heeft, ligt het aan ons, zijn wij de ondankbare student en moeten we maar "wat verder weg" gaan wonen en meer werken. Want, die luie studenten altijd! Die vuile snotneuzen "die maar zitten te borrelen".

Natuurlijk vinden we het ruk dat we regelmatig onontkombaar schulden van 20.000 euro hebben. Maar ja, wij kunnen er niets aan doen. Dus in plaats van te zeggen "ik zou me zorgen maken als ik jou was", kun je wellicht je attitude aanpassen, je oogkleppen afzetten, en erkennen dat het niet allemaal meer zo simpel en makkelijk is als "vroegah in mijn tijd".

Jullie generatie? :+ Ik ben geen boomer? Wat zijn dat voor aannames? Wat weet jij over studeren in mijn tijd? Ik werkte 20 uur naast mijn gehele studie. Ik woonde op kamers, en ik ging toch wel met regelmaat borrelen. Hoort er allemaal bij wat mij betreft :) Dus ik veroordeel het studeren helemaal niet. Het is belangrijk aan je toekomst te denken, en daarin te investeren. Maar EUR 20.000,-- is veel geld als je zometeen als starter op de woningmarkt komt. Ik hoop dat studenten zich dat beseffen en enkel lenen voor het hoogst noodzakelijke. Ik had vriendinnen met leningen van EUR 70.000,--. Die gingen dan lekker op vakantie, allemaal studiegenoten opzoeken die in het buitenland studeren. En dat interesseert mij niet, ik heb er geen last van. Maar zij wel. En nog steeds, terwijl ze inmiddels al bijna 10 jaar zijn afgestudeerd. En het is een beetje dom om te zeggen dat het niemand iets interesseert, want de studerende generatie is de toekomst. Overigens net zoals de jongeren die niet studeren en een handmatig beroep uitvoeren, waar een schreeuwend tekort aan is. Dus dit lijkt me te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:17

Liesje1611 schreef:
Joman schreef:

Hoe kom je bij het idee dat dit geen algemene kennis is? Of dat mensen met een studieschuld hier zich geen zorgen om zouden maken, maar geen andere keus hebben als ze willen studeren? 8)7 ik zou bijna "thank you, captain obvious" willen zeggen.

Bokt is soms net het echte leven. Als meerdere personen over je houding vallen, zou het weleens aan je houding kunnen liggen..

Wat is dit voor een reactie? :+ BarbaravdW vroeg dit en ik geef antwoord. Tot zo ver je captain obvious :)
Oh mensen kunnen best iets over mijn houding vinden. Zal gerust aan mezelf liggen :) Ik vind ook een heleboel. Mag allemaal. Soms is bokt net het echte leven... Je kunt en mag overal wat van vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:18

mijn partner en ik verdienen beide wat boven modaal, ik voel me elke dag gezegend met ons prachtige huisje buitenaf en het feit dat we allemaal gezond zijn.
Ons werk is niet een roeping of iets waar we vreselijk gelukkig van worden, maar het faciliteert wel alles waar we wel gelukkig van worden, vakanties, geen geldzorgen, dieren aan huis en ik heb maar 1 kind dat uit huis gaat om te studeren en die hopen we er ook zo goed als schuldenvrij erdoor heen te kunnen helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:21

Het klopt dat je minder kunt lenen met een studie schuld.. ongeveer de helft ervan.
Dus als je een (oorspronkelijke) studieschuld hebt van 20.000 E kun je 10.000 minder hypotheek krijgen.
Er wordt op dit moment besproken of ze last nog minder gaan maken en dat het een kwart wordt (dus 5.000 minder kunnen lenen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:23

Brainless schreef:
Het klopt dat je minder kunt lenen met een studie schuld.. ongeveer de helft ervan.
Dus als je een (oorspronkelijke) studieschuld hebt van 20.000 E kun je 10.000 minder hypotheek krijgen.
Er wordt op dit moment besproken of ze last nog minder gaan maken en dat het een kwart wordt (dus 5.000 minder kunnen lenen).

Bij een schuld van EUR 20.000,-- kun je EUR 25.000,-- minder hypotheek krijgen. De weegfactor is 0,45 en ze gaan er vanuit dat je binnen 35 jaar aflost.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:25

Kan het weer ontopic en niet over studieschuld en hypotheek regels gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:25

Kan het weer ontopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:27

Joman schreef:
Resistance schreef:

Jullie generatie? :+ Ik ben geen boomer? Wat zijn dat voor aannames? Wat weet jij over studeren in mijn tijd? Ik werkte 20 uur naast mijn gehele studie. Ik woonde op kamers, en ik ging toch wel met regelmaat borrelen. Hoort er allemaal bij wat mij betreft :) Dus ik veroordeel het studeren helemaal niet. Het is belangrijk aan je toekomst te denken, en daarin te investeren. Maar EUR 20.000,-- is veel geld als je zometeen als starter op de woningmarkt komt. Ik hoop dat studenten zich dat beseffen en enkel lenen voor het hoogst noodzakelijke. Ik had vriendinnen met leningen van EUR 70.000,--. Die gingen dan lekker op vakantie, allemaal studiegenoten opzoeken die in het buitenland studeren. En dat interesseert mij niet, ik heb er geen last van. Maar zij wel. En nog steeds, terwijl ze inmiddels al bijna 10 jaar zijn afgestudeerd. En het is een beetje dom om te zeggen dat het niemand iets interesseert, want de studerende generatie is de toekomst. Overigens net zoals de jongeren die niet studeren en een handmatig beroep uitvoeren, waar een schreeuwend tekort aan is. Dus dit lijkt me te kort door de bocht.

In dat geval gaan we even rekenen.

Afbeelding

Dit totaal is ongeveer 1080. Met jouw salaris op basis van 20 uur per week, met een minimumloon van nu, verdien je 720 euro in de maand, indien er geen loonheffingskorting vanaf gaat. Dan blijft er dus een gat van 360 euro over, en dat, ervanuitgaande dat je studie 4 jaar duurt, loopt op tot een bedrag van 17.280 euro. En dat is nog maar het gemiddelde.

Dus ik vraag het je vriendelijk; herzie je idee dat je met werken naast je studie wel rondkomt, want dat is simpelweg niet zo. En ik denk dat je zelf ook wel inziet dat het onmenselijk is om naast een voltijd studie 40 uur te werken?

Nu weer ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:37

Resistance schreef:
Joman schreef:

In dat geval gaan we even rekenen.

[ [url=m/ZJkgGg.png]Afbeelding[/url] ]

Dit totaal is ongeveer 1080. Met jouw salaris op basis van 20 uur per week, met een minimumloon van nu, verdien je 720 euro in de maand, indien er geen loonheffingskorting vanaf gaat. Dan blijft er dus een gat van 360 euro over, en dat, ervanuitgaande dat je studie 4 jaar duurt, loopt op tot een bedrag van 17.280 euro. En dat is nog maar het gemiddelde.

Dus ik vraag het je vriendelijk; herzie je idee dat je met werken naast je studie wel rondkomt, want dat is simpelweg niet zo. En ik denk dat je zelf ook wel inziet dat het onmenselijk is om naast een voltijd studie 40 uur te werken?

Nu weer ontopic.

Zet er dan ook het inkomen naast van het Nibud voor studneten en volgens mij trek je het op zo'n 100 euro na dan ongeveer gelijk :) Niet dat ik inzicht wil hebben in jouw financiële plaatje, maar volgens mij woon je niet op kamers; dus dan zou je thuis al huur betalen. Dat zullen veel thuiswonende studenten niet hebben. Dus dan valt er al zo'n 400 euro gemiddeld weg als thuiswonende student :)
En je kunt zorgtoeslag krijgen toch? Dan zijn je zorgkosten ook bijna weg.

Maargoed, idd on topic. Iedereen moet zelf lenen wat hij/zij wil. Het is alleen lastiger starten met een hoge schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:38

Brainless schreef:

Ookal wil ik me verder niet bemoeien met de discussie wel of geen studieschuld hebben. Lekker iedereen zelf zijn keuze kunnen maken

Mijn vriendin had een vrij lage studieschuld (6000) en verdiende bruto 175 minder per maand, maar kon ruim 25.000 minder lenen dan mij. Er werd haar ook echt aangeraden eerst wf te lossen, omdat je dus voor 150000 hier echt niets gaat kunnen vinden. Dus het kan je zeker belemmeren ja

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:45

Jorienn schreef:
Mijn vriendin had een vrij lage studieschuld (6000) en verdiende bruto 175 minder per maand, maar kon ruim 25.000 minder lenen dan mij. Er werd haar ook echt aangeraden eerst wf te lossen, omdat je dus voor 150000 hier echt niets gaat kunnen vinden. Dus het kan je zeker belemmeren ja

Je kan ook andersom denken: als je een manier vindt om meer te gaan verdienen, heeft die schuld minder impact.

Het hoeft helemaal niet lastig te starten te zijn, mits je voldoende verdient.

Terug ontopic:
Mijn jaarsalaris is de afgelopen 4 jaar 3x over de kop gegaan. Ik voelde me 4 jaar terug al een rijk mens, omdat ik in die tijd door een banenswitch 700€ per maand meer ging verdienen. Dat betekende financiële rust, stabiliteit en de ruimte om dingen te doen die ik leuk vond.

Ik voel me nu ook/nog steeds een rijk mens, maar dat gevoel is niet 1 op 1 terug te brengen naar het inkomen. Wel naar de vrijheid en rust die het geeft.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:11

Tja, studie situaties toen en nu zijn eigenlijk niet meer te vergelijken. Ik had toen een goed betalende bijbaan a 11,- netto per uur en gaf in de overgebleven uren paardrijles. Naast mijn gewone studie kon ik prima 14-16 uur per week werken (En in vakanties meer) en 2-4 lessen geven per week. Toen ik een pre- master ging doen werd dit wel krap want die studie kostte meer dan 40 uur per week (Maar was maar 1 jaar dus te overzien). De meeste opleidingen kosten minder tijd maar er zijn nu eenmaal uitschieters. Bovendien kreeg ik 140,- per maand aan studie toeslag (hoeft niet worden terugbetaald). Kon ik niet de opleidingskosten+ studie materiaal van betalen maar het hielp wel. Mijn inkomsten toen waren 800,- + 140 studie financiering per maand. Was een prima bedrag om van rond te komen. Nu mist die financiering en niet iedereen heeft zo'n goed betalende bijbaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:14

Ach als Resistance is afgestudeerd is de wereld misschien wel veranderd. Ik woonde als student 10 jaar terug in een appartement in de binnenstad. Sociaal. Daar zijn nu ook ziekte wachtlijsten voor. Het trekt aan en af.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:17

Ik denk dat het concept "rijk" een kwestie van perspectief is.

Ik ken mensen die in de ogen van anderen "rijk" zijn maar zich dat niet voelen en ik ken mensen die in de ogen van anderen "niet rijk" zijn, maar zich dat wel voelen.

Rijk zijn en je rijk voelen zijn twee verschillende dingen, dat geldt zowel voor mensen die wel en die niet rijk zijn, al dan niet in hun eigen ogen. Ook "rijken" hebben vaak geldzorgen, al zijn die van een andere orde dan degenen die "niet rijk" zijn.

Ik vind het dan ook lastig om aan een perspectief, een abstractie, een absoluut getal te hangen.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:22

En vaak hebben degenen met een groot huis en een dure auto ook veel hogere vaste lasten. Ook een hoger salaris maar alles bij elkaar hebben ze soms niet eens meer vrij te besteden dan iemand met een kleiner huis en een kleine auto. Die kan misschien nog wel meer geld per maand overhouden dan degene met de villa en de dure auto.
Je ziet vaak dat de levensstijl ook verandert als je meer gaat verdienen. Luxe went snel. Als je dan weer terug moet in salaris dan vraag je je af hoe je het daar ooit zo goed mee kon redden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:31

Als je kunt voorzien in je eigen behoefte en je hebt geen geldstress, zit je goed denk ik.