Verdeling taken (man - vrouw?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:52

Brainless schreef:
Ygritte schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik dit ook wel bizar vind in de reacties.

Ik zou het zelf absoluut onaantrekkelijk vinden als mijn partner niks wil doen in de huishouden (want, laten we wel wezen, mannen kúnnen echt wel een wasmachine vullen of koken, dus met "hij kan het niet" heeft het niks te maken). Dan leef je toch niet samen met een partner, en ben je toch niet samen een team? Ik zou me dan echt vooral z'n moeder voelen, of huissloof.

Dat zou voor mij een reden zijn om niet met iemand verder te gaan, eigenlijk. En heel stevige gesprekken over te hebben. -O-

Ik snap wel dat het gebeurt of dat het er insluipt als je simpelweg denkt "Oh nee ik doe het zelf wel want anders duurt het me lang of gaat het niet op mijn manier" Maar ik snap niet dat mensen zeggen dat het wel prima is dat een man/partner weinig tot niks in de huishouding doet, want "hij is zo druk met werk" en "hij kan het niet", en dan ook nog opmerkingen hierover die impliceren dat het maar zeuren is als je het geregel of huishouden plannen doen vervelend vind, want "iemand moet het doen" of "je moet het toch ergens over oneens zijn." Mannen zijn geen beperkten die je moet ondersteunen of zo, maar een mede-volwassene, en niet diegene willen zijn die alles plant is ook absoluut niet zeuren.

Je bent toch wel een team als je samen het wel best vindt?
Mijn man kan niet koken (ja gebakken aardappels, schnitzel en pot groente), maar meer hoeft van mij ook niet.
Hij kookt (normaal dan.. nu is het door de corona helemaal anders) 3 dagen makkelijk en ik de andere dagen uitgebreid.
Ik doe de was, hij kan het wel, maar weet niks van stoffen, graden enz.. maar ik doe het liever zelf en ben veel meer thuis.
Hij doet daarentegen weer alles met de bosmaaier en het zwaardere werk rondom huis.

Ik werk 20-30 uur, hij 60 en is normaal van 5:30 tot zeker 19:30 van huis en werkt ook regelmatig in het weekend (en vakanties).
Doordat hij een goede (drukke) baan heeft kan ik wel weer 3 paarden thuis hebben staan.

Voor ons werkt dat prima en zijn daardoor een goed team.

Ik vind het tof dat het voor jou wel werkt. :j

Ik denk dat het nogal een individueel verhaal is ook, waar het soms eerlijk voelt voor individuele stellen als de één meer doet dan de ander (zoals in mijn eigen relatie, waar mijn vriend veel meer doet maar ook veel meer tijd heeft hiervoor en vanuit huis werkt. Dat is natuurlijk óók geen 50/50 verdeling van taken, eerder 70/30, maar dat vinden we passend bij onze individuele situatie).

Ik zou me misschien ook wel voor kunnen stellen dat als ik een relatie had waar mijn partner heel veel werkt en van huis is, dat ik dan meer doe en dat ook fair vind. Maar, nogmaals, ik vind het vooral verbazend hier te lezen dat de man helemaal niks doet, en er het excuus wordt genoemd "hij kan niks". Met andere woorden: een jaren '50 idee waar manlief thuiskomt en dan geen poot meer uitsteekt en vraagt wat er voor eten is, en misschien af en toe een vuilnisbak buitenzet. Voor sommigen zal het wel werken, maar voor mij zou dat absoluut niet gelijkwaardig aanvoelen, en ik zou er dus ook iets aan doen.

Overigens: het is absoluut geen 'schuld' van een man, dat zei ik eerder al. Het is een gedragspatroon dat ingesleten is, vaak inderdaad door culturele verwachtingen en opvoeding. Maar dat wil niet zeggen dat je niks meer moet verwachten op dat gebied, of dat je iemand niet mag verlaten als dit écht een punt is dat je opbreekt. Het is tenslotte een dagelijks terugkerend fenomeen, en iets wat je leven danig kan beinvloeden en heel oneerlijk kan zijn in verdeling.

(Vrouwen doen overal ter wereld trouwens alsnog (veel) meer 'onbetaalde arbeid' in huis dan mannen, van schoonmaken en koken tot voor kinderen zorgen. Dus het voelt niet alleen ongelijker, vaak is dat ook zo).

En TO: ik snap dat het jou niet om het huishouden ging, maar om de plan-taken en 'mental load'. :j Dat is nog weer een extra stap, eigenlijk, en ik vind het super goed dat je het bespreekt met je partner en dat hij besloten heeft er ook aan te willen werken! Ik ben benieuwd of het op lange termijn vol te houden is, ook als je zelf bijv. niet meer blijft herinneren en onthouden. Heb je er vertrouwen in na het gesprek?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:00

Emmaa_ schreef:
Sorry maar ik vind sommige dingen die ik hier lees echt niet normaal. Jij moet terwijl je net een kind gebaard hebt de tandarts bellen voor ZIJN kiespijn?? Waarom kan hij dat niet zelf? Hij heeft er toch pijn van? Het zit er wél in, hij is toch gewoon een volwassene? Hij weet toch hoe hij moet telefoneren? Ik snap dat dit soort dingen er soms in gluipen en als je over bepaalde dingen (bv hij ruimt op jij maakt schoon) afspraken kan maken is dat prima, maar je bent toch zijn moeder niet?

Dit. Is voor mij toch een behoorlijke relatiekiller. Ik wil geen hulpeloos ventje.

Stinkmodder

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:29

Ik ben wel benieuwd of de mensen die hard roepen dat de man de helft van het huishouden moet doen zelf ook bijvoorbeeld de olie van hun auto verversen, de reparaties doen, aan het huis klussen, de tuin onderhouden, etc.?

Qua huishoudelijke taken doe ik meer dan mijn man. Maar hij doet bijvoorbeeld weer het onderhoud en de reparaties van mijn motor en auto, de tuin, maakt onze meubels, etc. Als hij de hele dag in de garage bezig is, ga ik echt niet zeuren dat ie ook nog moet stofzuigen bijvoorbeeld.

In sommige dingen is hij ook gewoon niet goed/vindt hij niet leuk, die doe ik. Andersom gebeurt dat ook net zo goed. Goed in balans naar mijn idee.

Het is ook heel subjectief en maar net waar je je beide goed bij voelt.

Aangezien jij je niet goed voelt bij jullie situatie TS, vind ik het heel goed van je dat het (weer) bespreekbaar hebt gemaakt! Qua tips zag ik veel goede voorbij komen in het topic, dus ik zal niet in herhaling vallen. Hopelijk helpt het!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:36

Stinkmodder schreef:
Ik ben wel benieuwd of de mensen die hard roepen dat de man de helft van het huishouden moet doen zelf ook bijvoorbeeld de olie van hun auto verversen, de reparaties doen, aan het huis klussen, de tuin onderhouden, etc.?

Yep :j vrouwen kunnen ook best olie verversen, winterbanden onder doen etc. Grasmaaier, kettingzaag, geen probleem.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:46

Wij verdelen het zo'n beetje, maar ik neem het leeuwendeel van het huishouden wel op mij.

Ik werk dan ook parttime, om die reden. 4-6u per dag. Ik rij altijd meteen van het werk naar mijn paard, da's echt gewoonte. Daarna rij ik ofwel rechtstreeks naar huis, of eerst nog naar de winkel. Met de scooter winkelen = vaker moeten winkelen. Ik heb mijn auto vorig jaar in december verkocht (de euronorm was outdated) en rij sindsdien met een scooter, da's voor ons beide echt wennen qua naar de winkel gaan. Ik probeer door de week zo min mogelijk naar de winkel te gaan, maar als we iets nodig hebben rij ik er wel om. Zo niet, gaan we samen in het weekend met mijn vriend zijn auto naar de winkel.

De schoonmaak is echt volledig voor mij. Da's maar goed ook, ik ben poetsvrouw en mijn vriend zijn manier van schoonmaken werkt echt op mijn zenuwen :+ Ik doe het sneller en beter, en heb er meer tijd voor. Simpel.

Koken doe ook enkel ik. Als ik een voedselvergiftiging wil, of een ravage in de keuken, mag hij koken :+
In het weekend durf ik wel eens naar mijn vriend bellen als ik vanop stal naar huis ga vertrekken, om te vragen of hij de oven alvast kan voorverwarmen. Vroeger vroeg ik ook om de lasagne al in te steken, maar de vorige keer vergat hij die op een rooster te zetten en is de glazen schaal in 1000 stukken gesprongen :+ Dus dat mag hij ook niet meer doen haha. Leuk weetje: hij komt wel altijd gezellig mee in de keuken zitten als ik aan het koken ben en hij thuis is. Hij ruimt ook echt altijd de tafel na het eten.

De was insteken in de wasmachine en droogkast doet mijn vriend. Het opvouwen is voor mij. Ik leg zijn opgevouwen was in een wasmand voor zijn klerenkast, het wegleggen moet hij zelf doen :+

Vaatwasmachine in/uitladen doen we meestal om de beurt. De ene keer doe ik het eens meer, de andere keer hij. Als hij niet weet waar iets moet, zet hij dat gewoon op het aanrecht en zet ik dat later weg. Liever zo dan dat hij het wegzet en ik het niet meer terugvind :+

Het bed verschonen doen we meestal samen, omdat dat sneller gaat dan alleen.

Dingen regelen, de ene keer doe ik het, de andere keer doet hij dat. Ik ben meer thuis, maar het is ook al voorgevallen dat hij een dag vakantie neemt als ze bijvoorbeeld onze nieuwe garagepoort komen installeren. De volgende keer ben ik dan thuis, als ze de boiler een onderhoud komen geven.
Bellen voor iets, dat hangt er vanaf waar dat dan over gaat en of er al dan niet op een bepaald moment gebeld moet/kan worden. Ene ene keer doe ik het, de andere keer hij.
Dingen regelen met de huisbaas doet mijn vriend, ik had de vorige huisbaas haha.

Het enige waar ik wel eens over zeur, waar ik niet mee akkoord ben, is het opruimen. Dat komt meestal, 8 van de 10 keer, op mijn schouders en dat vind ik niet eerlijk. Het is ook zijn rommel, en ik heb er een hekel aan dat hij zijn schoenen altijd in de woonkamer laat staan in plaats van ze in de gang in de schoenkast zet :+ Kleren, werkmateriaal, de handdoek die hij meebracht uit de keuken e.d. slingeren altijd overal rond, en ik vind dat hij die dingen best zelf kan opruimen. Evengoed slingeren ook spullen van mij rond hoor. Maar al die dingen ruim ik dus meestal alleen op.

De tuin onderhouden doen we samen. Plantjes water geven, het gras afrijden, onkruid verwijderen, ...

Ons huishouden is meestal net zo verdeeld als wanneer hij zegt "zullen we barbecuen, dan moet jij niet koken". Dan maak ik dus de salade, maak de tafel buiten schoon, dek die, voorzie hapjes en drankjes, smeer lookboter op broodjes, voorzie sausjes, koop het vlees, maak de marinade, zoek al zijn bbq-spullen (kruiden ed) bijeen, ... Hij legt vlees op de bbq, draait het om, en klaar :+ Achteraf, een dag later, ben ik dan meestal degene die de roosters staat te schobben, de bbq schoonmaakt en weer inpak :+

Anderzijds werkt hij elke dag, soms ook in het weekend. Hij is van 8 tot 18u van huis door de week. Soms overuren. Ik heb meer tijd voor ons huishouden doordat hij meer tijd steekt in centjes verdienen. En daarnaar is ons huishouden dan ook verdeelt :)

Vuilzakken buiten zetten doet hij meestal, tenzij hij het echt vergeet, maar dat is echt zelden.

Over het algemeen kan ik me wel vinden in onze regeling, enkel dat hij zijn rommel niet altijd opruimt stoort me :+

Edit: klussen doet hij. Soms help ik wel eens om iets vast te houden of aan te geven oid, maar als dat niet nodig is doe ik zelf iets anders. De auto wassen is ook een teamjob haha, hij doet de buitenkant en ik de binnenkant.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 09-06-20 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:53

Stinkmodder schreef:

Zoals gezegd is het bij ons niet 50/50 maar eerder 70/30 (hij doet (veel) meer dan ik omdat hij minder werkt en vanuit huis werkt), maar qua taken hebben wij inderdaad geen duidelijk sekse-verschil of zo.

Het is ook niet zozeer erg dat één partner meer doet, maar ik zou het wel erg vinden als mijn partner (bijna) niks doet terwijl hij hetzelfde aantal uren werkt, en als excuus heeft dat hij het "niet kan".

Nu hebben we geen auto, maar als we die hadden zou ik daar best aan knutselen. :D Een beter voorbeeld misschien: mijn vriend doet de was en kookt, vaak gezien als 'vrouwelijke' taken, en ik ben diegene die techniek leuker vind en daar meer mee doet, zoals schermen aansluiten enzo. Tuin doen we beiden eigenlijk wel.

Maar natuurlijk kan de ene taak je beter liggen dan de andere, en kan het zijn dat juist niet precies 50-50 eerlijker is in jullie situatie. Het gaat erom dat je in gesprek blijft, en dat het een enigszins eerlijke verdeling is waar niet alles op één partner terechtkomt (en in situaties waar dat laatste de norm is, is die ene die alles doet helaas toch vaak de vrouw in de relatie).

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:02

Arabesk schreef:
Yep :j vrouwen kunnen ook best olie verversen, winterbanden onder doen etc. Grasmaaier, kettingzaag, geen probleem.

Ik kan nog best wel wat bij de auto, ook met de bosmaaier.. maar zwaar werk gaat helaas niet meer.
Maar dat is niet om dat ik "dom" ben, maar omdat ik het lichamelijk niet meer trek.
Olie verversen (zowel motor als versnellingsbak) gaat nog wel, maar banden wordt te zwaar, 1 gaat wel.. maar daarna niet meer.

Manlief gaat morgen op 1 hoog schilderen, mij krijg je niet zo op een ladder en dan ook nog schilderen?! No way.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:03

Maar het gaat hier toch ook niet per se om de verdeling van taken? Prima als je dat op welke manier dan ook regelt, ook als dat betekent dat je nadat je daarover hebt gecommuniceerd als vrouw wat meer doet. Het gaat om de mental workload die daar achter zit en het managen en regelen van het huishouden.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:54

Stinkmodder schreef:

Nou ik niet, maar niemand hier thuis doet dat, want we hebben geen auto, geen tuin en alle reparaties tot nu toe zijn dingen die via de verhuurder moeten. Maar ik vind taken verdelen op basis van wie waar goed in is op puur op basis van iets wat je al gewend was te doen ook helemaal geen probleem als beiden daar tevreden mee zijn.

Waar de schoen wringt is wat mij betreft dat het merendeel van de mentale workload bij één persoon terecht komt die dan telkens dingen moet vragen aan de ander om de uitvoering ook 50/50 te krijgen. Uitvoering 50/50 boeit me eigenlijk ook niet zo als de verantwoordelijkheid wel gelijk is, want we houden er geen stopwatch bij en het is gewoon mentaal veel lekkerder als je weet dat je op de ander ook kan rekenen en dat niet een van de twee een soort projectleider is die namens beiden alles moet overzien.

Ik kan me wel goed voorstellen dat het met kinderen lastig is die balans te vinden en dat die af en toe hervonden moet worden. Alleen al door puur praktische zaken kan er op een persoon veel meer informatie afkomen dan op de ander en dan kan de mentale verantwoordelijkheid onbewust door de hectiek toch zwaarder op die persoon gaan leunen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:51

Alles aan de auto doet de garage :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:07

Arabesk schreef:
Stinkmodder schreef:

Ja en nee.
Effectieve reparaties en klussen niet want ik heb 2 linkerhanden. Maar toen we ons huis verbouwden heb ik evenveel uren geklopt en vooral geholpen met de afbraakwerken, afvoer van alles, transport en het voederen van iedereen. Dus dat trekt h4t wel recht.

Dergelijke dingen vallen imo ook onder de grotere klussen die maar een aantal keer per langere periodes terugkomen. Meestal trekken we daar dan een dagdeel/dag voor uit en terwijl hij dingen repareert doe ik de grote poets in andere gedeeltes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:29

Mijn vader doet echt niets, maar dan ook echt helemaal niets thuis, behalve misschien boodschappen.
Ik begrijp niet hoe mijn moeder dat uithoudt.
Zo heeft ze een paar jaar terug de hele keuken zelf omgebouwd en hij heeft echt nog geen latje gezaagd of geverfd. Alles in het huis is behangen of geverft door mijn moeder. Idem in de tuin.
Dat is echt wel het uiterste.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:51

Interessant onderwerp, hier hebben we vooral tijdens de Corona thuiswerk periode pittige gesprekken over gevoerd.

Situatie daarvoor:
Man werkt ruim 40-45u per week met reistijd van minimaal 2,5u naar werk. Ruimde na het eten af, deed af en toe stofzuiger door huis heen en gooide er soms een was in.
Ik 24u, deed huishouden incl was, bracht kind voor werk naar opvang, op vrije dag naar peuterspeelzaal. Ik deed boodschappen, huishouden, tuinonderhoud, kookte en paard verzorgen met gebroken knie.

Tijdens Corona, man werkte boven op zolder, ik zat beneden met kind te werken en deed alles nog. Meerdere gesprekken gehad want ik liep echt over, ging zo niet en hij kreeg veel meer een inkijk in hoe een dag voor mij eruit ziet met en zonder kind. Hij zag het voorheen als een lui dagje maar beseft nu dat het aanpoten is.

Nu moet ik weer naar mijn werk, 2 dagen daarvan kookt mijn man (mits ik boodschappen regel en het makkelijk is) 1 dag eten we bij mijn ouders en de rest regel ik. Onze hulp in de huishouding is weer begonnen (wegens ongeluk kon zij tijd niet werken) en ik probeer alle boodschappen te bestellen. Tevens brengt mijn man onze dochter naar de opvang toe en haalt haar op. Hij is zich meer bewust door het thuis zitten wat een tijd en gedoe het huishouden kan zijn.

Maar qua afspraken maken, dingen regelen blijf ik hem toch moeten herinneren. Hebben gezinskalender waar ik alles op schrijf, tevens gedeelde digitale agenda en nog moet ik hem vaak herinneren.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:58

Duhelo schreef:
Effectieve reparaties en klussen niet want ik heb 2 linkerhanden. Maar toen we ons huis verbouwden heb ik evenveel uren geklopt en vooral geholpen met de afbraakwerken, afvoer van alles, transport en het voederen van iedereen. Dus dat trekt h4t wel recht.

Dergelijke dingen vallen imo ook onder de grotere klussen die maar een aantal keer per langere periodes terugkomen. Meestal trekken we daar dan een dagdeel/dag voor uit en terwijl hij dingen repareert doe ik de grote poets in andere gedeeltes.

Hier een beetje hetzelfde. Mijn man is véél handiger dan ik, dus hij zorgt meer voor de klussen. Maar bij de bouw van de stallen heb ik ook evenveel uren geklopt en aan alles meegewerkt. Mortel aanvoeren, dakpannen de stelling op dragen, betonmixer uitkuisen. Dus dat trekt het ook hier wel recht. En ook daarvoor moet ik veel regelen, leverancier materiaal zoeken, bestellen, rekeningen betalen, ...

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:35

Tja, hier is het huishouden voor een groot deel wel netjes verdeeld. We werken ook allebei evenveel en ongeveer even ver van huis (normaal, nu werken we allebei thuis.)

Maar het meeste scheelt dat we geen kinderen hebben, geen huisdieren en een huis waar erg weinig aan gedaan hoeft te worden. Dus qua planning is het wel makkelijker.

Persoonlijke afspraken regelt ieder voor zich. Niet alleen omdat je dan alleen maar met je eigen werk rekening hoeft te houden, het kost ook minder tijd als je alleen gaat. Daarnaast hebben we vaak een andere frequentie. Vriend gaat bijvoorbeeld 2x per jaar naar de tandarts en ik maar 1 keer.

Financiën doen we samen, maar ik ben meestal die de contracten in de gaten houdt en afsluit, terwijl vriend dan regelmatig checkt of er geen gekke dingen van de rekening af gaan.

Beiden doen een deel van de boodschappen, vriend gaat elke week een keer voor zaken als brood, melk, toiletpapier ed. En ik ga één keer per weer voor groente, fruit, avondeten en aanbiedingen. Eigenlijk schrijven we gedurende de week op wat er gehaald moet worden en dan neemt vriend mee op zijn boodschappenronde wat hij mee kan nemen, en ik eventueel de rest. Wat er niet is, wordt gemigreerd naar een nieuw lijstje.

Maar ook hier wel af en toe gedoe. Ik heb eigenlijk geen hekel aan ramen zemen, wel aan dat vriend beslist dat het gedaan moet worden en het dan maar bij mij in de schoenen wil schuiven. En dan natuurlijk gelijk. |o Of dat ik het irritant vind dat ik altijd degene ben die het bed moet verschonen (maakt hem minder uit als het er 4 weken op zou liggen >;) ) en dat hij dan ook nog wil zeuren als ik het 's morgens heb afgehaald en het nog even om 22 uur opdek. En hij vindt regelmatig dat hij degene is die overal aan moet denken, want de ramen die gezweemt moeten worden, schilderen van de kozijnen (2 kozijnen eens in de 3 jaar of zo), in de tuin werken (valt mee, maar in het voorjaar wil hij ineens gelijk alles snoeien terwijl daar nog niet te tijd voor is, dus ja, dan ben je altijd de eerste).

Hij zou het op zich zalig vinden om een vriendin te hebben die graag poetst en opruimt, en dan alles in het huishouden doen. Hij heeft het alleen met mij te doen, en ja, schoon vind ik belangrijk, maar ik kan prima tegen een beetje stof en rommel. Klusjes doet hij het liefst zelf, want hij is een neuzelaar, maar ik ben zelf ook vrij handig, maar ik heb gewoon geen zin in commentaar. Want dat zal hij geven tijdens de klus en na de klus, dan doe je het toch zelf. Dus ik begrijp die mannen met een neuzelende vrouw soms best. :+

Solleke_Noah
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:44

Arabesk schreef:
Stinkmodder schreef:

Ja natuurlijk... hier thuis doe ik bv alle werk met de kettingzaag, de bomen knotten, omheining vervangen (want mijn paarden, mijn klus). Laatst met de drilboor de betonnen omheining nog weggehaald (kan je zien in mijn topic over de verbouwing van ons huis). Waarom zou een vrouw dat niet kunnen?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:52

Solleke_Noah schreef:
Stinkmodder schreef:

Ja natuurlijk... hier thuis doe ik bv alle werk met de kettingzaag, de bomen knotten, omheining vervangen (want mijn paarden, mijn klus). Laatst met de drilboor de betonnen omheining nog weggehaald (kan je zien in mijn topic over de verbouwing van ons huis). Waarom zou een vrouw dat niet kunnen?

Dat wordt ons aangepraat dat we niet technisch genoeg zijn, wat ook klopt als je nooit de kans krijgt/neemt. Ik vind klussen best leuk, op mijn manier én vooral in mijn tempo. Alles valt te leren en met youtube kom je best ver.

Maar het zal een beetje aan je huis en je tuin liggen of het veel werk is of niet. Een keertje 1,5 dag bezig zijn met de kozijnen schuren en verven, vind ik minder werk dan elke week het bed verschonen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:00

Stinkmodder schreef:

De technische klussen hangt ervan af wat het is. Grote dingen moeten toch met z'n 2e gedaan worden of is een extra handje toch wel erg prettig.
Mijn man vindt het heerlijk om met de auto's, motor of zitmaaier bezig te zijn. Daar laat ik hem ook lekker in aanmodderen. Sommige dingetjes kan ik weer beter omdat ik er beter bij kan met mijn kleine handjes, zoals bijvoorbeeld koplamp vervangen.
Omdat hij het maaien van het gras heerlijk vindt is dat over het algemeen zijn "taak". Ik houd me daarnaast vooral bezig met de moestuin, snoeiwerk en de borders, dat is wat ik leuk vind. Ik ga ook gerust met de trap de bomen in om takken weg te zagen. Zelfde als er wat opgehangen moet worden in de tuin of huis, ik weet prima de boormachine te vinden en te gebruiken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:21

Ik vind het ook wel een verschil of het hobby is (sleutelen aan de auto, tuinieren, klussen) of een moetje (het huishouden). Als het ff kan doe ik het zelf. Maar ook hier thuis een klusgrage man die het beter kan en graag beter doet ;-) Dus in praktijk doet hij het, of doen we het samen (speel ik assistent/aangever/koffiezetter/juichend publiek).

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:45

@Doubtless..
Hier zijn sleutelen aan de auto/scooter/grasmaaier ed. en klussen echt geen hobby hoor.
Dat zijn ook echt een moetje.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:02

Voor dat soort dingen bestaat de garage, die mensen moeten ook geld verdienen ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:12

Herkenbaar. Denk erg typerend voor een groot deel van de mannens. :Y)

In mijn relatie was dit ook mijn grootste ergernis. Ik ben zelf nogal van het plannen, vooruitdenken en dingen regelen zodat er niets ‘fout’ kan gaan. Hij was compleet het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld met het regelen van vakanties, plannen van vervoer, huishoudelijke taken (schoonmaken). Ik vond het ook gemakzuchtig. Uiteindelijk ben ik gaan delegeren, en als er niks gebeurde.. dan gebeurde er maar niks. Dan ging ik gewoon in mijn eentje op pad of regelde ik het voor mijzelf, maar niet voor hem. Ik ben ten slotte je partner en niet je moeder of huissloof. Het loslaten er van scheelde al een stuk moet ik zeggen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:15

Hele uiteenlopende reacties, van vrouwen die het fijn vinden om alles voor hun man te regelen tot vrouwen die hun man alles (zo veel mogelijk) zelf laten doen. Interessant om te lezen.

Ik heb hier regelmatig met mijn vriend discussies over. Wonen nog niet samen, maar ik vind de verdeling al wel een ding. Wij hebben allebei gestudeerd en zijn al vroeg op kamers gegaan. Hij heeft hierdoor al snel geleerd zelfstandig te zijn en voor z'n eigen hachje te zorgen. Dit heeft hij overigens vanuit huis al meegekregen (zelf wassen, koken etc.) en ik weer wat minder.

Ik vind de verdeling van de (huishoudelijke) taken sterk afhankelijk van je individuele situatie. Stel je werkt als vrouw niet / max 24 uur en je man fulltime (denk echt 40 uur of veel meer), dan vind ik het eigenlijk onlogisch dat je als vrouw meer in huis doet, puur uit praktisch oogpunt. Betekent niet dat de man niets moet doen, maar dat je dit wel naar evenredigheid verdeelt.

Mijn vriend en ik werken allebei fulltime (40 uur per week op kantoor, soms zelfs meer). Dat ik meer zou doen dan hij vind ik echt volstrekte onzin. We komen vaak allebei afgedraaid thuis na een dag. Waarom zou ik dan alles moeten doen en hij niets? :') Hij kan echt prima voor zichzelf zorgen. Zo kunnen taken gewoon verdeeld worden. Is de wasmand vol, dan doet degene het in de was die dat op dat moment ziet. Zelfde geldt voor uithangen/opvouwen/strijken. Boodschappen doe ik, koken doet hij. Opruimen samen, maar standaard één keer per week een schoonmaakster. Grote klussen/taken geven we uit handen, daar hebben we geen tijd voor.

Belangrijk lijkt me dat je vooral nog tijd voor elkaar hebt, ipv elke keer op elkaar loopt te zeiken omdat er bepaalde zaken nog gedaan moeten worden. In dat geval kun je het jezelf al een stuk makkelijker maken. Oja en communiceren, vrouwen zijn nu vaak eenmaal beter in het onthouden van dingen dan mannen.

TS: ik zou je man echt een schop onder z'n hol geven. Het niet kunnen/niet aandenken vind ik eigenlijk onzin. Ze weten het prima, maar hebben er gewoon geen zin in / kost te veel moeite. Je hebt wel een relatie met iemand, en bent absoluut niet zijn moeder of huisslaaf. Dit moet toch ook wat doen met je seksappeal?

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:27

Ik hoop dat al die dames hier die het een probleem vinden en die misschien later kinderen krijgen of al hebben, hun eigen zonen wel gaan leren om te koken, de was te doen, schoonmaken enz.. Want daar zit toch ook vaak het probleem. En dan gaan ze pas het huis uit als ze gaan samenwonen en kan de vriendin alles doen :+

Als je allebei werkt, kan je ook gewoon allebei in huis wat doen. Bij mij zou zo´n vent een probleem hebben. Ik vind schoonmaken al vreselijk, dat ga ik naast het werken, echt niet allemaal alleen doen als ik zou samenwonen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:36

Mijn man doet ook vooral de klusjes zoals verven, wassen doen we beiden, stofzuigen ook, maar het echt stoffen, wc's schoonmaken, badkamer etc en de tuin doe ik.
Net als alles regelen (nieuwe schutting, cv ketel, hypotheek zaken etc, belastingaangifte) doe ik.
Ik vind dat niet zo erg, ik ben gewoon beter in het regelen van dingen :P
Koken doet hij 9 van de 10 keer, dat kan hij weer beter.