Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:01

Pareltjes schreef:
En hier zit hem precies de angel. “Moet je iemand met een besmettelijk ziekte over toetalen?”

Nee, nu draai je de zaken om...
Ik stelde de vraag eerst.. :j
Wat zou jouw idee zijn dan? Laten we iemand met een besmettelijke én potentieel dodelijke ziekte in de club, het OV, in de supermarkt..?

Citaat:
Wat als men ooit voor de keuze komt te staan alle patiïenten in een ziekenhuis in bescherming te nemen door degene die besmet is geen zorg te geven?

Nee, er wordt nu vanuit gegaan dat diegene niet in het openbaar mag verschijnen.
In een Ziekenhuis wordt er juist zorg verleent, denk ik?

Citaat:
Wat als dit je geliefde of jezelf betreft?

Wat is hier je hypothese?
Want er zijn namelijk wel meer aandoeningen waar geen genezing voor is. Wat als mij dát treft, wie ga ik dan de 'schuld' geven van het onthouden van een behandeling... ?

Citaat:
Dát zijn de problemen waar we dan tegenaan zullen lopen. We hebben die app, we hebben een diagnose, wat gaan we er mee doen?

Ja, weet jij het al? Want ik nog niet.. ik ken de app niet, ik ken de veiligheid niet, ik ken de regels omtrent de app niet en ik weet niet hoe ze het willen gaan inzetten...
Welke app 'hebben' we?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:04

Bloodymary schreef:
Het gaat hier steeds maar over de aantasting van de privacy, wat zeker een belangrijk ding is, maar wat mij meer tegenstaat is de werking van de app.
Ik begrijp als je dus langer bij iemand in de buurt bent geweest die besmet is, je dan zelf twee weken in quarantaine zou moeten? Dus gewoon als dat bij een onbekend iemand is in een winkel of het o.v. of waar dan ook? Terwijl het dus helemaal niet vaststaat dat je zelf ook besmet bent. Dat ga ik dus echt niet doen. Als vaststaat dat ik besmet ben prima, maar niet als ik toevallig bij iemand in de buurt ben geweest. Maar vind iedereen dat dan maar wel kunnen?

Minimaal 10 minuten binnen een bepaalde straal bijvoorbeeld. Dus je collega met wie je in een ruimte zit, of een kennis met wie je een kwartier heb staan praten. Niet als je iemand passeert ofzo....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:10

Wat is dan het verschil met het opvolgen van de maatregelen? Als we dat doen maakt het de app overbodig en kunnen we gewoon over straat zonder nog verder ingeperkt te worden in onze privacy.Bedrijfsleven moet creatief worden, aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Ik ga mijn privacy niet aanpassen aan het bedrijfsleven omdat zij achter de feiten aanlopen mbt het nieuwe nu.

Vooruit denken lijkt me verstandig als er een “ groot goed” op het spel staat. Laat me liever niet overvallen met een nieuw technisch snufje dat ik als kudde volgende burger maar direct moet installeren omdat het beter voor mezelf en de rest van de populatie is. Ik mag graag maatschappelijk kritisch zijn, zelfdenkend en de consequenties voor mijzelf willen overzien.
Sorry als jij de vraag eerder stelde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:34

Cer schreef:
ElCid schreef:
Misschien is dat de reden dat er nu geruchten gaan dat meneer Gates mensen wil gaan voorzien van een chip.......dan ben je dus altijd overal te vinden ( wat niet wil zeggen dat ik dat meteen geloof maar er gaan dergelijke berichten rond, net als de verplichte app

:oo :')
Echt, ik snap dat mensen daar bang voor zijn, maar ik kan me heel weinig voorstellen bij zo'n doemscenario.. dus excuus als ik er iemand mee voor het hoofd stoot..
maar chip... ikweettniethoor... :')

:wow:
Dit topic trekt wel wat veel complotdenkers.
En ja, als je deze theorie zelfs maar durft te noemen, ben je een complotdenker. Erbij vermelden dat je het niet meteen gelooft (niet meteen :x ) doet daar niets aan af.

Ik kan er echt niets mee, met complotdenkers. Lijkt me vreselijk vermoeiend, om zo paranoïde te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:36

Marie_Anne schreef:
Minimaal 10 minuten binnen een bepaalde straal bijvoorbeeld. Dus je collega met wie je in een ruimte zit, of een kennis met wie je een kwartier heb staan praten. Niet als je iemand passeert ofzo....

En wat als je collega/buurman aan de andere kant van de muur/raam zit en ziek is?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:39

Cer schreef:
Ja, ben idd heel benieuwd :j

Inderdaad geen officieel bericht van de overheid, maar in de persco en de nieuwssites hebben dit overgenomen.

Maar als het niet op deze manier gaat werken, hoe dan wel? Wat is dan het nut van de app.

Is natuurlijk gespeculeer omdat er nog niks officieel van bekend is en de app er nog helemaal niet is. Maar als het wel op die manier gaat, wat vinden jullie dan van de consequenties. En ga je de app dan toch nemen?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:43

Bloodymary schreef:
Cer schreef:
Ja, ben idd heel benieuwd :j

Inderdaad geen officieel bericht van de overheid, maar in de persco en de nieuwssites hebben dit overgenomen.

Maar als het niet op deze manier gaat werken, hoe dan wel? Wat is dan het nut van de app.

Is natuurlijk gespeculeer omdat er nog niks officieel van bekend is en de app er nog helemaal niet is. Maar als het wel op die manier gaat, wat vinden jullie dan van de consequenties. En ga je de app dan toch nemen?

Ja maar dat is dus heel mager. In de persco is benadrukt dat er nog niets helemaal zeker is, dat het nog ontwikkeld moet worden met hulp van experts. Dat nieuwssites het overnemen (en soms uitmelken, zelf in gaan vullen) vind ik niet zo sterk.

Ik wacht meer concrete info van de Rijksoverheid af, voordat ik iets van de app kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:43

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:

En wat als je collega/buurman aan de andere kant van de muur/raam zit en ziek is?

Dat heb ik inderdaad langs zien komen als mogelijk probleem waar nog een oplossing voor verzonnen zou moeten worden. En dat is best ingewikkeld als je tegelijkertijd de privacy wil waarborgen en bijvoorbeeld geen huisadres wil vastleggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:45

Citaat:

Dat is dus bijvoorbeeld iets wat ze nog onderzoeken, kan ik me zo voorstellen..
Misschien dat Zwitserland daar een oplossing voor heeft, gezien ze daar iets gelijks gebruiken?

De app zou gebruikt moeten worden om de contactgeschiedenis van iemand te onderzoeken.

Dus stel, je komt uit het buitenland met een besmettelijke ziekte. Je wordt ziek, en je meld je bij de dokter. Die doet vervolgens een melding bij de GGD (zoiets) en daar wordt vervolgens onderzocht met wie je, sinds je thuiskomst, in contact geweest bent (dus je familie, je werk, de winkel.. zoiets).
En dan worden die mensen op controle geroepen, of gewaarschuwd.. geen idee wat ze dan doen maar daar IS nu een protocol voor..

Alleen, omdat het nu ZOVEEL mensen betreft, kan de GGD het niet meer aan, en willen ze het contactonderzoek dmv een app doen, zodat het sneller gaat.
Voor mensen die geen telefoon (of sleutelhanger of whatever) hebben, gaat het contactonderzoek nog steeds dmv de GGD...

Daar is die app voor, dacht ik begrepen te hebben.
Dus, als er minder ziek zijn, is de app niet nodig
Als er genoeg GGD personeel is, is de app niet nodig
en als er teveel ziek zijn, word de semi lockdown sowieso niet opgeheven en is de app ook niet nodig...

zoiets...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:48

In deze tijd waarbij banen sneuvelen zou ik zeggen opschalen van de GGD. Niet alle burgers op voorhand monitoren met daarbij inbreuk op privacy.

Dat levert een discussie namelijk ook op. Mensen willen hetzelfde bereiken ( staat dus niet ter discussie heeft ook geen zin mensen hierop aan te vallen ) maar via een andere route. Een route met minder bezwaren.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-04-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:49

leeslampje schreef:
Bloodymary schreef:

Ja maar dat is dus heel mager. In de persco is benadrukt dat er nog niets helemaal zeker is, dat het nog ontwikkeld moet worden met hulp van experts. Dat nieuwssites het overnemen (en soms uitmelken, zelf in gaan vullen) vind ik niet zo sterk.

Ik wacht meer concrete info van de Rijksoverheid af, voordat ik iets van de app kan vinden.

Het is natuurlijk niet verkeerd om nu al na te denken over wat je belangrijk vindt in zo'n app. In Oostenrijk wordt al geëxperimenteerd met een app, daar kun je natuurlijk goed naar kijken.
https://www.zorgvisie.nl/zo-werkt-de-oo ... pp-corona/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:50

Hoe wordt er op voorhand gemonitoord dan?

Ja opschalen GGD kan ook, moeten mensen voor zijn (ook om meer mensen aan te sturen) , moet geld voor zijn en de mensen moeten de skills hebben om het gevraagde werk uit te voeren..

Edit: uiteraard is op voorhand nadenken goed.
"als het dit en dat bevat, dan doe ik het niet", of 'ik doe het alleen als dit erin zit'.. :j
Dan kun je wat beter beslissen op het moment dat de werking en proces van die app gepresenteerd wordt
Maar nu al zeggen 'ik doe het niet omdat er dit en dit in zit' is misschien wat voorbarig.. ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-04-20 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:51

Cer schreef:

Ja opschalen GGD kan ook, moeten mensen voor zijn (ook om meer mensen aan te sturen) , moet geld voor zijn en de mensen moeten de skills hebben om het gevraagde werk uit te voeren..

De app traceert IEDEREEN ook degene die nog niet ziek zijn.
GGD pas bij een bevestigd ( verdacht )geval.

Dat is niet anders dan voor de ontwikkelling van een app.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-04-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:51

Degene die nu positief getest worden, worden niet meer nagetrokken waar ze zijn geweest.
Dat deden ze in het begin omdat ze de bron wilde weten.
Maar nu het al zoveel verdeeld over Nederland is wordt het niet meer nagegaan.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:51

Marie_Anne schreef:
leeslampje schreef:

Het is natuurlijk niet verkeerd om nu al na te denken over wat je belangrijk vindt in zo'n app. In Oostenrijk wordt al geëxperimenteerd met een app, daar kun je natuurlijk goed naar kijken.

Heb je gelijk in Marie_Anne :) Het gesprek over de andere initiatieven is wel onwijs interessant.

Maar ik vind nu pertinent "ja doen!!!" of "nee nooit" roepen, wat een aantal in dit topic doen, zo tricky. Mijn bericht was wat te zwart/wit. Expres hoor, bedoeld als tegengeluid tegen de extremen die nu al voor of tegen zijn. Want dat snap ik gewoon niet. Hoe kun je dat zijn op basis van amper informatie?

Edit: typos

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:52

En de app wordt misschien ontwikkeld door mensen die al zo'n bedrijf hebben, een app ontwikkel bedrijf?

Oh, je bericht is aangepast.

Traceren betekent dat je ervan uitgaat dat bijv GPS wordt gebruikt, maar dat is niet perse nodig...
Dus hoe traceert die app, die er overigens nu nog niet is, IEDEREEN ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-04-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:53

Cer schreef:

En de app wordt misschien ontwikkeld door mensen die al zo'n bedrijf hebben, een app ontwikkel bedrijf?

Door iedereen met de app te volgen.
GGD hebben we ook al.

Cer

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:55

Zo, mijn werk pauze is voorbij.. :j
Ik geef het op...
Ik vind het echt heel bijzonder dat mensen zo'n stellige mening hebben over iets wat er nog niet is.
Uiteraard goed om erover na te denken, maar om nu al te weten hoe het gaat werken, dat is mij wat voorbarig... :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:56

Cer schreef:
Zo, mijn werk pauze is voorbij.. :j
Ik geef het op...
Ik vind het echt heel bijzonder dat mensen zo'n stellige mening hebben over iets wat er nog niet is.
Uiteraard goed om erover na te denken, maar om nu al te weten hoe het gaat werken, dat is mij wat voorbarig... :j

Als iets er al is is het moeilijk te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:57

leeslampje schreef:
Marie_Anne schreef:

Heb je gelijk in Marie_Anne :) Het gesprek over de andere initiatieven is wel onwijs interessant.

Maar ik vind nu pertinent "ja doen!!!" of "nee nooit" roepen, wat een aantal in dit topic doen, zo tricky.

Mijn bericht was wat te zwart/wit. Expres hoor, bedoeld als tegengeluid tegen de extremen die nu al voor of tegen zijn. Want dat snap ik gewoon niet. Hoe kun je dat zijn op basis van amper informatie?

Ah ja, dat ben ik met je eens. Nu al ja of nee, dat vind ik dus ook gek.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:31

Marie_Anne schreef:
leeslampje schreef:

Maar ik vind nu pertinent "ja doen!!!" of "nee nooit" roepen, wat een aantal in dit topic doen, zo tricky.

Mijn bericht was wat te zwart/wit. Expres hoor, bedoeld als tegengeluid tegen de extremen die nu al voor of tegen zijn. Want dat snap ik gewoon niet. Hoe kun je dat zijn op basis van amper informatie?

Ah ja, dat ben ik met je eens. Nu al ja of nee, dat vind ik dus ook gek.

Ik ook, zoals ik al eerder zei kan je er gewoon nog niks zinnigs over zeggen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:52

Pareltjes schreef:
Wat is dan het verschil met het opvolgen van de maatregelen?

Het verschil is dat we dan de maatregelen gericht kunnen volgen, terwij we nu blind varen.
Nu houden we van iedereen afstand van 1.5m, terwijl het in veel gevallen niet nodig is, en in andere gevallen beter een grotere afstand zou zijn.
Nu zijn veel bedrijven en winkels toe die misschien veilig open zouden kunnen blijven en werken er anderen door die misschien gevaar lopen.

Citaat:
In deze tijd waarbij banen sneuvelen zou ik zeggen opschalen van de GGD.

Maar als je hen geen middelen geeft en hen enkel uitrust met een potlood en een notaboekje gaat dat niet veel opleveren.
We leven in 2020 en niet meer in 1984.
Met de problemen van nu, maar ook met de mogelijkheden van nu.
Het zou jammer zijn de problemen te aanvaarden, we kunnen niet anders, maar de mogelijkheden niet te benutten.
Als een app ervoor kan zorgen dat de bestaande middelen, bv. testen, doelgericht kunnen ingezet worden ipv in het wilde weg en we meer inzicht krijgen in de manier waarop het virus zich verspreid heeft dat ding goed werk geleverd.
Als het kan helpen superverspreiders op tijd op te sporen is het voor iedereen beter, niet in het minst voor de superverspreider zelf.
Als het kan voorkomen dat er besmettingen zijn zoals bij de barman van Ischl.
Als het mensenlevens kan redden en ervoor zorgen dat de economie veilig kan heropstarten.
Is het het dan niet waard om een beetje van onze privacy, die (sorry voor de mensen dier er nog steeds in geloven) toch al niet meer veel voorstelt, op te offeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:32

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:08

De app mag gewoon nooit verplicht worden. Dat is mijn grootste angst. Ik wil namelijk echt zelf kunnen beslissen of 'thuisblijven' nodig is of niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:12

germie schreef:
De app mag gewoon nooit verplicht worden. Dat is mijn grootste angst. Ik wil namelijk echt zelf kunnen beslissen of 'thuisblijven' nodig is of niet.

Dat mag je toch nu ook niet? Je moet al zoveel als mogelijk thuisblijven en als je symptomen hebt, moet je in z'n geheel thuisblijven. Dat staat los van een app.