Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:44

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:45

Een virus wordt echt niet zomaar arthropod-borne (muggen). Ik snap dat die angst er is, maar dat is echt extreem onwaarschijnlijk.
Ik ga er geen bron bij plaatsen want dan moet ik terug gaan grijpen op studieboeken die ik niet meer heb.

Edit: blijkbaar heeft iemand anders wel een bron :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:46

Femke_Tweety schreef:
Popstra schreef:
Het virus dringt binnen via de luchtwegen. Niet via bloed.

Bron?

Zullen we dit topic alstjullieblieft proberen feitelijk en met bronvermelding te houden?

Alleen een antwoord als nee, of omdat het via de luchtwegen verspreid, geeft nog niets aan over of het al dan niet ook via bloed verspreid kan worden.

Ik zie echt graag bronnen!
ehm...deze verspreiding zie je al zolang dit virus bekend is voorbij komen. Plus alle voorlichting, handen wassen, niezen in je elleboog en thuis blijven als je snottert. Heb nog nergens gelezen of gezien dat je onder een klamboe moet slapen. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:47

Cer schreef:
Is de WHO een goede bron?
Daar staat dat het niet overdraagbaar is door mosquitos
https://www.who.int/emergencies/disease ... th-busters

De WHO is op zich een goede bron.

Maar in het stukje dat jij aanhaalt staat niet dat het onmogelijk is.

Citaat:
To date there has been no information nor evidence to suggest that the new coronavirus could be transmitted by mosquitoes.

Er staat dat er nog geen reden is om dat aan te nemen,en dat er ook nog geen bewijzen zijn die aantonen dat muggen het kunnen overdragen.

Dat betekent niet automatisch dat het onmogelijk is.

Om dat met stelligheid te kunnen zeggen zal daar een onderzoek naar moeten zijn of komen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:48

1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ssion.html.
2. https://www.mosquito.org/news/492656/Ca ... avirus.htm
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369385/

1. CDC geeft mosquito's in ieder geval niet aan als een bron van transmissie.
2. Zou ik niet perse aanduiden als betrouwbare bron, maar er is werkelijk heel weinig onderzoek naar coronavirussen en vector borne transmission. Gebasseerd op de bekende informatie is het aannemelijk om te concluderen dat vectoren vectoren geen rol spelen in transmissie. Later onderzoek zal uitwijzen of dit met zekerheid gezegd kan worden.

3. Een heel interessant artikel waarbij verschillende coronavirussen besproken worden, hun mechanisme van werking en dergelijke. Het start met de nirovirales orde, waar de families Coronaviridae, Arteriviridae, Mesoniviridae and Roniviridae lid van zijn. Slechts van de familie mesoniviridae is bekend dat er mogelijk een mosquito host is, andere virussen van deze orde staan niet bekend als "vector borne virusses".
In dit artikel staat ook de rol van angiotensine converting enzyme (ACE) 2 beschreven. Dit enzym speelt een mogelijke rol in transmissie, en is de reden waarom een aantal berichten naar buiten zijn gekomen dat ibuprofen beter niet wordt ingenomen bij verdenking van COVID19 (overigens is er geen direct bewijs dat ibuprofen voor verergering zorgt). Het SARS-COV1 heeft, als ik het goed gelezen heb ACE2 nodig voor het binnendringen in humane cellen, van SARS-COV2/COVID19 wordt gedacht dat het mechanisme ook zo ongeveer gaat, al is daar nog geen 100% zekerheid over.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:49

Popstra schreef:
Femke_Tweety schreef:

Bron?

Zullen we dit topic alstjullieblieft proberen feitelijk en met bronvermelding te houden?

Alleen een antwoord als nee, of omdat het via de luchtwegen verspreid, geeft nog niets aan over of het al dan niet ook via bloed verspreid kan worden.

Ik zie echt graag bronnen!
ehm...deze verspreiding zie je al zolang dit virus bekend is voorbij komen. Plus alle voorlichting, handen wassen, niezen in je elleboog en thuis blijven als je snottert. Heb nog nergens gelezen of gezien dat je onder een klamboe moet slapen. :)

Ik ben het met je eens op het stuk dat het virus via de luchtwegen verspreid.

Maar ik heb nog nergens evidence based informatie gezien die aangeeft dat het onmogelijk is op een andere manier.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:53

Kleine aanvulling: begin jaren negentig heeft mijn echtgenoot een legionella-infectie doorgemaakt. Men wist niet wat hij had in eerste instantie dus ik heb alle medische handboeken doorgespit op het onderwerp longziekten en de longartsen het hemd van het lijf gevraagd. En hoewel de legionella een bacterie is en geen virus, heeft het dezelfde eigenschappen in zoverre dat het via de slijmvliezen en met name de luchtwegen via de ingeademde lucht, het lichaam binnendringt.

Infecties via het bloed (huidcontact) vallen onder een heel andere groep, qua eigenschappen).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:53

_Cathalijne schreef:
1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ssion.html.
2. https://www.mosquito.org/news/492656/Ca ... avirus.htm
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369385/

1. CDC geeft mosquito's in ieder geval niet aan als een bron van transmissie.
2. Zou ik niet perse aanduiden als betrouwbare bron, maar er is werkelijk heel weinig onderzoek naar coronavirussen en vector borne transmission. Gebasseerd op de bekende informatie is het aannemelijk om te concluderen dat vectoren vectoren geen rol spelen in transmissie. Later onderzoek zal uitwijzen of dit met zekerheid gezegd kan worden.

3. Een heel interessant artikel waarbij verschillende coronavirussen besproken worden, hun mechanisme van werking en dergelijke. Het start met de nirovirales orde, waar de families Coronaviridae, Arteriviridae, Mesoniviridae and Roniviridae lid van zijn. Slechts van de familie mesoniviridae is bekend dat er mogelijk een mosquito host is, andere virussen van deze orde staan niet bekend als "vector borne virusses".
In dit artikel staat ook de rol van angiotensine converting enzyme (ACE) 2 beschreven. Dit enzym speelt een mogelijke rol in transmissie, en is de reden waarom een aantal berichten naar buiten zijn gekomen dat ibuprofen beter niet wordt ingenomen bij verdenking van COVID19 (overigens is er geen direct bewijs dat ibuprofen voor verergering zorgt). Het SARS-COV1 heeft, als ik het goed gelezen heb ACE2 nodig voor het binnendringen in humane cellen, van SARS-COV2/COVID19 wordt gedacht dat het mechanisme ook zo ongeveer gaat, al is daar nog geen 100% zekerheid over.

Thnx!

Nergens 100% zékerheid dus nog, over overdracht via muggen of andere vectoren, maar het wordt als heel onwaarschijnlijk gezien.

(Heel onwaarschijnlijk staat voor mij niet gelijk aan een harde nee of onmogelijk)

Wat aangaat dat stuk over binden aan ACE2 receptoren is inmiddels ook voor sars-CoV2 veel duidelijk.

Ik gooi de bron zo even neer hier, even mijn lijst erbij pakken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:55

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:56

Ik ben even op zoek gegaan naar artikels waar het over de overdracht van dit virus gaat. (Zoektermen: transmission SARS-CoV2).

Deze eerste vind ik het helderst. Er wordt vooral een hoop aangenomen over de overdracht van dit virus, gebaseerd op de overdracht van het eerdere virus, algemeen bekend als SARS.

https://doi.org/10.1007/s12630-020-01620-9
Preparing for a COVID-19 pandemic: a review of operating room outbreak response measures in a large tertiary hospital in Singapore
Citaat:
Current understanding of SARS-CoV2 transmission is based on extrapolation from past experience with the SARS-CoV outbreak in 2003. Possible modes of transmission include respiratory droplets, contact, fomites, and the fecal-oral route. At present, there is no conclusive evidence of airborne transmission of SARS-CoV-2, but past experience suggests that SARS-CoV can be transmitted via aerosol-generating procedures, most commonly tracheal intubation. As with most respiratory viruses, it is considered most contagious when the patient is symptomatic, but SARS-CoV-2 has been transmitted by asymptomatic individuals. Early data suggests that transmissibility of SARS-CoV-2 is moderate, with a basic reproduction number of approximately 2.

In de volgende staat vooral dat er nog een vraag openstaat of het via urine en ontlasting overdraagbaar is. Of via geboorte (bloed of vaginaal vocht).

https://doi.org/10.1016/j.jaut.2020.102433
The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak
Citaat:
Person-to-person transmission occurs primarily via direct contact or through droplets spread by coughing or sneezing from an infected individual. In a small study conducted on women in their third trimester who were confirmed to be infected with the coronavirus, there was no evidence that there is transmission from mother to child. However, all pregnant mothers underwent cesarean sections, so it remains unclear whether transmission can occur during vaginal birth. This is important because pregnant mothers are relatively more susceptible to infection by respiratory pathogens and severe pneumonia.

En hierin iets over de aanwezigheid in tranen, maar niet goed gelezen, citaat uit een ander artikel.
Xia JH, Tong JP, Liu MY, Shen Y, Guo DY. Evaluation of coronavirus in tears and 254 conjunctival secretions of patients with SARS‐CoV‐2 infection. J Med Virol. 255 2020 Feb; https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jmv.25725

Als ik hier een conclusie uit moest trekken, zou ik vooral zeggen dat er een hoop onbekend is over de overdraagbaarheid. Binnen blijven is dan het verstandigst.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 21-03-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:56

@Femke, ik loop duidelijk nog achter, laatste keren dat ik dingen las was het een we denken zeer waarschijnlijk dat het hetzelfde mechanisme heeft :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:59

Dat een virus een alternatieve route erbij neemt is echt de jack-pot winnen zeg maar. Dat is echt niet iets waarvoor je nu angst hoeft te hebben.
Zo kun je paard ook geen rhino krijgen van een teek.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:01

_Cathalijne schreef:
@Femke, ik loop duidelijk nog achter, laatste keren dat ik dingen las was het een we denken zeer waarschijnlijk dat het hetzelfde mechanisme heeft :+

Daarom vind ik dit topic zo prettig.

Veel actuele onderzoeken komen voorbij!

En er zijn zó idioot veel publicaties dat nooit iedereen àlles kan lezen.

Dus met zo'n topic als dit is de kans groot dat iemand anders een interessante bron aandraagt die je anders gemist zou hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:02

Sizzle schreef:
Dat een virus een alternatieve route erbij neemt is echt de jack-pot winnen zeg maar. Dat is echt niet iets waarvoor je nu angst hoeft te hebben.

Eens.

De kans is heel klein, en als het zo verwoord wordt, klopt het wetenschappelijk ook.
Dan heb ik er geen moeite mee.

Een kleine kans is wetenschappelijk níet gelijk aan géén kans.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:03

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:09

JewEmm schreef:
In de volgende staat vooral dat er nog een vraag openstaat of het via urine en ontlasting overdraagbaar is. Of via geboorte (bloed of vaginaal vocht).

https://doi.org/10.1016/j.jaut.2020.102433
The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak
Citaat:
Person-to-person transmission occurs primarily via direct contact or through droplets spread by coughing or sneezing from an infected individual. In a small study conducted on women in their third trimester who were confirmed to be infected with the coronavirus, there was no evidence that there is transmission from mother to child. However, all pregnant mothers underwent cesarean sections, so it remains unclear whether transmission can occur during vaginal birth. This is important because pregnant mothers are relatively more susceptible to infection by respiratory pathogens and severe pneumonia.

Hier ben ik persoonlijk wel benieuwd naar. Het valt me op dat verschillende EU landen op wisselende omgaan met zwangeren. Het is me echter onduidelijk waarop dit precies gebaseerd is. Waar Engeland hetzelfde adviseert als bij ouderen, ziet NL het niet als risicogroep. Terwijl (zoals hier boven staat) zwangeren relatief meer bevattelijk zijn voor infecties.
Weet iemand hier meer over?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:12

Nog een interessante voor de mensen die graag wat dieper in de materie duiken.

De complete fylogenetische stamboom van sars-CoV2 tot voor zover nu bepaald en bekend (en dat is al veel uitgebreider dan dat ik zelf verwachtte)

Als je op een van de bolletjes klikt, krijg je informatie over wie het sample ingestuurd heeft, waarvandaan op de wereld etc.
(Noord-Brabant komt bijvoorbeeld ook voorbij)

Eronder staat een animatie over hoe de boel verspreid is.

https://nextstrain.org/ncov

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:12

Femke_Tweety schreef:
Sizzle schreef:

Eens.

De kans is heel klein, en als het zo verwoord wordt, klopt het wetenschappelijk ook.
Dan heb ik er geen moeite mee.

Een kleine kans is wetenschappelijk níet gelijk aan géén kans.

De kans is zo verschrikkelijk klein dat ik het terrecht vind dat ze zeggen dat het niet kan. De weg via een vector is zoveel ingewikkelder. Zulke dingen in de media gooien is sensatie zoekerij en angst verspreiden.
De kans dat malaria zich in NL vestigd is heel veel hoger dan de kans dat een verkoudheidsvirus zich in een vector-borne virus veranderd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:19

Een theoretische minieme mogelijkheid zou kunnen zijn dat een mug een geïnfecteerd persoon in zijn neus of mond steekt en daarna een ander ook in zijn neus of mond. Heel ver gezocht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:20

@miramii

https://www.rivm.nl/ziek-door-dier/risicogroepen.
In principe geldt voor infectieziekten dat de YOPI (young/old/pregnant/immunodefficiënt) dit je vatbare groep is. In Nederland zien we met COVID19 momenteel een beleid waar er inderdaad vooral wordt gekeken naar O en I, maar niet zoveel naar Y en P.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext (is vast al wel een x voorbij gekomen), maar hierin staat vermoed wordt dat de grootste risicofactoren waarschijnlijk hypotensie en DM zijn. Dit is dan weer terug te linken aan het mechanisme van COVID19 waarbij dus gezegd wordt dat ACE2 belangrijk is voor transmissie, en dat mensen met hypertensie vaak behandeld worden met medicatie die zorgen voor een upregulatie (vermeerdering) van ACE2, en mensen met DM vaak standaard al een verhoogde expressie van ACE2 hebben. Gezien dit een probleem is dat eerder voorkomt bij ouderen en mensen met bepaalde aandoeningen, kan ik mij voorstellen dat het beleid zich vooral richt op deze groep, en dat in principe je jongeren en je zwangeren niet zo naar gekeken worden omdat ze in principe niet deze specifieke risicofactoren bezitten.

Dus als je het zo zou bekijken zou je hypothetish de volgende verdeling kunnen maken: mensen met DM/hypertensie risico groep 1 (grootste risico), zwanger en jong 2, wel verhoogd risico ivm. verzwakking immuunsysteem, maar geen specifieke risicofactoren, en de rest van de mensheid tot groep 3: weinig risico

Vraag? Een persoon met zwangerschapshypertensie of zwangerschapsdiabetes die behandeld wordt met medicatie zou dan wel in de risicogroep vallen van....
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 21-03-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:24

mysa schreef:
Een theoretische minieme mogelijkheid zou kunnen zijn dat een mug een geïnfecteerd persoon in zijn neus of mond steekt en daarna een ander ook in zijn neus of mond. Heel ver gezocht.

Nee, zelfs dan moet je het gaan zoeken via verspreiding via zijn voetjes :+
Gewoon zulke ‚theorieen‘ niet op internet gooien. Mensen zijn al bang genoeg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:25

De mensen in dit topic niet, denk ik. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:28

mysa schreef:
De mensen in dit topic niet, denk ik. ;)

Internet is internet, dit topic is geen select groepje of zo. Wilde theorieen vaart niemand wel bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:29

Nee klopt. Sorry. Was aan het brainstormen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:40

En dat is precies waarom ik steeds om bronvermelding vraag.

En dingen verwoorden zoals ze zijn.

Niet versimpeld of kort door de bocht, maar gewoon feitelijk wat klopt.

Daarom is dit ook het meer wetenschappelijke topic.

Alle versimpelde of kort door de bocht of opruiende zaken moet maar in andere topics.
(En wat mij betreft liever ook daar niet)