Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:14

Koend: ik denk dat dat wel een beetje an geconcludeerd is. Of bedoelde je het sarcastisch?

Ik zit op 34+5 qua zwangerschap en zou/wou tm volgende week zaterdag nog flink klussen. Dus normale gang van oppas zou doorgaan (3 dagen per week). Nu vervalt 2x per week omdat schoonmoeder COPD heeft en ik niet wil dat ze eventueel ziek wordt. En ik heb een super lief kind, maar middagslaapje kan ik vergeten. En dan zo'n 100m2 verven is echt niet mogelijk :') daarnaast nog zo'n 70m2 aan laminaat wat er uit moet en nieuwe erin en zo gaat de lijst nog even door. 'Gelukkig' mag man nu niet naar zijn werk, werkt vanuit huis en hoop de komende week daardoor (en door hulp van anderen) het toch af te kunnen krijgen.

Het is dus, in mijn geval, echt even omschakelen en dat vind ik best lastig. En sneu, want kind wil wel graag naar oma en de peuterspeelzaal ;)

Edit: buiten spelen en zelf iets in de tuin doen werkt hier wel prima. Onkruid is weer weg tussen de tegels en in de border :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:16

Ik heb alledrie mijn kinderen gewoon naar school laten gaan..

2 zitten er op een middelbare waarvan een leerling/gezinslid besmet is geraakt. Maar beide staan ze op het randje van over/niet over. Thuis houden zou hun cijfers geen goed doen. Het jaar overdoen mag niet, dus moeten ze beide afstromen en naar een andere school. Ik laat ze daarom beide gaan, ook omdat ze gezond zijn, goede weerstand hebben.
Alle sporten zijn afgelast. Ik hou ze pas thuis wanneer de school het verplicht.

De jongste zit op de basisschool in groep 6. Gisteren hebben we een thuis inlog ontvangen. Mocht het zo zijn dat het kind of gezinslid ziek word of de school dicht gaat, dan zal daar dagelijks huiswerk en instructie filmpjes geplaatst worden door de leerkracht.

Op kantoor hebben we ook maatregelen getroffen. Zoveel mogelijk thuis werken, vergaderen, trainingen etc afgelast. Risico groepen zijn per taxi naar huis gebracht en blijven tot iig 31 mrt thuis met betaald verlof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:18

Als je niet strikt vast houdt aan kantoortijden vind het best goed te doen hoor (welliswaar met een makkelijk kind). Smorgens een uurtje of 2-3 tot de lunch, dan even samen wat doen en als er andere kinderen buiten zijn de deur uitkiepen en nog weer 2-3 uurtjes. Om 7 uur gaat ze naar bed en dan pak ik savonds nog 2 uur erbij. In het weekend als we er beide zijn gewoon nog de missende uren inhalen.

Met kindjes onder de 4 die nog niet zelf naar buiten kunnen is het lastiger natuurlijk, dan zul je nog meer naar de avonden en weekenden moeten schuiven. Met elkaar communiceren als ouders en kind is daar erg belangrijk.

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:29

Ik doe altijd veel onder het eten, aan tafel. TV aan anders eet die kleine toch niet want geen rust in zijn reet. En dan even flink mails enzo wegwerken :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:38

Ik ben het gelukkig gewend om veel thuis te zitten met mijn dochters (2 en 4), maar het worden wel lange weken zo nu we de week ook niet kunnen breken met uitstapjes. Hopelijk blijft het weer ok zodat we nog wat naar buiten kunnen. Ik had al besloten dat ze niet naar school zouden gaan, maar ze mogen beide ook niet vanwege hun verkoudheid.

Ik werk 2 dagen per week in de zorg en dat wordt wel een lastige nu met oppas, maar ik zal wel zien hoe het loopt. Dagbestedingslocaties gaan sluiten bij ons, dus dat worden langere diensten op mijn locatie. Benieuwd hoe dat zich gaat regelen allemaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:39

Mijn dochter is thui vanaf afgelopen donderdag. Toen is een leraar van haar school die net aan de les wilde beginnen op het ROC Mondriaan in Den Haag ziek naar huis gegaan. Mijn docher zit MBO 3 zit ze en staat er verder goed voor. Het ROC Mondriaan in Den Haag is een omvangrijke school met meer dan 1000 leerlingen.
Vandaag werd bekend dat ISW Naaldwijk ook een VMBO/MBO school 1 leerling bevestigd Corona heeft en 1 "verdachte". Ook een school met 1000+ leerlingen,
Ik houd mijn dochter in ieder geval nog komende week thuis. School heeft haar "ziek" gemeld en ik hoor volgende week wat ze gaan doen.
Ik denk ook dat de komende week a 2 weken wel cruciaal gaan worden w.b. de ontwikkeling van het virus in NL. We wachten dus rustig af. Ik werk de komende weken ook zoveel mogelijk thuis. We hebben (nog) geen klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:54

Ik denk dat ik mijn zoon vanaf maandag thuis houdt, in zijn klas van 23 kinderen , waren maar 16 aanwezig afgelopen vrijdag. E is veel digitaal lesmateriaal en via Magister kunnen we het huiswerk prima bijhouden. Ik denk niet dat ze proefwerken gaan afnemen met dusdanig veel afwezigen. Maar ik zal de school wel even contacten over hoe en wat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:12

Situatie gewijzigd hier ik ben inmiddels zelf ziek geworden. Dochter snottert ook nog steeds. Dus hou haar thuis maandag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:14

SusanH schreef:
Situatie gewijzigd hier ik ben inmiddels zelf ziek geworden. Dochter snottert ook nog steeds. Dus hou haar thuis maandag.

Beterschap!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:16

Ik vind het eigenlijk vrij schokkend hoeveel mensen het vervelend vinden om de kinderen thuis te hebben :oo

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:19

Polly schreef:
Ik vind het eigenlijk vrij schokkend hoeveel mensen het vervelend vinden om de kinderen thuis te hebben :oo

Vervelend is een groot woord. Zelf zit ik met een zorgintensief kind waarvan oa autisme. Dat is wel andere koek thuis ineens dan.
Toch ben ij overtuigd dat ik het rond kan breien, we hebben met ergere bijltjes gehakt. Maar toch, voor ons betekent het wel meer dan even een paar weken cocoonen in huis zegmaar.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:27

Haha vervelend? Nee joh! Maar mag een moeder nooit ff klagen, gezellig met andere moeders ;)
Tis voor ons ook ff een ander ritme, net als voor de kids. En voor sommige kinderen is de regelmaat juist erg belangrijk, die hebben daar echt last van als dat ff anders loopt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:32

Polly schreef:

:D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:33

Ik denk niet dat mensen het vervelend vinden om bij hun kinderen te zijn hoor :') maar thuiszitten nu is ook echt thuiszitten en dat is voor niemand leuk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:38

eigenlijk vind ik het heerlijk ze de hele dag thuis te hebben. Niet op de klok hoeven kijken vwb schooltijden, uitslapen, lekker rustig aan rommelen. Ik heb 2 meiden van 5 en 6 jaar en ze kunnen heerlijk samen spelen. Grootste nadeel vind ik de bende die ze maken... opruimen/schoonmaken heeft echt heel weinig zin. En ja, het toch aan huis gebonden zijn is pittig, ook al hebben we hier lekker de ruimte. Ik twijfel nog of ik aan klasgenoten zal aanbieden om op te passen.. vind dat meestal heel intensief en belastend. We werken thuis op de boerderij, dus daarin verandert er niets, en de kinderen zijn het gewend dat ik ook meewerk in de stal dus dat ze regelmatig even 'alleen' zijn. Maar met een 'vreemd' kind over de vloer ben je toch nog meer gebonden.

Wij redden ons wel, maar als we écht ziek gaan worden wordt het natuurlijk wel anders.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:39

Saskia9 schreef:
Vervelend is een groot woord. Zelf zit ik met een zorgintensief kind waarvan oa autisme. Dat is wel andere koek thuis ineens dan.
Toch ben ij overtuigd dat ik het rond kan breien, we hebben met ergere bijltjes gehakt. Maar toch, voor ons betekent het wel meer dan even een paar weken cocoonen in huis zegmaar.

Dit dus. Wegvallen van de schoolstructuur heeft een heftige invloed op het dagelijks leven, hoe je je kinderen ook opvoed ;)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:44

Mijn zoontje gaat nog wel naar school. Wel kreeg ik bericht dat zijn juf zich ziek gemeld heeft. Er word nu per dag gekeken of ze een invaller hebben. Zo niet, zit mijn zoontje dus ook thuis.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:47

Ik vind het toch wel erg om te lezen dat de mensen de kinderen naar school doen, omdat ze t zelf te lastig vinden om hun eigen kind te vermaken...
Je hebt toch zelf voor kinderen gekozen!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:53

Mensen in dit topic? Ik lees dat namelijk nergens hoor.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:57

Hier besloten om vanaf maandag mijn zoon thuis te houden. Hij valt onder een risicogroep. Heeft een levensbedreigende aangeboren hartafwijking. Ook al zeggen ze dat kinderen het maar mild krijgen als ze het oplopen wil ik niet het risico met hem lopen dat hij corona krijgt. Als hij daar een longontsteking door krijgt dan ligt hij bijna direct op de ic omdat zijn lichaam dat gewoon niet aankan.

Zelf blijf ik ook thuis van het werk. Moet met het ov en vind dat niet verantwoord. Als het goed is kan ik vanaf maandag thuiswerken.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:59

Keet schreef:
Saskia9 schreef:

Dit dus. Wegvallen van de schoolstructuur heeft een heftige invloed op het dagelijks leven, hoe je je kinderen ook opvoed ;)

Precies. Hier mag hij wel naar de peuterspeelzaal, maar ik houd hem juist thuis, net als de keuze om bewust niet naar de oppas(oma) te brengen.

Maar de structuur die opeens verandert is inderdaad hetgeen wat het maakt dat het omschakelen is. En normale uitjes die je toch bewust niet meer doet (zoals zwemmen of even ergens op de koffie).

Maar gelukkig is het mooi weer!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:01

De kinderen van tegenwoordig kunnen zich gewoon heel slecht vermaken zonder tablet of telefoon. Ik merk het zelf ook. Als ik de telefoon, tablet en tv verbied dan heeft ze geen idee wat ze moet doen. Eeeh een boek lezen, of huiswerk maken, of knutselen of tekenen ofzo? Nee dat is allemaal stom.
Wat het ook niet makkelijk maakt is dat je nu nergens heen kan. Anders kon je naar een trampolinepark ofzo of met de kleintjes naar een indoorspeeltuin. Of bios etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:04

Laten we hier aub geen ruzie maak topic van maken.

Ik heb 1 kind (8) dat helaas ook niet bijzonder goed zelf speelt (als je de Switch en de tablet niet meetelt) en een aantal buurkinderen helaas gewoon niet leuk zijn.

Zelf chronisch ziek, onder de (zware) medicijnen.

Dus ja, mij wacht ook een pittige tijd als school zal sluiten en ik vind het fijn dat ik kan lezen dat ik niet alleen ben.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:16

Hier twee hele zieke kinderen die komende week niet naar de opvang en naar oma mogen....zelf moet ik werken (onderwijs). Ze kunnen deze week 2 dagen naar mijn moeder en dat was het.
Ik vind dat scholen ook dicht moeten. Kinderen zijn dan weliswaar niet zo ziek, zij zijn wel verspreiders. Zelf mankeer ik niks, maar misschien hebben mijn kids wel een milde vorm en ben ik nu drager...ga ik lekker de leerlingen aansteken...die op hun beurt het weer overdragen aan hun ouders, enz. Ik vind het erg onverantwoord allemaal...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:19

Ik vind de reacties hier heel bizar. Lees het echt met verbazing.

Risico groepen uitgezonderd.

Maar verder.. ja het virus is besmettelijk. Maar het meest enge aan het virus is dat het onbekend is. Maar het gaat hier om een zware verkoudheid of een milde griep. Na 2 a 3 dagen ben je er vanaf. Dagje extra voor de zekerheid thuis en je bent niet meer besmettelijk. Kinderen krijgen meestal de symptomen niet eens, en zijn zolang ze niet hoesten ook niet besmettelijk.

Even alles in perspectief zien hoor mensen. Jut elkaar niet zo op. Zo spannend is het allemaal niet. De nieuwsgeving over het virus is schadelijker dan het virus zelf.

Denk gewoon met een gezond verstand na. Hoest je kind, hou hem thuis. Heeft je kind koorts, hou hem thuis. Zit jij of je kind in een risico groep, dan snap ik de twijfel nog. Maar "gewone" gezonde kinderen met gezonde ouders kunnen prima naar school en naar buiten.