Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:20

Dan heb jij andere klanten bij de voedselbank dan hier. Met de maximum waarmee je daar mag komen, blijft er bijzonder weinig over voor boodschappen naast de normale lasten (en schulden). De pakketten die hier afgegeven worden, zijn overigens wel voldoende per week.
Halen ze bij jullie per maand af?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:22

MyWishMax schreef:
Je benoemt de eerste klappen, dan hoort die groep er ook bij. Die merkten het al bij het eerste hamsteren toen nog niks dicht was. Dat gaat toch niet over letterlijk elke groep benoemen? Maar wel over een grote groep die er al last van heeft. Die klappen worden niet opgevangen.

Als het niet letterlijk over elke groep benoemen gaat, waarom dan zo'n toon aanslaan alsof ik een grootse fout maak door niet gelijk de bijstandsgroep te noemen. :+

Hoe dan ook. OOK voor de mensen die van de voedselbank moeten leven is dit geen makkelijke tijd. :wave:

germie

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:38

Even serieus, ik ken iemand die een eigen zaak heeft. 4500 euro huur per maand. Dan heb je niet zo veel aan het sociaal minimum van 1050 euro hoor. Hij was vandaag open. Omzet: 1 verkocht artikel van onder de 100 euro.
Ja, die maakt zich echt zorgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:39

germie schreef:
Even serieus, ik ken iemand die een eigen zaak heeft. 4500 euro huur per maand. Dan heb je niet zo veel aan het sociaal minimum van 1050 euro hoor. Hij was vandaag open. Omzet: 1 verkocht artikel van onder de 100 euro.
Ja, die maakt zich echt zorgen.

Terecht ook :\. Ik ken ook een aantal ondernemers met zaken en dergelijke huurprijzen. Ik heb enorm met ze te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:47

Toon? Ik sla geen toon aan, ik schrijf alleen dat zij het al merken en dus de eerste klappen al gevallen zijn en daar wordt het niet opgevangen. Wat ik ook weer snap want hoe kan je dat opvangen... Ik bedoelde het in ieder geval niet zo lelijk als dat jij het opgevat hebt, mijn excuses.

Maar goed, laten we het maar hierbij laten.

Germie, natuurlijk maakt hij zich zorgen, terecht ook. Maar dat sociaal minimum is wel meer dan 0 euro, het is iets. Wat zou er nog meer gedaan moeten of knnen worden? Ik vind het aan de ene kant goed dat de regering dit dus aanbiedt, maar er is niet genoeg geld om iedereen voldoende te geven om alles te kunnen betalen. Dus heeft het voor zulke ondernemers wel nut? Als het niet eens 1/4 van alleen de huur al is? Dan nog alle andere kosten en eigen salaris natuurlijk. Dan is het sociaal minimum wel iets, maar je hebt er alsnog weinig aan...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-03-20 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:47

Niet hamsteren, roepen ze op TV, om dan net ook op Tv te zien dat er uit andere landen beelden komen van rijen mensen met winkelwagentjes, die uren in de rij staan om nog iets te kunnen kopen. Niet echt slim om zoiets dan op TV te laten zien :n

Nu geloof ik echt niet dat onze voorraad voedsel op gaat raken. De lente komt eraan en van alles begint weer te groeien. Veel wordt ook in kassen/kwekerijen geteelt. Ik ga mijn eigen groentetuintje (in bloempotten en hangpotten weer klaarmaken. Niks zo lekker als tomaten uit eigen bloempot :D of boontjes, peultjes, erwten die ik teel in hangpotten aan mijn pergola.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:58

Ik geloof dat ook niet, Isabonny. Hoe zou dat trouwens zitten als straks het hamsteren voorbij is en de winkels weer normale voorraad hebben? Krijgen die dan straks geen klap dat ze met dingen blijven zitten, omdat iedereen genoeg voorraad heeft?

Nu heb je natuurlijk dingen die gehamsterd zijn met lange houdbaarheidsdatum, die dus ook langer in de winkel kunnen blijven, maar ik vraag me af wat de winkels gaan merken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:02

dan moeten ze vooral de boodschappen duurder maken, dan beginnen mensen nog meer te hamsteren.
ik wil iedereen hier die vooral zzppr is en weinig of geen inkomsten heeft veel sterkte wensen. :\

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:09

MyWishMax schreef:
Ik geloof dat ook niet, Isabonny. Hoe zou dat trouwens zitten als straks het hamsteren voorbij is en de winkels weer normale voorraad hebben? Krijgen die dan straks geen klap dat ze met dingen blijven zitten, omdat iedereen genoeg voorraad heeft?

Nu heb je natuurlijk dingen die gehamsterd zijn met lange houdbaarheidsdatum, die dus ook langer in de winkel kunnen blijven, maar ik vraag me af wat de winkels gaan merken.

Ik denk dat de vraag wel gaat afzakken, maar dat er toch wel een grotere vraag op lang houdbaar blijft dan "normaal"

Ik neem even mijzelf als voorbeeld.

Normaal gesproken kocht ik een pak rijst en daar at ik dan enkele keren van. Op het moment dat ik in de ochtend bedacht dat ik die avond iets met rijst ging eten en er was niet meer genoeg voor één maaltijd, dan pas ging ik een nieuw pak kopen in de supermarkt.

Nu zou ik al weer een nieuw pak rijst kopen zodra ik het vorige pak heb open gemaakt.

Helemaal uiteindelijk koop ik dezelfde hoeveelheid pakken rijst per jaar, maar de verspreiding is anders en dat zullen we nog wel een tijdje blijven merken.

En dan hebben we het over de huidige situatie waarin je "ongelimiteerd" naar de supermarkt mag.

Als we de andere landen achterna gaan en er nog maar een bepaald aantal mensen per keer de supermarkt in mogen, dan gaat het hamsteren in kwadraat worden ben ik bang. Want je gaat dan niet meerdere keren per week uren in de rij staan voor bijvoorbeeld één brood, als je dan na uren wachten binnen bent, dan neem je gelijk 4 broden mee......

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:13

MyWishMax schreef:

Ik geloof niet dat we medelijden met de supermarkten hoeven te hebben. Die harken nu een hoop extra binnen, aangezien niemand meer kan gaan uiteten. Nu moet dus iedereen zijn eten bij de supermarkt halen. Voor verse groenten blijven mensen toch naar winkel gaan, je wil niet alleen potgroenten eten. EN tja, daar kunnen ze idd op rekenen dat na de crisis er minder potjes verkocht gaan worden. Maar dat hoeft geen probleem te zijn lijkt me, aangezien die ook in de supermarkt houdbaar blijven. En als het rek vol staat, zullen ze ook niets bijbestellen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:01

Vanwege de grote hoeveelheid aan topics is er een speciaal subforum over corona gekomen namelijk CV Corona Vragen. Omdat dit topic over Corona gaat verplaats ik dit topic daarheen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:13

Niet gedacht dat het impact zou hebben, helaas zat ik daar toch even flink mis. Partner die is chronisch gebruiker van een bepaald medicijn. Dit medicijn heeft al een ruime tijd leveringsproblemen, maar nu met dit virus staat het helemaal stil. Hij heeft nog maar voor 1 week medicijnen en daarna wordt het een ramp om zo te leven. -O- Zijn er meer mensen die door corona nu in medicijn problemen komen?

Qua boodschappen zitten we hier wel goed. Heb aan mijn ouders aangeboden dat als zij wat nodig hebben en ze kunnen het daar niet meer krijgen, dat ik dat voor ze regel. Zij zijn namelijk volledig afhankelijk van het OV. Ik werk thuis aan de studie, maar pak met alle liefde de auto om hen de boodschappen te brengen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:29

Isabonny schreef:
Niet hamsteren, roepen ze op TV, om dan net ook op Tv te zien dat er uit andere landen beelden komen van rijen mensen met winkelwagentjes, die uren in de rij staan om nog iets te kunnen kopen. Niet echt slim om zoiets dan op TV te laten zien :n

Ik heb die beelden niet gezien, maar er zijn landen waar maar x aantal mensen in de winkel mogen per keer. Dan moeten mensen wachten tot ze naar binnen mogen. Zou het kunnen dat het dat was?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:54

Ik ben belastingadviseur/accountant en ben een van de weinigen die het juist drukker heeft als ondernemer nu. Ik word de hele dag overspoeld door mails en telefoontjes van klanten hoe ze gebruik kunnen maken van de nieuwe regelingen en wat het voor hen betekent. Het is ook wel erg sneu hoor. Een paar horecaklanten natuurlijk, dat staat helemaal stil. Maar ik heb ook een aantal ondernemers in de culturele en creatieve sector als klant. Die waren echt lekker aan het gaan het laatste jaar, met dit jaar al volop opdrachten in het vooruitzicht. Die zijn nu ineens allemaal stilgelegd/gecancelled/uitgesteld. Zo jammer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:00

Weet iemand of je al bij je gemeente terecht kan voor die uitkering voor zzpers? Ik vindt het op de website van de gemeente niet echt duidelijk waar je moet zijn, kan me voorstellen dat ze het ook heel druk hebben dus als het niet zo moeilijk is en je het kunt aanvragen via internet zou ik liever niet bellen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:13

moonsparkle schreef:
Weet iemand of je al bij je gemeente terecht kan voor die uitkering voor zzpers? Ik vindt het op de website van de gemeente niet echt duidelijk waar je moet zijn, kan me voorstellen dat ze het ook heel druk hebben dus als het niet zo moeilijk is en je het kunt aanvragen via internet zou ik liever niet bellen.

Dat moet inderdaad bij de Gemeente, maar als het om de regeling vanwege Corana gaat, dat kan pas vanaf volgende week aangevraagd worden (vermoedelijk de 24e). Het geldt dan wel met terugwerkende kracht vanaf 1 maart.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:15

Ah bedankt dan wacht ik even volgende week af

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:23

GraceZarif schreef:
Is er geen mogelijkheid om deze periode voor zzpers, ondernemers en bedrijven te bevriezen? Erg out of the box denkend.

Geen hypotheek, huur, leaseverplichting, en belasting. Wel netto salarissen en daardoor kunnen we privé wel aan onze verplichtingen blijven voldoen.

Lijkt me weer zo’n gedoe als achteraf alles weer gecompenseerd moet worden met belastingverhogingen en ook fraudegevoelig.

In hoeverre zou een pauze in betalingen haalbaar kunnen zijn? Het zou iig veel faillissementen voorkomen en daarmee de economische crisis.

Dat is niet zo out of the box hoor.
Het gebeurd al, sommige dingen georganiseerd maar ook op Radio 1 een investeerder die aangaf liever te hebben dat kleine ondernemingen nu geen huur betalen dan dat straks alles failliet is.
En er alle vertrouwen in te hebben dit ook aan banken uit te kunnen leggen.
Dat is nog eens goed vooruitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:34

germie schreef:
Maar zoals men nu bezig is, maakt men echt alles kapot.

Welk alternatief stel je voor dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:11

Mindim schreef:
germie schreef:
Maar zoals men nu bezig is, maakt men echt alles kapot.

Gewoon alles open, wat doden accepteren, des te eerde is iedereen imuum. Ja, hard misschien, maar je krijgt zo echt veel meer economische en psychische doden. Daarnaast, griep leert soms 9500 doden op in Nederland per jaar. Daar kom je nog lang niet op. 400.000 griepgevallen per jaar in Nederland.

Ook al ben ik geen Jensen-fan, toch is dit een HEEEEEEL goed stuk wat mensen maar even moeten bekijken, hij komt met cijfers en dingen waarvan je denkt, wow, men wordt inderdaad gek gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=u6Ii5PP ... ZapnVsaBbE

Hier nog even een stuk van VIROLOGEN over hoe slecht het sluiten van scholen is:
https://m.hln.be/de-krant/interview-mar ... Qc32Baq0wo

En dan ook nog even de griepcijfers:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... 2Ft8MYjev4

Kortom, de economie en het leven zo stil legen is nergens voor nodig en maakt meer kapot dan je lief is.

En nog even een stuk over de economie:
https://www.msn.com/en-au/news/world/co ... EhBVTtVvhk

En dan ook nog even deze, 52 rokers zorgen elke dag voor de dood van 1 niet roker. Geen virus haalt deze mortaliteiten:
https://www.ad.nl/binnenland/elke-52-ro ... ~ad044b09/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:28

Met een sterftepercentage van 2% en uitgegaan van 70% van de bevolking die ziek wordt zit je op ruim 20.000 doden in korte tijd. Los van de extra mensen die sterven door de overbelaste ziekenhuizen dus dat cijfer loopt snel op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:47

germie schreef:

Gewoon alles open, wat doden accepteren, des te eerde is iedereen imuum. Ja, hard misschien, maar je krijgt zo echt veel meer economische en psychische doden. Daarnaast, griep leert soms 9500 doden op in Nederland per jaar. Daar kom je nog lang niet op. 400.000 griepgevallen per jaar in Nederland.

Ook al ben ik geen Jensen-fan, toch is dit een HEEEEEEL goed stuk wat mensen maar even moeten bekijken, hij komt met cijfers en dingen waarvan je denkt, wow, men wordt inderdaad gek gemaakt.
[/quote]

Jensen is gewoon een grote narcist die deze pandemie vanaf dag 1 heeft onderschat en die nu probeert zijn eigen ongelijk recht te praten.
Ja Griep wordt vaak onderschat en ook nog eens verward met verkoudheid.
Daarnaast gaat Jensen totaal voorbij aan het feit dat niemand imummiteit voor deze ziekte heeft en dat het zich daardoor supersnel verspreid en dat er een piek ontstaat waarbij bijna iedereen tegelijk ziek wordt. Het aantal doden dat je dan krijgt wordt vele en vele malen hoger dan 9500. Dat gaat dan in de miljoenen lopen. Zeker alle indirecte doden die het gaat geven als echt alles plat ligt.

Wat Jensen voorstelt is het meest achterlijke idee wat er is. Jensen is een zeer gevaarlijk mannetje.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 20-03-20 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:47

2% van pakweg 10 miljoen is geen 20.000 maar 200.000 :=
Er liggen ook jongeren aan de beademing. Dus germie, jij ziet liever dat er wellicht 200.000 doden vallen waaronder gezonde mensen van alle leeftijden, dan dat het leven even stil ligt en jij niet op vakantie kan? 8)7

Jensen is een mafketel, ik mag toch hopen dat er verder niet veel mensen naar die gast luisteren, letterlijk levensgevaarlijk wat hij momenteel loopt te verkondigen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-03-20 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:48

fransje23 schreef:
Met een sterftepercentage van 2% en uitgegaan van 70% van de bevolking die ziek wordt zit je op ruim 20.000 doden in korte tijd. Los van de extra mensen die sterven door de overbelaste ziekenhuizen dus dat cijfer loopt snel op.

Klopt, maar zoals het nu gaat zullen we misschien wel 50.000 mensen sterven door indirecte gevolgen en dat is veel erger. Beter een korte hevige piek dan langdurig dit. Als het met 2 weken over is, dan ja, dan prima. Maar nu is de vraag, wanneer kun je weer gewoon de wereld over vliegen? (toerisme is een enorm grote tak van inkomsten).

Bekijk tevens een die Jensen-shows (ben er geen fan van, maar hij slaat nu echt de spijker op z'n kop), lees het stuk van die virologen. We gaan nu gewoon veel te ver. Deels sociale contacten beperken is meer dan genoeg, minder beperking dan nu is echt genoeg. Dan krijg je misschien 30.000 doden, maar maak niet onze toekomst kapot, want dat is wat er nu gebeurt.
Wanneer zullen we weer gewoon op vakantie kunnen? Wanneer kun je weer naar een festival? Wanneer mag je weer gewoon een feestje bouwen? Hierin wordt alles nu kapot gemaakt. En supermarkten verhogen nu al prijzen terwijl er geen tekort is. De minima merken het nu al. En die gaan nooit op vakantie, maar moeten wel eten kunnen kopen.

Ik ken mensen die niet weten of hun winkel straks nog bestaat. Dat geld wat er komt voor sociaal minimum is niet genoeg om de huur van het pand te betalen. Bekijk dat ook eens.

Dit is tevens een politiek spel, want Wilders en Baudet zijn alleen maar zieltjes aan het winnen.

Je kunt dit niet maanden volhouden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:55

8nnemiek schreef:
2% van pakweg 10 miljoen is geen 20.000 maar 200.000 :=
Er liggen ook jongeren aan de beademing. Dus germie, jij ziet liever dat er wellicht 200.000 doden vallen waaronder gezonde mensen van alle leeftijden, dan dat het leven even stil ligt en jij niet op vakantie kan? 8)7

Jensen is een mafketel, ik mag toch hopen dat er verder niet veel mensen naar die gast luisteren, letterlijk levensgevaarlijk wat hij momenteel loopt te verkondigen.

Ik vraag mij heel erg af of in het jensen scenario het sterftepercentage niet veel hoger gaat worden dan 2%.
Dan wordt behandeling vrijwel onmogelijk. Bovendien wat komt er stil te liggen tijdens de enorme piek als bijna iedereen op hetzelfde moment ziek wordt.