Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:42

Isabel schreef:
Marie111 schreef:
Zorg dan wel voor een vierde. Anders is de jongste altijd alleen

Wat een onzin.

Ik heb een broertje van anderhalf jaar jonger en een zusje van bijna vier jaar jonger dan ik. Mijn moeder had dus ook 3 kinderen binnen 4 jaar. Is bij ons altijd goed gegaan!

Nou, inderdaad zeg, wat een onzin. Wie weet worden de tweede en de derde samen dikke maatjes. Blijkt de eerste altijd alleen. Kom jij aan met je vierde. :+

Of hebben ze helemaal geen hechte band met elkaar. Zoals ik met mijn zusje. Lang niet alle broers en zussen kweken een hechte band en zijn veel samen.

Het loopt zoals het loopt. Dat laat zich helemaal niet op die manier plannen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:29

Saul schreef:
Wat zullen al die mensen die zo fel tegen kinderen krijgen boos moeten zijn op hun ouders.
Waar hebben die in hemelsnaam het lef vandaan gehaald om ze een leven te bieden ....

Nou ja, ik heb het me weleens afgevraagd inderdaad. Ik heb er niet om gevraagd. Ben zomaar hier neergezet en mag het uitzoeken hier. Wie weet had ik dit helemaal niet gewild, al die jaren leren en daarna werken, aftakelen en oud worden en dan een keer doodgaan. Je ontkomt niet aan doodgaan. Misschien had ik dan liever helemaal niet geleefd?
Leuke levensvragen maar niet meer relevant omdat ik er nu eenmaal ben. Voor de kinderen die er nog niet zijn kan je die keuze wel maken.

Saul

Re: Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:33

Wauw.. Echt wauw.

Nou zou zeggen voor diegene die er niet hadden willen zijn. Doe er wat aan.

Maar dát zal ik wel niet mogen zeggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:36

Saul schreef:
Wauw.. Echt wauw.

Dat is heel wat anders dan "nooit hebben bestaan". Vind dit nogal een nare opmerking, ik ga temmen

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:49

Saul schreef:
Wauw.. Echt wauw.

Wat een rare opmerking.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:54

Saul schreef:
Wat zullen al die mensen die zo fel tegen kinderen krijgen boos moeten zijn op hun ouders.
Waar hebben die in hemelsnaam het lef vandaan gehaald om ze een leven te bieden ....

Eigenlijk echt niet grappig, want JA, zulke mensen zijn er!! En sommigen kunnen het leven ook echt niet aan.

Nikass schreef:
Mazida schreef:
Sterker nog, we hebben het nog nooit zo goed gehad: geen hongersnood, eten en kleren altijd beschikbaar, elektriciteit, een dak boven ons hoofd, scholing voor de kinderen, een verbod op kinderarbeid... Eigenlijk kan ik beter gaan voor 10 kinderen denk ik **\O/**

Als stille meelezer wil ik nu toch even reageren.
Ik vind de discussie over wel of geen kinderen nemen gezien de wereldproblematiek interessant, maar hier niet op zijn plaats. Onze levensstijl behelst heel wat meer dan of ts wel of geen derde kind wil, en de klimaatproblematiek is nu niet opeens volledig haar verantwoordelijkheid.
Maar ts, bovenstaande opmerking schiet mij wèl heel erg in het verkeerde keelgat. Ik hoop dat het een slecht geformuleerde, niet gemeende reactie is die impulsief uit irritatie is neergezet, want als je er daadwerkelijk zó over denkt, geen oog hebt voor de situatie van anderen, dán vraag ik mij af wat voor normen en waarden jij je kinderen zal meegeven, en dát roept bij mij dan de reactie op dat sommige mensen überhaupt niet aan kinderen zouden moeten beginnen.
Heel jammer dit...

Dat verbaasd me ook. TS wil kinderen, maar reageert zelf zo. Dan is dat voor mij al een reden dat ik denk; doe maar geen kinderen erbij TS. Als je er zo in staat en zo je kinderen opvoed.................

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:57

Hoe een simpele vraag van iemand met een groot moederhart kan leiden tot zoveel haat over en weer tussen de bokkers die reageren. Onbegrijpelijk. Wees eens lief voor elkaar zeg

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:59

Duc_je schreef:
Hoe een simpele vraag van iemand met een groot moederhart kan leiden tot zoveel haat over en weer tussen de bokkers die reageren. Onbegrijpelijk. Wees eens lief voor elkaar zeg

Dat geld toch beide kanten op?

Als je iets vraagt, mogen mensen hun mening geven. Anders moet je het niet aan anderen gaan vragen, zo simpel is het.

En met alleen een aai over elkaars bol, ga je het niet redden. Dan mag je dus niet eerlijk zijn? Dan moet je alleen meekletsen?? Daar wordt echt niemand wijzer van.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:01

Ik schrijf toch over en weer?
En eerlijk zijn of een rotopmerking plaatsen is echt niet hetzelfde hoor.

Bovendien kun je er ook voor kiezen om níet te reageren als je de vraag niet wilt beantwoorden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:03

Beetje raar dat ik mijn mening niet mag verkondigen maar dat als je kinderen wil je wel met de grond gelijk gemaakt mag worden.

Maargoed.
Dit is een onbegonnen discussie.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:36

Moderatoropmerking:
Bij deze een laatste verzoek om de discussie over het al dan niet hebben van (meerdere) kinderen hier te staken. Indien jullie deze discussie toch willen voeren, dan kan daarvoor een nieuw topic geopend worden, mits hierbij wel gelet wordt op de sfeer/toon. Dit topic is bedoeld voor antwoorden op de vraag van de TS, die niet geholpen is met een telkens afdwalende discussie die bovendien op persoonlijke toon gevoerd wordt. Mocht deze discussie na deze moderatoropmerking toch weer voortgezet worden, dan zullen deze posts verwijderd worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:34

TS, het zal je wel niet overkomen, MAAR, van zeer dichtbij meegemaakt dat een moeder die nog één kindje wilde→ in verwachting was van een tweeling. :oo Dat was wel even schrikken en dus echt niet de bedoeling. Ook al is de kans klein bij jou het kan wel (en dan zou je er 3 onder de 3 hebben), want er was geen enkele indicatie waarom het er twee zouden worden in mijn voorbeeld.
Komt ook wel weer goed, maar dat is wel pittig hoor, ook al is het enorm schattig.
Wat ik je nog mee wil geven is het volgende. Mijn kinderen zijn met 2 jaar verschil geboren. Wat daar erg leuk aan is, dat bv bij de jongste, de oudste, die dus toen kleuter was, dat heel bewust heeft meegemaakt. Van te voren had ik dit niet zo bedacht, eerlijk gezegd, dat dit zo zou werken, maar het gaf een hele nieuwe dimensie als het gaat om het opvoeden van dat derde kindje. Als je alles heel erg snel op elkaar hebt dan is dat genieten van de oudste van de jongste minder aanwezig denk ik. Dat heeft natuurlijk ook weer voordelen hoor, maar in het kader met meedenken en ervaringen meegeven waar je om vraagt, schrijf ik dit op.
Dat is gewoon om je mee te geven als je gaat voor een bepaalde opbouw in je gezin of een bepaalde nieuwe dynamiek.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:29

Saul schreef:

Er is al 1 kind die een rechtzaak tegen zijn ouders is gestart.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3122119 ... is-geboren

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:34

Al ben ik het volkomen oneens met de gedachtes van TS rondom klimaat en milieu, ik verbaas
me ontzettend over de felle, nare reacties die ik hier gegeven zie worden.

TS volgende keer kun je wel beter dit soort vragen op het Viva Forum gooien, daar
zit meer jou doelgroep denk ik zo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:04

Klopt, maar dan krijg je twee uitersten. Mama's of anti-kinderknakkers.

Vind het sowieso belachelijk om iemand finaal af te rekenen op het hebben van kinderen. Het zijn er 3 nota bene, geen 12.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:01

Jemig wat een anti kinderknakkers hier, ik word er zooooo moe van.

Wij hebben 3 kinderen en daar onbewust 4,5jaar tussen zitten. Dat leeftijdsverschil is heerlijk omdat ze elkaar echt met alles helpen. Ik had ze zelf niet heel erg dicht op elkaar willen hebben, mede om de aandacht goed te kunnen verdelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:10

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal offtopic berichten en reacties daarop verwijderd, zoals aangekondigd in de vorige modopmerking. Nogmaals: de discussie over kinderen en klimaat kan in een eigen topic worden gevoerd, dit topic is daarvoor niet de juiste plek.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:13

Ik heb 3 kids
Een van 10 bijna 11 een van 6 en een baby van 9 mnd
Ik .oet er zelf niet aan denken om alweer zwanger rond te lopen en terwijl de 9mnd dalijl anderhalf is een baby erbij
Moet wel zeggen dat ik er 3x helemaal alleen voor gestaan heb en de oudste en jongste slapen superslecht

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:35

Even praktisch gezien: drie hele jonge kinderen vervoeren. In de auto passen de drie zitjes bijna niet naast elkaar en op de fiets wordt het onmogelijk zolang er 1 nog niet zelf kan fietsen. Later moet het ook allemaal vlak na elkaar naar de middelbare en studeren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:37

Het schijnt, dat alles went , je moet wel.
Hier 2, omdat ik altijd zeg, dat ik maar 2 handen heb en geen andere auto wil kopen .

Kennis heeft er 3 vlak op elkaar gekregen en dat was pittig. Maar ineens zijn ze ook alle 3 ouder en dan is het al makkelijker.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:43

tuurlijk kan het.
maar alles hangt af van jezelf.

ik ken verschillende moeders die er bv 2 hebben en die letterlijk zeggen dat als er bij hen een 3de zou komen,ze gillend weg zouden lopen.
onze buren hebben er 6,vinden het heerlijk,onze andere buren ook 4,wij 3(hier was 4 ook ideaal,maar het mocht niet zijn).

en tuurlijk kan je een 2-ling krijgen,maar zo ken ik ook een koppel die voor een 2de kindje ging en vrouw was plots (natuurlijk) zwanger van een 3-ling....
je kan evengoed voor een kind gaan en een 2-ling krijgen.
je kan ook van de trap vallen en dood zijn....

ben je zelf altijd vlot bevallen en vlot hersteld van een bevalling?
want je hebt vrouwen die de dag erna weer vlot rondlopen en je hebt er die een jaar nadien nog steeds niet helemaal hersteld zijn.
ik denk dat dat ook beleangrijk is.
kijk naar jezelf,kan je het lichamelijk ook,en sta je mentaal sterk in je schoenen?(want stel nummer 4 is een echte huilbaby,dan is dat niet evident met nog 3 andere jonge kinderen)

er is maar 1 iemand die hierop antwoord kan geven,jij zelf.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:49

Ik denk wel dat het te doen is, maar je moet jezelf dan de komende jaren wel volledig wegcijferen naar mijn idee. Praktisch gezien lijkt het me lastig, op de fiets, vrij snel achter elkaar naar school, studeren, etc.

Ik zou het zelf niet willen. Ik heb nu 1 dochter van bijna 2,5 en ik geniet heel erg van haar. Ik werk veel maar wel op de tijden dat papa thuis is of dat ze bij de oppas of peuterspeelzaal is. Ik zou bewust willen wachten tot ze naar school gaat (als ik al een tweede zou willen/mag krijgen) zodat ik dan ook genoeg aandacht kan geve aan de baby.

Ik ken genoeg mensen die kort op elkaar kinderen hebben gekregen en ik hoor vrijwel niemand dat ze het makkelijk vinden. Nicht van mij heeft 6 kinderen in 6 jaar gekregen en die loopt zich al jaren compleet voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:50

Napie schreef:
Even praktisch gezien: drie hele jonge kinderen vervoeren. In de auto passen de drie zitjes bijna niet naast elkaar en op de fiets wordt het onmogelijk zolang er 1 nog niet zelf kan fietsen. Later moet het ook allemaal vlak na elkaar naar de middelbare en studeren.

Voor fietsen heb je karretjes. En er zijn bakfietsen.
En google even op "3 kinderzitjes op de achterbank" en je ziet tal van oplossingen.

Dat ze kort na elkaar naar het VO gaan en gaan studeren lijkt me vooral ontzettend praktisch.

De eerste jaren lijkt me het zwaarste , omdat je er dan drie hebt die vrij veel zorg vragen en nog weinig zelf kunnen. Maar als je daar tegen opgewassen bent, goed op elkaar bent ingespeeld en er lol in hebt, zal dat ook wel goedkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:01

Ik heb er zelf maar 1, maar ken meerdere mensen met 3 jonge kindjes.
Wat ik relatief veel zie gebeuren is dat de oudste te snel te veel verantwoordelijkheden krijgt als ze kort op elkaar zitten. Die kan immers alles wel zelf (toch?) en de zorg gaat naar de jongste terwijl de oudste wellicht ook pas 5 of 6 is. Ook in de speeltuin hoor je dan al snel: let je ook even op xxxx? Dan komt het oudste kind dus zelf niet meer toch een niveau van ravotten wat bij zijn eigen leeftijd hoort want dan wil de gup van 2 ook mee doen. Geniepig de jongste knijpen heb ik dan een paar keer zien gebeuren want dan gaat hij terug naar zijn moeder.

Dat hoeft uiteraard allemaal niet te gebeuren, dat heb je zelf in de hand. Maar daar zou ik wel voor waken.

Zelf moest ik ook vrij snel zelfstandig zijn omdat het kind na mij veel medische problemen had. Mijn moeder vond het ook heel zwaar toen ze zwanger was van de 3e en de middelste niet alleen gemiddeld erg laat was met lopen maar ook nog bovengemiddeld zwaar was. Dan moest ze dus hoogzwanger steeds zo‘n 20 kg tillen.

Nogmaals, geen eigen ervaringen maar observaties. Misschien heb je er iets aan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:04

Wat Sizzle aankaart vind ik inderdaad wel een goede om waakzaam voor te zijn. Zorg dat je oudste ook nog echt kind mag zijn en niet al te vroeg verantwoordelijkheden krijgt.