Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
HopeMyDay schreef:Poeh ik heb een hele waslijst ben ik bang, ik kom uit de buurt van Gouda en woon nu in het oosten dus die combinatie is wel eens leuk.
Vanuit het Gouds heb ik meegekregen om achter vrijwel alles "ie" te zetten bijvoorbeeld wurmpie, hekkie, bakkie, kippie, hokkie en ja hontie (hondje) ook. Daar krijg ik vaak rare blikken mee.
Ook het woord kroten kennen veel mensen niet.. het is hetzelfde als een rode biet.. Eerdaags gebruik ik ook dagelijks net als desalniettemin, toentertijd etc.
, kom ook uit omgeving Gouda en "brommertie, fietsie" zijn inderdaad erg bekend. Mijn man plaagt me er nog steeds mee. (wonen in Utrecht nu) rien10 schreef:Kinke schreef:schavuit, is ook een leuke
Ja. En schorriemorrie
MarlindeRooz schreef:Oh en jagen als ik het over heel hard (auto)rijden heb. Is wel dialect trouwens. Net als “de kop verkeerd hebben”. En koekjes zijn hier zelden slof gelukkig!

Victory-Boy schreef:De meeste woorden ken ik wel en sommige gebruik ik ook regelmatig, maar ja ... ik ben dan ook al "oud".![]()
Ik ben de woorden "asvarken", "kru(u?)kar" en "dat dors ik niet" nog niet tegengekomen, maar kan zijn dat dit meer "Sassems" is.

Mkango schreef:Victory-Boy schreef:De meeste woorden ken ik wel en sommige gebruik ik ook regelmatig, maar ja ... ik ben dan ook al "oud".![]()
Ik ben de woorden "asvarken", "kru(u?)kar" en "dat dors ik niet" nog niet tegengekomen, maar kan zijn dat dit meer "Sassems" is.
“Dat dors ik niet” ken ik ook wel, gebruikt een vriendin van mijn moeder met enige regelmaat, dus ik denk dat die wat wijder verbreid is.
Achenebbisj is trouwens ook een van mijn favorieten.