Shaggy09 schreef:Een taboe is iets waar niet over gepraat mag worden, vanwege maatschappelijke verhoudingen etc.
Maar jij hebt het in je post over misdrijven.
Daar mag gepraat over worden, maar men wilt er vaak niet over praten omdat het een 'vies' en 'schuldig' onderwerp is. En dat is bijvoorbeeld incest of ontucht ook, dat is niet voor niets strafbaar.
Dat is eigenlijk net zoiets als zeggen dat een moord plegen ook een taboe is, er wordt niet over gepraat maar het gebeurd weleens. Tja, dan sla je de plank toch echt mis.
Ik wil jou verder niets verwijten, en ik snap dat je het zelf (gelukkig) ook niet goedkeurt, maar ik betwijfel of het nou echt taboe is waar jij het over had. Of dat het gewoon strafbare feiten zijn.
'Taboe' komt van het Samoaanse 'tabu', dat betekent letterlijk 'verboden'. Misdrijven zijn misdrijven omdat ze verboden schenden. Verboden volgens een wet die door mensen is gemaakt.
Jij schijnt te denken dat je eigen opvatting de natuurlijke, intrinsieke mening is die altijd en overal geldig is. Dat is niet zo. Jij hebt die opvattingen omdat je in het Nederland of België van rond het jaar 2000 gevormd bent, en daardoor bepaalde normen hebt. Als iemand die normen schendt, kom je in opstand. Dan vind je het 'vies'. De oude Egyptische farao's vonden het helemaal niet vies om met hun zus te trouwen. Atheense mannen voelden zich totaal niet schuldig om met minderjarige jongens om te gaan. En Afghanen vinden het wél extreem vies als twee mannen het met elkaar doen.
Moord is trouwens ook een taboe, zo simpel is het! Als jij iemand wilt vermoorden en het niet doet, dan hou je dat wijselijk stil. Maar dat is zo universeel, dat het meestal niet in die context wordt beschreven.
En nog iets: incest is niet strafbaar. Twee volwassen familieleden die het doen draaien niet de bak in. Incest met je eigen kleine kinderen is natuurlijk wat anders, dat is even strafbaar als met andermans kleine kinderen. En ontucht is al helemaal niet strafbaar. Dat betekent gewoon "buitenechtelijke seks".