Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:17

SVRL schreef:
Mijn oma wordt nu gewassen en opgebaard en zal later vandaag naar een mortuarium gebracht worden. Ik ga daar zeker afscheid nemen van haar en hoop dat ik daar dan alleen ben. Zodra ik de gegevens van het mortuarium heb, zoek ik op wanneer ik mag gaan.

Tuurlijk ga ik naar de begrafenis, niemand houdt me daar weg. Ik heb me wel voorgenomen om niet mee te gaan naar de koffietafel nadien. Wil zo weinig mogelijk in de buurt van mijn oom en tante zijn.

Mijn lieve oma en ik.

[ [url=m/BDtxHo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga haar zo hard missen, ze was echt mijn alles.

Ik zou wel gewoon naar de koffietafel gaan.
Een afscheid en het daarna elkaar zien met vast ook veel bekenden voor jou, kan je zo dragen in het verdriet wat nog komt.

Condoleer je oom en tante en zoek verder de mensen op die je na aan het hart staan.

alice0cullen

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:33

Jeetje van je familie moet je het hebben zeg. Heel veel sterkte, en reken er maar op dat oma heel goed weet hoeveel jij van haar houdt. :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:42

Heel veel sterkte TS.
Klote dat zoiets als dit, wat al zo intens verdrietig is, gepaard moet gaan met familie ruzies :(
Ik hoop dat je het een plekje kunt geven en je rustig afscheid kunt gaan nemen bij je oma.

Y;( Y;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:42

Je lijkt echt op je oma.
Persoonlijk zou ik wel naar de koffietafel gaan. Je hebt ook het recht om daar te rouwen.
En ik hoop dat je een keer voor de begrafenis nog even alleen bij haar kunt zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:45

Bij een koffie tafel praat je toch na en rouw je toch niet?Of is dat in Nl anders? Ik kan me voorstellen dat je geen behoefte aan een gezellig babbel heb als er wrevel voor af was.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:47

Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst en hopelijk kun je even rustig afscheid nemen van je oma Y;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:48

beatje schreef:
Bij een koffie tafel praat je toch na en rouw je toch niet?Of is dat in Nl anders? Ik kan me voorstellen dat je geen behoefte aan een gezellig babbel heb als er wrevel voor af was.

Dat is meestal het doel ja. Maar je kunt ook gewoon alleen gaan. Dan laat je je wel zien, en rouw je nog even alleen na. Moet je wel kunnen natuurlijk.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:22

Gecondoleerd, SVRL :(:)
Ook al heb je fysiek geen afscheid kunnen nemen bij leven, ik weet zeker dat je oma weet dat je ontzettend veel van haar houdt. Hier in het topic zijn een aantal goede tips gegeven om in gedachten of op papier afscheid van haar te kunnen nemen. Hopelijk krijg je een dezer dagen vóór de uitvaart de mogelijkheid om haar nog persoonlijk vaarwel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:20

Bedankt iedereen voor de steun.

Er is een vast groet moment op maandag, maar ik wil graag persoonlijk afscheid nemen van haar. Ik heb met de begrafenisondernemer kunnen regelen dat mijn vriend en ik haar morgen gaan groeten.

Ik wil ook een mooie bloemenkrans voor haar maken. Normaal ging ik dat alleen met mijn broer doen, maar mijn broer heeft contact opgenomen met 2 neven en blijkbaar gingen zij ervan uit dat iemand het idee wel zou opperen. Dus heb ik even mijn trots opzij gezet en alle kleinkinderen een app met de vraag wie er mee wil samen leggen voor een bloemenkrans.

Mijn moeder wil persé dat ik aanwezig ben op de koffietafel. Ze vindt dat ik nog even, voor de buitenwereld, de schijn moet hoog houden en pas na dinsdag alle banden mag verbreken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:29

Jij wil dat niet, toch? Je moeder wil blijkbaar naar de buitenwereld de lieve vrede bewaren maar jij hoeft daar niet in mee te gaan. Ze hebben jouw mogelijkheid om écht afscheid te nemen al afgepakt, laat ze alsjeblieft niet de uitvaart voor je verpesten zodat je ook daar niet op jouw manier afscheid kunt nemen.

Fijn dat je morgen naar je oma toe kan. Even een moment met haar alleen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:31

Oh meid, hoe kàn ze dat van je vragen :n

Misschien mag ik het niet zeggen / bewijs ik je er geen dienst mee maar van je moeder vind ik het ook wanstaltig dat ze dit heeft laten gebeuren en eigenlijk gekozen heeft voor haar zeer onredelijke broer en zus in plaats van voor jou. Ik zou haar dit ook echt kwalijk nemen. (ondanks dat je het heus wel snapt op zeker niveau)

En je nu nog willen "dwingen" om de schone schijn op te houden?? Wie bewijs je daar precies een dienst mee? Zijn de buitenwereld en die oom & tante dan belangrijker dan jij? Ik vind het echt niet kunnen dat deze mensen alles dicteren en jullie maar omrollen en pootjes geven.... zo laat je toch niet met je sollen? Jullie proberen iets te redden dat allang verloren is :(:)

Dat gezegd hebbende.....vind ik het op zich wel nobel dat je het "voor oma" doet.
Ik vraag me alleen af wat oma er nu precies aan heeft als jullie zo met je laten sollen en als jij jouw behoeftes aan de kant schuift voor mensen die jou van ondergeschikt belang vinden, zou ze dat nou echt gewild hebben....?

Dat zij zich conflictvermijdend opstelde is haar keuze geweest. Misschien heeft dat er trouwens ook wel voor gezorgd dat het zulke vormen aan heeft genomen dat je tante en oom denken dat zij alles maar kunnen bepalen voor iedereen....omdat ze geen tegengas krijgen :(:)

Het lijkt me een lastige situatie, waarvan ik me goed voor kan stellen dat je erg in dubio kan zitten en er wellicht wéér voor kiest om je eigen behoeftes ondergeschikt te maken aan die van anderen... ik zou zeggen maak zelf de keuze waar JIJ het beste mee verder kan, welke dat ook is :(:)

Het klinkt als een mooi idee om met de kleinkinderen die krans te maken. Alleen ook daar weer dat het klinkt als dat jij je weer aanpast aan de rest omdat je het liever zelf had willen doen met je broer...?

Ik duim heel hard voor je dat je dan tenminste nog dat bezoekje gegund is samen met je vriend, even helemaal zonder dat anderen aan je trekken en duwen en dat JIJ gewoon even in je eigen beleving bij je oma kan zijn, nog 1 keertje samen :+:

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:09

pmarena, dat heb je mooi geschreven zo. Ik kom uit een dergelijke thuissituatie met een moeder die conflicten vermeed en dat heeft tot nare situaties geleid inclusief een bewuste breuk in ons gezin.
Ik voel zo mee met de TS en ik snap dat iedereen haar het allerbeste toewenst. Het is echter allemaal nog niet zo makkelijk. Jezelf losmaken en doorgroeien komt misschien later wel.

TS: ik ben zó blij voor je dat je in elk geval nog naar je oma toe kunt om haar te zien en te vertellen wat je graag wilt vertellen. Ik vind het knap van je dat je je gevoel rondom de krans kunt loslaten.
Doe wat je gevoel je ingeeft, dit is een eenmalig afscheid.
Prachtige foto van jou en oma, wat ik daar tussen jullie zie, daar kan niemand ooit tussenkomen.
Toen niet en nu niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:32

In Nederland brengen sommigen een persoonlijke groet door iets te zeggen, zoals jij naar voren komt ts zal je dat niet doen want ook jij bent een product van je opvoeding en die was: Alles onder het tapijt voor de schone schijn, lijkt me ontzettend moeilijk. Ik zou een afscheidsbericht spreken op de begrafenis maar sta er ook wat anders in. Heel veel sterkte en laat je familie maar in hun sop gaarkoken, zelfs je ouders.
Want je ouders hadden echt wel jou een moment alleen met je oma kunnen geven, ze hebben echt niet continu met zijn vieren om dat bed gezeten wanneer ze elkaar niet konden luchten of zien dus helaas, je hebt gewoon een ontzettend vervelende familie. En ergens wel weer begrijpelijk want ook je oma was zo , vredesstichter dus alles voor de lieve vrede, jammer dat haar dat niet gegund was op het eind. EN je hoeft echt niet bij de koffietafel aan te zitten en mag naderhand je ongenoegen over gang van zaken rustig kenbaar maken op vragen waarom je er niet was.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:57

Als eerste gecondoleerd met het verlies van je oma.

Jammer genoeg zou ik zeggen van zeker niet naar die koffietafel te gaan. Je was niet welkom om afscheid te nemen, dan zou ik nu de eer voor mezelf houden en dan ook niet de schone schijn gaan ophouden.
Als je wel gaat zou ik wel even het woord nemen en ze lekker hun vet geven. Met de melding dat dit het laatste contact was.
Hou de eer aan jezelf en niet aan zulke egoïsten.

Het feit dat je mama je nu zo onder druk zet, op een van de gevoeligste momenten in je leven, spreekt enkel slecht over je mama jammer genoeg.

De krans zou ik alleen bekostigen, zo toont het dat jij er staat in je rouw en niet een hele troep of juist 'de kleinkinderen'.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:05

TS gecondoleerd met het verlies van je oma.
Heel verdrietig dat je geen afscheid mocht en kon nemen soms zitten families ingewikkeld in elkaar met allerlei ruzie.

Ik zou wel naar de koffietafel gaan juist om de eer aan jezelf te houden dat je je niks aantrekt van je oom en tante, het was jouw oma dus evenveel recht.
Rug recht houden met een paar mensen praten en dan weggaan.
Dan doe je het ook een beetje voor je oma dat je je niet laat verleiden om mee te gaan in de familie ruzie.
Sterkte met alles.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:07

Ik lees nu vaak dat TS beter niet naar de koffietafel kan gaan maar daar zullen ook mensen zijn die ze graag wil zien. Mocht dat zo zijn TS, maak een aantal briefjes met je e-mail adres en je telefoonnummer erop zodat ze altijd met jou contact op kunnen nemen. Tenzij je al contact hebt via social media natuurlijk.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:14

Lieve TS allereerst gecondoleerd met dit verlies.

Ik vind het ontzettend nobel dat jij uit oogpunt van je oma hebt gehandeld tijdens haar laatste uren. En ik denk dat ze je dit zeer dankbaar zal zijn.

Wel fijn dat je hebt kunnen regelen dat jij en je vriend persoonlijk en alleen afscheid kunnen nemen van je oma.

Verder lijkt het mij het beste als je nu vooral handeld naar eigen eer en geweten en ook gevoel. Dus mocht jij er echt geen zin in hebben om aan de koffietafel te komen, vooral niet doen. Wil je dit wel om bv je moeder daar te steunen kan ook. Maar handel wel vanuit jezelf.

Heel veel sterkte voor aankomende periode. Iemand verliezen waar je van houdt is niet niks. Zeker met de familiesituatie waarin jij je bevindt niet. Y;(

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:24

Ach lieve schat wat een nare periode maak je zo mee.. Y;( Heel veel sterkte voor jou.
Familiebanden zijn de moeilijkste die er zijn en ik snap de uitspraak van je moeder heel erg goed. Maar nog meer jouw gevoel, en als jij die afstand nodig hebt, dan is dat niet anders. Jij mag die keuze maken.

Ik vind je een lief zorgzaam persoon.
Houd je hoofd hoog en wees dankbaar voor de momenten dat je wél bij haar was. Die heeft ze namelijk net zoals jij gekoesterd, zeker weten. Zo zijn oma's. :j De begrafenis als laatste afscheid zien en haar daar vertellen dat je van haar houdt is misschien niet waar je direct in zal geloven, maar het deed mij heel goed het toen daar alsnog te doen, alsof ze het alsnog hoorde.. En na die dag de banden breken gaat je opluchten, dat weet ik zeker. Ik heb de situatie zoals bij jou niet meegemaakt, maar wel het verbreken van de banden na verlies van mijn lieve grootmoeder.. Probeer het je ouders niet te kwalijk te nemen, we weten niet 100% wat er gebeurd is daar en het zal jouw ook meer vrede geven. Dat is soms maar gewoon het beste.

Deze tijd is voor jou en jouw manier om het een plekje te geven, voor niets en niemand anders. Hopelijk geeft dat alles je een beetje steun en goede moed. Zorg goed voor jezelf. :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:49

Mooi dat je nog een eigen moment met je oma zult hebben. Dat is je kans om haar - nogmaals - te laten weten hoeveel ze voor je betekent/betekende, ook al is dat fysiek niet meer mogelijk. Die link tussen jullie is er nog wel, zij het in een andere vorm.

Gaaf dat je een app hebt gestuurd aan alle kleinkinderen met de vraag of jullie samen een bloemenkrans zullen regelen!

Wat die koffietafel betreft, kijk gewoon hoe je je voelt op dat moment. Voel je je sterk genoeg of voel je de behoefte om daar te zijn, dan ga je daar heen. Voel je dat niet, dan ga je niet. Wat je ook besluit, als dat is wat jij voelt dat je moet doen, dan is dat het juiste. Wat welke zak hooi daar ook wat van meent te vinden. Je bent 47 en prima in staat je eigen beslissingen te nemen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:02

balance schreef:
Ik lees nu vaak dat TS beter niet naar de koffietafel kan gaan maar daar zullen ook mensen zijn die ze graag wil zien. Mocht dat zo zijn TS, maak een aantal briefjes met je e-mail adres en je telefoonnummer erop zodat ze altijd met jou contact op kunnen nemen. Tenzij je al contact hebt via social media natuurlijk.

Ts moet niet doen wat iemand anders zegt,maar waar ze zich goed bij voelt.En dat voor niemand anders als zich zelf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:04

Blijkbaar telt het belang voor de buitenwereld zwaarder voor je ouders dan jouw gevoelens en je verdriet wat je hebt van je oma, plus dat als je ouders zich niet zo makkelijk aan de kant hadden laten schuiven maar zich hard hadden gemaakt voor jouw kans om nog afscheid te nemen bij leven was het denk ik anders geweest of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:08

beatje schreef:
balance schreef:

Ts moet niet doen wat iemand anders zegt,maar waar ze zich goed bij voelt.En dat voor niemand anders als zich zelf.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze zich oprecht beter voelt bij het bewaren van de lieve vrede (die er mijns inziens eigenlijk niet eens is...) en haar eigen behoeftes aan de kant zetten. Dat stukje conflictvermijding is wellicht overerfbaar ;)

Ergens zou ik het wel mooi vinden, als (de situatie rond) oma TS een laatste dienst bewijst dat ze meer voor zichzelf op gaat komen. Maar het is maar net waar je je puntje bij paaltje fijner bij voelt.

Ik zou zeggen: voel goed binnen jezelf wat je ècht graag wilt. Neem dat mee naar de dag van de uitvaart. En voel daar ter plekke wat je puntje bij paaltje het liefste doet. Wat je met je hart doet is nooit fout :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:09

SVRL schreef:
Bedankt iedereen voor de steun.

Er is een vast groet moment op maandag, maar ik wil graag persoonlijk afscheid nemen van haar. Ik heb met de begrafenisondernemer kunnen regelen dat mijn vriend en ik haar morgen gaan groeten.

Ik wil ook een mooie bloemenkrans voor haar maken. Normaal ging ik dat alleen met mijn broer doen, maar mijn broer heeft contact opgenomen met 2 neven en blijkbaar gingen zij ervan uit dat iemand het idee wel zou opperen. Dus heb ik even mijn trots opzij gezet en alle kleinkinderen een app met de vraag wie er mee wil samen leggen voor een bloemenkrans.

Mijn moeder wil persé dat ik aanwezig ben op de koffietafel. Ze vindt dat ik nog even, voor de buitenwereld, de schijn moet hoog houden en pas na dinsdag alle banden mag verbreken.

En wat wil jij TS? Ik lees hoe jij vooral rekening houdt met iedereen en niemand met jou. Jij doet er ook toe.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:37

De koffietafel is toch niet alleen voor je oom en tante....

Maar ik neem aan ook voor je ouders, je neven en nichten, je broer en ik neem aan ook voor naasten die je kent, omdat je bij je oma hebt gewoond.

Ff uit de oom en tante bubbel stappen en je focussen op de mensen met wie je wel wat hebt.
En dan steek je alleen ff op een afstandje je hand op naar oom en tante, hoi en houdoe, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:39

Net telefoon gehad van mijn moeder om dingen af te spreken ivm de begrafenisdienst. Ze heeft ondertussen mijn oom en tante vertelt dat ik niet naar de koffietafel kom. Geen idee hoe ze het opnemen.