Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 00:53

VickyS schreef:
Ik ondervind nochtans hetzelfde als TS.
Buiten de jagers 'betrappen',ze over hun gedrag aan te spreken of instanties in te lichten,waar je niets meer van verneemt,blijft er uiteindelijk niets meer over wat je nog kan doen.
Uiteindelijk gaan ze gewoon door,zeker als je het niet ziet.
Dus blijft er in mijn geval niets anders over dan de pony's verplaatsen en ervoor zorgen dat de weides waar de jagers het meest komen voor het jachtseizoen kort gegraasd zijn.
Helaas was één deel van deze weides voorzien als verblijf in de winter met grote hooi opslag.

Dan behoor je volgens dit deel van de bokkers dus ook tot de partij die wel wil klagen maar niks wil doen.

Als ze nou eens zouden inzien dat er iets aan doen ook niet helpt dan weten ze misschien eens dat ik echt niet zomaar even ga klagen over deze schietgrage mannen die ook wandelaars bedreigen. (Zojuist gaan googlen en heel wat verhalen tegen gekomen over wandelaars die bedreigd werden door jagers hier in Lummen).

Heb inmiddels ook een mail gestuurd naar natuurbeheer en dezelfde mail ook naar WBE Lummen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-12-19 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:56

Wat een onzin, het zijn geen terroristen. Het zijn jagers die zich aan regels te houden hebben. Bel dan de politie. Vraag de wijkagent voor buurtbemiddeling. Verhuis. Ga erbij of zorg dat iemand anders er dan zeker bij is. Etc, etc, etc. Wat wil je met dit topic (en andere topics) behalve ooooh's en aaaah's? Wat wil je dan?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 01:35

Het klopt wel dat je als huurder het perceel niet kan laten ontkleuren.
De eigendomsakte dient mee verstuurd te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 01:38

Art_Ificious schreef:
Dan behoor je volgens dit deel van de bokkers dus ook tot de partij die wel wil klagen maar niks wil doen.

Nah, VickyS heeft bij mijn weten geen topic aangemaakt hierover, is het wel?

Oh, en bedankt voor de pb. Fijn dat je zo lieflijk over mij denkt, voelt echt goed *\o/* maar was verder niet nodig.
Hoe dan ook, het jachtseizoen is nog niet afgelopen, je kunt nu ook camera's ophangen. Of nog eens aandringen bij je weidebazin, of zelf toch een poging doen het gebied te laten ontkleuren :)*

VickyS schreef:
Het klopt wel dat je als huurder het perceel niet kan laten ontkleuren.
De eigendomsakte dient mee verstuurd te worden.

Oh, maar als je om een kopie daarvan vraagt, is het dus geen probleem, lijkt me?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 01:44

TS zou aan de eigenaresse kunnen vragen of zij dit in haar naam mag doen.Maar zoals ik het begrepen heb,wil deze het niet laten ontkleuren.
Ontkleurd of niet,de jagers moeten wettelijk gezien rekening houden met paarden op de wei.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:25

Art_Ificious schreef:
VickyS schreef:
Ik ondervind nochtans hetzelfde als TS.
Buiten de jagers 'betrappen',ze over hun gedrag aan te spreken of instanties in te lichten,waar je niets meer van verneemt,blijft er uiteindelijk niets meer over wat je nog kan doen.
Uiteindelijk gaan ze gewoon door,zeker als je het niet ziet.
Dus blijft er in mijn geval niets anders over dan de pony's verplaatsen en ervoor zorgen dat de weides waar de jagers het meest komen voor het jachtseizoen kort gegraasd zijn.
Helaas was één deel van deze weides voorzien als verblijf in de winter met grote hooi opslag.

Nou, nee, want VickyS verplaatst dus haar pony’s naar een plek waar ze geen last heeft van de jagers. Dus ze klaagt (terecht), maar onderneemt wel actie die het probleem oplost.

Art_Ificious schreef:
Als ze nou eens zouden inzien dat er iets aan doen ook niet helpt dan weten ze misschien eens dat ik echt niet zomaar even ga klagen over deze schietgrage mannen die ook wandelaars bedreigen.

Je weet nog niet of het niet helpt of niet. Er zijn nog diverse mogelijkheden die je niet hebt uitgeprobeerd of benut.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:45

Je zou altijd kunnen proberen de jachtvereniging te contacteren en verhaal te halen.
Ik weet dat wij hier eens een jager hadden die, toen ik met mijn moeder langsfietste (ik was denk ik 5), een aangeschoten haas door knuppelde. En dan niet met 1 slag. En gillen dat dat beest deed, ik kan het me nu nog vóór de geest halen. Echt bewust toen wij langsfietsten er op in meppen.
Mijn moeder heeft de jachtvereniging gebeld waar die op dat stuk joegen, en verhaal gedaan. Man is uit de vereniging gezet en zijn jachtvergunning kwijt geraakt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:13

Maar hoe zit het nou? Als het gebied is ingekleurd als jachtgebied en het is deel van het jachtveld van een jager, heeft die dan ook jachtrecht op die grond? Anders heb je namelijk geen poot om op te staan. Zolang ze tenminste rekening houden met de paarden in de wei.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:03

Tja, het is in mijn ogen simpel. Elke plek heeft zijn voors en zijn tegens. Bevalt het sommetje, dan doe je het ermee, bevalt het sommetje je niet, dan vertrek je.

Je weet dat jouw weides in een jachtgebied liggen. Je weet dat de eigenaar van de wei dat prima vindt. Dus er wordt gejaagd bij jouw wei. Jagers gaan vaak over het land van anderen, door weides. Is gewoon een gegeven, dus het is jouw keuze of je dat een acceptabel risico vind.

Zo nee, op zoek naar iets anders. Zo ja, accepteer het. Jouw keuze. Niet af gaan geven op anderen zoals de weidebazin die er niets aan doet, aan de jagers die gewoon doen wat ze altijd gedaan hebben. Of er nou alleen in de ochtend of de hele dag wordt gejaagd, maakt niet uit, er wordt gejaagd.

Dus accepteer dat of pak je biezen. Niemand hier op Bokt kan daar iets aan veranderen en er is maar 1 iemand die verantwoordelijk is voor de paarden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:45

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:15

Karl66 schreef:
Maar hoe zit het nou? Als het gebied is ingekleurd als jachtgebied en het is deel van het jachtveld van een jager, heeft die dan ook jachtrecht op die grond? Anders heb je namelijk geen poot om op te staan. Zolang ze tenminste rekening houden met de paarden in de wei.

Zo zit het inderdaad.
In NL zit het heel anders in elkaar, maar in BE is het zo dat als een gebied ingekleurd staat als jachtgebied dat er dan ook jachtrecht is. Natuurlijk kun je onderling wel afspraken maken, maar dat ligt dan eerder bij de eigenaar dan bij de huurder.

Het klinkt misschien heel simpel, maar je zou ook gewoon kunnen accepteren dat het is zoals het is en proberen om je niet al teveel zorgen te maken. Ik snap best dat het idee een beetje eng kan zijn en aan elke aktie zit altijd een (heel klein) risico, maar in bijna alle gevallen loopt het gewoon goed af. Het is gelukkig niet zo dat er dagelijks paarden neergeknald worden als 'bijvangst'. Door dat in gedachten te houden krijg je zelf misschien ook wat rust. Want nu zijn het de jagers, morgen zijn het misschien wel de stropers (= gevaarlijker dan gewone jagers want hebben veel minder te verliezen), straks ook nog vuurwerk. Er kan altijd wat gebeuren maar meestal gaat het gewoon goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:28

Inderdaad, ze hebben nu het recht om te jagen. Dus als de eigenaar van de grond niet laat ontkleuren is het accepteren of verhuizen. En daar kan je dan over blijven zagen, maar daar komt het wel op neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:33

oji schreef:
Tja, het is in mijn ogen simpel. Elke plek heeft zijn voors en zijn tegens. Bevalt het sommetje, dan doe je het ermee, bevalt het sommetje je niet, dan vertrek je.

Je weet dat jouw weides in een jachtgebied liggen. Je weet dat de eigenaar van de wei dat prima vindt. Dus er wordt gejaagd bij jouw wei. Jagers gaan vaak over het land van anderen, door weides. Is gewoon een gegeven, dus het is jouw keuze of je dat een acceptabel risico vind.

Zo nee, op zoek naar iets anders. Zo ja, accepteer het. Jouw keuze. Niet af gaan geven op anderen zoals de weidebazin die er niets aan doet, aan de jagers die gewoon doen wat ze altijd gedaan hebben. Of er nou alleen in de ochtend of de hele dag wordt gejaagd, maakt niet uit, er wordt gejaagd.

Dus accepteer dat of pak je biezen. Niemand hier op Bokt kan daar iets aan veranderen en er is maar 1 iemand die verantwoordelijk is voor de paarden.

Dat dus.

En ik heb de indruk uit je posts dat het verder een fijne plek is voor je paarden waar ze heerlijk samen buiten kunnen lopen en paard kunnen zijn. Dan zou het sommetje bij mij al snel op "blijven" vallen. Of je moet elders zo'n riante plek kunnen vinden natuurlijk.

Maak je niet te druk als je er verder toch niets aan kunt veranderen en ga lekker bezig met alle leuke dingen die je met je paarden doet!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 12:06

@Hilaty, hoezo doe ik er niks aan? Mijn paarden gaan de volgende jachtdag ook verplaatst worden naar een wei dichterbij de weidebazin en dus omringd door huizen. (Men mag niet schieten in de richting van huizen op minder dan 150m van huizen.) Heb gisteravond ook heel veel gelezen over jacht.
Er bestaat zoiets als jachthuurovereenkomst. En die overeenkomst is mondeling afgesproken met de jagers de weides niet te betreden. Ze verbreken deze overeenkomst dus gewoon.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:13

En zolang je + eigenares daar niet adequaat op reageren, gaan ze dat gewoon blijven doen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:49

Het is in België niet zo eenvoudig als sommigen het hier voorstellen. Om te mogen jagen moeten een jachtvereniging een aaneengesloten gebied van 40 hectare hebben. Daar moeten ze jaarlijks een plan voor indienen.
MAAR...er is geen enkele controle of die jagers ook daadwerkelijk over het jachtrecht op de ingekleurde percelen beschikken, laat staan dat er daar een schriftelijke overeenkomst over bestaat zoals wettelijk voorzien is.
Ik woon hier bv al meer dan 18 jaar, mijn percelen zijn volledig ingekleurd als jachtgebied maar ik heb in al die jaren niemand gezien die hier netjes is komen vragen enzovoort. Een schriftelijke overeenkomst waarin men het jachtrecht verkrijgt op mijn percelen is dus onbestaande en toch kleurt men dat vrolijk mee. Net als alles hier in dit dorp dat buiten de dorpskom ligt.

Neem even de moeite om dit artikel te lezen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170720_02980976
Hier wordt in verteld dat men in de provincie Limburg een steekproef gedaan heeft waaruit blijkt dat 8 op 10 percelen ingekleurd is als jachtgebied zonder dat de eigenaar van iets weet. Pas in juli 2017 zijn de jachtplannen zichtbaar op geopunt.be.
Tevoren moest je dat zelf ergens gaan uitzoeken bij een arrondissementscommissariaat. Geen kat die dat kent of weet hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

Uitspraken als "ze hebben er jachtrecht op dus klaag niet" zijn dus nogal ongenuanceerd als je bekijkt hoe hier in ons Belgenlandje geregeld is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:51

Het is wel eenvoudig. Ofwel doe je iets tegen dat recht en laat je ontkleuren, zodat je iets in handen hebt om mee verder te gaan als ze nog terugkomen. Ofwel doe je niets en dan werk je er eigenlijk tegen willens en wetens aan mee.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:52

Balte schreef:
Het is in België niet zo eenvoudig als sommigen het hier voorstellen. Om te mogen jagen moeten een jachtvereniging een aaneengesloten gebied van 40 hectare hebben. Daar moeten ze jaarlijks een plan voor indienen.
MAAR...er is geen enkele controle of die jagers ook daadwerkelijk over het jachtrecht op de ingekleurde percelen beschikken, laat staan dat er daar een schriftelijke overeenkomst over bestaat zoals wettelijk voorzien is.
Ik woon hier bv al meer dan 18 jaar, mijn percelen zijn volledig ingekleurd als jachtgebied maar ik heb in al die jaren niemand gezien die hier netjes is komen vragen enzovoort. Een schriftelijke overeenkomst waarin men het jachtrecht verkrijgt op mijn percelen is dus onbestaande en toch kleurt men dat vrolijk mee. Net als alles hier in dit dorp dat buiten de dorpskom ligt.

Neem even de moeite om dit artikel te lezen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170720_02980976
Hier wordt in verteld dat men in de provincie Limburg een steekproef gedaan heeft waaruit blijkt dat 8 op 10 percelen ingekleurd is als jachtgebied zonder dat de eigenaar van iets weet. Pas in juli 2017 zijn de jachtplannen zichtbaar op geopunt.be.
Tevoren moest je dat zelf ergens gaan uitzoeken bij een arrondissementscommissariaat. Geen kat die dat kent of weet hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

Uitspraken als "ze hebben er jachtrecht op dus klaag niet" zijn dus nogal ongenuanceerd als je bekijkt hoe hier in ons Belgenlandje geregeld is.

Hoewel die reacties inderdaad soms nogal ongenuanceerd zijn, bedoelen ze daarmee volgens mij niet dat de jagers in hun recht zijn. Ik denk dat het vooral is om duidelijk te maken dat er niets gaat veranderen door er op bokt over te klagen... de jagers doen, volgens TS (ze heeft geen hard bewijs, dus ik ben zelf voorzichtig), niet alles volgens het boekje. Daar kan niemand hier wat tegenin brengen, maar als er verder niets ondernomen wordt, stopt daar de conversatie uiteraard :+

We kunnen wel met zijn allen speculeren over de manieren waarop die jagers de wet breken, maar zonder bewijs en de intentie om iets met dat bewijs te doen, zijn we gewoon aan het klagen. Weinig zinvol. Hebben de paarden ook niets aan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:55

Er valt ook weinig aan te nuanceren m.i. . Anderen doen iets wat voor jou niet ok is, begrijpelijk. Maar ofwel doe je het mogelijke, ofwel doe je het niet. Daar komt het wel op neer. En kan je blijven miepen over de regels en dat ze zich er niet aan houden, en dat is waar, maar je kan alleen maar doen wat in je eigen controle ligt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:56

Ik vind dat een omgekeerde bewijsvoering eerlijk gezegd.
Misschien niet in het geval van de topicstarter omdat er daar blijkbaar mondelinge afspraken zijn tussen grondeigenaar en jagers.
In heel veel andere gevallen struinen die gezellig over andermans gronden en zetten een grote mond op (zelf al twee keer meegemaakt) terwijl ze die gebieden jaarlijks zonder enige afspraak met de eigenaar laat staan een schriftelijke overeenkomst vrolijk inkleuren.

En ja, door die grote mond word je er bang van en begin je te denken aan 'wat als'. Op het weitje waar ik lang lang geleden stond, knipten ze gewoon elk jaar de draad door en dan was het ook van oei oei niks van zeggen want je wil de jagers niet boos maken.
Ik heb me één keer serieus laten intimideren, dat overkomt me geen twee keer, ik bel direct de politie als het ooit nog zou gebeuren.

Het ontkleuren gaat trouwens ook niet zo snel heb ik net gezien. Ik heb eind november bericht gekregen dat mijn percelen ontkleurd zijn maar zie nog geen aanpassing op geopunt.be. Nu ja, de eerste jager die ik op onze grote wei zie, mag mij het bewijs van de jachtovereenkomst voorleggen. Hij mag bewijzen dat hij daar mag zijn, niet ik moet bewijzen dat hij daar niet mag zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:58

Balte schreef:
Ik vind dat een omgekeerde bewijsvoering eerlijk gezegd.
Misschien niet in het geval van de topicstarter omdat er daar blijkbaar mondelinge afspraken zijn tussen grondeigenaar en jagers.
In heel veel andere gevallen struinen die gezellig over andermans gronden en zetten een grote mond op (zelf al twee keer meegemaakt) terwijl ze die gebieden jaarlijks zonder enige afspraak met de eigenaar laat staan een schriftelijke overeenkomst vrolijk inkleuren.

En ja, door die grote mond word je er bang van en begin je te denken aan 'wat als'. Op het weitje waar in lang lang geleden stond, knipten ze gewoon elk jaar de draad door en dan was het ook van oei oei niks van zeggen want je wil de jagers niet boos maken.
Ik heb me één keer serieus laten intimideren, dat overkomt me geen twee keer, ik bel direct de politie als het ooit nog zou gebeuren.

Het ontkleuren gaat trouwens ook niet zo snel heb ik net gezien. Ik heb eind november bericht gekregen dat mijn percelen ontkleurd zijn maar zie nog geen aanpassing op geopunt.be. Nu ja, de eerste jager die ik op onze grote wei zie, mag mij het bewijs van de jachtovereenkomst voorleggen. Hij mag bewijzen dat hij daar mag zijn, niet ik moet bewijzen dat hij daar niet mag zijn.

Juridisch gezien heb je vast gelijk, maar nogmaals: gelijk hebben wilt niet zeggen dat er wat met je gelijk gedaan wordt.

Als ik als fietser aangereden word door een wagen, is de kans groot dat het de schuld van de autochauffeur was, maar ik ben nog steeds dood, dus ik kijk braaf links en rechts.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 11-12-19 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:59

Maar TS kan niet veel doen: weidebazin wil (of durft) haar percelen niet uitkleuren.
Het is inderdaad heel vreemd dat je om je perceel uit te kleuren officiele docuenten moet voorleggen (wat normaal is), maar dat jagers percelen in hun jachtgebied kunnen opnemen zonder enig bewijs dat ze hier toestemming voor hebben van de eigenaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:00

Maar zoals Sinnej zegt, zegt niemand resoluut dat de jagers in hun recht zijn. En nee, het is niet correct hoe dat allemaal gaat. Maar begin dan al idd met het laten ontkleuren. Roei met de riemen die je hebt. Er is heel veel niet eerlijk in de wereld, maar dat enkel vaststellen verandert niks.

Als er afspraken zijn en een partij houdt zich daar niet aan, dan onderneem je actie. Die partij toont geen respect naar jou en voor de afspraak, dan moet je niet over je heen laten lopen. Laat je dat wel toe, tja, dan heb je er alleen jezelf en de paarden mee.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:04

Ja, daadkracht is een belangrijk iets in dit verhaal maar mensen moeten durven/kunnen.
Ergens zit je, zeker in de dorpen, nog met een oude, ingesleten dorpscultuur. Hier in mijn dorp is/was er zelfs een kasteeltje met een baron en het is, als ik me niet vergis, nog altijd diens jachtopzichter die hier met zijn jeepke rond rijdt, overal stopt en zit rond te gluren.
Dat maakt dat er in bepaalde generaties, zeker de oudere, een bepaalde mentaliteit is ingesleten als het ware. Een mentaliteit van niet goed durven reageren.
Een goede vriendin van mij die in het naburige dorpje woont, heeft meer dan zes hectare weiland liggen, daar liepen ze gewoon over de weides en schoten in de richting van de stallingen. Geen schriftelijke overeenkomst nochtans. Telkens als ze de politie belden, leek het alsof ze getipt werden want dan waren ze snel weer weg.
Nu zit er "een nieuwe boer" naast met veel grond en blijkbaar ook wat impact en nu durven ze het niet meer doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:06

In Lummen valt het wel mee qua dorpscultuur. Doe je niks, heb je ook te accepteren dat er niks verandert.