pmarena schreef:Bij een adoptiekindje heel veel risico's uitsluiten vind ik nogal een uitspraak zeg. Zover ik weet zijn het toch vaak kinderen die juist wat extra zorg nodig hebben... dat geeft natuurlijk niks als je er bewust voor kiest, maar adoptie lijkt me sowieso vrij pittig.
Zo jammer dat adoptiekinderen zo vaak weggezet worden als 'speciaal'. Het zijn hele gewone kinderen, maar zoals elk kind een individu. Elk kind heeft zorg nodig, elk kind is verschillend.
Het meest opvallende aan adoptiegezinnen is dat ze zo gewoon zijn. Wij zijn ooit bij een gezin op de koffie geweest om hun ervaringen te horen over adoptie van een buitenlands kindje. Zij hadden een zwart en een blank adoptiekindje. Het was tijdens het avondeten. 2 gezichtjes vol choco, 2 hoopvolle stemmetjes die vroegen om tv te mogen kijken, 2 teleurgestelde gezichtjes omdat ze eerst huiswerk moesten maken. Veel wereldschokkend hadden ze niet te melden, maar voor ons wel heel nuttig om te zien dat een gezin met adoptiekinderen een heel gewoon gezin is.
Nu zijn wij zelf zo een heel gewoon gezin met een bijna volwassen geadopteerde zoon. De adoptie is 1 keer een issue geweest toen hij in de lagere school zat. Een ander kind van zijn klas hield een spreekbeurt over adoptie. Bij de nabespreking zei mijn zoon spontaan dat hij ook geadopteerd was. Toen werd hij voor heel de klas door de juf een leugenaar en aandachtstrekker genoemd. Terwijl het netjes aan de school gemeld was dat hij geadopteerd was. Kluns van een juf
Verder kunnen we er allemaal nogal om lachen, vooral als mensen zeggen dat mijn zoon echt heel erg op mij lijkt.
O ja, en pubertijd zoon viel hier ook samen met overgang ma. Arme pa...
Ach, zelfs dat viel nogal mee.