Kleding retour webshop, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:10

Ts, je blijft een winkel vergelijken met een webshop. Dit kun je niet maken. Even een berekening:

Fysieke winkel:

Kleding komt binnen
Wordt uitgepakt en opgehangen

Klant komt passen. Hangt terug of koopt. Bij koop wordt het product betaald en uitgeboekt. Maar een minimum wordt terug gebracht.

Webshop:

Product komt binnen
Wordt gesorteerd in het juiste schap.
Bestelling komt binnen, producten worden bij elkaar gezocht.
Producten worden uitgeboekt, verpakt en verzonden.

Producten komen retour.
Producten moeten uitgepakt en gecontroleerd worden
Eventuele reiniging.
Producten moeten opnieuw ingepakt worden en ingeboekt worden
Producten moeten opnieuw gesorteerd worden.

Dat is het verschil. Veel meer werk. Buiten dit alles is er kans op schade of verlies door transport. Kans dat ze hun geld niet zien bij betalen achteraf.

Zalando gaat retourneren betalend maken of heeft het betalend gemaakt (in België allersinds) want ze begonnen in slechte cijfers te zitten door de vele retourkosten of beschadigingen tijdens transport.

Je blijft maar roepen: Dat hoort bij een webshop! Nee, een webshop is een alternatief voor een winkel waar je ook gewoon jou manieren moet houden. Je retourneert voor 80%. Je hoort bij de uitzonderlijke 5%. Je kan wel blijven zeggen: Het is toch niet abnormaal. Blijkbaar wel. Als je er zo veel besteld weet je na een tijd toch echt wel welke maten je moet hebben.

Wat er mee gebeurt: Opkoper, vernietiging, soldenproduct etc.

Lieffiefi

Re: Kleding retour webshop, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:10

Maar bel dan gewoon naar de Wehkamp en vraag om uitleg...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:11

In je openingspost zeg je dat je je benadeeld voelt.
Ik vraag me af waarom?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:14

MightyMike schreef:
Verzenden, administratie etc is mijns inziens logisch, daar kiest een bedrijf zelf voor wanneer ze online willen verkopen in kleding.

Dit is dus bullshit. Een webshop is helemaal niet verplicht om gratis verzenden en retouren aan te bieden. Maar jij gaat daar eigenlijk al van uit en vind achteraf betalen ook al zoiets zwaar vanzelfsprekends.
Jij kiest ervoor om online te bestellen en het risico te nemen dat het wellicht niet precies is wat je zoekt, of dat het niet helemaal goed past. Daar kies jij zelf voor, je kan namelijk ook de stad in duiken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:17

MightyMike schreef:
Een discussie is prima, maar hoef me niet te verdedigen waarom ik kleding bestel zoals ik het doe, dat was mijn vraag niet. Een antwoord op wat een webshop er mee doet, is natuurlijk prima, maar commentaar op waarom ik bestel is helemaal niet nodig.

Je hoeft je inderdaad niet te verdedigen, ik denk dat Bokkers jou gewoon proberen te laten zien waarom je je niet benadeeld moet voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:17

DeMolenhoek schreef:
Ts, je blijft een winkel vergelijken met een webshop. Dit kun je niet maken. Even een berekening:

Fysieke winkel:

Kleding komt binnen
Wordt uitgepakt en opgehangen

Klant komt passen. Hangt terug of koopt. Bij koop wordt het product betaald en uitgeboekt. Maar een minimum wordt terug gebracht.

Webshop:

Product komt binnen
Wordt gesorteerd in het juiste schap.
Bestelling komt binnen, producten worden bij elkaar gezocht.
Producten worden uitgeboekt, verpakt en verzonden.

Producten komen retour.
Producten moeten uitgepakt en gecontroleerd worden
Eventuele reiniging.
Producten moeten opnieuw ingepakt worden en ingeboekt worden
Producten moeten opnieuw gesorteerd worden.

Dat is het verschil. Veel meer werk. Buiten dit alles is er kans op schade of verlies door transport. Kans dat ze hun geld niet zien bij betalen achteraf.

Zalando gaat retourneren betalend maken of heeft het betalend gemaakt (in België allersinds) want ze begonnen in slechte cijfers te zitten door de vele retourkosten of beschadigingen tijdens transport.

Je blijft maar roepen: Dat hoort bij een webshop! Nee, een webshop is een alternatief voor een winkel waar je ook gewoon jou manieren moet houden. Je retourneert voor 80%. Je hoort bij de uitzonderlijke 5%. Je kan wel blijven zeggen: Het is toch niet abnormaal. Blijkbaar wel. Als je er zo veel besteld weet je na een tijd toch echt wel welke maten je moet hebben.

Wat er mee gebeurt: Opkoper, vernietiging, soldenproduct etc.

Daarbij is dat artikel ook nog eens een langere tijd niet beschikbaar.. Dat hele traject vanaf bestelling 'afrekenen' totdat het retour gestuurde weer is ingeboekt, kan het artikel gewoon niet verkocht worden én de webshop heeft er dan ook nog geen geld voor ontvangen..

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:19

Ik vind de tactiek van extra bestellen toch altijd weer bijzonder.

Ik snap dat je misschien twijfelt over een maat, daardoor zorg ik altijd dat ik mijn maten weet. Zo weet ik al voor 90% of iets past. Pak bijvoorbeeld die broek die je zo mooi vindt zitten en meet die op.

Wat er gebeurd met geretouneerde kleding vind ik een mooie vraag. Want stel je voor dat jij rookt in huis, je stuurt alle kleding weer terug en alles gaat weer mee bij iemand anders die besteld. Als die broek dan stinkt naar rook zit je bij mij aan het verkeerde adres, of als je huisdieren hebt die er langs gelopen zijn. Dan zou elk stuk dus gereinigd moeten worden, die factoren missen allemaal in een fysieke winkel. Tuurlijk is dat een risico voor een webwinkel.
En daarom hebben ze dit bedacht, wat toch echt meer dan logisch is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:21

Klopt. Op een €150 zal er maar een €10/€15 winst zijn. Als er €550 terug komt zijn ze die €10/€15 al kwijt aan extra personeelskosten. Dus dan kunnen ze of de kleren een stuk duurder maken of maatregelingen nemen. Dat hebben ze dus gedaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:22

Relaxed schreef:
Daarbij is dat artikel ook nog eens een langere tijd niet beschikbaar.. Dat hele traject vanaf bestelling 'afrekenen' totdat het retour gestuurde weer is ingeboekt, kan het artikel gewoon niet verkocht worden én de webshop heeft er dan ook nog geen geld voor ontvangen..

Klopt, en voorraad kost ook geld. Daarbij is die voorraad ook nog eens onbeschikbaar.
Ik denk dat zovele mensen verontwaardigd reageren odat die kosten onrechtstreeks toch doorgerekend worden aan alle klanten. Dus de klanten die op een correcte manier shoppen betalen mee voor degenen die het retoursysteem misbruiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:25

Ik koop eigenlijk nooit kleding online (omdat ik wil passen), maar, echt, er gaat een wereld voor me open :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:55

MightyMike schreef:
Nog één keer dan Gini, beloofde net niet meer te reageren. Ik ben geërgerd door reacties van mensen hier in dit topic, die hun mening op kinderachtige wijze duidelijk willen maken met een wijzende vinger naar waarom ik zo winkel in een webshop als ik zou doen in een stenen winkel. Ik ben niet geérgerd door de webshop waar ik de regel nu heb gekregen, dat is jammer, heb liever achteraf betalen, dus mijn keuze om dan naar een stenen winkel te gaan, prima, mogen ze vragen, mag ik kiezen wat ik doe. Ik betaal liever niet vooraf en wacht dan 2 of 3 weken tot ze de retour verwerkt hebben. Ik geef alleen aan dat het zo liep vanuit het bedrijf, maar daar gaat mijn vraag verder helemaal niet over. Ik hoor in de media dat webshops het moeilijk hebben met de vele retouren en dat dit met name komt doordat ze terugkomende kleding bijv zouden vernietigen. Verzenden, administratie etc is mijns inziens logisch, daar kiest een bedrijf zelf voor wanneer ze online willen verkopen in kleding, maar was benieuwd naar de overige redenen, met name wat er dan met kleding zou gebeuren ten opzichte van de stenen winkel. Ik vond online winkelen heerlijk, maar doe dit dus wellicht idd hetzelfde als shoppen bij de gewone winkel, net als velen met mij, maar de onbegripvolle reacties van mensen die het blijkbaar anders doen maken dat ik geen behoefte meer heb aan verder reageren. Een discussie is prima, maar hoef me niet te verdedigen waarom ik kleding bestel zoals ik het doe, dat was mijn vraag niet. Een antwoord op wat een webshop er mee doet, is natuurlijk prima, maar commentaar op waarom ik bestel is helemaal niet nodig.

Relaxed, ik lees vaak mee, dit was een oprechte vraag, maar jouw naam is me zeker vaker opgevallen. Ik zeik helemaal niet over dat ik achteraf moet betalen, doe ik liever niet, maar prima, ga ik naar de stenen winkel, geen enkel probleem.

Ik denk dat mensen geirriteerd raken omdat je een enorme blinde vlek hebt, die al ongeveer 50 keer is aangestipt en je nog niet begrijpt dat het probleem bij jou ligt.
Ik zit ook vol verbazing te lezen dat je nu nog steeds zegt dat je hetzelfde in de webshop koopt als dat je in de stenen winkel zou doen.
Dat is gewoon gel*l, want dat kan niet in een stenen winkel. Die geven je geen stapel kleding mee en zeggen dat je maar even moet kijken wat leuk is en past om dan bij terugkomst te betalen.

Dus wat je zegt is gewoon niet waar.
En dat wordt al 7 pagina's gezegd en nog zit die blinde vlek ergens voor je ogen. :+

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:00

Lijkt me normaal dat een webshop niet voor duizenden euro’s kleren bij jou thuis wil hebben liggen zonder dat je ervoor betaald hebt. Voor hun is dat ook een tijdelijk gat hè. In een fysieke winkel heb je dat probleem niet. Dus dat vergelijken is niet echt eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:03

Ik vind het zelfs asociaal om voor 700 euro te bestellen, alles in 2 maten te nemen en vervolgens de hele boel terug te sturen. Kom nou.

Verder betaal je niet vooruit. Je betaalt voor de kleding die je bestelt. Dat is niet vooruit betalen.
Jij maakt er vooruit betalen van, omdat je 80% weer terugstuurt.

Zou wat zijn als de Wehkamp of iedere andere winkel bij 10.000 man voor 700 euro heeft uitstaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-19 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:09

dromertje2 schreef:
In je openingspost zeg je dat je je benadeeld voelt.
Ik vraag me af waarom?

Nou, als je 15.000 moet aftikken vooraf, waar je later dan 12.000 van terug moet krijgen.... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:13

Ik vind het begrijpelijk dat je bvb. een aantal jassen bestelt als je een fijne winterjas zoekt. Hier werden net 3 winterjassen door van Zalando bezorgd, die gaan we straks passen als meneer in schone kleren zit, met de intentie om er 1 te houden. Maar ik sluit ook niet uit dat ze alle 3 teruggaan.

Ik betaal wel gewoon vooraf, lijkt me wel zo eerlijk. Dan hebben ze dat gat van de jassen in ieder geval opgevuld met mijn betaling, en als ze de jassen weer terug hebben om aan een ander te kunnen verkopen, dan krijg ik mijn geld weer netjes terug :)

Uiteraard horen er nadelen en risico's bij het hebben van een webshop, maar het lijkt me niet fair om te verwachten dat een webshop maar zo voor honderden euro's onbetaalde spullen naar jou (en nog honderden / duizenden andere mensen) toe gaat sturen.

Wil je iets thuisbezorgd krijgen, dan is het logisch dat je er eerst voor betaalt. ZIJ willen een webshop maar JIJ wilt graag kleding thuisgestuurd krijgen dus jij mag ook wel wat investeren / geven en niet alleen maar nemen, toch :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 17:19

Is toch harstikke logisch, 5 van jou en ze hebben er 3500 EUR uit waar ze maar 20% reëel van binnen krijgen. Ik doe het ook soms, dubbel bestellen, maar voor 100 euro ofzo, waar ik dan uiteindelijk 80 van moet betalen. Als je zulke bedragen uitgeeft, loont het zich toch veel meer een namiddag te gaan shoppen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:20

Ze hebben hun grenzen en ik vind dat terecht. Je kunt ook naar de stenen winkel. Ik vind dat heel erg coulant zijn en netjes leveren. Neckermann schijnt momenteel er een grote puinhoop van te maken. Ik zou zeggen wees blij met Wehkamp met hoe ze het doen voor de klant.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:20

Ik vind het vreemd dat er gedaan wordt alsof achteraf betalen een recht is. Neen, het is een geste.

In geen enkele "stenen winkel" zal je goederen mee naar huis krijgen zonder te betalen.

De winkel kan die geste eenzijdig stoppen, en logisch ook. Zij doen een geste, wat doe jij?

Door al die mensen die op deze manier misbruik maken van het systeem (ik noem een kat een kat) krijg je dat steeds meer ondernemingen dood en begraven zijn.

Klant is koning, maar de winkel is keizer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:38

Ik heb zelf een webshop en het eerste wat ik riep toen ik begon: no way dat ik aan kleding ga beginnen!

Ik heb één keer één paar schoenen voor de klant bij mijn leverancier besteld. Maar deze klant wist precies welke schoen en welke maat hij nodig had. Hij is gelukkig nog steeds blij met zn schoenen.

Bij mij is boven de €50 besteden gratis verzending. Retour kost €5,60 voor de klant.

Het is anders wel heel gemakkelijk om iets te bestellen en te retourneren.

Even een voorbeeld.

Klimgordel kost mij €50 inkoop.

Ik verkoop deze klimgordel voor €100.

Mijn winst is dus: €100- 21% = €79 - €50 = €29

Het verkoopbedrag is boven de €50 dus de verzendkosten van €5,60 zijn voor mijn rekening.

Het bedrag wat ik uiteindelijk "winst" mag noemen is dus €23,40. Dit is nog niet het bedrag wat ik 'In mn zak' kan steken want hier moet ik nog inkomsten belasting enz over betalen.

Bij een retour moet die €100 terug naar de klant. Als de klant maar één product had besteld heb ik dus geen omzet gemaakt maar wel €5,60 aan verzendkosten zelf moeten betalen, ik maak dus een verlies van €5,60!.

Als een klant gratis zou retourneren zou ik dus 2x €5,60 = €11,20 verlies maken als er maar één artikel besteld zou zijn.

Ook al zou de klant bijvoorbeeld 20% houden en 80% retourneren, dan nog is de "winst" die een webshop dan behaald bijna gelijk aan wat de webshop kwijt is aan verzendkosten, om nog maar niet te spreken van alle administratie en controle van het teruggestuurde product.

Om maar niet te spreken over achteraf betalen.

Stel ik krijg een klimgordel retour die ik door vlekken van het één of ander niet meer veilig acht: dan moet deze klimgordel vernietigd worden. Als de klant heeft betaald voordat hij zn producten geleverd krijgt is er voor mij nu geen probleem: de klant krijgt zijn geld niet terug want beschadigd product retour ontvangen. Van die €100-21% btw= €79 - €5,60 =73,40 kan ik Dan een nieuwe klimgordel bestellen bij mijn leverancier.

Maar als de klant achteraf zou betalen en gratis zou mogen retourneren zou het een groot probleem opleveren voor mij als webshop eigenaar:

Ik betaal €11,20 aan verzendkosten, ik krijg de klimgordel beschadigd retour en de klant heeft niets betaald en gaat ook niets betalen want hij heeft het retour gezonden.

Dan draai ik dus op voor verzending €11,20+ inkoop nieuwe klimgordel €50 = €61,20 die ik verlies maak.

Als dit meerdere keren gebeurt dan ga ik natuurlijk failliet!

Niet zo gek dus dus dat Wehkamp mensen die veel retourneren op zn vingers tikt.

En misschien is de ts wel heel zuinig op de "geleende" kledingstukken, veel mensen zijn dat niet!

Dan kan je zeggen dat ze niet moeten kijken naar hoeveel je retourneert, maar naar het percentage retouren die ze onbeschadigd van één specifieke klant ontvangen, maar dat is waarschijnlijk administratief bijna niet bij te houden.

Daarnaast kost ieder retour item de webshop dus geld, niet zo verwonderlijk dat ze mensen die meer dan 80% terug sturen niet meer achteraf laten betalen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 08-10-19 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:46

Een brick & morter (b&m) shop hoeft geen retouren aan te nemen, een webshop wel ivm de wet kopen op afstand. Deze zijn daarop al niet met elkaar te vergelijken.

Jij en een bedrijf kiezen ervoor zaken met elkaar te doen. Wehkamp mag je als klant weigeren, net als jij het recht hebt niet (meer) bij ze te bestellen.

Op dit moment lever je als klant waarschijnlijk te weinig op om voldoende winst te maken, dus beperken ze je in de manier waarop ze zaken met je willen doen en dat mogen ze gewoon doen. Wat jij daarmee wilt doen is aan jou.

Je kan of op dezelfde manier bestellen en direct afrekenen en/of minder maten van 1 product bestellen en dan maar meerdere orders plaatsen.

Dat jij bij de hoogste 5% retournerenden zit laat wel zien dat je gedrag een ‘outlier’ is en daardoor verwacht (statistisch gezien) ik hier ook niet dat veel mensen het met je eens gaan zijn.

Ik ben benieuwd wat je nu gaat doen, mbt bestellen bij Wehkamp, ik snap wel heel goed dat hetgeen veranderen wat voor je goed werkte vervelend is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:51

Mijn mond valt hier open van verbazing :')

Ik heb ook kinderen, bestel 100% van hun kleding op internet en stuur vrijwel nooit terug.
Van de meeste merken weet ik hoe het valt en als ik twijfel bel ik even de webshop om het item te meten zodat ik weet welke maat ik kan bestellen.

Eigen kleding stuur ik ook niet vaak terug eigenlijk. En ga zeker geen items in meerdere maten bestellen :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 18:51

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:16

Los van alle opmerkingen; er wordt een paar keer gezegd dat Wehkamp geen bank is. Nou verdient/verdiende Wehkamp toevallig wel goed aan het 'koop op afbetaling met dikke rente' principe :P.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:33

Jeetje wat een vol topic al. Ik vind eerlijk gezegd ook dat er te makkelijk wordt gedacht over het online bestellen van kleding. Ik vind het echt niet kunnen om voor 700 euro te bestellen en dan 80% terug te sturen. En dan dus over een jaar een gemiddelde van 80% retouren halen. Daar word je als webshop echt niet blij van. Dan moet je echt bewuster gaan shoppen. Natuurlijk kan het gebeuren dat je een keer iets niet past of dat het tegenvalt. Maar standaard al alles in 2 maten bestellen en dan voor enorme bedragen vind ik echt niet kunnen.
Ik weet dat Bonprix zelfs een melding geeft als je dat doet. Dat je je product maar in 1 maat mag bestellen. Nou vind ik dat ook niet goed want dan dupeer je weer degenen die geen notoire terugstuurders zijn maar ja.
Ik krijg trouwens vaak een waardebon omdat ik zo weinig terugstuur. Ik dacht toen ook al; blijkbaar is dat bijzonder.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 19:41

Ik begrijp prima dat een klein bedrijf dat niet kan doen, maar dat is Wehkamp natuurlijk niet. Maar waarom zou ik een webwinkel niet met een gewone winkel mogen vergelijken? Waar het nou vandaan mag komen, ik krijg hetzelfde product. Stenen of webwinkel zijn gewoon concurrenten. Ik krijg zeker van een stenen winkel dat bedrag niet mee naar huis op zicht nee, maar bij hen kan ik het ook passen en weer terug hangen. Dat lukt in een webshop niet. Vanuit klant gezien voelt het wel een beetje alsof ik alles eerst moet betalen om mee te nemen in een pashokje en dan 2 tot 3 weken op mijn geld terug moet wachten omdat ik de kleding uiteindelijk niet gekocht heb. Ik begrijp dat retouren een webshop geld kost, maar iets in het proces gaat dan toch niet goed, dat het zoveel kost, ik houd immers altijd wat. Of ik dan 1 of 4 artikelen retour stuur, verzendkosten zijn er dan toch. Maar wellicht bekijk ik het teveel als klant. Ik begrijp eerlijk niet dat zoveel mensen het er niet mee eens zijn :o Waarom zou ik op een andere manier moeten winkelen in een webshop dan een gewone winkel? Daar pas ik ook om te kijken of het iets is en leg het anders terug. Mijn eerlijke, maar blijkbaar unieke mening, dan had het geen kledingwinkel moeten worden. Maattabellen is iets heel anders dan of het staat en leuk zit. Dat een webshop regels maakt om zoveel mogelijk verlies uit te sluiten, begrijp ik heus wel, maar volgens mij gaat er in het proces toch iets fout en vroeg mij af of het idd zo verspillend is dat alles wat ik terug stuur, weggegooid zou worden. Maar goed, als ik niet zo kan winkelen als ik in een stenen winkel zou doen, met het verschil dat ik nu plaatjes kijk en het niet in handen uit een rek heb gehad, dan voor mij liever niet. Ik hoef geen kleding die niet zit puur omdat ik deze dan niet terug hoef te sturen. Van de ene spijkerbroek heeft mijn dochter maat 140, de andere 152. Dan kan ik wel 1 broek bestellen, maar wanneer die niet past, blijft dat toch hetzelfde? Dan moet ik alsnog de tweede bestellen. Maar we gaan het denk ik niet eens worden verder :o Ik blijf het vanuit standpunt klant zien en vind 80% ook wel veel als je het zo leest, maar zo doe ik het in de winkel ook, passen en kijken wat ik wil houden. Denk dat dit probleem ook wel typerend is voor kleding, van andere dingen stuur ik verder nooit iets terug, dan bestel ik wat ik zoek. Het kan wel zijn dat dit het allemaal kost, maar om het dan maar kort te sluiten, dat boeit me als klant dan niet, dan shop ik de komende tijd liever in een stenen winkel waar passen en kijken of ik het mooi vind wel geaccepteerd word. Punt duidelijk, ik blijkbaar eigenwijs, sorry :o Topic mag verder wel op slot.