Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
enzino schreef:Rakkie123 schreef:Dat is niet de vraag.
Jawel, want je zei " of andere keuze maken". Nou, het duurzaamst is dus om een andere keuze te maken.
Dat het niet het antwoord is dat je wilt is heel want anders.
Danielleeee_ schreef:Kost inductie niet juist veel energie als het zo snel opwarmt? Ik dacht dat het heel snel opwarmen van iets juist veel energie kost en dat het langzaam opwarmen energie bespaart. Maarrr misschien zit ik wel helemaal fout hoor
Danielleeee_ schreef:Kost inductie niet juist veel energie als het zo snel opwarmt? Ik dacht dat het heel snel opwarmen van iets juist veel energie kost en dat het langzaam opwarmen energie bespaart. Maarrr misschien zit ik wel helemaal fout hoor
Rakkie123 schreef:De vraag is wat is het duurzaamste keramisch, inductie of andere warmtebron, daar gaat de vraag over.
Voor de rest weet je geen snars van mijn fornuis af, dus misschien eerst doorvragen, wijsneus.
Citaat:Milieu-aspect
Is elektrisch koken milieuvriendelijker dan koken op gas? Ja en Nee.
Aan de ene kant is de (indirecte) CO2-uitstoot bij elektrisch koken via inductie vrijwel gelijk. Dit komt omdat veel stroom nog niet duurzaam wordt opgewekt. Koken op inductie is wel veel milieuvriendelijker als er gebruik wordt gemaakt van groene stroom.
Klassiek elektrisch koken of keramisch koken is zelfs minder milieuvriendelijk dan koken op gas. Dit komt omdat het rendement een stuk lager ligt. Maar ook dit argument komt te vervallen als we alleen gebruik maken van duurzame energie.

)Danielleeee_ schreef:Kost inductie niet juist veel energie als het zo snel opwarmt? Ik dacht dat het heel snel opwarmen van iets juist veel energie kost en dat het langzaam opwarmen energie bespaart. Maarrr misschien zit ik wel helemaal fout hoor
Jenara schreef:Ik ben opgegroeid thuis met 0,0 aandacht voor milieuvriendelijkheid, behalve het verplichte afval sorteren. We gingen tot 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie, 2 grote auto's op de oprit, grote villa met zwembad die bijna 1000 euro/pm kostte aan energie...
Door mijn studies en meer volwassen worden ben ik er wel veel meer aandacht aan gaan besteden
en ik woon nu sinds een jaar samen met mijn vriend en we hebben toch wel heel bewust een aantal
keuzes gemaakt om duurzamer te leven:
- in het stadscentrum gaan wonen en daar werk gezocht, dus we hebben gewoonweg geen auto.
Die paar x per jaar dat we er dan toch 1 nodig hebben, doen we aan elektrisch autodelen hier.
- Beiden een plooifiets om ons met OV vlotter te verplaatsen en zo bezoeken we onze familie die vrij ver weg wonen van onze stad.
- Hebben bijna niets nieuws gekocht toen we gingen samenwonen, uitzet van andere geaccepteerd, ook al paste hier niets van samen, de rest van meubilair zelf ontworpen en gemaakt of tweedehands gekocht.
- De verwarming gaat hier nooit boven de 19 graden en overdag als we uit werken zijn zelfs niet boven de 16.
- We hebben zo'n kan met waterfilter gekocht en moeten dus nooit plastic flessen kopen (we drinken ook alleen maar water), was ook handig aangezien een pak water halen met de fiets niet zo praktisch is
- Vroeger zijn we dus nog wel eens met het vliegtuig op vakantie geweest, daar zijn de nu ook al een paar jaar van afgestapt en proberen dichter bij huis dingen te doen met de trein, of de elektrische auto van het autodelen (omdat de trein tegenwoordig ook vaak peperduur is geworden)
- We leven in een ouder appartement, waardoor we misschien wel iets meer moeten verwarmen, maar het werd nog zodanig ontworpen dat het in de zomer niet oververhit zoals heel veel nieuwbouw tegenwoordig wel doet. En verwarmen verbruikt nog steeds massaal veel minder energie dan koelen.
We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
om die bijna volledig zelfvoorzienend te maken, maar vooral heel zuinig in verbruik (= geen grote glaspartijen op het zuiden, dubbel klimaat-woning, natuurlijke ventilatietechnieken, ...) En gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.
Ik vind het altijd wel bijzonder jammer dat als ik hier met mijn ouders of grootouders over praat, zij ons soms voor gek verklaren met waar we allemaal op proberen te letten en dat zij van hun levensstijl totaal het kwaad niet inzien. Ik heb er op zich geen probleem mee dat zij op hun leeftijd niet meer willen veranderen, maar laat ons toch gewoon wél proberen op een andere manier te leven ...
elnienjo schreef:Ik verklaar je ook voor gek hoor! Blijkbaar ben je in de gelukkige omstandigheden dat je vrij en in de natuur zou kunnen wonen en dan kies je toch voor een appartement?
En je hebt het over gezin, maar de beste manier om iets voor het klimaat bij te dragen is je simpelweg niet voortplanten want daarmee hou je de keten vervuilers in tact. Kans dat jullie kinderen juist weer het tegenovergestelde zouden doen van jullie als jullie ze alle luxe opties ontzeggen terwijl er wel geld voor is.
Jenara schreef:Momenteel nog niet, we zijn juist gestart met werken en financieel nog niet in de mogelijkheid een eigen woning te betalen. We zijn daar momenteel volop voor aan het sparen. Maar naar die eigen woning toe, neigen we toch steeds meer naar een rijwoning in een dorp/stad dan een alleenstaande woning in de natuur, gewoonweg omdat de basis van héél veel lokale milieuproblematiek ligt in de urban sprawl van België en daar willen we (en mogen we moreel uit onze opleiding) niet aan bijdragen door opnieuw een alleenstaande woning te zetten.
Een gezin kan ook bestaan uit 2 mensen trouwens, daar hoeven niet persé kinderen bij te zijn. Daarnaast ben ik er zeker niet van overtuigd dat onze kinderen, moesten we die ooit hebben, terug extra gaan vervuilen, anders zou zowat elke generatie de verandering van de voorgaande opnieuw ongedaan maken. Luxe is een breed begrip en het houdt voor ons gewoonweg andere zaken in dan voor onze ouders door de maatschappij waarin we leven. Mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nooit een eigen auto gegeven, terwijl de jongeren in mijn omgeving dat wel kregen, ik heb nu uit gemiste luxe of rebelsheid toch geen eigen auto gekocht.
De beste manier om voor het klimaat bij te dragen is overschakelen op een minder/niet-vervuilende maatschappij, want de generatie die nu leeft krijgt de aardbol echt wel verder kapot op zijn levensduur als we niets inboeten op onze "luxe", of je nu wel of geen kinderen hebt.
Jenara schreef:We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
om die bijna volledig zelfvoorzienend te maken, maar vooral heel zuinig in verbruik (= geen grote glaspartijen op het zuiden, dubbel klimaat-woning, natuurlijke ventilatietechnieken, ...) En gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.
Ik vind het altijd wel bijzonder jammer dat als ik hier met mijn ouders of grootouders over praat, zij ons soms voor gek verklaren met waar we allemaal op proberen te letten en dat zij van hun levensstijl totaal het kwaad niet inzien. Ik heb er op zich geen probleem mee dat zij op hun leeftijd niet meer willen veranderen, maar laat ons toch gewoon wél proberen op een andere manier te leven ...
elnienjo schreef:Jenara schreef:Momenteel nog niet, we zijn juist gestart met werken en financieel nog niet in de mogelijkheid een eigen woning te betalen. We zijn daar momenteel volop voor aan het sparen. Maar naar die eigen woning toe, neigen we toch steeds meer naar een rijwoning in een dorp/stad dan een alleenstaande woning in de natuur, gewoonweg omdat de basis van héél veel lokale milieuproblematiek ligt in de urban sprawl van België en daar willen we (en mogen we moreel uit onze opleiding) niet aan bijdragen door opnieuw een alleenstaande woning te zetten.
Een gezin kan ook bestaan uit 2 mensen trouwens, daar hoeven niet persé kinderen bij te zijn. Daarnaast ben ik er zeker niet van overtuigd dat onze kinderen, moesten we die ooit hebben, terug extra gaan vervuilen, anders zou zowat elke generatie de verandering van de voorgaande opnieuw ongedaan maken. Luxe is een breed begrip en het houdt voor ons gewoonweg andere zaken in dan voor onze ouders door de maatschappij waarin we leven. Mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nooit een eigen auto gegeven, terwijl de jongeren in mijn omgeving dat wel kregen, ik heb nu uit gemiste luxe of rebelsheid toch geen eigen auto gekocht.
De beste manier om voor het klimaat bij te dragen is overschakelen op een minder/niet-vervuilende maatschappij, want de generatie die nu leeft krijgt de aardbol echt wel verder kapot op zijn levensduur als we niets inboeten op onze "luxe", of je nu wel of geen kinderen hebt.
Als gevestigd architect zul je toch wel vaker opdrachten krijgen iets luxe vrijstaand buiten de bebouwde kom te bouwen?
Vind zelf dat er veel te veel appartementen gebouwd worden, ik zie liever veel groen om huizen heen.
Zelf woon ik gelukkig wel vrijstaand in de natuur, dat is beter voor mijn mentale gezondheid. Geen groot huis overigens, hoeft ook niet want ik ben maar alleen.
Goof schreef:Jenara schreef:We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
Ik vind dit wel echt heftig om eerlijk te zijn.
'Rekening houden met' is echt heel prima, maar waarom zou je jezelf wegcijferen en je eigen geluk opgeven?
Jenara schreef:We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
tamary schreef:Jenara schreef:We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
Hoe groter de stad, hoe groter het benodigde achterland om het te voeden.
Ga maar eens uitrekenen hoeveel die aanvoer, enz. kost + dat er nog steeds mensen moeten wonen om alles draaiende te houden, want reistijd is funest voor de werkbaarheid + als je er niet wil wonen, dan is er iets fundamenteels mis met de bedrijfsvoering. Lokaal in kleinere gemeenschappen (en met een flinke reductie in bevolking), zal je veel verder komen qua minderen milieubelasting en gezondheid mensen & leefomgeving. Ja die kleine gemeenschappen bestaan nog en al zijn die zoals ze zijn het duurzaamst in elk geval van Europa, ze zijn meestal niet wat wij willen of kunnen volhouden. Er zijn echter wel zat lessen uit te trekken over hoe het werkelijk duurzaam kan incl. zinvolle levensinvulling en sociale cohesie die nu niet opgevuld wordt door social media, drugs en steeds complexere technologie.
En als grote glaspartijen op het zuiden niet zuinig zijn, hoe verklaar je de earthship huizen dan? Flinke ramen op het zuiden, goede isolatie en bijna geen active verwarming nodig, passieve zonne-energie doet dat allemaal. De Romeinen gebruikten die principes ook al dik 2000 jaar geleden toen het hout schaars werd om de huizen warm te houden. De kennis bestaat al lang, opnieuw het wiel uitvinden is echt niet nodig.
8nnemiek schreef:Wat de glaspartijen op het zuiden betreft: wij hebben een tuinkamer aangebouwd op het zuiden. Vanaf dat moment zijn onze stookkosten gigantisch gezakt. In het voorjaar en najaar hoeven we helemaal niet meer te stoken. In de winter alleen op heel koude en bewolkte dagen. Heerlijk!
8nnemiek schreef:Wat de glaspartijen op het zuiden betreft: wij hebben een tuinkamer aangebouwd op het zuiden. Vanaf dat moment zijn onze stookkosten gigantisch gezakt. In het voorjaar en najaar hoeven we helemaal niet meer te stoken. In de winter alleen op heel koude en bewolkte dagen. Heerlijk!
Een airco hebben we niet, maar in de zomer blijft de deur tussen woonkamer en tuinkamer dicht waardoor het binnen niet warmer dan 25 graden is geworden toen het buiten tegen de 40 was.