Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:23

Kost inductie niet juist veel energie als het zo snel opwarmt? Ik dacht dat het heel snel opwarmen van iets juist veel energie kost en dat het langzaam opwarmen energie bespaart. Maarrr misschien zit ik wel helemaal fout hoor :D

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:33

enzino schreef:
Rakkie123 schreef:
Dat is niet de vraag.

Jawel, want je zei " of andere keuze maken". Nou, het duurzaamst is dus om een andere keuze te maken.

Dat het niet het antwoord is dat je wilt is heel want anders.

De vraag is wat is het duurzaamste keramisch, inductie of andere warmtebron, daar gaat de vraag over.
Voor de rest weet je geen snars van mijn fornuis af, dus misschien eerst doorvragen, wijsneus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:39

Danielleeee_ schreef:
Kost inductie niet juist veel energie als het zo snel opwarmt? Ik dacht dat het heel snel opwarmen van iets juist veel energie kost en dat het langzaam opwarmen energie bespaart. Maarrr misschien zit ik wel helemaal fout hoor :D

Als je de booster functie gebruikt dan is het korte tijd vrij onzuinig inderdaad. Mijn losse inductieplaatje gebruikt dan 2000 Watt. Vergelijkbaar met een waterkoker dus. Het water kookt dan echt binnen een minuut. Ik heb het ooit getimed op 45 seconden voor een behoorlijk vol pannetje. Daarna zet je hem naar een lagere stand, en gebruikt ie nog maar een paar honderd Watt of zelfs minder om de pan aan de kook te houden. Dus gemiddeld juist wel erg zuinig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:44

Danielleeee_ schreef:

Ik vermoed dat dat inderdaad géén goede logica is. De snelle opwarming is door de efficiente warmteoverdracht van inductie, niet door het verbruiken van meer energie. Verder heb ik geen verstand van het energieverbruik van verschillende soorten fornuizen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:55

Rakkie123 schreef:
De vraag is wat is het duurzaamste keramisch, inductie of andere warmtebron, daar gaat de vraag over.
Voor de rest weet je geen snars van mijn fornuis af, dus misschien eerst doorvragen, wijsneus.

Om de wijsneus uit te hangen:
In je post geef je aan dat je een hogere eindejaarsbonus verwacht en daarom er aan zit te denken om een nieuw fornuis te kopen. Dat betekend dat je of nu zonder fornuis leeft, iets dat me erg sterk lijkt, of dat je huidige fornuis nog werkt (al dan niet perfect).

Als je huidige fornuis nu nog werkt is het altijd het duurzaamst om de aankoop van een nieuw fornuis uit te stellen, aannemende dat je fornuis niet op steenkool werkt. Ik weet dus met 99% zekerheid voldoende van jouw fornuis af om te kunnen zeggen dat het opgebruiken van dat fornuis het duurzaamst is.

Maar dat is niet het antwoord dat je wilt hebben.

Ik woon in een zonnig klimaat en wil de allergrootste energieverslindende SUV kopen. Zou ik deze in het wit of zwart kopen om het milieu te besparen? De witte vraagt minder brandstof voor de airconditioner, zijn er nog andere dingen die ik mee kan nemen om zo goed mogelijk voor het milieu te zijn? :+

P.s. de geschatte energiebesparing tussen keramisch en inductie is 50kWh per jaar (inductie is energiezuiniger). Eerste hit op google: https://www.energievergelijk.nl/onderwe ... isch-koken

Citaat:
Milieu-aspect
Is elektrisch koken milieuvriendelijker dan koken op gas? Ja en Nee.

Aan de ene kant is de (indirecte) CO2-uitstoot bij elektrisch koken via inductie vrijwel gelijk. Dit komt omdat veel stroom nog niet duurzaam wordt opgewekt. Koken op inductie is wel veel milieuvriendelijker als er gebruik wordt gemaakt van groene stroom.

Klassiek elektrisch koken of keramisch koken is zelfs minder milieuvriendelijk dan koken op gas. Dit komt omdat het rendement een stuk lager ligt. Maar ook dit argument komt te vervallen als we alleen gebruik maken van duurzame energie.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:29

Ik ben opgegroeid thuis met 0,0 aandacht voor milieuvriendelijkheid, behalve het verplichte afval sorteren. We gingen tot 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie, 2 grote auto's op de oprit, grote villa met zwembad die bijna 1000 euro/pm kostte aan energie...
Door mijn studies en meer volwassen worden ben ik er wel veel meer aandacht aan gaan besteden
en ik woon nu sinds een jaar samen met mijn vriend en we hebben toch wel heel bewust een aantal
keuzes gemaakt om duurzamer te leven:

- in het stadscentrum gaan wonen en daar werk gezocht, dus we hebben gewoonweg geen auto.
Die paar x per jaar dat we er dan toch 1 nodig hebben, doen we aan elektrisch autodelen hier.

- Beiden een plooifiets om ons met OV vlotter te verplaatsen en zo bezoeken we onze familie die vrij ver weg wonen van onze stad.

- Hebben bijna niets nieuws gekocht toen we gingen samenwonen, uitzet van andere geaccepteerd, ook al paste hier niets van samen, de rest van meubilair zelf ontworpen en gemaakt of tweedehands gekocht.

- De verwarming gaat hier nooit boven de 19 graden en overdag als we uit werken zijn zelfs niet boven de 16.

- We hebben zo'n kan met waterfilter gekocht en moeten dus nooit plastic flessen kopen (we drinken ook alleen maar water), was ook handig aangezien een pak water halen met de fiets niet zo praktisch is ;)

- Vroeger zijn we dus nog wel eens met het vliegtuig op vakantie geweest, daar zijn de nu ook al een paar jaar van afgestapt en proberen dichter bij huis dingen te doen met de trein, of de elektrische auto van het autodelen (omdat de trein tegenwoordig ook vaak peperduur is geworden :( )

- We leven in een ouder appartement, waardoor we misschien wel iets meer moeten verwarmen, maar het werd nog zodanig ontworpen dat het in de zomer niet oververhit zoals heel veel nieuwbouw tegenwoordig wel doet. En verwarmen verbruikt nog steeds massaal veel minder energie dan koelen.

We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
om die bijna volledig zelfvoorzienend te maken, maar vooral heel zuinig in verbruik (= geen grote glaspartijen op het zuiden, dubbel klimaat-woning, natuurlijke ventilatietechnieken, ...) En gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.
Ik vind het altijd wel bijzonder jammer dat als ik hier met mijn ouders of grootouders over praat, zij ons soms voor gek verklaren met waar we allemaal op proberen te letten en dat zij van hun levensstijl totaal het kwaad niet inzien. Ik heb er op zich geen probleem mee dat zij op hun leeftijd niet meer willen veranderen, maar laat ons toch gewoon wél proberen op een andere manier te leven ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:04

Danielleeee_ schreef:

Electrisch verwarmen is een omweg en minder zuinig enkel daarom al, energieverlies tijdens dat proces, omzettingen zijn nooit 100% van vorm a naar vorm b. Gas heeft als belangrijkste eigenschap dat het heel goed is in verwarmen, bv huis en eten. Tijdje blokverwarming gehad en enkel gas om te koken, verbruik lag rond de 13-15m3/jaar dus net boven 1m3/maand.
Inductie/keramisch/electrisch koken is in zekere zin veiliger qua geen gaslekken bv, maar of het de energiezuinigste manier van koken is qua totaal energie verbruik van bron tot gebruiker?
Welke te kiezen hangt af van hoe je kookt, dingen die op de restwarmte gaar kunnen worden zonder aan te koken/over te koken als rijst/pasta en kort kokende groentes kan je met een langzaam afkoelende kookplaat op de restwarmte gaar laten worden en dus die plaat uitzetten als het water met wat je wil koken er in kookt, het is dan warm genoeg om gaar te worden zonder verdere aanvoer van warmte (wel deksel op de pan natuurlijk, warmte stijgt op). Maar het hangt dus ook van wat je kookt af en hoe.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:18

Over auto's kan ik niet meepraten want ik heb er geen :+

Eentje die ik nog niet voorbij heb zien komen: ik heb een tic met schrijven, tekenen, schilderen en alles dat creatief is. Het grote gros van mijn materiaal is hervulbaar en repareerbaar. Reserve onderdelen zijn ook te koop voor de merken en modellen die ik gebruik. Denk daarbij aan de inkt of vullingen, penpunten. De verf en schoonmaakmiddelen die ik gebruik zijn ongetwijfeld wel flink slecht voor het milieu, maar dat afval breng ik dan ook altijd weg, dat gaat niet door de gootsteen. Veel van de inkt die ik heb zit ook in reservoirs of potten, pennen moeten handmatig worden bijgevuld maar zo hoef ik geen wegwerp cartridges te gebruiken. Uitzondering hierop zijn mijn fineliners, die werken wel met cartridges. Ik ben nog aan het uitvogelen of ik fineliners compleet de deur uit ga doen, en ga vervangen met vulpennen of dip pennen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:19

Leuk/interessant om te lezen wat anderen doen. Ik ga zo alle pagina's doorlezen om te kijken of ik nog iets zie wat wij niet doen, maar wel kunnen toepassen. Wij zijn sinds een jaar ook bewuster bezig. :j

- Ik eet geen vlees, mijn man maximaal 1x per week
- Letten op water en stroom/gas verbruik
- Auto laten staan en fiets kiezen als het weer/de afstand het toe laat
- Weinig zuivelproducten, zoveel mogelijk plantaardige producten
- Eigen drinkfles mee (Dopper)
- Geen plastic boterhamzakjes etc.
- Afval scheiden
- Zo min mogelijk producten kopen die in plastic verpakt zijn
- Eigen canvas/juten tasje mee voor groenten en fruit in de supermarkt
- Eigen canvas/juten boodschappen tas meenemen
- Sinds deze maand probeer ik geen nieuwe kleding meer te kopen tot en met december. Als ik wel iets nodig heb, dan wil ik dat tweedehands proberen te kopen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:20

Jenara schreef:
Ik ben opgegroeid thuis met 0,0 aandacht voor milieuvriendelijkheid, behalve het verplichte afval sorteren. We gingen tot 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie, 2 grote auto's op de oprit, grote villa met zwembad die bijna 1000 euro/pm kostte aan energie...
Door mijn studies en meer volwassen worden ben ik er wel veel meer aandacht aan gaan besteden
en ik woon nu sinds een jaar samen met mijn vriend en we hebben toch wel heel bewust een aantal
keuzes gemaakt om duurzamer te leven:

- in het stadscentrum gaan wonen en daar werk gezocht, dus we hebben gewoonweg geen auto.
Die paar x per jaar dat we er dan toch 1 nodig hebben, doen we aan elektrisch autodelen hier.

- Beiden een plooifiets om ons met OV vlotter te verplaatsen en zo bezoeken we onze familie die vrij ver weg wonen van onze stad.

- Hebben bijna niets nieuws gekocht toen we gingen samenwonen, uitzet van andere geaccepteerd, ook al paste hier niets van samen, de rest van meubilair zelf ontworpen en gemaakt of tweedehands gekocht.

- De verwarming gaat hier nooit boven de 19 graden en overdag als we uit werken zijn zelfs niet boven de 16.

- We hebben zo'n kan met waterfilter gekocht en moeten dus nooit plastic flessen kopen (we drinken ook alleen maar water), was ook handig aangezien een pak water halen met de fiets niet zo praktisch is ;)

- Vroeger zijn we dus nog wel eens met het vliegtuig op vakantie geweest, daar zijn de nu ook al een paar jaar van afgestapt en proberen dichter bij huis dingen te doen met de trein, of de elektrische auto van het autodelen (omdat de trein tegenwoordig ook vaak peperduur is geworden :( )

- We leven in een ouder appartement, waardoor we misschien wel iets meer moeten verwarmen, maar het werd nog zodanig ontworpen dat het in de zomer niet oververhit zoals heel veel nieuwbouw tegenwoordig wel doet. En verwarmen verbruikt nog steeds massaal veel minder energie dan koelen.

We plannen en brainstormen ook volop aan onze toekomstige eigen woning (we zijn beiden architect)
om die bijna volledig zelfvoorzienend te maken, maar vooral heel zuinig in verbruik (= geen grote glaspartijen op het zuiden, dubbel klimaat-woning, natuurlijke ventilatietechnieken, ...) En gaan onze droom opgeven om ooit een alleenstaand huis met tuin te bouwen, aangezien dat zeker behoort tot 1 van de meest vervuilende zaken die je als gezin kan hebben. Wordt vaak onderschat, maar de impact van compacter, maar vooral meer in dorpen/steden wonen is enorm en absoluut noodzakelijk om te gaan naar een milieuvriendelijkere samenleving.
Ik vind het altijd wel bijzonder jammer dat als ik hier met mijn ouders of grootouders over praat, zij ons soms voor gek verklaren met waar we allemaal op proberen te letten en dat zij van hun levensstijl totaal het kwaad niet inzien. Ik heb er op zich geen probleem mee dat zij op hun leeftijd niet meer willen veranderen, maar laat ons toch gewoon wél proberen op een andere manier te leven ...

Ik verklaar je ook voor gek hoor! Blijkbaar ben je in de gelukkige omstandigheden dat je vrij en in de natuur zou kunnen wonen en dan kies je toch voor een appartement?
En je hebt het over gezin, maar de beste manier om iets voor het klimaat bij te dragen is je simpelweg niet voortplanten want daarmee hou je de keten vervuilers in tact. Kans dat jullie kinderen juist weer het tegenovergestelde zouden doen van jullie als jullie ze alle luxe opties ontzeggen terwijl er wel geld voor is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:49

elnienjo schreef:
Ik verklaar je ook voor gek hoor! Blijkbaar ben je in de gelukkige omstandigheden dat je vrij en in de natuur zou kunnen wonen en dan kies je toch voor een appartement?
En je hebt het over gezin, maar de beste manier om iets voor het klimaat bij te dragen is je simpelweg niet voortplanten want daarmee hou je de keten vervuilers in tact. Kans dat jullie kinderen juist weer het tegenovergestelde zouden doen van jullie als jullie ze alle luxe opties ontzeggen terwijl er wel geld voor is.

Momenteel nog niet, we zijn juist gestart met werken en financieel nog niet in de mogelijkheid een eigen woning te betalen. We zijn daar momenteel volop voor aan het sparen. Maar naar die eigen woning toe, neigen we toch steeds meer naar een rijwoning in een dorp/stad dan een alleenstaande woning in de natuur, gewoonweg omdat de basis van héél veel lokale milieuproblematiek ligt in de urban sprawl van België en daar willen we (en mogen we moreel uit onze opleiding) niet aan bijdragen door opnieuw een alleenstaande woning te zetten.

Een gezin kan ook bestaan uit 2 mensen trouwens, daar hoeven niet persé kinderen bij te zijn. Daarnaast ben ik er zeker niet van overtuigd dat onze kinderen, moesten we die ooit hebben, terug extra gaan vervuilen, anders zou zowat elke generatie de verandering van de voorgaande opnieuw ongedaan maken. Luxe is een breed begrip en het houdt voor ons gewoonweg andere zaken in dan voor onze ouders door de maatschappij waarin we leven. Mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nooit een eigen auto gegeven, terwijl de jongeren in mijn omgeving dat wel kregen, ik heb nu uit gemiste luxe of rebelsheid toch geen eigen auto gekocht.

De beste manier om voor het klimaat bij te dragen is overschakelen op een minder/niet-vervuilende maatschappij, want de generatie die nu leeft krijgt de aardbol echt wel verder kapot op zijn levensduur als we niets inboeten op onze "luxe", of je nu wel of geen kinderen hebt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:54

Enzino, je weet geen moer en je vraagt niks, maar neemt gewoon aan.
Je probeert iets te analyseren maar je weet niks behalve mijn vraag en bent er ook niet in interesseert...niet eens alleen wijsneus maar ook nog eens heel erg dom om vol te blijven houden dat je het wel weet.

Dus ajb, hou er mee op mijn tijd te verdoen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:48

Jenara schreef:
Momenteel nog niet, we zijn juist gestart met werken en financieel nog niet in de mogelijkheid een eigen woning te betalen. We zijn daar momenteel volop voor aan het sparen. Maar naar die eigen woning toe, neigen we toch steeds meer naar een rijwoning in een dorp/stad dan een alleenstaande woning in de natuur, gewoonweg omdat de basis van héél veel lokale milieuproblematiek ligt in de urban sprawl van België en daar willen we (en mogen we moreel uit onze opleiding) niet aan bijdragen door opnieuw een alleenstaande woning te zetten.

Een gezin kan ook bestaan uit 2 mensen trouwens, daar hoeven niet persé kinderen bij te zijn. Daarnaast ben ik er zeker niet van overtuigd dat onze kinderen, moesten we die ooit hebben, terug extra gaan vervuilen, anders zou zowat elke generatie de verandering van de voorgaande opnieuw ongedaan maken. Luxe is een breed begrip en het houdt voor ons gewoonweg andere zaken in dan voor onze ouders door de maatschappij waarin we leven. Mijn ouders hebben mij bijvoorbeeld nooit een eigen auto gegeven, terwijl de jongeren in mijn omgeving dat wel kregen, ik heb nu uit gemiste luxe of rebelsheid toch geen eigen auto gekocht.

De beste manier om voor het klimaat bij te dragen is overschakelen op een minder/niet-vervuilende maatschappij, want de generatie die nu leeft krijgt de aardbol echt wel verder kapot op zijn levensduur als we niets inboeten op onze "luxe", of je nu wel of geen kinderen hebt.

Als gevestigd architect zul je toch wel vaker opdrachten krijgen iets luxe vrijstaand buiten de bebouwde kom te bouwen?
Vind zelf dat er veel te veel appartementen gebouwd worden, ik zie liever veel groen om huizen heen.
Zelf woon ik gelukkig wel vrijstaand in de natuur, dat is beter voor mijn mentale gezondheid. Geen groot huis overigens, hoeft ook niet want ik ben maar alleen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:59

-Wij kopen veel mogelijk tweedehands.
-Eten zoveel mogelijk producten uit NL en vooral seizoensgroenten, zodat eten niet de hele wereld over hoeft te worden gesleept.
-Hebben bewust geen droger en gebruiken zo min mogelijk energieverslindende apparaten
-Doen zoveel mogelijk met de fiets (we hebben we klein autootje, omdat in een dorp wonen waar het openbaar vervoer slecht is)
-Gaan niet op vliegvakantie (met stip vervuiling nummer 1 in de wereld)
-Afval wordt hier goed gescheiden, glas bij glas, papier bij papier, blik bij blik etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:21

Jenara schreef:

Ik vind dit wel echt heftig om eerlijk te zijn.
'Rekening houden met' is echt heel prima, maar waarom zou je jezelf wegcijferen en je eigen geluk opgeven?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:24

elnienjo schreef:
Jenara schreef:

Als gevestigd architect zul je toch wel vaker opdrachten krijgen iets luxe vrijstaand buiten de bebouwde kom te bouwen?
Vind zelf dat er veel te veel appartementen gebouwd worden, ik zie liever veel groen om huizen heen.
Zelf woon ik gelukkig wel vrijstaand in de natuur, dat is beter voor mijn mentale gezondheid. Geen groot huis overigens, hoeft ook niet want ik ben maar alleen.

Steeds meer (ook gevestigde) architectenbureau's weigeren luxe vrijstaande gebouwen, net vanuit de wetenschap dat die vorm van wonen op lange termijn niet houdbaar is.
Het bureau waar ik werk heeft nog nooit een losstaand gebouw gezet, dus je aanname gaat langs geen enkele kant op.
Wat jij persoonlijk graag hebt van wonen of wat voor jouw mentale gezondheid beter is, doet geen afbreuk aan het feit dat appartementen en compacte stads/dorpswoningen veel en veel duurzamer zijn dan urban sprawl.
Onze keuze om dus niet mee te doen aan deze urban sprawl, is wel degelijk een keuze is die ten goede komt van het milieu, net zoals jouw keuze om geen kinderen te hebben.
Omgekeerd is jouw keuze om vrijstaand in de natuur te wonen even egoïstisch als de keuze van andere mensen om kinderen te krijgen. Dat kan in jouw persoonlijke perceptie anders zijn, maar iedereen in dit topic hier doet dan ook naar zijn eigen idee wat hij/zij kan om iets bij te dragen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:27

Goof schreef:
Jenara schreef:

Ik vind dit wel echt heftig om eerlijk te zijn.
'Rekening houden met' is echt heel prima, maar waarom zou je jezelf wegcijferen en je eigen geluk opgeven?

Omdat we prima gelukkig kunnen zijn met andere dingen dan de dingen die we als kinds als beeld hadden. En omdat ik ongelukkiger wordt van de impact die vrijstaand wonen heeft op de omgeving, dan van het inboeten op bepaalde luxe. Ik heb zo intensief met ecologie en duurzaam wonen bezig geweest tijdens mijn studie en nu in mijn werk, dat ik het moreel van mezelf niet zou kunnen aanvaarden om mee te doen aan de stedenbouwkundige ramp die België is. Dat beeld van een huis met een tuin in de natuur is een geconditioneerd beeld en dat heb je uiteindelijk echt niet nodig om gelukkig te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:54

Jenara schreef:

Hoe groter de stad, hoe groter het benodigde achterland om het te voeden.
Ga maar eens uitrekenen hoeveel die aanvoer, enz. kost + dat er nog steeds mensen moeten wonen om alles draaiende te houden, want reistijd is funest voor de werkbaarheid + als je er niet wil wonen, dan is er iets fundamenteels mis met de bedrijfsvoering. Lokaal in kleinere gemeenschappen (en met een flinke reductie in bevolking), zal je veel verder komen qua minderen milieubelasting en gezondheid mensen & leefomgeving. Ja die kleine gemeenschappen bestaan nog en al zijn die zoals ze zijn het duurzaamst in elk geval van Europa, ze zijn meestal niet wat wij willen of kunnen volhouden. Er zijn echter wel zat lessen uit te trekken over hoe het werkelijk duurzaam kan incl. zinvolle levensinvulling en sociale cohesie die nu niet opgevuld wordt door social media, drugs en steeds complexere technologie.

En als grote glaspartijen op het zuiden niet zuinig zijn, hoe verklaar je de earthship huizen dan? Flinke ramen op het zuiden, goede isolatie en bijna geen active verwarming nodig, passieve zonne-energie doet dat allemaal. De Romeinen gebruikten die principes ook al dik 2000 jaar geleden toen het hout schaars werd om de huizen warm te houden. De kennis bestaat al lang, opnieuw het wiel uitvinden is echt niet nodig.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:25

tamary schreef:
Jenara schreef:

Hoe groter de stad, hoe groter het benodigde achterland om het te voeden.
Ga maar eens uitrekenen hoeveel die aanvoer, enz. kost + dat er nog steeds mensen moeten wonen om alles draaiende te houden, want reistijd is funest voor de werkbaarheid + als je er niet wil wonen, dan is er iets fundamenteels mis met de bedrijfsvoering. Lokaal in kleinere gemeenschappen (en met een flinke reductie in bevolking), zal je veel verder komen qua minderen milieubelasting en gezondheid mensen & leefomgeving. Ja die kleine gemeenschappen bestaan nog en al zijn die zoals ze zijn het duurzaamst in elk geval van Europa, ze zijn meestal niet wat wij willen of kunnen volhouden. Er zijn echter wel zat lessen uit te trekken over hoe het werkelijk duurzaam kan incl. zinvolle levensinvulling en sociale cohesie die nu niet opgevuld wordt door social media, drugs en steeds complexere technologie.

En als grote glaspartijen op het zuiden niet zuinig zijn, hoe verklaar je de earthship huizen dan? Flinke ramen op het zuiden, goede isolatie en bijna geen active verwarming nodig, passieve zonne-energie doet dat allemaal. De Romeinen gebruikten die principes ook al dik 2000 jaar geleden toen het hout schaars werd om de huizen warm te houden. De kennis bestaat al lang, opnieuw het wiel uitvinden is echt niet nodig.

Deel1: Ik heb ook nergens geschreven dat onze huidige steden het meest duurzame model zouden zijn, er zijn meer dan genoeg studies naar ecosteden en hoe dit ingevuld zou moeten worden. Dat houdt inderdaad meer in dan gewoon allemaal op een hoopje leven en dan daarbuiten voedselproductie. Zoek de lobbensteden eens op. Er zijn zoveel studies naar de ideale woondensiteit, waarbij er gestreefd moet worden naar 150 mensen / hectare, meer zorgt voor sociale onrust, minder voor onhoudbare infrastructuur. Lokale gemeenschappen, waar alles lokaal geproduceerd en geconsumeerd wordt zouden inderdaad het meest ecologisch zijn.

Deel 2: Grote glaspartijen op het Zuiden kunnen in combinatie met de rest van het huis ondergronds wel interessant zijn, aangezien de glaspartijen zorgen voor opwarming door de zon en de grond het huis in de zomer koel houdt, dus in het geval van earthship huizen is er inderdaad een geïntegreerd slim ontwerp gemaakt dat op elkaar inspeelt. Maar het houdt wel geen rekening met de kilometers aan leidingen die er getrokken moeten worden om deze huizen met elkaar en het net te verbinden + het feit dat elk individueel huis langs alle kanten warmteverliesoppervlakken heeft, wat hoe goed je ook isoleert, je verliest ALTIJD warmte, het is enkel het tempo en de hoeveelheid die je kan verminderen, maar een isolatiemateriaal met een lambdawaarde van 0 bestaat (nog) niet. Echter wordt er in de moderne nieuwbouw voor de gemiddelde mens een blokkendoos bovengronds gezet met dan grote glasvlakken zuidgericht, helemaal dicht geïsoleerd met een mechanisch verluchtingssysteem. In de winter moet je inderdaad bijna geen energie verstoken, want is passief of energieneutraal, maar in de zomer oververhit het hele huis en smelt je buiten of moet je airco of weet ik wat installeren om het leefbaar te houden, waarbij het koelen van een woning 10x zoveel energie vraagt als het verwarmen. Glas op het Zuiden kan, mits het ontwerp daarop is ingespeeld. Deze kennis theorie is nog heel recent en de meeste gevestigde architecten en aannemers voor particuliere woningbouw zijn hier gewoonweg onvoldoende in onderlegd. Het is ook zodanig complexe materie dat je voor de berekening hiervan best gespecialiseerde studiebureau's inschakelt en die zijn dan weer voor de modale mens onbetaalbaar.

Ik vind het interessant om hierover te discussiëren, maar uiteindelijk gaat het topic over hoe jij je steentje bijdraagt en ik heb gewoon gepost wat ik specifiek doe, vanuit mijn kennis en vakgebied. Verhuizen naar een ecostad zou inderdaad nog veel beter zijn dan wat we nu doen, maar helaas zijn die in België nog extreem schaars en wil mijn vriend liever niet naar Nederland verhuizen. Het blijft een punt dat zolang ik niet van plan ben om boer te worden en dus voedsel te gaan produceren, ik voorlopig duurzamer leef in de stad (geen auto/minder energieverbruik/geen open ruimte innemen/...)
Wie weet hebben we ooit de kans om een ecowijk of stad te ontwerpen en er zelf te gaan wonen, dat zou helemaal het ideaal zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:27

Wat de glaspartijen op het zuiden betreft: wij hebben een tuinkamer aangebouwd op het zuiden. Vanaf dat moment zijn onze stookkosten gigantisch gezakt. In het voorjaar en najaar hoeven we helemaal niet meer te stoken. In de winter alleen op heel koude en bewolkte dagen. Heerlijk!
Een airco hebben we niet, maar in de zomer blijft de deur tussen woonkamer en tuinkamer dicht waardoor het binnen niet warmer dan 25 graden is geworden toen het buiten tegen de 40 was.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:31

8nnemiek schreef:
Wat de glaspartijen op het zuiden betreft: wij hebben een tuinkamer aangebouwd op het zuiden. Vanaf dat moment zijn onze stookkosten gigantisch gezakt. In het voorjaar en najaar hoeven we helemaal niet meer te stoken. In de winter alleen op heel koude en bewolkte dagen. Heerlijk!

Clue is hier: tuinkamer, dit werkt als een buffer zowel in winter als zomer en is een voorbeeld van slim en geïntegreerd ontwerp. Dit is als het ware een enorm uitvergrote trippel beglazing en werkt super efficiënt. Ik had het meer over een breed, hoog schuifraam meteen aan de leefruimte, zoals ik de woningen hier in de omgeving als paddenstoelen uit de grond zie schieten.
Het spijt me echt vreselijk dat ik niet de volledige uiteenzetting hebt gepost van hoe wel of niet te ontwerpen, met alle mogelijkheden en hun consequenties, maar dat leek me gewoon een beetje ver gaan voor een topic als dit.
Laatst bijgewerkt door Jenara op 30-09-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:32

8nnemiek schreef:
Een airco hebben we niet, maar in de zomer blijft de deur tussen woonkamer en tuinkamer dicht waardoor het binnen niet warmer dan 25 graden is geworden toen het buiten tegen de 40 was.

Ik heb juist rolluiken om de felle zon te kunnen blokken. Zou ook eerder voor een veranda kiezen dan voor een sunroom.

tamary

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:42

150 mensen/ha, ik heb bijna 1/2ha voor dieren, etc. en daar zouden echt geen 60-75 mensen bij passen zonder haring in ton gevoel. Ik denk dat je km2 = 100ha bedoeld?
Bij 150 mensen op 10.000m2 heb je 66m/persoon en dat is niet genoeg voor en woning en voedsel en infrastructuur.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:47

Ik vind het eerlijk gezegd een gruwelijk idee dat mensen die als haringen in een ton leven als ideaal hebben, architect worden. Vind niets beklemmender en claustrofobischer dan torenflats/stedelijke bouw. Veel te veel mensen boven op elkaars lip, er zouden juist veel minder mensen per km2 moeten wonen voor een beetje ademruimte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:49

Ik snap wat je bedoelt, Jenara :j
Bij grote ramen zou je inderdaad rolluiken en evt dikke gordijnen kunnen gebruiken tegen de kou 's nachts (en warmte in de zomer).

elnienjo, een veranda vond ik voor ons niet echt een toevoeging. Leuk om in de zomer buiten te zitten, maar de rest van het jaar niet heel interessant.
Wij hebben onze tuinkamer zo ontworpen dat ie in de zomer volledig open kan van voren. Ook eigenlijk een soort veranda in de zomerdus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(oude foto's, het was een rommeltje, maar voor het idee)