The law of attraction; doet iemand dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:11

Rakkie123 schreef:
Karma schreef:

Een tip: schrijf het op alsof je het al bént.

Ik ben een heel goede ruiter en menner.
Ik ben zelfverzekerd in de omgang met paarden.

Dank je wel!!!

Ik vond de vraag van verootjoo wel een goede en ben benieuwd naar je antwoord.

verootjoo schreef:
Rakkie123 schreef:
Ik ben wat verder in het boekje.
Het zou om een soort energie buiten je gaan, iets als een gids of een beschermengel, die voor en met je werkt. Eerst dacht ik dat het iets was als een hogere macht ofzo maar er zitten elementen in waarin dat niet lukt, want ik weet mensen die een bepaald huis zochten en dat kwam dan opeens op hun pad.

Ik heb een paar nieuwe vragen neergelegd
Ik wil een heel goede ruiter en menner worden.
Me zelfverzekerder met paarden voelen.

Die zijn niet bepaald smart geformuleerd... hoe weet je dan wanneer je dat bent, en dat het door de loa komt?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:15

Iemand had het over blokkades en overtuigingen.

Dat vind ik wel een goede, dat je van binnen klaar maakt om succes te ontvangen en de kansen die er zijn te zien.

Bij mij is angst wel een hobbel.

Edit, al verder lezend in het boekje, je kunt ook vragen om betere skills, dus daar heb ik mijn vraag neerlegd, kun je mij helpen mijn angst in de ogen te kijken en te hanteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:48

Rakkie123 schreef:
Iemand had het over blokkades en overtuigingen.

Dat vind ik wel een goede, dat je van binnen klaar maakt om succes te ontvangen en de kansen die er zijn te zien.

Bij mij is angst wel een hobbel.

Edit, al verder lezend in het boekje, je kunt ook vragen om betere skills, dus daar heb ik mijn vraag neerlegd, kun je mij helpen mijn angst in de ogen te kijken en te hanteren.

Ja dat was ik, een paar comments terug.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:45

Raamzicht schreef:
Wat zijn de andere 6 wetten?

oké even in het Engels, want Law of Attraction is ook in het Engels maar je vindt ze ook in het Nederlands.

De eerste 3 zijn overanderlijk en absoluut.

1. The law of mentalism: Alles wat we zien in de fysieke wereld is verbonden en stamt van een universeel bewustzijn. Ons bewustzijn is een deel van het universele bewustzijn.

2. The law of correspondence: alles is met elkaar verbonden want alles stamt uit het universele bewustzijn. Zowel in het klein als in het groot, boven en onder, binnen en buiten.

3. The law of vibration: alles is energie en materie vibreert in verschillende frequenties. Hierop is "the law of attraction" gebaseerd.

De volgende 4 wetten zijn "bruikbaar" en "inzetbaar" om onze realiteit te vormen

4. The law of polarity: alles heeft een tegengestelde. Tegengestelde zijn gelijk in hun oorsprong maar anders in hun voorkomen. Zo zijn warm en koud in oorsprong hetzelfde maar tonen ze zich anders, ze liggen op dezelfde as. Zo ook haat en liefde, oorlog en vrede, licht en donker, moed en angst. Je kunt je beleving van het een naar het ander bewegen en je op dezelfde as bewegen.

5. The law of rhythm: alles beweegt als een pendel van het ene uiterste naar het andere. Bijvoorbeeld je gedachten, geluk gevoelens of het ontbreken hiervan etc. Deze wet kan je overstijgen door het te zien en niet bang te zijn voor het terug swingen" maar in je bewustzijn stabiel te blijven en de gebeurtenissen welke altijd in beweging zijn niet te laten ingrijpen in je "zijn".

6. The law of cause and effect: alles wat je in je leven tegenkomt heeft een oorsprong in jezelf. Met de kleine nuance (van mijzelf) dat je niet alleen je eigen energie bent maar door je DNA ook veel onbewuste patronen van je (voor)ouders meedraagt. Dus niet elke tegenslag kun je (bewust) terugvinden in jezelf maar zijn verbonden aan familie patronen. Dat maakt het natuurlijk wel een stukje ingewikkelder maar daardoor niet minder interessant.

7. The law of Gender: alles heeft zijn mannelijke en vrouwelijke principes. Dit is in alle materie aanwezig.

De law of attraction is hier niet specifiek genoemd omdat deze verweven is door de 7 wetten heen. Het is de smeltkroes van deze 7.

Het is dus veel te makkelijk om het met "positief denken" neer te zetten. Het heeft nog veel meer te maken met het weten "wie we werkelijk zijn". Namelijk een klein stukje bewustzijn stammend uit het universele bewustzijn.

In materie lijken we allemaal losstaand van elkaar te bewegen maar in energie zijn we allemaal verbonden. Als je dit WEET (niet als je alleen de kennis hebt dat het zo is ;-)) dan kan je ermee spelen.

Het is een diep weten, een voelen, ervaren wat niet in woorden uit te drukken is.

Mensen zijn hierin ook niet te overtuigen....want je kunt het niet met je hoofd, met je hersenen bevatten. Dat willen mensen wel graag, hierdoor ontstaan dan ook de welles nietes (wat ook op de gelijke as ligt ha ha ha) discussies die niets bijdragen.

Je kunt ook alleen vanuit en voor jezelf spreken want alles wat je ervaart en hoe je iets beleefd is nooit zoals een ander het ziet of ervaart. De rust om te vertrouwen op mijn eigen waarneming zonder hiervoor de goedkeuring van een ander te verlangen is voor mij mijn enige echte waarheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:31

Maxima_S schreef:
[

De eerste 3 zijn overanderlijk en absoluut.

Sorry, maar laat me niet lachen zeg, niets aan deze zogenaamde "wetten" is onveranderlijk en al helemaal niet absoluut.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:39

Maar goed beschouwd is niets onveranderlijk en absoluut. Hooguit kun je stellen dat sommige ontdekkingen en ideeën aanzienlijk duurzamer zijn dan andere. Maar zelfs de 'hardste' natuurwetten kunnen in theorie door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht achterhaald worden.

De hier omschreven zeven wetten zijn alleen geen natuurwetten, maar subjectieve constructies, bedoeld om de dagelijkse werkelijkheid begrijpelijk en hanteerbaar te maken, en van betekenis te voorzien.
Daar is natuurlijk niets mis mee als mensen daar houvast aan hebben. En ik kan me voorstellen dat je er best iets aan kunt hebben.
Het is alleen wel belangrijk te erkennen dat het een zienswijze is zoals er velen zijn. De een zal die 7 wetten zien als waardevolle eye opener en de ander zal er totaal niets mee kunnen. Prima toch. Maar maak het niet groter dan het is ('dieper weten').

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:24

Ik snap dat 7 een mooi getal is, maar dat hier 7 wetten staan, mwah.

"Ooit was alles een, alles komt voort uit die ene bron, er is dus verbinding - zij het dat er wel ritmes en andere polariteiten bestaan".
En omdat je deel uitmaakt van de (inmiddels wat verbroken) eenheid, kun je invloed uitoefenen.

Hetzij wijs, hetzij als de spreekwoordelijke tovenaarsleerling. Hetzij ethisch, hetzij onethisch.

En daarmee kom je terecht in zaken als karma, omstandigheden buiten jezelf of DNA (het is mijn DNA, hartstikke eigen, maar ooit vanuit bet, bet, betovergrootouders aan mij doorgegeven) - en voor historische omstandigheden geldt min of meer hetzelfde (de spoorlijn Alkmaar - Dordrecht is gefinancierd uit het "Cultuurstelsel", lees: dwangarbeid. Multatuli schreef "Er ligt een roofstaat tussen de Schelde en de Dollard".)

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:51

Ik zie dit topic nu pas. Zelf ‘geloof’ ik ook in The Secret.
Ik ben er zo’n 3 jaar geleden achter gekomen en heb me er sterk in verdiept. Ik merk dat er heel veel positieve momenten naar me toe komen en probeer mezelf ook altijd positief in te stellen.

Super goede topic!

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:03

Zo heeft iedereen zijn waarheid, zijn weten...

Iedereen is een uniek stukje eigen energie. Gelijk hebben kan dus (in mijn waarheid) ook alleen ieder voor zich :-)

Niemand weet het beter voor mij dan ikzelf en vice versa.

Zo zouden we met veel meer verwondering om ons heen kunnen kijken zonder te oordelen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 00:29

"Mijn waarheid", dat dan niet "jouw waarheid" is, en zo hebben we allemaal onze eigen waarheden...
Maakt het woord waarheid onzinnig nietwaar, betekenisloos. Geen objectieve toetsing nodig of zelfs maar mogelijk, allemaal levend in een eigen soliptisch universum, waar alles mogelijk is, wat je ook verkiest te geloven....
Nee, bedankt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:02

De 6de wet kan ik wel koppelen aan psychologie.
Als er bv een geweldadadig in het gezin is, dan duurt het 5/6 generaties, zonder geweld, om de effecten van die ene persoon uit te wissen.

Dat brengt voor de kinderen die weer kinderen ook overtuigingen mee die zich diep in je nestelen en je mee neemt naar je eigen kinderen.
Dus die zullen er langzaam weer uit gewerkt moeten worden.

Weet niet hoe het daarmee zit maar alcoholisme slaat vaak een generatie over, en dat is deels gen, deels opvoeding, deels karakter, deels overtuigingen.
5-6 generaties is lang, zeker als je nagaat hoe onbewust veel mensen zich zijn van hun overtuigingen.
Maar ook hoe graag mensen die overtuigingen willen bedekken omdat `de waarheid` te pijnlijk is.
Jan Geurtz schrijft er interesant over, in De Opluchting en de Verslaving voorbij, legt hij het heel helder uit als het negatieve geloof ( de boeken erna komt het ook in terug maar dan vind ik het voor gevorderden )

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:27

Maxima_S schreef:
Zo heeft iedereen zijn waarheid, zijn weten...

Iedereen is een uniek stukje eigen energie. Gelijk hebben kan dus (in mijn waarheid) ook alleen ieder voor zich :-)

Niemand weet het beter voor mij dan ikzelf en vice versa.

Zo zouden we met veel meer verwondering om ons heen kunnen kijken zonder te oordelen...

Als jij alles vanuit jouw waarheid en jouw weten beziet, kom je helemaal niet op een punt dat je met verwondering om je heen kunt kijken zonder te oordelen.
Niemand kent 'de' waarheid, alleen zijn/haar persoonlijke beleving daarvan. Het lijkt me erg gezond om te erkennen dat die nogal relatief is.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:44

Waarom niet?
Je waarheid kan toch ook zijn dat iedereen zijn eigen waarheid heeft en je dus over al die waarheden, inclusief die van jezelf, verwonderen.

Hetzelfde als met waarde en normen, neem dat de norm veiligheid is, dat zullen we allemaal anders invullen, een moeder met kinderen en een chemisch depot in haar gootsteenkastje zal andere invulling daaraan geven als een gevangenisdirecteur of een vliegtuigmonteur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:46

Leuk onderwerp.

Ik volg graag mensen als Bruce Lipton, Gregg Braden en Joe Dispenza.
Deze ‘wetenschap’ heeft mij zelfs weer de schoolbanken in gekregen.

The Secret sprak mij niet zo aan. Maar de essentie van hetgeen men zegt raakt zeker aan hetgeen ik leer van bovenstaande heren.

Eens dat wetenschap voortdurend onderhevig is aan verandering, anders is het geen wetenschap

En eens dat controle over je gedachten, controle over je acties in, en controle over je emoties, welke op hun beurt weer je gedachten beïnvloeden, etc...
Door ‘anders’ te gaan denken, ga je anders voelen, en anders ‘doen’.
Bruce Lipton is celbioloog en doet onderzoek naar gedachten/ emotie/ overtuigingen en ziekte... en hoe wij onbewust die processen beïnvloeden.
Sommige mensen maakt dat boos, mij stemt het hoopvol. Je hebt meer invloed dan je denkt (letterlijk denken dus).
Veel van het werk van deze heren is allemaal gebaseerd op peer reviewed science.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:59

Ninx schreef:
Eens dat wetenschap voortdurend onderhevig is aan verandering, anders is het geen wetenschap

En eens dat controle over je gedachten, controle over je acties in, en controle over je emoties, welke op hun beurt weer je gedachten beïnvloeden, etc...
Door ‘anders’ te gaan denken, ga je anders voelen, en anders ‘doen’.
Bruce Lipton is celbioloog en doet onderzoek naar gedachten/ emotie/ overtuigingen en ziekte... en hoe wij onbewust die processen beïnvloeden.
Sommige mensen maakt dat boos, mij stemt het hoopvol. Je hebt meer invloed dan je denkt (letterlijk denken dus).
Veel van het werk van deze heren is allemaal gebaseerd op peer reviewed science.

Ik vind dit ook interessant. Naar mijn idee (nouja, vermoeden) is ons brein veel krachtiger dan we doorgaans denken. Zie bijvoorbeeld het placebo-effect. Hopelijk leren we in de nabije toekomst steeds meer over de werking van onze hersenen, en hoe we die beter en vollediger kunnen benutten. En dat bedoel ik zeker niet alleen in intellectueel opzicht.

Je moet dit echter niet verabsoluteren, want dan kom je op een hellend vlak. Er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat positief dan wel negatief denken een doorslaggevend effect heeft op het al dan niet genezen van bijvoorbeeld kanker. Als het zo ver doorgetrokken wordt, vind ik het heel begrijpelijk en terecht dat dat mensen boos maakt. Genen zijn niet te veranderen door positief denken, daarin geloven vind ik nogal naïef. En dat aspect zit blijkbaar ook in die 7 wetten.

Ninx

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:23

Ik heb 1 van mijn meest dierbare verloren aan kanker tamelijk recent.
Die ervaring heeft mij nog meer gesterkt in de overtuiging dat onze overtuigingen voor een heel groot deel bepalend zijn voor ziek zijn en/of genezen.

Het gaat niet zozeer om positief of negatief denken.
Het gaat om een sterke overtuiging, met een daaraan gekoppelde emotie die de hersenen een trigger geeft om cellen aan te sturen richting ziek zijn of genezen.

Bruce Lipton, celbioloog, heeft dit onderzocht.
Vele andere wetenschappers met hem overigens. En die onderzoeken zijn ook weer peer reviewed.

Dat mensen boos worden heeft te maken met dat ons inmiddels geleerd is dat ziek of gezond zijn buiten onze invloedssfeer ligt.
Leren dat dit niet zo is zou ons tot vreugde moeten stemmen, helaas worden veel mensen boos... ze willen ook niet zoveel verantwoordelijkheid voor zichzelf.

De invloed van genen lijkt overigens nagenoeg verwaarloosbaar. De nocebo’s liggen meer in overtuigingen en eerder genoemde aansturing van het systeem daardoor. Maar placebo’s dus ook. Feitelijk is dat laatste gewoon het zelfgenezend vermogen.

Westers denken en ziekte en genezing als verdienmodel heeft ons zieker en afhankelijker gemaakt.
Ooit hebben we beter geweten. Collectief geheugenverlies heeft ons een beetje dom gemaakt.

Gelukkig kunnen we blijven leren!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:45

Ninx schreef:
Ooit hebben we beter geweten. Collectief geheugenverlies heeft ons een beetje dom gemaakt.

Gebaseerd op wat? Hoe zou de mensheid collectief iets dat zó belangrijk is collectief vergeten?

Ik wil het best geloven hoor, vind het slechts extreem onwaarschijnlijk.

Jij praat erover dat mensen "niet zoveel verantwoordelijkheid zouden willen".
Ik denk echter dat dit soort denkbeelden (law of attr. inbegrepen) juist gebaseerd zijn op de diepgewortelde angst voor de dingen in je leven waar je geen controle over hebt. Het leven in een universum dat niet gemaakt is voor, en geen snars geeft om de persoonlijke voorkeuren van één enkel individu van de menselijke diersoort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:03

Je hebt ook niets onder controle, alleen jezelf... en door dat ter hand te nemen veranderen er zaken in en om je heen.

De mensheid is collectief heel veel vergeten. Ik wil best uren typen. Maar door wat te googlen en wat boeken te lezen kom je een heel eind.

Het gaat er niet om wat je gelooft, geloven doe je in de kerk.
Deze zaken winnen alleen aan kracht door sterke overtuiging.
Jouw huidige sterke overtuigingen maken je ook tot de denker en communicator die je nu bent. Een collectie van projecties, introjecties en alles wat je overal en nergens hebt opgepikt.
Of dat je tot dienst is moet je zelf bepalen.
Jouw overtuiging is niet slechter of beter dan de mijne, als ie je maar dient.

Met een open vizier leven lijkt me altijd nuttig. Blijf altijd bereid te leren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:19

Ninx schreef:

:(:) Gecondoleerd.
Citaat:
Dat mensen boos worden heeft te maken met dat ons inmiddels geleerd is dat ziek of gezond zijn buiten onze invloedssfeer ligt.
Leren dat dit niet zo is zou ons tot vreugde moeten stemmen, helaas worden veel mensen boos... ze willen ook niet zoveel verantwoordelijkheid voor zichzelf.

De invloed van genen lijkt overigens nagenoeg verwaarloosbaar. De nocebo’s liggen meer in overtuigingen en eerder genoemde aansturing van het systeem daardoor. Maar placebo’s dus ook. Feitelijk is dat laatste gewoon het zelfgenezend vermogen.

Westers denken en ziekte en genezing als verdienmodel heeft ons zieker en afhankelijker gemaakt.

Mijn persoonlijke boosheid ligt net een beetje anders.
'Je kunt door gezond te leven bepaalde genen aan en uit zetten', zo is mij geleerd.
Fascinerend.
En veel ingewikkelder en genuanceerder dan 'met positieve gedachten jezelf beter maken'.
Want wat precies is gezond leven...? En hoeveel genen moeten 'jij of ik' aan- of uitzetten om gezond te blijven...?
Geen idee.
(Ondertussen wel van harte aanbevolen!!)

Mbt het westerse verdienmodel: preventie komt nauwelijks voor. Nu ja, Duitsland heeft een traditie mbt 'ga naar een kuuroord'.
Maar chinese of Indiase polsdiagnostiek die kleine veranderingen constateerten de arts die dan preventief advies geeft - helaas....

En 'dat je alleen jezelf kunt veranderen' of 'dat je alleen jezelf onder controle zou hebben', daar geloof ik niets van.:o
Onderwijs gaat over anderen veranderen (en helaas veel te vaak over controle).
En rondom stress en angst spelen hersendelen een rol, die zelfs gerealiseerde yogi's niet onder controle hebben.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:01

Aan alleen maar positief denken heb je natuurlijk niks, als je boos bent en je `moet` dan positief denken, is een manier van bedekken die niet positief werkt.
Maar uitzoeken waarom je boos bent, wat je kunt doen om de kwaliteit van dat stukje van je leven te verbeteren, wat de oorzaak is etc....kortom, de laagjes van de uit afpellen.

Wat ik een geweldige manier vind is, jezelf steeds opnieuw de vraag te stellen, hoe belangrijk is dit echt, steeds opnieuw tot de lading er vanaf is.

Of alles oplosbaar is in de ziektebeelden, dat weet ik niet, ik denk het niet.
Wel dat je door met een liefdevolle manier met jezelf om te gaan, mededogen hebt met jezelf, een ziekte te hebben, niet te zijn, lost in jezelf wel veel op, soms geneest het, soms niet, maar als je zo met jezelf omgaat, wordt het wel veel dragelijker.

Maar de law of attraction is meer dan dat, ik denk dat het gaat om groei, om ontwikkeling, om je beperkingen los te laten, zodat je steeds meer je potentieel kunt leven.

Ik moest denken vandaag aan door de generaties heen.

Mijn oma was overgeleverd aan mijn opa.
Mijn moeder was het slaafje, ze ontworstelde zich.
Ik leerde zelfstandig te zijn, vrij te zijn, leerde dat ik voor mezelf op mocht komen, nee zeggen, zat in mijn leerproces.
Mijn dochter, zag dat, nam het over en heeft regelmatig een veel te grote bek en een kort lontje.
Mijn kleinkinderen, zijn veel te brutaal.

Nu is het dus tijd om in balans te komen, ik zie veel kinderen nu, die leven in een wereld waar grenzeloosheid heerst...
Maar er is tegelijkertijd ook geen grenzeloosheid, want er zijn veel korte lontjes, er zijn veel excessen, er zijn veel kinderen en jongeren die niet met tegenslag, teleurstelling om kunnen gaan, en denken dat ze alles kunnen krijgen.

Dank jullie wel voor de bijdrages, daardoor zie ik dit helder.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:09

Ninx schreef:
Die ervaring heeft mij nog meer gesterkt in de overtuiging dat onze overtuigingen voor een heel groot deel bepalend zijn voor ziek zijn en/of genezen.

Het gaat om een sterke overtuiging, met een daaraan gekoppelde emotie die de hersenen een trigger geeft om cellen aan te sturen richting ziek zijn of genezen.

Vele andere wetenschappers met hem overigens. En die onderzoeken zijn ook weer peer reviewed.

Waar precies doel je op met 'ooit hebben we beter geweten'?

En hoe zie jij het voor je dat de invloed van genen nagenoeg verwaarloosbaar is?
Dus als iemand door een genetische afwijking een ernstige chronische ziekte heeft, is dat a. het resultaat van een verkeerd denkpatroon en b.te genezen door dat denkpatroon aan te passen?
Benieuwd naar de wetenschapper die dat aan kan tonen. En die liefst meteen ook duidelijk kan maken hoe we e.e.a. in kunnen zetten, want dan hoeven we geen artsen meer op te leiden en ziekenhuizen te bouwen - hoe mooi zou dàt zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:14

Ninx schreef:

Humoristisch.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:18

Askja schreef:
Ninx schreef:

Waar precies doel je op met 'ooit hebben we beter geweten'?

En hoe zie jij het voor je dat de invloed van genen nagenoeg verwaarloosbaar is?
Dus als iemand door een genetische afwijking een ernstige chronische ziekte heeft, is dat a. het resultaat van een verkeerd denkpatroon en b.te genezen door dat denkpatroon aan te passen?
Benieuwd naar de wetenschapper die dat aan kan tonen. En die liefst meteen ook duidelijk kan maken hoe we e.e.a. in kunnen zetten, want dan hoeven we geen artsen meer op te leiden en ziekenhuizen te bouwen - hoe mooi zou dàt zijn.

Dat we ooit hebben beschikt over een hoger bewustzijn.
De wereld is niet linieair maar cyclisch. We zitten nu op een tamelijk laag bewustzijnsniveau. De destructie van onze habitat en ons kapitalistisch systeem laat dat mooi zien.
Maar goed, we gaan vanzelf ook wel weer de goede kant op... al gaan wij dat niet meer meemaken.

Er zijn wel erfelijk bepaalde aandoeningen, maar de inschatting is dat dat minder dan 1% is.
Dat zou heel goed nieuws zijn wanneer dit echt blijkt te kloppen.

Ik ben in ieder geval heel stellig in ‘geloof de diagnose maar niet de prognose’.

En de ‘alleen maar positief denken prietpraat’ is natuurlijk onzinnig.
Het gaat om een diepgaand transformatief proces. Voor gezonde mensen is dat al erg moeilijk (bewust en/of onbewuste processen transformeren), laat staan als je ziek bent.

Het beeld van ziekte zoals men daar tegenaan kijkt in TCM raakt al veel meer aan de werkelijkheid zoals ik hem beschouw.

Leuk hierover te praten!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:19

Kuggur schreef:
Ninx schreef:

Humoristisch.

Een niet te onderschatten component van geluk en gezondheid

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:08

Humor is de smeerolie van de maatschappij.

Overigens ben ik wel benieuwd naar bronnen, Ninx. Want als het meer dan een kwestie is van geloof, dan is een op zijn minst globale onderbouwing van jouw ideeën wel aan de orde (bijvoorbeeld voor de bewering dat minder dan 1% van de ziekten/aandoeningen erfelijk bepaald is). Aangezien ze nogal afwijken van algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten en percepties.

'Geloof de diagnose, niet de prognose'.
Ik kan daar weinig mee. Hoe vaak hoor of lees je niet dat mensen 'vechten tegen kanker' of dat ze 'de strijd hebben gewonnen' dan wel 'verloren'? Ik vind het wishful thinking om te denken dat je kanker kunt 'overwinnen' met positiviteit, liefde en/of door bepaalde krachten uit het universum aan te spreken.
Het zal zeker helpen om positief en zo je wilt strijdlustig in zo'n zwaar en soms behoorlijk uitzichtloos behandeltraject te staan, en om je gesteund te voelen door je naasten, maar dat dit het verschil maakt tussen leven en sterven, daar geloof ik persoonlijk niet in. Omdat de feiten daar niet op wijzen.
Det verschil tussen overleven of niet heeft vooral te maken met de kankersoort, hoe vroeg de kanker is ontdekt en het al dan niet aanslaan van de behandeling.
Soms is het gewoon een hopeloze zaak - helaas zijn daar op Bokt ook voorbeelden van te lezen.
Hebben diegenen dat dan aan zichzelf te wijten?