Gillbo schreef:Deze man zit diep in zijn verdriet en dan is het toch niet gek dat hij steun zoekt van zijn dochter?
Steun zoeken is prima. Maar wat TS omschrijft is emotionele mishandeling. En dat is niet oke.
Gillbo schreef:Waarom alle banden verbreken?
Omdat een mens niet kan helen zolang je in de situatie zit. Omdat dit een patroon is wat al 12 jaar aan de gang is, is het niet redelijk te verwachten dat de vader daar plotseling mee ophoudt.
Voor een structurele gedragsverandering zijn zelfinzicht, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden, en een besef van schuld en schade bij het slachtoffer nodig. Deze dingen zijn niet aanwezig, en dus is er geen enkele reden om aan te nemen dat de manipulatie en emotionele mishandeling zullen stoppen.
Zolang TS nog niet in therapie is geweest, en zelf duidelijke grenzen heeft leren bepalen en bewaken, zal zij gevoelig blijven voor de manipulaties van haar vader, en daarom is het verstandiger haar niet in een kwetsbare positie te brengen. Dat houdt praktisch in dat alle banden verbroken worden.
Gillbo schreef:Ik vind het nogal wat om hem te omschrijven als "die man" het is wel haar vader.
Dat is niet mijn omschrijving.
Gillbo schreef:Die zijn verdriet en rouw misschien op een vreemde manier verwerkt maar wie weet wel hoe hij of zijn zal reageren als dat je overkomt.
Punt 1: het gaat er niet om hoe jij of ik of wie dan ook zou reageren. Het gaat erom hoe deze man reageert. Hoe de buurman zou reageren doet simpelweg niet ter zake.
Punt 2: Verdriet en rouw zijn simpelweg nooit een excuus voor emotionele mishandeling. Een slechte jeugd is dat niet, slecht contact met zijn eigen vader is dat niet, het sjaaltje van zijn moeder is dat niet, de stenen op straat zijn dat niet. Ik denk dat je het punt snapt.
Punt 3: het is geen vreemde manier. Het is een criminele manier. Emotionele mishandeling is een misdaad, en strafbaar met gevangenisstraf.
Gillbo schreef:Juist door afspraken te maken stel je grenzen maar kom je hem ook te gemoed. Wanneer je geen structurele afspraak heb bestaat juist te de kans dat hij dagelijks op de stoep staat want hij weet niet waar hij aan toen is.
Dat probleem heb je niet wanneer je alle banden verbreekt. Plus dat dit veel zwaarder is voor TS, zij moet dan keer op keer de grens weer aangeven, en bewaken, terwijl hij op haar schuldgevoel speelt. Dat is een veel te zware emotionele belasting, die haar actief zal hinderen in haar verwerkingsproces.
Gillbo schreef:Maar zoals ik al eerder zei; bespreek dit ook eens met je huisarts, ook hij kan je helpen want een rouwproces is niet iets wat zomaar is opgelost
Ik ga absoluut mee in het advies naar de huisarts te gaan, maar mijn reden is een andere. Het probleem van haar vader is niet waarom ze naar de huisarts moet, jaren van emotionele mishandeling zijn dat wel. Het is wijs om een verwijzing te vragen naar een goede therapeut, die verstand heeft van traumabehandeling.