Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:36

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Ik had het in mijn voorbeeld over mezelf. Op gegeven moment was ik voor 6 familieleden tekeningen/schilderijen aan het maken die zij vervolgens cadeau konden doen aan anderen :).

Sorry, die had ik ff gemist!
Dat is natuurlijk geen stijl :n

Askja schreef:
Wat mij opvalt aan de openingspost is dat er gezegd wordt dat de zus het niet breed heeft, daar 'best iets aan kan doen' maar ervoor kiest dat niet te doen (hetgeen niet nader toegelicht wordt dus dat moeten we dan maar aannemen), maar dat ze dat 'natuurlijk' helemaal zelf moet weten.

Vind jij dat echt ts? Ik geloof er namelijk niets van. Op mij komt het over alsof jij je zus stiekem een beetje een luie profiteur vindt die een voorbeeld aan jou zou moeten nemen. Haar vragen om een pop te haken, als deze af is informeren wat ze ervoor wil hebben, en vervolgens verontwaardigd zijn als ze daar daadwerkelijk op ingaat, in plaats van de pop als bedankje aan jou cadeau te geven, komt op mij nogal dubbel en eigenaardig over.

Misschien moet je eens eerlijk tegen je zus durven zeggen wat je echt van haar keuzes inzake levensonderhoud vindt. Nu neem je haar namelijk niet serieus en wek je de indruk je nogal superieur te voelen jegens haar. Temeer omdat zuslief neem ik aan niet op de hoogte is van het feit dat je dit verhaal op Bokt plaatst.

Selecteer even op de posts van TS, daarin legt ze beter uit wat de situatie van haar zus is en in hoeverre TS daar al aan toe komt.
Dan begrijp je de frustraties van TS absoluut!

Vind ik ook. Enkel maar om aan te geven dat niet alles voor familie altijd maar vanzelfsprekend is om te doen.

Overigens snap ik de frustratie van TS ook, en zou het dan ook zeker opgooien zodra zij haar zus weer ziet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:48

De zus kan hier geen weerwoord geven, he. Vergeet dat niet. En al is het allemaal wel degelijk echt zo als ts het beschrijft, dan nog vind ik het respectloos om dit zonder medeweten van haar zus op Bokt te bespreken.
Maar goed, dat gebeurt wel vaker op Bokt, dus blijkbaar is dat voor sommigen normaal.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:49

Janneke2 schreef:
Accoord, dan kan ze haar hobby zonder ondersteuning niet uitoefenen.

Niet akkoord, want er is ook genoeg goedkoop/betaalbaar haakspul te vinden (kruidvat, zeeman, action, etc), stukken goedkoper en minder van kwaliteit dan het echt mooie spul maar voor de hobby prima. En ze kan altijd nog een oud project uithalen - zo hebben hele generaties leren breien en haken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:50

Aangezien ik denk dat TS onduidelijk is geweest tav 'haar rol' vind ik de opmerking
"...als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?" ingewikkeld.
Veel mensen hebben van hun hobby hun beroep gemaakt en knuffels produceren is nuttig en dankbaar werk, maar wel degelijk werk.

....misschien is de opmerking vooral de verbijstering "na alles wat ik voor haar heb gedaan wil ze dit niet terugdoen" - vroegah noemden we dat in mijn praatgroep 'de reddingsdriehoek'.
(Hier: de frustratie omdat je te veel gegeven hebt "gered" aan iemand die je weinig zelfredzaamheid toedicht - en uit frustratie word je dan 'vervolger'.
Of in dit geval de zus van TS alle toestoppers echt nodig heeft is een vraag. TS vindt het wellicht haar plicht (- iets wat een mens en zeker een vrouw kwetsbaar maakt voor "redden", zuslief ervaart het wellicht heel anders....)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 23:03

Mjelleke schreef:
Janneke2 schreef:
Accoord, dan kan ze haar hobby zonder ondersteuning niet uitoefenen.

Niet akkoord, want er is ook genoeg goedkoop/betaalbaar haakspul te vinden (kruidvat, zeeman, action, etc), stukken goedkoper en minder van kwaliteit dan het echt mooie spul maar voor de hobby prima. En ze kan altijd nog een oud project uithalen - zo hebben hele generaties leren breien en haken.

Nou... ik gebruik wol van de action á 4 euro per bol... Vind ik niet super goedkoop... Voor flinke projecten ben je al snel een 80 euro kwijt (ik was voornemens een halve sprei te maken, maar kan de wol niet meer vinden :') )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 23:06

Janneke2 schreef:
Aangezien ik denk dat TS onduidelijk is geweest tav 'haar rol' vind ik de opmerking
"...als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?" ingewikkeld.
Veel mensen hebben van hun hobby hun beroep gemaakt en knuffels produceren is nuttig en dankbaar werk, maar wel degelijk werk.

....misschien is de opmerking vooral de verbijstering "na alles wat ik voor haar heb gedaan wil ze dit niet terugdoen" - vroegah noemden we dat in mijn praatgroep 'de reddingsdriehoek'.
(Hier: de frustratie omdat je te veel gegeven hebt "gered" aan iemand die je weinig zelfredzaamheid toedicht - en uit frustratie word je dan 'vervolger'.
Of in dit geval de zus van TS alle toestoppers echt nodig heeft is een vraag. TS vindt het wellicht haar plicht (- iets wat een mens en zeker een vrouw kwetsbaar maakt voor "redden", zuslief ervaart het wellicht heel anders....)

Aangezien er geen sprake is van een driehoek... Waarbij het lastiger is om het dilemma te beëindigen omdat er een derde partij bij is betrokken die bemiddelt....

Denk ik dat TS een heel eenvoudig einde kan maken aan dit dilemma en zus heel snel ervaart wat ze aan TS heeft als ze een beetje leert GEVEN in plaats van voornamelijk nemen...

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 23:08

Tjee lieve mensen, 7 pagina's... maar mag ik nogmaals benadrukken dat ik gewoon benieuwd ben hoe andere mensen hier over denken? Het gaat toch niet of ze zich nu wel of niet kan verweren en of ik me nu wel of geen weldoener vindt? Ik vraag hoe anderen erover denken zodat ik daar van kan leren voor de volgende keer. .. omdat ik het niet begrijp, ben ik toch geen slecht mens ik denk anders dat maakt ons toch tot wie we zijn? Ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen er over denken. Niet omdat ik me beter vindt, niet om anderen naar beneden te halen maar om anderen te begrijpen.... veel reacties gaan over communicatie, maar lezen is ook communicatie... ik wil geen ruzie maken, ik ga gewoon betalen, ik wil niet van haar profiteren en ik voel mezelf geen weldoener, het verbaasde me en ik vroeg me af of anderen ook zo zouden denken... ik wilde haar gewoon helpen en begrijp niet waarom ze zo reageerde. Mijn vraag was hoe anderen daar over dachten... zodat ik daar in het vervolg mijn voordeel mee kan doen... that 'S all... en ik neem aan dat we op dit forum anoniem toch juist zulke dingen kunne bespreken? Gewoon km te leren va elkaars meningen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 23:10

Mjelleke schreef:

Wel accoord wat mij betreft.

Natuurlijk kun je uit de afvalbakken gebreide spullen halen (zo heb ik :j regelmatig mooie kleren in bezit gekregen - nachtje biotex en hoepla)
maar dat doet niet ter zake.

Ter zake is, dat volgens TS zuslief niet kan haken als TS haar niet ondersteunt.
(Wat mij toch in de oren klinkt als 'redden'.)

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 23:12

Janneke2 schreef:

Soms ligt het iets anders... ze klaagt namelijk steen en been dat ze geen kleding kan betalen voor haar dochtertjes en dat ze geen zomerkleding heeft voor ze. Dus heb ik mijn kleding aan haar gegeven voor haar dochters. Net als ze zegt dat ze geen geld heeft km haak spullen te kopen terwijl ze dat zo graag wil doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 23:23

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
(...)vroegah noemden we dat in mijn praatgroep 'de reddingsdriehoek'.

Aangezien er geen sprake is van een driehoek... Waarbij het lastiger is om het dilemma te beëindigen omdat er een derde partij bij is betrokken die bemiddelt....

Denk ik dat TS een heel eenvoudig einde kan maken aan dit dilemma en zus heel snel ervaart wat ze aan TS heeft als ze een beetje leert GEVEN in plaats van voornamelijk nemen...

Tav de reddingsdriehoek - er zijn 3 posities, niet 3 personen.
Technisch gesproken is het mogelijk om als mens alle 3 posities tegelijkertijd in te nemen. %) (Mensen kunnen het zichzelf en anderen erg lastig maken...)
Redder, zielepiet en vervolger.

En geven en nemen zijn binnen de reddingsdriehoek ook ingewikkeld.
Als redder geef je doorgaans - maar deep down voel je je wellicht ook nobel, etc etc.
Wat een redder tot redder maakt is het geloof 'dat de ander (de zielepiet) niet op eigen benen kan staan'.
De zielepiet ontvangt doorgaans - maar per definitie geen hulp die een mens op eigen benen zet. Als zielepiet behandeld worden kan uiterst invaliderend werken, terwijl er zelden gebrek is aan vervolgers de klaarstaan met het oppervlakkige oordeel 'dat iemand zogenaamd veel heeft gekregen'.
En de vervolger is boos en maakt verwijten, maar die zijn per definitie vals. Je kunt je als mens als redder leeg geven, :(:) maar wellicht heb je 'jezelf vervolgd' en denkbaar nooit met persoon x overlegd over "ik wil je graag helpen maar je moet het ook zelf leren kunnen".

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 23:57

Ik denk dat jij in totaal andere bewoording exact hetzelfde zegt als waar ik met mijn post hierboven op doelde, Janneke ;)
TS, doe ermee wat je wilt.

superpony

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 01:53

Als je opgevoed bent met dingen voor anderen te doen en spullen weg te geven, denk je daar echt niet zo hard over na hoor. Het is echt niet dat ik mezelf dan als redder zie of veel beter voel. Ik bied al vaak dingen aan voor ik erover nagedacht heb, echt niet handig soms......

TS, ik snap je reactie en snap ook wat je wil. Maar dit irriteert je voldoende om het hier eens te vragen, wat ik ook snap! Anoniem, de mening van zoveel anderen etc.
Maar ook al los je het nu op, dit probleem staat wel echt tussen jullie in.

Ik heb dan wel geen zus en kan me niet voorstellen dat je zo samen door wil. Wel een broer, maar inmiddels overleden en had zelfs een orgaan gegeven als dat nodig was geweest.

Persoonlijk zou ik het nu dan oplossen, maar wel op een goed moment hier iets aan gaan doen. Hoe, weet ik niet, want je zus zal beledigd zijn of het niet begrijpen, maar dat kost misschien tijd.

Dat ze dingen niet wil, dingen haar niet lukken etc, hebben vast een reden. Niemand gaat zomaar voor de lol thuis zitten, terwijl ze het financieel zwaar hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:39

DeMolenhoek schreef:
En toch zeggen veel mensen in dit topic dat het voor een familielid maar allemaal moet kunnen -> Met een familielid handel je niet. Maar goed, ik ga deze discussie laten voor wat het is.

Ligt er aan waar het om gaat, als het je alleen wat tijd heeft gekost, zoals in dit topic maar de tijd die het je heeft gekost was niet vervelend omdat het ook nog eens je hobby is en verder geen materiaalkosten ben ik van mening dat het niets hoeft te kosten, maar als het gaat om iets groters waar wel geld mee is gemoeid wordt het een ander verhaal.
Mijn broer heeft een stucadoorbedrijf, toen wij gingen verhuizen heeft hij bij ons werkzaamheden verricht, door bij ons te werken kon hij niet elders werken om zo geld te verdienen. Dus ja dan vind ik het niet meer dan normaal om hem te betalen. Een vriendin van mij is kapster, zij doet mijn haar, dus betaal ik haar daar voor want het is haar werk, huurt zij bij mij een cabine in dan wordt die ook gewoon betaald want dat is weer mijn werk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:43

Ik denk dan ook dat het niet zozeer aan dit incident ligt, maar meer aan jullie relatie onderling en wat jij van haar levenswijze vindt.. dat is een heel ander kopje thee denk ik.

Maar ik geloof nu wel meer, nu je haar zo beschrijft, dat haar antwoord wellicht wel te verwachten was, hoe teleurstellend ook... Y;(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:44

meggiemeg schreef:
DeMolenhoek schreef:
En toch zeggen veel mensen in dit topic dat het voor een familielid maar allemaal moet kunnen -> Met een familielid handel je niet. Maar goed, ik ga deze discussie laten voor wat het is.

Ligt er aan waar het om gaat, als het je alleen wat tijd heeft gekost, zoals in dit topic maar de tijd die het je heeft gekost was niet vervelend omdat het ook nog eens je hobby is en verder geen materiaalkosten ben ik van mening dat het niets hoeft te kosten, maar als het gaat om iets groters waar wel geld mee is gemoeid wordt het een ander verhaal.
Mijn broer heeft een stucadoorbedrijf, toen wij gingen verhuizen heeft hij bij ons werkzaamheden verricht, door bij ons te werken kon hij niet elders werken om zo geld te verdienen. Dus ja dan vind ik het niet meer dan normaal om hem te betalen. Een vriendin van mij is kapster, zij doet mijn haar, dus betaal ik haar daar voor want het is haar werk, huurt zij bij mij een cabine in dan wordt die ook gewoon betaald want dat is weer mijn werk.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Omdat iets een hobby is, hoeft het niet meteen gratis gedaan te worden voor familie, imo.

Mijn hobby is tekenen/schilderen, als ik voor ieder familielid die dat wil een tekening/schilderij moet gaan maken, dan is het hobbymatige er snel af. Veel mensen onderschatten tijd. Tijd geef je maar gewoon even. Nou, nee. Vind ik dus niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:54

Maar in een tekening of schilderij gaan ook heel wat meer uren zitten dan in het haken van een knuffeltje. Ik denk dat heel veel scheelt hoe je er zelf in staat, als ik aan jou zou vragen om voor mij een tekening te maken zal ik van te voren ook aangeven ik hoor wel van je wat je er voor wilt hebben. Dat vraag ik standaard puur om misverstanden te voorkomen. Ook al weet je bij sommige mensen al het antwoord vraag ik het toch want ik wil dat soort dingen er nooit tussen in hebben staan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:57

meggiemeg schreef:
Maar in een tekening of schilderij gaan ook heel wat meer uren zitten dan in het haken van een knuffeltje. Ik denk dat heel veel scheelt hoe je er zelf in staat, als ik aan jou zou vragen om voor mij een tekening te maken zal ik van te voren ook aangeven ik hoor wel van je wat je er voor wilt hebben. Dat vraag ik standaard puur om misverstanden te voorkomen. Ook al weet je bij sommige mensen al het antwoord vraag ik het toch want ik wil dat soort dingen er nooit tussen in hebben staan.

Ik weet niet hoeveel tijd het haken van een knuffel kost, eigenlijk? Ik denk dat e.e.a. ook afhankelijk is van wát voor knuffel het is, veel patronen, groot, klein, een teddybeer zonder kleertjes, of een draak met een truitje.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat in het haken van een knuffel niet zo veel tijd gaat zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:22

elizabeth85 schreef:
Janneke2 schreef:

Soms ligt het iets anders... ze klaagt namelijk steen en been dat ze geen kleding kan betalen voor haar dochtertjes en dat ze geen zomerkleding heeft voor ze. Dus heb ik mijn kleding aan haar gegeven voor haar dochters. Net als ze zegt dat ze geen geld heeft km haak spullen te kopen terwijl ze dat zo graag wil doen.

Eerlijk gezegd vind ik dit klinken naar een zielepiet die "als een dikke troela lui op de bank hangt en het stiekem prachtig vind hoe iedereen voor haar rent"...

Kinderkleding kan idd duur zijn, maar met wat vintage en creativiteit kom je heel ver.
En 'steen en been klagen zodat zuslief over de brug komt' - hoeoeoeiiijjjjj!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:07

meggiemeg schreef:

Hoeveel tijd er in het haken van iets gaat zitten is volledig afhankelijk van formaat, materiaal en snelheid van de maker, daar kun je niet zomaar over oordelen.

Mensen stappen makkelijk heen over de tijd die iets kost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:15

elizabeth85 schreef:
Tjee lieve mensen, 7 pagina's... maar mag ik nogmaals benadrukken dat ik gewoon benieuwd ben hoe andere mensen hier over denken? Het gaat toch niet of ze zich nu wel of niet kan verweren en of ik me nu wel of geen weldoener vindt? Ik vraag hoe anderen erover denken zodat ik daar van kan leren voor de volgende keer. .. omdat ik het niet begrijp, ben ik toch geen slecht mens ik denk anders dat maakt ons toch tot wie we zijn? Ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen er over denken. Niet omdat ik me beter vindt, niet om anderen naar beneden te halen maar om anderen te begrijpen.... veel reacties gaan over communicatie, maar lezen is ook communicatie... ik wil geen ruzie maken, ik ga gewoon betalen, ik wil niet van haar profiteren en ik voel mezelf geen weldoener, het verbaasde me en ik vroeg me af of anderen ook zo zouden denken... ik wilde haar gewoon helpen en begrijp niet waarom ze zo reageerde. Mijn vraag was hoe anderen daar over dachten... zodat ik daar in het vervolg mijn voordeel mee kan doen... that 'S all... en ik neem aan dat we op dit forum anoniem toch juist zulke dingen kunne bespreken? Gewoon km te leren va elkaars meningen?

De spijker op de kop TS.

Je vraag hier iets over een ballon, dan wordt er een luchtballon van gemaakt, vervolgens een zeppelin en een luchtschip.

Lees de nuttige zaken, trek je eigen plan.
Succes!

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:18

Ha ik vind dit wel een leuk topic. Interessant hoe verschillend mensen kunnen denken over eenzelfde kwestie. Ik moet zeggen dat ik beide partijen wel begrijp. Ik vraag zelf ook snel 'Wat krijg je ervoor?' uit beleefdheid. Omdat ik dan ook oprecht vind dat het iemand tijd en moeite heeft gekost. Vaak antwoorden ze dan inderdaad met 'niets' en daar ga je dus soms ook al onbewust vanuit. De vraag is dan eigenlijk niet meer een vraag maar een uitspraak van waardering. Het kan dan inderdaad even schrikken zijn als iemand dan echt wat ervoor vraagt. Zeker als het veel is. Aan de andere kant is het eigenlijk ook wel logisch dat als je het vraagt je daar ook een ander antwoord op kan verwachten. Het kan ook een idee bij diegene aanwakkeren, oh wat leuk blijkbaar wil ze me er wel wat voor geven. Zeker als iemand niet veel geld heeft ook weer geen gekke gedachte.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:55

elizabeth85 schreef:
Jazeker, Goh zus... Ik heb deze knuffel gezien, vind jij het leuk om die te haken, want anders bestel ik hem...

Ik denk dat je met deze opmerking er echt een specifieke opdracht van maakt. Jij wil die knuffel, bent bereid hem te kopen, en nu besteed je het uit aan je zus. Ik kan me voorstellen dat ze er dan geld voor vraagt. Dat jij vind dat ze het gratis kan doen aangezien jij zoveel voor haar doet is jouw aanname. ;)
Wil niet zeggen dat het niet waar is, maar eigenlijk moet je het los zien van bovenstaande vraag.

Of heel duidelijk aangeven; wil jij in ruil voor de kinderkleertjes een knuffel voor mij maken.

Dat jij vind dat ze het wel gratis kan doen omdat jij genoeg terug doet, is niet vanzelfsprekend ook in haar beleving zo.

Maar ik zou het nu eerlijk zeggen, anders blijft het tussen jullie in hangen, en dat zou ook jammer zijn.
Gewoon zeggen, goh, ik wil je er uiteraard best voor betalen, maar dacht dat je het voor niets zou doen, omdat wij .. etc.

Maar dat is mijn mening. ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:53

Het verbaasd mij dat de TS zoveel kritiek krijgt op haar frustratie.

Een zus die steen en been klaagt, amper rond kan komen, leunt op giften van anderen maar de behoefte niet voelt om iets aan de financiële situatie te veranderen.
Zou de zus, uit fatsoen, juist niet van de gelegenheid gebruik moeten maken om iets terug te doen naar haar zus i.p.v. geld willen? Dat de TS de vraag heeft gesteld is wellicht geen slimme zet geweest maar dat haar zus het serieus overweegt vind ik evenmin netjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:03

Eens Forcalquier..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:06

Wat ik vooral vreemd vindt is dat de TO schrijft dat haar zus het niet breed heeft. Dus als ze dan een opdracht geeft denk ik dat ze dat doet om haar zus een centje bij te laten verdienen. Maar dat was blijkbaar niet haar insteek.