In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:50

Afbeelding

Iedere ochtend wakker worden met dit uitzicht is in ieder geval geen straf....

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:47

Ik heb ruim 5,5 jaar in Denemarken gewoond. Vanwege omstandigheden ben ik nu weer terug in Nederland. Maar ik sluit niet uit dat ik in de nabije toekomst weer verhuis. Ik ga niet perse terug naar Denemarken, Frankrijk en de UK trekken ook. Ik voel gewoon weinig binding met Nederland...

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:41

Wij zijn in 2002 naar Noorwegen verhuisd. Eind 2011 zijn we naar Duitsland (grensstreek) verhuisd om vervolgens april 2014 weer naar Noorwegen terug te gaan.
Ik miste de fantastische natuur en ik kon weer aan de slag bij een leuk bedrijf op een luchthaven in Noorwegen.
Ik heb het enorm naar m'n zin hier , zeker omdat we hier nu weer onze eigen stek hebben, naar mijn man is de winters eigenlijk een beetje zat en daarom hebben we afgesproken dat we hier niet na ons pensioen blijven. Dan gaan we lekker richting zuiden.

Heel veel mensen willen graag emigreren, maar zien teveel moeilijkheden. Ik denk dat je het gewoon moet doen.
Wij kennen best veel mensen die het geprobeerd hebben , maar toch weer terug zijn in NL.
Zij zien het als een mooie ervaring en ze blijven niet zitten met : hadden we maar. Nee ze hebben het gewoon gedaan en zijn een ervaring rijker.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:54

Ik woon al bijna 7 jaar in Australië en heb mijn sponsorship hier ook gedaan. Ik kreeg mijn residency meer dan 2 jaar geleden. Reken maar op rond de 4000euro voor een skilled visa, en rond de 8 a 9000 euro voor je PR. Prijzen gaan omhoog en het wordt ook moeilijker. Mijn PR proces duurde 7 maanden van het aanvragen totdat ik het kreeg. In de tussentijd betaal je meer belasting dan de rest en zit je vast aan je baan. Je betaald meer voor ziekenkosten etc maar krijgt minder terug totdat je PR bent.
Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:13

Waikiki schreef:
Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Ligt er maar net aan voor welk land.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 10:08

Waikiki schreef:
Ik woon al bijna 7 jaar in Australië en heb mijn sponsorship hier ook gedaan. Ik kreeg mijn residency meer dan 2 jaar geleden. Reken maar op rond de 4000euro voor een skilled visa, en rond de 8 a 9000 euro voor je PR. Prijzen gaan omhoog en het wordt ook moeilijker. Mijn PR proces duurde 7 maanden van het aanvragen totdat ik het kreeg. In de tussentijd betaal je meer belasting dan de rest en zit je vast aan je baan. Je betaald meer voor ziekenkosten etc maar krijgt minder terug totdat je PR bent.
Terug zou ik never nooit niet willen. Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Qua tijd vindt ik het nog wel meevallen, maar van de prijs schrik ik wel :o hoe ben je in Australia terecht gekomen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:21

Booooo schreef:
Waikiki schreef:
Ik vervloek Nederland soms dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan, en zou het haast daarvoor opgeven....

Ligt er maar net aan voor welk land.

Wordt voor sommige landen inderdaad wel toegestaan. :) mijn oma en tante hebben zowel een Nederlands als Frans paspoort. En mijn oom Duits en Nederlands.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:26

superpony schreef:
We zijn natuurlijk hier erg gewend om te fietsen in principe. Ik vind dat zelf ook fijn en pak niet graag voor alles de auto.
Maar als ik naar een ander land ga, zijn al die andere dingen ook de charmes van een land.

Je merkt sowieso binnen de paardenwereld al, dat we in Nederland niet zo goed gewend zijn grote afstanden af te leggen, of iig niet met regelmaat. Mezelf incl. Als ik naar mn merrie in Z Limburg wil, plannen we dat. Waar ik weet dat er Amerikanen zijn die dat dagelijks naar hun werk rijden of het een normale afstand vinden naar familie, een ziekenhuis etc.

Het mooiste zou zijn als je wat makkelijker zou kunnen emigreren. Als ik echt heel diep in mn hart zou kijken, zouden we misschien elk jaar een nieuw avontuur aangaan. Of een half jaar Nederland en een half jaar een ander land en dan elke keer een ander land. Er is zoveel moois.

Ik rij ook liever een afstand van 1000 km in Amerika dan 100 km in West Europa. Scheelt zoveel! De hectiek die hier op elke vierkante cm te zien/horen/voelen is is killing.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:28

moonsparkle schreef:
Waikiki schreef:

Qua tijd vindt ik het nog wel meevallen, maar van de prijs schrik ik wel :o hoe ben je in Australia terecht gekomen?

Verschilt denk ik ook qua visum. Wij hebben $11000 betaald voor onze pr. 2 volwassenen en 1 kind. Dat was een 187 regional skilled visa

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:28

Waikiki schreef:

Ben wel benieuwd waarom je Nederland vervloekt dat ze geen dubbele nationaliteit toestaan. Tot nu toe zijn er nog veel nationaliteiten die dat wel hebben. Ik vraag mij dan ook af of NL het al helemaal heeft doorgevoerd.

Zelf zouden we zo'n 20 jaar geleden naar het VK verhuizen. Mijn man kreeg op het allerlaatste moment koudwatervrees en toen hebben we het van de baan geschoven. Nu 20 jaar later zijn we in ieder geval geëmigreerd in eigen land, maar het buitenland blijft trekken. Gelukkig inmiddels ook bij mijn man, dus wie weet gaan we ooit toch nog een keer helemaal verkassen. Welk land het dan wordt? Geen idee. Er zijn zoveel mooie plekken op de wereld. Als er maar weinig mensen wonen en veel natuur is!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:30

Waikiki schreef:

Belachelijk idd, Nederland zit vol met dubbele nationaliteiten, maar de nationaliteit van hun bloedeigen onderdanen moet opgeven worden als je er een andere nationaliteit bijkrijgt.

Een NL vriendin van mij is in Nederland met een Bulgaar getrouwd en samen zijn ze naar Australie geemigreerd. De Bulgaar is op dit moment dus in het bezit van 3 nationaliteiten (want hij hoefde zijn Bulgaarse niet op te geven om Nederlander te worden) en hij hoeft ook de Nederlandse niet op te geven om Australier te worden. Mijn vriendin wél, zij is nu dus alleen nog Australische. Zó krom!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:02

Dat is inderdaad meer dan krom. Hier in België lopen er ook heel veel rond met een dubbele nationaliteit.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:24

Ik vind het wel fijn :+
Mijn man mag vanaf november de Nederlandse aanvragen en behoudt ook zijn Turkse.

Ik mag straks ook de Turkse aanvragen en behoudt de Nederlandse. Altijd handig voor verhuizingen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:31

elnienjo schreef:
Waikiki schreef:

Belachelijk idd, Nederland zit vol met dubbele nationaliteiten, maar de nationaliteit van hun bloedeigen onderdanen moet opgeven worden als je er een andere nationaliteit bijkrijgt.

Een NL vriendin van mij is in Nederland met een Bulgaar getrouwd en samen zijn ze naar Australie geemigreerd. De Bulgaar is op dit moment dus in het bezit van 3 nationaliteiten (want hij hoefde zijn Bulgaarse niet op te geven om Nederlander te worden) en hij hoeft ook de Nederlandse niet op te geven om Australier te worden. Mijn vriendin wél, zij is nu dus alleen nog Australische. Zó krom!

Zoals ik hierboven al aangaf hangt dat denk ik af van welke nationaliteit je erbij krijgt? Want mijn oma en tante hebben beiden een Nederlands paspoort, emigreren naar Frankrijk en mogen hun Nederlandse nationaliteit houden naast hun Franse. Voor mijn oom hetzelfde met Nederlands en Duits.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:38

Frummels schreef:
Zoals ik hierboven al aangaf hangt dat denk ik af van welke nationaliteit je erbij krijgt? Want mijn oma en tante hebben beiden een Nederlands paspoort, emigreren naar Frankrijk en mogen hun Nederlandse nationaliteit houden naast hun Franse. Voor mijn oom hetzelfde met Nederlands en Duits.

Kan zijn hoor, ik ken natuurlijk alleen maar een paar mensen in zo'n situatie. Maar als het aan Australie ligt dat mijn vriendin haar NL paspoort moest inleveren, dan klopt het evengoed niet dat iemand die van oorsprong Bulgaar is en daarna Nederlander, zijn voormalige nationaliteiten niet af hoefde staan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:46

Ik weet niet helemaal hoe het in Australië werkt, maar heeft ze dan geen verklaring van Nederlanderschap aangevraagd? Daarmee kan je toch altijd je Nederlandse nationaliteit behouden? Ook in Australië als het goed is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:00

Maar als je kinderen krijgt in een ander land, moet je er ook goed over nadenken wat je voor hun wilt. Ik zou dan ook niet alleen naar de huidige situatie kijken, maar ook proberen vooruit te denken. Je weet maar nooit en er verandert weleens wat.

elnienjo, ja, hoe je moet reizen telt mee. Maar Nederlanders zijn erg gewend alles dichtbij te hebben en zeuren gewoon snel over afstanden. In andere landen waar afstanden groter zijn, is dat weer gewoon voor de mensen.
En autorijden en OV zijn toch vrij duur in Nederland. We zijn niet de enige waar het duur is, maar als je gewend bent aan andere prijzen en reizen makkelijker gaat, telt dat natuurlijk wel mee vergeleken met hier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:02

Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar ik ben juist voorstander van één nationaliteit. Dubbele snap ik het nut niet van en zie ik als 'wel je hand op willen houden voor uitkeringen, maar verder niets bijdragen'. Of is er iemand die mij een ander inzicht kan geven? Ben wel benieuwd naar logische onderbouwingen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:03

Maar je hoeft toch niet perse uitkeringen uit nederland te krijgen als je in t buitenland woont en werkt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:05

Dat hoeft niet, maar genoeg die daar wel gebruik van (blijven) maken. Via PB kan ik wel een ervaring van dichtbij delen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:08

Oh dat geloof ik ook wel echt hoor. Maar veel mensen emigreren ook gewoon terwijl ze daar een baan hebben geregeld dus dan is het niet echt van toepassing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:17

Frummels schreef:
Maar je hoeft toch niet perse uitkeringen uit nederland te krijgen als je in t buitenland woont en werkt?

Dat heeft niets met de dubbele nationalitet te doen maar alles met slechte boekhouding van de overheid.

Als je een EU paspoort hebt en je gaat naar een niet EU land dan geef je evht niet zomaar je EU paspoort op, dat zou niet verstandig zijn voor de toekomst of toekomst van je kinderen.
Als mijn dochter geen dubbele NL/CH nationaliteit mag hebben dan mag ze zelf kiezen als ze volwassen is. Ik ga niet haar EU nationaliteit opgeven en dan problemen met reizen veroorzaken.

Ik ken trouwens iemand uit een Afrikaans land dat bij iedere zwangerschap een congres in de USA had rond haar uitgerekende datum. Haar kinderen hebben zo een US nationaliteit gekregen en daardoor betere kansen voor later.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-07-19 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:21

Sizzle schreef:
Frummels schreef:

Dat heeft niets met de dubbele nationalitet te doen maar alles met slechte boekhouding van de overheid.

Ik bedoelde dit als reactie op Shenavallie. Dat mensen de Nederlandse nationaliteit niet perse willen houden om uitkeringen te trekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:23

Dat bedoelde ik inderdaad ook, verkeerde quote gepakt :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:31

Sizzle schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad ook, verkeerde quote gepakt :o

Hahaha ohh oké! Begreep t al niet