De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:55

Misschien ga ik ook zo’n bedrijf beginnen :’)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:57

De waarschuwingslinten hangen dit jaar voor het eerst ook overal in het dorp. Hoop dat er een goede oplossing gevonden wordt, die stofzuiger klinkt nog het meest practisch en milieuvriendelijk eigenlijk.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:58

Ik heb gisteren, ondanks dat de bijsluiter dat niet leuk vind (die had niks in te brengen), voor een keer een extra tabletje van mijn antihistamine gepakt en verder veel gesmeerd met after sun met aloë vera en nu lijkt het wat minder. Heb nu meer jeuk van een vannacht verkregen muggenbult dan van de rest van de bultjes. De brand is er nu vrijwel uit. Functioneert al een stuk beter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:09

sureido schreef:
Misschien ga ik ook zo’n bedrijf beginnen :’)

Zat ik ook al aan te denken, gouden handel de komende jaren :o

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:13

Net bedrijf drie gebeld die mee een beetje hoop heeft gegeven. Al duurt het misschien nog een week.
Blijf verder aan de slag met ducktape en me insmeren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:04

wat een ellende zeg, is het zo dat dit algemene klachten zijn of zijn dit klachten omdat je er allergisch voor bent?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:11

Knakker schreef:
wat een ellende zeg, is het zo dat dit algemene klachten zijn of zijn dit klachten omdat je er allergisch voor bent?

Nee het zijn algemene klachten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:31

oke, die kan dus iedereen krijgen... echt oppassen dus!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:58

Idd knakker oppassen. Maar je hebt het helaas pas in de gaten als je rode plekjes krijgt die ontzettend jeuken.

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:01

Mijn moeder is ook slachtoffer... Heel haar nek zit vol met bulten en het brandt als de ***. Echt niet normaal hoeveel er zitten dit jaar...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:51

Het advies is ook als je langs plekken moet waar eiken staan/nesten zitten om iets met lange mouwen en een kraagje te dragen, om het risico zoveel mogelijk te beperken. Bij mij kwamen de klachten vertraagd opzetten, dus ik ben ook niet gelijk gaan douchen en schone kleren aan gaan trekken.

De haartje kunnen helaas op de wind een heel eind zweven, dus als je eiken me nest in de buurt van je huis hebt, ook niet zomaar de boel open gooien, maar zorgen voor goede horren bijvoorbeeld.

Mocht je huisdieren hebben die klachten vertonen, dan geeft mijn dierenartsenpraktijk dit advies:

Citaat:
De processierups veroorzaakt al lange tijd problemen in Nederland, vooral in de periode mei tot augustus.
In Nuenen zijn er ook weer meerdere meldingen binnen gekomen dat mensen klachten krijgen van deze beestjes.

Ook bij dieren veroorzaakt deze rups problemen. Processierupsen hebben brandharen. De stoffen die van de haren afkomen veroorzaken een allergische reactie. Het dier hoeft niet in aanraking met de rups te komen om een allergische reactie te krijgen. De haartjes verspreiden zich met de wind en kunnen zo in contact komen met je huisdier.

Welke symptomen kunnen dieren krijgen?
Vaak ontstaat er zwelling en roodheid van de lippen en het slijmvlies in de bek. Ook kunnen er blaren ontstaan en de tong kan gaan zwellen. Vaak raken de ogen geïrriteerd en ontstoken. De dieren krijgen veel jeuk, gaan speekselen, kunnen moeite krijgen met slikken en zullen ook soms gaan braken. De dieren kunnen naast deze symptomen ook diarree en koorts krijgen. Last van de huid/jeukende bultjes zien we bijna nooit omdat ze een vacht hebben.
De verschijnselen kunnen acuut ontstaan tot hooguit binnen een paar uur!

Wat te doen bij een reactie van de processierups?
Wanneer je enkele van de bovenstaande verschijnselen bij je huisdier ziet, is het belangrijk direct de bek en de kop te spoelen met lauw water (het liefst onder stromend water). Draag hierbij altijd zelf handschoenen om te voorkomen dat je zelf geen klachten van de brandharen krijgt. Wanneer de bek goed is gespoeld, mag het dier ook drinken. Wanneer het dier last heeft van de ogen; ook met zacht stromend, lauw water de ogen spoelen.

Neem contact op met een dierenarts zodat er een injectie kan worden gegeven tegen de allergische reactie zodat de verschijnselen zo snel mogelijk verdwijnen en niet erger gaan worden!

Neem aan dat dit ook voor paarden geldt, voorzichtig afspuiten of met een spons wassen en evt de DA laten komen.

Pepperr bij mijn hielp aftersun met aloe vera echt om de brand eruit te trekken, iets anders met aloë kan vast ook en eventueel metholgel, bij de apotheek kun je die ook met lidocaïne krijgen tegen de pijn en jeuk. En antihistaminetabletjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 14:55

Ik heb net langs de weg ook veel nesten op de grond zien liggen. Had dat nog niet eerder gezien maar het heeft gisteren natuurlijk flink gewaaid.
Prik Weg van VSM helpt hier ook goed!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:56

Witte herder is een ramp nu. Plek op bil andere kant op zijn rug. Hij wordt gek van de jeuk arm dier. Kleine dame met nauwelijks vacht. Nergens last van :roll:

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:33

Ik twijfel of ik last heb van muggen of toch deze rups.
Op m'n armen, hals/borst, voet en been zitten zeker 25 bulten/bultjes.
Jeuken ontzettend, prikweg etc helpt een half uurtje en daarna weer jeuk. Soms paar dagen geen last meer van een bult en daarna begint het weer.

Alle slaapkamer ramen al een hor en iedere paar dagen anti-mug gesprayt, maar de bultjes blijven komen. Dus of het is die rups of ik pik ergens anders muggen op :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 15:35

Na twee jaar lekgestoken te worden door muggen hebben we dit jaar overal horren laten plaatsen.
YES, GEEN JEUK MEER! *\o/*
En dan krijg je uiteraard die stomme rups en ben je je nog stuk aan het krabben :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:16

Tip: niet je wasgoed buiten ophangen in de buurt van deze bomen.
Collega van mij had dat gedaan...en daarna veel jeuk -O- :oo

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 03:03

Oei, daar moet je ook maar net aan denken :oo

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 06:34

Het enige leuke vandaag aan de rups was dat iemand zich versprak en over de eikenpercussierups aan het vertellen was. ;-)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 06:44

Hier zijn de nesten bij scholen weg gehaald dus dat scheelt jeuk! Al was ik natuurlijk de enige collega die er last van heeft gehad door alleen maar naar Mn auto te lopen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 06:53

petra8 schreef:
Het enige leuke vandaag aan de rups was dat iemand zich versprak en over de eikenpercussierups aan het vertellen was. ;-)

Ik maak er soms eikelprocessierups van :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:01

Ik hang mijn wasgoed wel buiten en nergens last van.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:55

Ik hang het wasgoed helaas niet meer buiten te drogen. Man en zoon beide rode bultjes en jeuk. Ook alleen de ramen met horren open en dat gaat goed *afkloppen

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:17

RSDICBS schreef:
Ik hang het wasgoed helaas niet meer buiten te drogen. Man en zoon beide rode bultjes en jeuk. Ook alleen de ramen met horren open en dat gaat goed *afkloppen

Ben wel benieuwd of normale horren die haartjes wel tegen houden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:45

De haren zijn 0.3 mm. Dus even afhankelijk van de grootte van de gaatjes in je hor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:02

Als je nu idd een bedrijf begint in eikenprocessierups bestrijding verdien je goud geld denk ik zo.