Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:27

Shaggy09 schreef:
Ik vind het nu al een ongezellig topic worden..

Omdat enkele mensen zich veel beter schijnen te vinden dan een ander.

Overigens heeft Resistance gelijk dat eerlijke mensen niet bestaan. Degene die zeggen nooit te liegen zijn het meest onbetrouwbaar van allemaal.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:28

Maar dat geld komt toch niet uit de lucht vallen en heeft toch een eigenaar? Dat je op dat moment nog even niet kan zien wie het is, maakt dat niet anders. En dat maakt dan ook dat ik het bijna diefstal vind om het zonder het kenbaar te maken in eigen zak te steken.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:30

Vjestagirl schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Vjestagirl dus als ik 25 euro van een vreemde hou (wat jij zelf ook zou doen) mag ik wel bij je binnen want dat betekend dat ik die 20 euro van jou niet mee zou nemen.

maar ik hou ik 15000 van een vreemd iemand mag ik niet bij je naar binnen want dan zou ik makkelijk 20 euro meenemen( terwijl ik toch geld genoeg heb)?

die logica ontgaan mij even...

waarom zou iemand van 25 het niet doen en iemand van 1500 wel?

Omdat het niet logisch is dat iemand om €25,- de politie/gemeente gaat bellen om te vragen of het gevonden is.
Die €15.000 staat echt in geen enkele verhouding tot die €25,-. €25,- is een bedrag wat je uit de pinautomaat trekt en waar je nog geen spijkerbroek voor koopt. €15.000 is meer dan een totaal jaar bijstandsuitkering. Als je daar het verschil niet tussen ziet dan kan ik je daar echt niet mee helpen.

het gaat niet om het bedrag zoals jij aangeeft geld wat niet van jou is heb je niet toe te eigenen.
voor waar ligt bij jou dan de grens tot wat vriendschap/vertrouwen waard is in dit gedeelte?
iemand die 15000 houdt heeft die 20 euro van jou dan toch ook niet nodig die van 25 wellicht sneller.
overig heb je voor onder de €25 wel een spijkerbroek :+ dat terzijde.

het is ook geen aanval naar je, ik probeer het gewoon te begrijpen buiten de getallen om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:38

DiantaM schreef:
Maar dat geld komt toch niet uit de lucht vallen en heeft toch een eigenaar? Dat je op dat moment nog even niet kan zien wie het is, maakt dat niet anders. En dat maakt dan ook dat ik het bijna diefstal vind om het zonder het kenbaar te maken in eigen zak te steken.

Ik voel gewoon oprecht weinig compassie voor mensen die ik niet "ken", als in dat ik gewoon oprecht niet weet van wie hij zou zijn. Als ik bij het vinden al weet van wie het is, is het al een heel ander verhaal. En wellicht is dat heel slecht, maar het is gewoon hoe ik dat voel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:44

Koper schreef:
Nikass schreef:
Als je geen etnische bezwaren hebt, bedenk je je dan niet wat voor consequenties het voor je kan hebben als je betrapt wordt?

Okee, ehh... maar dan moet je toch eerst weten van wie het geld eigenlijk is, omdat het anders vrij onmogelijk is om de etniciteit van diegene vast te stellen? Dan kun je het net zo goed teruggeven, lijkt mij? Of hou je het geld wel als het bij voorbeeld van een Chinees blijkt te zijn?

Dit is wel etnisch profileren...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:02

Koper schreef:
Nikass schreef:
Als je geen etnische bezwaren hebt, bedenk je je dan niet wat voor consequenties het voor je kan hebben als je betrapt wordt?

Okee, ehh... maar dan moet je toch eerst weten van wie het geld eigenlijk is, omdat het anders vrij onmogelijk is om de etniciteit van diegene vast te stellen? Dan kun je het net zo goed teruggeven, lijkt mij? Of hou je het geld wel als het bij voorbeeld van een Chinees blijkt te zijn?

:') Koper.. _/-\o_

Persoonlijk denk ik overigens dat ik een uurtje in de buurt van de tas ga zitten en dan héél hard na ga denken wat ik ermee moet én ondertussen kijk of de eigenaar de tas komt halen.
Ik denk dat dit een situatie is waarin je je reactie niet van te voren kan voorspellen. Ik zou graag zeggen dat ik het geld houd, maar ergens weet je dat je geweten dan de rest van je leven aan je blijft knagen...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:04

Ik handel volgens de regels.
Daarbij hoop ik oprecht dat de rechtmatige eigenaar opduikt.
Dat zou van mijn dag een topdag maken.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:06

Ghostattack schreef:
Oef een tas met geld zou ik wel naar de politie brengen.

Ik heb wel ervaring met het vinden van een groot bedrag, een paar honderd euro. Dit zat nog in de pinautomaat, maar er was niemand meer te bekennen. Bij de bank gemeld dat er geld gevonden is in de automaat en telefoonnummer achtergelaten. Dit geld is thuis de kluis in gegaan, zodat de rechtmatige eigenaar de kans had om zich te melden. Dat is alleen nooit gebeurd.. Het geld heeft er meer dan een jaar gelegen en daarna hebben we het zelf uitgegeven tijdens vakantie.

Bij de pinautomaat bij ons op het werk is het zo dat als mensen het vergeten het apparaat het weer inslikt en het na een paar dagen weer terug staat op de rekening van de eigenaar. Ik heb het ook eens gezien en heb het laten zitten, waarna het weer ingeslikt werd door de automaat.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:08

Ashleytjuhh schreef:
Vjestagirl schreef:
[knip]
Omdat het niet logisch is dat iemand om €25,- de politie/gemeente gaat bellen om te vragen of het gevonden is.
Die €15.000 staat echt in geen enkele verhouding tot die €25,-. €25,- is een bedrag wat je uit de pinautomaat trekt en waar je nog geen spijkerbroek voor koopt. €15.000 is meer dan een totaal jaar bijstandsuitkering. Als je daar het verschil niet tussen ziet dan kan ik je daar echt niet mee helpen.

het gaat niet om het bedrag zoals jij aangeeft geld wat niet van jou is heb je niet toe te eigenen.
voor waar ligt bij jou dan de grens tot wat vriendschap/vertrouwen waard is in dit gedeelte?
iemand die 15000 houdt heeft die 20 euro van jou dan toch ook niet nodig die van 25 wellicht sneller.

het is ook geen aanval naar je, ik probeer het gewoon te begrijpen buiten de getallen om.

Ik denk dat Vjestagirl simpelweg bedoelt: als je zonder blikken of blozen een tas of envelop met € 15 000 erin mee kan nemen, wat weerhoudt je ervan om die € 20 in de pot te pakken?

(Helemaal als je weet van de eigenaar van de € 20 dat die dat geld niet zou missen, bijvoorbeeld. Want het idee dat er een dame hyperventilerend in de auto zit omdat ze het envelopje voor het paard dat ze wilde kopen kwijt is, komt waarschijnlijk niet eens bij je op of doet je niets. Waaruit zou iemand dan moeten halen dat je je wel schuldig zou voelen over iets in verhouding veel kleiner en het daarom niet zou doen? "Je" is natuurlijk figuurlijk.)

Resistance, doet het je dan ook niks als je bv weet dat je het volgens de wet zou moeten aangeven? Want door dat dan niet te doen ben je in overtreding. Vind het overigens grappig dat je opnoemt wat jouw definitie van stelen is, gezien de definitie van stelen gewoon vastligt en in de meeste gevallen niet interpreteerbaar is. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:10

Ashleytjuhh schreef:
de enige manier om contact geld te traceren is als het een op een volgende nummering is.

Onzin. Zonder verder in details te gaan ivm bankgeheim en eed enzo. Opeenvolgende nummers is echt niet nodig.

Oh en die stiften om echtheid te bepalen zijn niet betrouwbaar.

Als je dagelijks miljoenen door de vingers krijgt voel je in 99% van de gevallen gelijk of het echt of nep is. Ieder eurobankbiljet heeft zo'n 100 unieke kenmerken. Meeste valse geld gaat de mist in met het doorzichregister.

Tegenwoordig vind ik wekelijks telefoons en portemonnees. (andere baan) Ik maak er een sport van om deze zo snel mogelijk weer bij de eigenaar te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:15

silverdapple schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Ik denk dat Vjestagirl simpelweg bedoelt: als je zonder blikken of blozen een tas of envelop met € 15 000 erin mee kan nemen, wat weerhoudt je ervan om die € 20 in de pot te pakken?

(Helemaal als je weet van de eigenaar van de € 20 dat die dat geld niet zou missen, bijvoorbeeld. Want het idee dat er een dame hyperventilerend in de auto zit omdat ze het envelopje voor het paard dat ze wilde kopen kwijt is, komt waarschijnlijk niet eens bij je op of doet je niets. Waaruit zou iemand dan moeten halen dat je je wel schuldig zou voelen over iets in verhouding veel kleiner en het daarom niet zou doen? "Je" is natuurlijk figuurlijk.)

Resistance, doet het je dan ook niks als je bv weet dat je het volgens de wet zou moeten aangeven? Want door dat dan niet te doen ben je in overtreding. Vind het overigens grappig dat je opnoemt wat jouw definitie van stelen is, gezien de definitie van stelen gewoon vastligt en in de meeste gevallen niet interpreteerbaar is. :)

Als niemand het heeft gezien en ik er niet mee in de problemen kan komen, dan doet het me niets, nee. Mijn definitie van stelen is een beetje dat je het direct van iemand afneemt. Of als je diegene waarvan je het meeneemt kent. Dat zou ik dus ook nooit doen.

Als ik een zak geld tegenkom en niet weet van wie deze is, dan is dat veel "onpersoonlijker" als het ware. Ik heb er geen gevoel bij omdat ik me er niemand bij kan inbeelden.

Eigenlijk net zoals wanneer er iemand overlijdt die ik niet ken. Daar zal ik niet om treuren. Als iemand in mijn naaste omgeving of mensen die iets betekenen voor iemand die weer wat voor mij betekenen overlijdt, dan vind ik dat veel erger.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-19 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:15

Laatst bijgewerkt door senna21 op 02-04-19 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:18

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:25

Alleen de eerste pagina gelezen waar het nog gezellig koeken was met elkaar dus hierbij zonder de rest te lezen:

Ik denk een deel houden en een deel terug. Tenzij iemand het ziet :+ maar als het bijvoorbeeld in het bos zou liggen zou ik het mee naar huis nemen en dan wel toch een deel houden. Het is waarschijnlijk toch crimineel geld en die missen €15.000,- echt niet. Maar wel echt alleen als niemand het ziet anders ben ik bang dat ik mijn vingers of meer kwijt raak. Maar stel dat ik het in de trein of aan een drukke straat vind zou ik denk ik miss 100€ ofzo eruit halen en dan ook terug brengen. Gewoon als gift van mijn eigen eerlijkheid. :D

Heb wel vaker portemonnee’s gevonden met uitgaan oid en die heb ik altijd (met geld) bij de bar afgeleverd. Maar iemand die een tas van 15.000€ laat slingeren verdiend dat geld niet hoor!! Zou het met mijn leven beschermen :+

Edit: maar vind dit echr gevalletje wat doe je als je de loterij wint. Want het gebeurd toch nooit en mijn fantasie zou zeggen meenemen maar als het écht gebeurd weet ik ook niet of ik het wel zou houden.

SavannahNx

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:29

Maar dit is een niet reeel bedrag. 50,- of 15.000,- is iets heel anders. Een groot bedrag zal ik direct naar de politie brengen, maar over 50,- zou ik nog wel twijfelen het te gewoon te houden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:34

SavannahNx schreef:
Maar dit is een niet reeel bedrag. 50,- of 15.000,- is iets heel anders. Een groot bedrag zal ik direct naar de politie brengen, maar over 50,- zou ik nog wel twijfelen het te gewoon te houden.

Ligt er wel aan hoe ik die 50€ vind: in een portemonnee zou ik het teruggeven, want als je de portemonnee zonder geld teruggeeft denken ze ook ja hallo. Maar op straat zou ik 50€ echt meteen oppakken en meenemen. (Als ik het niet heb zien vallen)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 00:34

Houden en vrij snel proberen uit te geven denk ik. Denk dat ik er meer last van heb om het gewoon te houden en zou zo'n bedrag ook niet op m'n rekening (durven) storten. hmm heb nog wel wat dingetjes die ik zou willen kopen hoor....

edit ik zou ervan uitgaan dat het uit het criminele wereldje komt, wie loopt nou met een tas met 15.000 euro over straat en laat het ergens staan? :')

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:05

Resistance schreef:
silverdapple schreef:
[knip]

Als niemand het heeft gezien en ik er niet mee in de problemen kan komen, dan doet het me niets, nee. Mijn definitie van stelen is een beetje dat je het direct van iemand afneemt. Of als je diegene waarvan je het meeneemt kent. Dat zou ik dus ook nooit doen.

Als ik een zak geld tegenkom en niet weet van wie deze is, dan is dat veel "onpersoonlijker" als het ware. Ik heb er geen gevoel bij omdat ik me er niemand bij kan inbeelden.

Eigenlijk net zoals wanneer er iemand overlijdt die ik niet ken. Daar zal ik niet om treuren. Als iemand in mijn naaste omgeving of mensen die iets betekenen voor iemand die weer wat voor mij betekenen overlijdt, dan vind ik dat veel erger.

Het laatste voorbeeld begrijp ik, maar vind het nog niet helemaal vergelijkbaar met de situatie van het geld.

Je ziet een tas met € 15 000 erin. Je voelt niets voor de rechtmatige eigenaar van dat geld, want daar heb je niets mee te maken. Oké.

Je treurt niet om Piet Henk die een rouwadvertentie in de krant heeft staan, want je kent die man en z'n familie niet. Ook oké.

In het tweede geval snap je echter wel — als ik zo vrij mag zijn om dat aan te nemen — dat het niet best zou zijn als je tijdens de begrafenis van Piet Henk je overleden familielid opzoekt o.i.d. en luid lachend en pratend aan de telefoon met je vriendin de begrafenis ernstig verstoort. Ondanks dat je die mensen niet kent en er nooit meer iets mee te maken zult hebben, kun je je inbeelden dat het vervelend voor ze is, dus dat doe je niet. (Of zou je daar ook geen probleem mee hebben, omdat je de mensen dus niet kent?)

Is dat dan ook niet vergelijkbaar met het meenemen van die € 15 000 en het onrechtmatig toe-eigenen? Dat je het niet meeneemt, ondanks dat je niks met de eigenaar te maken hebt, omdat je je evengoed kunt voorstellen dat het vervelend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:12

Maar op het moment dat je op een begrafenis aanwezig bent, is het weer "persoonlijk". Dan heb je een beeld, een soortvan. Of in ieder geval van de mensen om die persoon heen. Dan bestaat die persoon opeens (of heeft bestaan).

Als er een tas geld ligt ergens, dan ligt in mijn hoofd daar enkel een tas geld, meer niet. Ik kan wel bedenken dat die van iemand geweest moet zijn. Maar die emotionele link wordt op dat moment gewoon niet gelegd, omdat er geen persoon bij "bestaat" als het ware.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 01:46

Ik denk dat de kans groot is dat ik het geld zou houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 02:04

Ik zou echt een hartaanval krijgen als ik op straat zomaar een tas met 15.000 euro zou vinden, me acuut betrapt voelen zonder dat ik er ook maar iets mee te maken had, het nauwelijks aan durven te raken omdat mijn vingerafdrukken er dan op zouden zitten, er zeker niets uit durven te halen omdat die biljetten vast genummerd zijn en ik dan aan de - waarschijnlijke - misdaad gelinkt zou worden. Ik zou de tas denk ik niet eens aan durven te raken en ter plekke de politie bellen met de vraag wat ik moet doen.
Maar dat heeft niets met geweten te maken, ik ben gewoon een gigantische schijtluis zonder ook maar enig talent voor het onverwachte. >;)
En als dat alles achter de rug zou zijn dan zou ik de rest van mijn leven ongelukkig zijn door het feit dat ik zomaar 15.000 euro rijker had kunnen zijn, dus ik hoop van harte dat iemand anders met zo'n verrassing blij wordt gemaakt, of dat nou op financieel of gewetenstechnisch gebied is. _/-\o_

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 04:00

Als je leven zo pijnlijk is dat je gelooft dat er geen eerlijke mensen zijn, zou ik die 15000 ook meenemen en er een psycholoog van betalen. :D
Je eigen geweten sussen door te zeggen: ja, maar er zijn toch helemaal geen eerlijke mensen en dus de verantwoordelijkheid van jou keuzes bij een ander leggen noemen ze slachtoffergedrag..je eigen karakter op andere mensen loslaten. Zo de waard is noemen ze dat.

Verder is er geen verschil tussen een loslopend paard tegen komen waarvan niet direct duidelijk is wie de eigenaar is, een telefoon, een horloge of de 15000 euro zoals genoemd. Het is van iemand anders, die is het 'verloren' en jij bent de vinder.

Er is echter een heel groot verschil die de keuzes anders maakt in ons hoofd en dat is de pakkans! Met dat paard ga je gepakt worden dus overwegen we niet eens en het geld heeft een goede kans van niet.
Dus ja, imo zegt het wel iets over jezelf als persoon wat je besluit met het geld te doen. Het zegt iets over je berekendheid en je: wat ik niet direct zie is mijn probleem niet.

Niet mijn vrienden, maar je kunt geen vrienden met de hele wereld zijn toch. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:39

Boras schreef:
Ik handel volgens de regels.
Daarbij hoop ik oprecht dat de rechtmatige eigenaar opduikt.
Dat zou van mijn dag een topdag maken.

Ik ook.

Vroeger was niet alles beter. Voor het digitale tijdperk betaalde iedereen cash in de winkel, en moest dagelijks de contante winkelomzet afgestort worden bij de dichtsbijzijnde bank.
Zeker na koopavond geen prettige bezigheid, omdat na sluitingstijd de 'dieven' bij de bank stonden te wachten op de winkeliers die geld kwamen afstorten.
Vaak liepen we dat met een aantal winkeliers tegelijk. Want de dagomzet was een aardig bedrag. Vaak meer dan de genoemde 15.000.
Ik ken uit die tijd heel wat verhalen van verloren enveloppen geld, gestolen tassen geld, etc. Hard voor gewerkt en veel geïnvesteerd maar in een oogwenk verdwenen. De opluchting was groot als een iemand het geld vond en terugbracht.

Ik ben blij dat er steeds meer digitaal betaald wordt, dat scheelt een hoop stress en verloren of gestolen tassen met contant geld.
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-04-19 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:39

Direct naar de politie/gemeente brengen. Geen haar op mijn hoofd die ook maar 1 seconde overweegt het te houden.
Net als de VVV-bon in het andere topic. Ik denk wel in beelden en kan me zo goed de stress voorstellen van iemand die het daadwerkelijk verloren is.
En is het crimineel geld hoort het alsnog bij de politie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 06:43

Ik zou zo’n bedrag mee naar huis nemen, en dan bij de politie melden dat de rechtmatige eigenaar het bij mij kan ophalen als diegene de tas en inhoud weet te beschrijven.
Komt er de komende maand(en) niemand, dan is het voor mij.
Ik vertrouw de politie niet zo :+