Schemerdier schreef:@frummels: maar die namen van grootouders kan je dan toch als 2e of 3e naam geven in plaats van als eerste?
Vb ik wil mijn kind vernoemen naar mijn oma en ik wil dat ze aangesproken wordt als Emma.
Dan ga ik haar aangeven als Emma Jacqueline toch?
Ik zou het heel raar vinden om officieel anders te heten, dan voelt je identiteitskaart toch niet aan aan als de jouwe?
@muntdrop
Mensen zeiden hier dat je je erop moest voorbereiden dat iedereen lange namen ging afkorten als je aan het denken was aan namen voor je toekomstige kinderen.
Het is idd geen probleem als je zelf je eigen naam wil afkorten en je jezelf ook zo voorstelt.
Nee ik bedoelde meer dat het dan zo is dat bijvoorbeeld oma Beatrix heet, moeder Johanna en schoonmoeder Wilhelmina, en dat het kindje dan Johanna Beatrix Wilhelmina komt te heten.
Met als roepnaam misschien Anna.
Bij ons was dat normaal in de familie, dat je je kinderen naar deze personen vernoemde en dat de moeder of grootmoeder altijd de eerste naam kreeg.
Maar goed, je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil natuurlijk

Ik zie het nut er niet van.Of ik ben gewoon te lui
en kan er mij niet meteen een beeld bij vormen. In een formele context is het hier ook niet altijd gewenst om iemand meteen met de voornaam aan te spreken, maar wordt gewoon 'meneer achternaam' of 'mevrouw achternaam' gebruikt. Op de adressering van een brief wordt het dan meestal 'de heer voornaam achternaam' of 'mevrouw voornaam achternaam'. Wordt dit dan als onbeleefd gezien?
, word regelmatig Jippie of Jipper oid genoemd. Ik had hiervoor ook twee namen en was vernoemd naar mn oma dus vond het wel netjes om dat er in te houden, vandaar Dien. Nu is mijn achternaam ook 1 lettergreep dus mijn naam is opeens lekker kort
.
ik heb 3namen die ik echt mooi vind en mijn man mag er daar 1 uit kiezen. kwam hij zelf mee gelukkig. dus gaan het zien. al hopen we gewoon hier op een meisje
want die naam weten we al 6jaar lang