naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:04

Schemerdier schreef:
@frummels: maar die namen van grootouders kan je dan toch als 2e of 3e naam geven in plaats van als eerste?
Vb ik wil mijn kind vernoemen naar mijn oma en ik wil dat ze aangesproken wordt als Emma.
Dan ga ik haar aangeven als Emma Jacqueline toch?

Ik zou het heel raar vinden om officieel anders te heten, dan voelt je identiteitskaart toch niet aan aan als de jouwe?

@muntdrop
Mensen zeiden hier dat je je erop moest voorbereiden dat iedereen lange namen ging afkorten als je aan het denken was aan namen voor je toekomstige kinderen.
Het is idd geen probleem als je zelf je eigen naam wil afkorten en je jezelf ook zo voorstelt.

Nee ik bedoelde meer dat het dan zo is dat bijvoorbeeld oma Beatrix heet, moeder Johanna en schoonmoeder Wilhelmina, en dat het kindje dan Johanna Beatrix Wilhelmina komt te heten. :)
Met als roepnaam misschien Anna.
Bij ons was dat normaal in de familie, dat je je kinderen naar deze personen vernoemde en dat de moeder of grootmoeder altijd de eerste naam kreeg.

Maar goed, je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil natuurlijk :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:09

Getup schreef:
onze kinderen hebben allebei maar 1 naam, ik ook trouwens.

Geef n kind aub gewoon zn 1e naam ,die ke gewoon gebruikt en plak desnoods fe rest er achteraan. Maar dat "ze heet Charlotte Amy Mia, maar we noemen haar Tessa", slaat toch helemaal nergens op :roll:

Nee precies, dat vind ik ook. Noem haar dan Tessa Charlotte Amy Mia, roepnaam Tessa.
Of noem je zoon Hendrikus Adrianus Martinus, roepnaam Henk. Dat kan ook nog wel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:12

Ik blijf de nut van al die namen niet inzien,het verbaast me echt dat zoveel jonge mensen,ik ben zelf van een oudere generatie ,al die namen er nog aanplakken.
Echt waarom moet je heel je leven johannes pieter corneel genaamd Kees heten :? Ik zie het nut er niet van.Of ik ben gewoon te lui :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:14

Frummels schreef:
Schemerdier schreef:
@frummels: maar die namen van grootouders kan je dan toch als 2e of 3e naam geven in plaats van als eerste?
Vb ik wil mijn kind vernoemen naar mijn oma en ik wil dat ze aangesproken wordt als Emma.
Dan ga ik haar aangeven als Emma Jacqueline toch?

Ik zou het heel raar vinden om officieel anders te heten, dan voelt je identiteitskaart toch niet aan aan als de jouwe?

@muntdrop
Mensen zeiden hier dat je je erop moest voorbereiden dat iedereen lange namen ging afkorten als je aan het denken was aan namen voor je toekomstige kinderen.
Het is idd geen probleem als je zelf je eigen naam wil afkorten en je jezelf ook zo voorstelt.

Nee ik bedoelde meer dat het dan zo is dat bijvoorbeeld oma Beatrix heet, moeder Johanna en schoonmoeder Wilhelmina, en dat het kindje dan Johanna Beatrix Wilhelmina komt te heten. :)
Bij ons was dat normaal in de familie, dat je je kinderen naar deze personen vernoemde en dat de moeder of grootmoeder altijd de eerste naam kreeg.

Maar waarom noem je je kind dan niet Anna Johanna Beatrix Wilhemina?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:19

Schemerdier schreef:
Frummels schreef:

Maar waarom noem je je kind dan niet Anna Johanna Beatrix Wilhemina?

Daar zou ik persoonlijk wel voor kiezen, maar het was bij ons in de familie dus gebruikelijk om het kind de naam van oma of moeder als voornaam te geven en niet een aftreksel ervan.

Mijn moeder was de eerste die daar van afstapte bij mij trouwens. Dat viel niet helemaal lekker maar na jaren norse blikken heeft men het geaccepteerd haha.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:34

Onze zoon heeft zijn roepnaam als officiële eerste naam en als tweede naam een naam met voor ons een betekenis. Ik vind twee initialen persoonlijk ook mooi staan.

Plus, het roept zo lekker als je kwaad bent.

Cowgirl83

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:45

Worden initialen in NL dan zo vaak gebruikt? In België kom ik dat echt zelden of nooit tegen. Bij brieven wordt meestal gewoon de (eerste) voornaam en achternaam vermeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:50

Cowgirl83 schreef:
Worden initialen in NL dan zo vaak gebruikt? In België kom ik dat echt zelden of nooit tegen. Bij brieven wordt meestal gewoon de (eerste) voornaam en achternaam vermeld.

Hier in Nederland worden initialen veel gebruikt ja! Ook met poststukken verzenden. En als je hier in Nederland Willem Cornelis heet met achternaam Pot dan heb je wel een probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:57

In mijn beleving hebben vooral katholieken van die lange namen. Mijn komt uit een katholiek gezin daar zijn 4 oubollige namen heel normaal. En Maria ook bij mannen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:00

Cowgirl83 schreef:

Jazeker. Een willekeurige vreemde bij zijn/haar voornaam noemen geldt nog steeds als enigszins onbeleefd. Kan prima als je elkaar kent, maar is/was niet heel gebruikelijk bij een eerste contact in formele context. Dat laatste is er wel steeds meer uit aan het raken volgens mij, dus misschien schuiven we daarin wat meer op richting België.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:02

SusanH schreef:
In mijn beleving hebben vooral katholieken van die lange namen. Mijn komt uit een katholiek gezin daar zijn 4 oubollige namen heel normaal. En Maria ook bij mannen.

Maria uiteraard ook bij mannen. Zonder Maria in je naam tel je niet echt mee ofzo. Dat stukje bescherming van boven geef je natuurlijk aan ieder kind mee, niet alleen aan je dochters.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:06

oomens schreef:
Cowgirl83 schreef:

Jazeker. Een willekeurige vreemde bij zijn/haar voornaam noemen geldt nog steeds als enigszins onbeleefd. Kan prima als je elkaar kent, maar is/was niet heel gebruikelijk bij een eerste contact in formele context. Dat laatste is er wel steeds meer uit aan het raken volgens mij, dus misschien schuiven we daarin wat meer op richting België.

Maar hoe moet ik mij dat dan concreet voorstellen, ben gewoon nieuwsgierig :o en kan er mij niet meteen een beeld bij vormen. In een formele context is het hier ook niet altijd gewenst om iemand meteen met de voornaam aan te spreken, maar wordt gewoon 'meneer achternaam' of 'mevrouw achternaam' gebruikt. Op de adressering van een brief wordt het dan meestal 'de heer voornaam achternaam' of 'mevrouw voornaam achternaam'. Wordt dit dan als onbeleefd gezien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:08

Als je een brief aan een onbekende schrijft, of aan iemand die zich als meneer huppeldepup heeft voorgesteld, hoe moet je dan z'n voornaam uberhaupt weten?
Hier is het gebruikelijk om te adresseren aan J de Vries, en een brief te starten met 'geachte heer de Vries', als je de man verder niet kent/bij zakelijke correspondentie;

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:36

Ibbel schreef:
Als je een brief aan een onbekende schrijft, of aan iemand die zich als meneer huppeldepup heeft voorgesteld, hoe moet je dan z'n voornaam uberhaupt weten?
Hier is het gebruikelijk om te adresseren aan J de Vries, en een brief te starten met 'geachte heer de Vries', als je de man verder niet kent/bij zakelijke correspondentie;

Dat klopt. Meestal begint op mijn werk communicatie ook met D. Achternaam

Maar verder alle post begint met D.M. Achternaam.

Ik vind het persoonlijk wel mooi 2 initialen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:56

Ik dacht dat vernoemen met zoveel namen inmiddels toch niet meer helemaal van de tijd was, maar dat is in sommige regio's dus nog wat actueel. Ik zou dan een mooie naam verzinnen en de vernoemingen er achter plakken. Iedereen blij en het kind geen ingewikkelde naam.

Onze zoon van 2,5 heeft 2 namen. De eerste naam is zijn gewone naam en roepnaam, gewoon de naam die iedereen gebruikt: Simon. De 2e naam is een vernoeming. Zijn beide opa's heten Albert dus dat vonden we te leuk om niet te gebruiken. Had vanuit de familie overigens niet perse gehoeven. Ik vind 2 initialen ook wel leuk staan, hebben mijn man en ik allebei ook.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:03

Ik heb mezelf een nieuwe naam mogen geven en heb gekozen voor Jip Dien, Jip is dan ook mn roepnaam en ik merk dat mensen dat veel te kort vinden :+, word regelmatig Jippie of Jipper oid genoemd. Ik had hiervoor ook twee namen en was vernoemd naar mn oma dus vond het wel netjes om dat er in te houden, vandaar Dien. Nu is mijn achternaam ook 1 lettergreep dus mijn naam is opeens lekker kort :').

Ik vind het wel leuk om meer dan 1 naam te hebben, allebei mijn ouders hebben alleen hun voornaam en hebben hun vier kinderen een voor- en doopnaam gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:06

Mijn patroontekendocent heet Ludovicius. Roepnaam "Jan". :')

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 17:33

wat een reacties!! had ik helemaal niet verwacht.
ik denk dat we het hier gewoon simpel houden ;) ik heb 3namen die ik echt mooi vind en mijn man mag er daar 1 uit kiezen. kwam hij zelf mee gelukkig. dus gaan het zien. al hopen we gewoon hier op een meisje _O- want die naam weten we al 6jaar lang

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:03

Of twee namen? Ik heet officieel Mila Noor, zonder streepje tussen maar het is dus wel mijn volledige voornaam. Mijn roepnaam is Mila, mijn docenten zeggen Mila Noor, en veel van mijn vrienden zeggen het afwisselend.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 18:07

nee wij willen dus geen 2namen heb er zelf 4 + nu ook nog 2 moeilijke achternamen. dat wil ik mijn kind echt niet aan doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:10

lizy29 schreef:
beatje schreef:
Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

Als ik voor mijzelf mag bespreken.....

Ik vind het vooral mooi en het is ook een stukje voortzetten van traditie. Ik heb twee voornamen evenals mijn man (bij beiden eerste naam = roepnaam). We hadden wel besloten om niet te vernoemen maar toen mijn oma overleed tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik toch aan mijn man gevraagd of we haar naam niet als tweede naam konden gebruiken als soort eerbetoon. Die heet nu dus Aurélie Leonora. De oudste heet volledig Isabelle Sophie.

Ik heb drie namen, waarvan de eerste mijn roepnaam is, en zou een eventueel kind er denk ik ook drie geven. Ik vind het gewoon wel mooi.

Ik snap dan weer niet waarom mensen zich zo druk maken om afkorten? Als je bij mijn 'inner circle' hoort, dan mag dat gewoon. Sterker nog, als je dan m'n hele naam uitspreekt, denk ik dat er iets mis is :+

Overigens is het in mijn werk nog vrij gebruikelijk om je titel te gebruiken (mr. X.Y.Z. Tiggs) en dan staat 1 voorletter ook wel echt heel karig (vind ik ;) ).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:23

Ik vind het mooi om meerdere namen te hebben, dus mijn kinderen hebben alle 3 3 voornamen. Ik wilde ook geen verschil maken daarin.

Daarnaast hebben mijn 3 kinderen alledrie een lange voornaam. Dat het afgekort kan worden en soms ook woord gedaan is logisch. Maar 9 van de 10x word gewoon de volledige naam genoemd. De afkortingen zijn meer "koosnaampjes" dan echte roepnamen.

toevoeging: Ik heb overigens ook alleen mijn eigen achternaam... En niet die van mijn man overgenomen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:27

Cowgirl83 schreef:
Het geven van meerdere voornamen, en dan nog een totaal andere roepnaam, is dat iets typisch Nederlands? Voor een Belg klinkt dat heel verwarrend. Voor mijn dochter hebben we gewoon 1 voornaam gekozen, zie het nut niet in van extra voornamen.

Voorletters worden hier ook niet gebruikt, vind het altijd zo vreemd als ik een emailhandtekening zie met J.L.M. Achternaam. Bij post wordt eigenlijk ook altijd de volledige voor- en achternaam vermeld.

Als je meerdere voornamen geeft, zou ik zorgen dat de eerste voornaam ook de roepnaam wordt, dat is wel het duidelijkst. Zijn er nog andere namen die jullie echt mooi vinden? Als je de meest waarschijnlijke afkorting echt lelijk vindt, zou ik toch nadenken over een alternatief.

Wat ik zelf ook belangrijk vindt, is dat de naam in andere talen ook uitspreekbaar is. Denk dat veel mensen op het werk (en ook daarbuiten) veel internationale contacten hebben, en het is echt niet fijn om je naam naar anderstaligen 10x te moeten herhalen en te merken dat ze het dan nog onuitspreekbaar vinden. Ik denk daarbij aan mijn eigen naam : Joke. In het Frans onuitspreekbaar, en in het Engels begrijpt niemand waarom ouders hun kind joke zouden noemen :+ .

Da's net als Floortje Dessing die stelt zich altijd voor als flora in het buitenland op tv

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:31

Christiene schreef:
Cowgirl83 schreef:
Het geven van meerdere voornamen, en dan nog een totaal andere roepnaam, is dat iets typisch Nederlands? Voor een Belg klinkt dat heel verwarrend. Voor mijn dochter hebben we gewoon 1 voornaam gekozen, zie het nut niet in van extra voornamen.

Voorletters worden hier ook niet gebruikt, vind het altijd zo vreemd als ik een emailhandtekening zie met J.L.M. Achternaam. Bij post wordt eigenlijk ook altijd de volledige voor- en achternaam vermeld.

Als je meerdere voornamen geeft, zou ik zorgen dat de eerste voornaam ook de roepnaam wordt, dat is wel het duidelijkst. Zijn er nog andere namen die jullie echt mooi vinden? Als je de meest waarschijnlijke afkorting echt lelijk vindt, zou ik toch nadenken over een alternatief.

Wat ik zelf ook belangrijk vindt, is dat de naam in andere talen ook uitspreekbaar is. Denk dat veel mensen op het werk (en ook daarbuiten) veel internationale contacten hebben, en het is echt niet fijn om je naam naar anderstaligen 10x te moeten herhalen en te merken dat ze het dan nog onuitspreekbaar vinden. Ik denk daarbij aan mijn eigen naam : Joke. In het Frans onuitspreekbaar, en in het Engels begrijpt niemand waarom ouders hun kind joke zouden noemen :+ .

Da's net als Floortje Dessing die stelt zich altijd voor als flora in het buitenland op tv

Hahaha. Ja. Klopt inderdaad. Flora zegt ze altijd.

In deze tijd is het zeker handig om daar rekening mee te houden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:53

Ik onderteken mijn zakelijke mails met mijn titel en initialen en mijn achternaam, terwijl ik aangesproken wordt met slechts 1 van mijn 2 voornamen, de eerste is ook tevens mijn roepnaam.
Sterker nog, mijn zakelijke mailadres bestaat uit mijn beide initialen en mijn achternaam.

In het Engels stel ik mijzelf nog steeds voor als Marije, mocht de ander daar echt de tong op breken wil ik het zelf wel eens verbasteren naar Maria, maar in eerste instantie zeg ik echt Marije, want zo heet ik.

En idd, heb mijn eigen achternaam, vond de naam van mijn mijn man niet mooi klinken, dus ben lekker mezelf gebleven :+