(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:52

Shaggy09 schreef:
Maar ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om voor mezelf te bedenken wanneer ik iets nodig heb.
Mijn foundation is nu op en ik moet eigenlijk nieuwe kopen. Die is 35 euro.

Ja ik kan natuurlijk ook geen foundation dragen. Maarja ik word daar niet echt gelukkig van :')

Dus ja wanneer heb je iets nodig? Ik vind dat nog altijd best een lastige vraag.

Tja echt nodig is alleen eten, drinken en een dak boven je hoofd.
Dat blijft altijd een moeilijke vraag. Ik weet wel dat luxe enorm snel went. Net als meer geld te besteden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:54

Shaggy09 schreef:
Maar ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om voor mezelf te bedenken wanneer ik iets nodig heb.

Ja ik kan natuurlijk ook geen foundation dragen. Maarja ik word daar niet echt gelukkig van :')

Dus ja wanneer heb je iets nodig? Ik vind dat nog altijd best een lastige vraag.

Maar je weet toch hoe lang je doet met een potje (of weet ik veel waar dat in zit := ) ?
Het is neit dat je op een dag wakker wordt en dat het ineens op is toch?
Daar kan je dan op anticiperen. En als je weet wat je nodig hebt hoef je niet allerlei andere spullen in je mandje te gooien

purny

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:19

Maar moet een foundation echt perse 35 euro kosten... Heb geen verstand van make up en ik draag het ook niet.
Zelfde met een broek van 100 euro. Die trek ik in nog geen 100 jaar aan m'n kont

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:41

purny schreef:
Maar moet een foundation echt perse 35 euro kosten... Heb geen verstand van make up en ik draag het ook niet.
Zelfde met een broek van 100 euro. Die trek ik in nog geen 100 jaar aan m'n kont

Precies, ik kocht eerst ook altijd mascara van Chanel, Yves Saint Lauren, €37 per keer. Tja, toen moest ik eens mascara hebben en de parfumerie winkels waren dicht. Eigen merk gekocht van de Etos en is eigenlijk net zo goed :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:11

Ts wat mij dan wel intrigeert, waarom wil je dit gedrag veranderen?
Ik denk dat daar nl de crux zit...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:24

purny schreef:

Ik houd van mooi, luxe en kwalitatief. Dat heeft een prijskaartje.

Ik kom overigens niet of nauwelijks in budgetwinkels. Mijn zwaktes zijn museumwinkels :') maar daar ga ik tegenwoordig zo sporadisch heen dat als ik er ben ik mezelf laat gaan.

Let it goooooo.

Ik heb dus een koelkast vol met curieuze magneten :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:45

Magrathea schreef:
Shaggy09 schreef:

Maar je weet toch hoe lang je doet met een potje (of weet ik veel waar dat in zit := ) ?
Het is neit dat je op een dag wakker wordt en dat het ineens op is toch?
Daar kan je dan op anticiperen. En als je weet wat je nodig hebt hoef je niet allerlei andere spullen in je mandje te gooien

Dat is toch ook helemaal niet wat ik bedoel met mijn vraag :+
Ik vraag me af wat je wel en niet nodig hebt. Omdat je vaak voor alleen het nodige naar de winkel gaat, maar heb je dat dan ook echt nodig wat je denkt nodig te hebben?
Voor mijn gevoel wel namelijk, maar het kan goed dat sommigen daar anders over denken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:46

purny schreef:

Ja, bij mij wel. 1. Omdat ik een jaar met zo´n potje doe dus het in verhouding een stuk goedkoper is en 2. omdat ik geen rommel op mijn gezicht wil smeren. Het is wel mijn huid en daar heb je er maar 1 van. :)

Ik koop overigens ook geen broek van 100 euro, maar dat zijn nou eenmaal voorkeuren van ieder voor zich.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 00:21

Wat een interessant topic :D

Ik ben al dagen zenuwachtig over een behoorlijk bedrag dat eind deze week op mijn rekening staat en ik verplicht mezelf om te gaan shoppen :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:00

Ik lees hier veel wat anderen ' onzin' vinden. Ik heb meer dan 650 verschillende paardenboeken en 280 over duiken. Dat is absoluut geen onzin in mijn ogen. Ik mag van mezelf af en toe boeken er bij kopen. Als jij je prullaria als mooi en nodig ziet, dan zou ik er niet mee stoppen. Pas als je jezelf gaat ergeren is het tijd. Je geeft al aan ook rustig het weer weg te doen, dus je huis is niet vol. Dan is er geen band met de spullen, dat maakt het makkelijker. Maar het begint bij de vraag: wil ik mezelf veranderen? Bij een ja, go for it.

Over kledinguitgaven:
Ik merk zo geen kwaliteitsverschil tussen ondergoed van zeeman of duurdere merken.
Een spijkerbroek van 25 euro is duur zat. Maar als iemand er 100 aan uit wil geven is dat een keuze die mag. Ik merk absoluut geen kwaliteitsverschil, heb ook wel dure gehad. Maar zit hier het probleem? Ik lees vooral over uitgaven bij de action e.d.

Wil je minder geld uitgeven dan helpt alleen de vraag van heb ik dit werkelijk nodig? En probeer te leren winkelen als een man. Ik ga zelden nog de stad in om te winkelen. Dat doe ik alleen als ik weet wat ik nodig heb en dan ben ik zelfs incl passen binnen 2 uur klaar.

Maar als je het geld kunt missen en eigenlijk vind je het wel best zo, waarom blijf je het niet gewoon doen?
Je moet niet willen veranderen om een ander of een andere opinie, maar je moet zelf willen. Anders lukt het echt niet.
Dingen als ' nog een nachtje er over slapen' helpen zeker.
Ik stap de action alleen in als ik wat nodig heb. Dit helpt zeker.
Kortom: ik wil veranderen, go for it.
Ik vind het nog wel best, je zult op oude voet doorgaan. Maar alleen de ik telt. Wat een ander zegt werkt alleen als je er zelf ook zo over denkt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:26

MarcoBorsato schreef:
purny schreef:

Ik houd van mooi, luxe en kwalitatief. Dat heeft een prijskaartje.

Ik kom overigens niet of nauwelijks in budgetwinkels. Mijn zwaktes zijn museumwinkels :') maar daar ga ik tegenwoordig zo sporadisch heen dat als ik er ben ik mezelf laat gaan.

Let it goooooo.

Ik heb dus een koelkast vol met curieuze magneten :')

Haha ik ook! Heb een tijdje bij ieder museum dat ik bezocht een magneet of kaart voor op de koelkast gekocht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:30

Shaggy09 schreef:
purny schreef:

Ja, bij mij wel. 1. Omdat ik een jaar met zo´n potje doe dus het in verhouding een stuk goedkoper is en 2. omdat ik geen rommel op mijn gezicht wil smeren. Het is wel mijn huid en daar heb je er maar 1 van. :)

Ik koop overigens ook geen broek van 100 euro, maar dat zijn nou eenmaal voorkeuren van ieder voor zich.

Die foundation zou voor mij niet onder impuls- of onnodige aankoop vallen. Wel als je vervolgens ook 2 nagellakjes erbij koopt, omdat die je aan stonden te staren vanuit het schap.
Cosmetica zijn bij mij vaak ook duurder, omdat ik het liefst een dierproefvrij-product (dus het bedrijf mag ook niet naar China exporteren, want dan doen ze het alsnog) van natuurlijke ingrediënten heb.

Het moet natuurlijk wel in je inkomsten en uitgavenpatroon passen. Als je naar de voedselbank moet, dan lijkt die foundation me zonde. Maar goed, er zijn ook mensen die naar de voedselbank gaan en roken bijvoorbeeld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:39

Ik heb bij de ene bank mijn betaalrekening met daaraan gekoppeld 2 spaarrekeningen.
Betaalrekening komt alles op binnen en alle vaste lasten gaan eraf.
Spaarrekeningen zijn heel simpel, de ene is voor de dieren (dierenartskosten, trimsalon, voerbestellingen etc) en de andere voor mezelf.
Ik mag wel in geval van nood iets van de 'eigen' spaarrekening opnemen maar niet die van de dieren zodat er altijd een potje is voor onverwachte dierenartskosten.

Dan heb ik bij een andere bank een 'zakgeldrekening'.
Hier komt elke week €50,- op en daarvan moet ik de boodschappen doen, reiskosten van pinnen (kan ik soms ook vd betaalrekening doen), extraatjes van halen etc.
Ik ben alleen met mijn huisdieren en puur voor de boodschappen (eten en huishoudelijke artikelen) plus eens wat lekkers voor bij de film 's avonds of bij de koffie ofzo kun je in principe prima met €30,- à €35,- redden, zolang je een beetje op de aanbiedingen let en niet puur a-merken koopt. :)
Overigens hou ik globaal €35,- aan per week voor boodschappen en €5,- voor huishoudelijke producten en toiletartikelen, zo kom ik vrijwel altijd goed uit en hou ik wat over om eens een kop koffie te halen of eens in de zoveel tijd wat op een terrasje te drinken en/of eten. :)
Wil je het wat ruimer houden dan kan dat uiteraard ook, maar net wat je zelf kiest zegmaar.

Edit:
Ik heb gekozen voor dit systeem zodat ik gewoon internetbankieren heb, eens wat kan bestellen en niet met contant geld loop te klooien.
Maar kan op deze manier ook niet ff impulsief geld van een spaarrekening trekken om te shoppen bijvoorbeeld. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:39

@Tiggs
Ja precies.
Iedereen heeft volgensmij wel iets waar die graag wat meer aan uitgeeft.
Voor mijn vriend is dat bijvoorbeeld auto onderdelen en accessoires. Ik geef daar niks om maar hij betaald gerust het dubbele voor een speciale koplamp. Ik geef graag wat meer geld uit aan cosmetica en skincare.
Niks mis mee toch?
Zolang je je prioriteiten kan stellen en idd geen voedselbank klant bent.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:17

Ik had vroegah een enorm gat in mijn hand, en dat als dochter van een accountant...Ik wist gewoon niet wat alles koste en smeet met geld (geld moet rollen was mijn favo uitspraak).

Maar toen ik noodgedwongen wel op mijn centen moest gaan letten (weinig inkomen) ben ik een kasboek gaan bijhouden en dat doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Sinds ik dat kasboek bijhoud is het voor mij een soort sport geworden om zoveel mogelijk geld over te houden aan het einde van de maand.
Hoe meer ik over houd hoe beter ik me voel.

Dat heeft me bewuster gemaakt van wat ik nu echt nodig heb en waar ik echt gelukkig van word om mijn geld aan te spenderen (action prullaria dus niet, maar als ik in een leuke boetiek een prachtige woonaccessoire tegenkom neem ik dat mee). Ik vraag me steeds af “ Heb ik het nodig? Wil ik het echt graag?”
En er zijn maanden dat ik over de scheef ga (heb een zwak voor oorbellen en leuke jurkjes), maar dan blijft mijn hand de volgende maand op de knip :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:23

purny schreef:
Contant geld uitgeven noemt men ook wel betaalpijn

Dat is een hele goede Purny,ik ben veel zuiniger als ik echt geld moet uit geven dan als ik op internet shop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:57

Ik vind het ook heel moeilijk om grote noodzakelijke aankopen te doen. Toen ik op mezelf ging moest ik natuurlijk een wasmachine kopen en andere dingen. Jeetje wat vond ik dat lastig zeg.
Ik ga bijvoorbeeld wel m'n extraatjes weg sparen.
Dus als ik ineens meer loon heb hou ik het bedrag aan wat ik vorige maand heb gehad.
Zo spaar ik ook makkelijk.
Vroeger had ik ook een gat in m'n hand. Maar tegenwoordig kan ik gerust een jaar geld in een beker laten zitten of op de spaarrekening laten staan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:06

Echt? Wat vind je daar lastig aan, is het omdat je zo'n groot bedrag uitgeeft?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:44

Heb ik ook. Ik voel me eigenlijk altijd schuldig als ik iets koop. Hoe hoger het bedrag hoe schuldiger ik mij voel...Waar dat vandaan komt? Geen idee.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:06

Ik heb juist als ik van die goedkope rommel en prullaria koop dat ik mezelf voor m'n kop wil slaan :P Ik geef dan liever incidenteel een wat groter bedrag uit aan iets wat ik echt ga gebruiken voor een langere tijd. Of voor een kwalitatief goed product.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:07

Shaggy09 schreef:
Ik heb juist als ik van die goedkope rommel en prullaria koop dat ik mezelf voor m'n kop wil slaan :P Ik geef dan liever incidenteel een wat groter bedrag uit aan iets wat ik echt ga gebruiken voor een langere tijd. Of voor een kwalitatief goed product.
Da's hier ook mijn persoonlijke mantra atm :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:19

Grote uitgaven denk ik wel goed over na, doe wel goed onderzoek, maar vind het niet moeilijk. Wil nu eigenlijk ook een andere droger, 1 waarbij de slang niet uit het raam hoeft waardoor hij ook op een handigere plek kan staan.. Maar dat houd ik nog wel af, droger die ik heb is nog prima :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:54

Ja ik heb ook geen moeite met grote aankopen die echt moeten. Schoenen van 300 euro moet ik even over nadenken maar een wasmachine of ander huishoudelijk apparaat moet beste keus of beste koop van de consumentenbond zijn. Daar bespaar ik niet op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:57

En nuttige dingen kan ik voor mezelf ook makkelijk goedpraten. Zo heb ik een airfryer en een sodastream. Gebruik ze beiden heel veel... Maar echt nodig heb je ze niet natuurlijk. :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:48

MarcoBorsato schreef:
Echt? Wat vind je daar lastig aan, is het omdat je zo'n groot bedrag uitgeeft?

Omdat ik anders geen buffer achter de hand meer heb mocht ik nog geld nodig hebben.