Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:39

purny schreef:
Memories schreef:
Ik ben het totaal niet eens met mijn voorgangers. Groot gelijk heb je TS. Ik heb een vergelijkbare situatie van dichtbij meegemaakt en op een gegeven moment slokt het al je aandacht en energie op en mag je best egoïstisch zijn en zeggen dat je dit niet meer wil. Dan kan zij nog zo ziek zijn, je hebt alle recht om er zelf niet aan kapot te gaan hoor.

Maar dan had TS niet de stap moeten nemen om haar te gaan helpen.

Ts mag daar toch op terug komen?

Haar leven..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:40

purny schreef:
Memories schreef:
Ik ben het totaal niet eens met mijn voorgangers. Groot gelijk heb je TS. Ik heb een vergelijkbare situatie van dichtbij meegemaakt en op een gegeven moment slokt het al je aandacht en energie op en mag je best egoïstisch zijn en zeggen dat je dit niet meer wil. Dan kan zij nog zo ziek zijn, je hebt alle recht om er zelf niet aan kapot te gaan hoor.

Waarom niet? Je mag best hulp aan bieden en er dan later achterkomend dat de gevraagde of benodigde hulp teveel voor je is. Het is geen alles of niets.

BigOne

Ts, je houding en van de rest van die groep geven al aan dat jullie er de ballen verstand hebt van mensen met een psychische aandoening. Wil je haar helpen dan verdiep je daar eerst in, ga af en toe een bakkie koffie doen en verwacht niets. Ik vermoed dat dit van jullie een wanhopige poging is om haar te laten beseffen dat ze iets moet doen maar zo werkt het helaas niet en kan maar zo gebeuren dat ze zich zelf wel iets aandoet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 10-10-19 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

purny schreef:
Memories schreef:

Dus als je uit goede wil iemand probeert te helpen, maar je zelf er aan onder doorgaat, dan is het maar je eigen schuld en moet je doorgaan? Dats lekker :n zo werkt dat natuurlijk niet. Je kan niet iemand helpen als je zelf hulp nodig gaat hebben omdat je alle ellende meekrijgt.

Ik snap je heel goed TS. Je hebt gedaan wat je kon, maar wat niet meer gaat, gaat niet meer.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:42

Memories schreef:
Waarom niet? Je mag best hulp aan bieden en er dan later achterkomend dat de gevraagde of benodigde hulp teveel voor je is. Het is geen alles of niets.

Ja dit dus.. Heeft iemand enig idee hoe zwaar het is om iemand te willen helpen die het niet accepteert?
Het sloopt je, vooral als je door hebt dat het niet werkt.
Ik vind het echt niet gek dat TS een stapje achteruit doet, ze moet ook aan haar zelf blijven denken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:43

antje_vip schreef:
Ik snap TS wel, je moet gewoon ook je eigen grenzen bewaken en ik vind dat TS al meer dan genoeg heeft gedaan. Iemand helpen die niet geholpen wil worden of waar je nooit iets van terug krijgt vreet energie.

edit Purny: ze mag er dus niet op terugkomen terwijl het haar ook te veel wordt?

ze had al vanaf begin af aan moeten zeggen dat ze het over liet aan de hulpverleners. Maar om haar nu te laten vallen als een baksteen vind ik niet kunnen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:46

purny schreef:
antje_vip schreef:
Ik snap TS wel, je moet gewoon ook je eigen grenzen bewaken en ik vind dat TS al meer dan genoeg heeft gedaan. Iemand helpen die niet geholpen wil worden of waar je nooit iets van terug krijgt vreet energie.

edit Purny: ze mag er dus niet op terugkomen terwijl het haar ook te veel wordt?

ze had al vanaf begin af aan moeten zeggen dat ze het over liet aan de hulpverleners. Maar om haar nu te laten vallen als een baksteen vind ik niet kunnen

Makkelijk zeggen als je dan niet weet wat je te verwachten valt. TS heeft echt onwijs haar best gedaan en ik vind niet dat ze al deze zooi nu verdient.
Iemand in je omgeving hebben met zware depressie is zwaar, heel erg zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:46

Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer. Het komt alleen een beetje raar op mij over: het lijkt alsof Bo niet doet wat jij wilt dat ze doet en nu moet ze het zelf maar uitzoeken. Wat ze volgens mij al voortdurend gedaan heeft door weg te kruipen van de wereld en geen contact te willen. Moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:48

Als het voor de omgeving al zo zwaar is, kun je nagaan hoe het voor die persoon zelf is ;)

Ik ben het eens met de verantwoordelijkheid daar laten waar hij hoort, echter is het soms wel de toon die de muziek maakt.
Ik persoonlijk had het in mijn depressie niet getrokken als ineens de hele vriendengroep op de stoep stond om dit 'even duidelijk te maken' en mij onder mijn neus te wrijven wat zij allemaal wel niet voor mij gedaan hadden (zonder dat ik daarom gevraagd had) en dat ik dus fout zat door niks te ondernemen daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:49

Robijntjah schreef:
Als het voor de omgeving al zo zwaar is, kun je nagaan hoe het voor die persoon zelf is ;)

Ik ben het eens met de verantwoordelijkheid daar laten waar hij hoort, echter is het soms wel de toon die de muziek maakt.
Ik persoonlijk had het in mijn depressie niet getrokken als ineens de hele vriendengroep op de stoep stond om dit 'even duidelijk te maken' en mij onder mijn neus te wrijven wat zij allemaal wel niet voor mij gedaan hadden (zonder dat ik daarom gevraagd had) en dat ik dus fout zat door niks te ondernemen daarmee.

Dit dus. En dan heeft ze er niet eens zelf om gevraagd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:49

Heb het heel, heel dicht bij meegemaakt, en niet voor even maar eigenlijk heel mijn jeugd,en dan de 1ste 10 jaar na mijn tienerjaren. Op den duur ben je leeg, leger dan leeg. De ander kan dan psychisch ziek zijn, wat heeft die persoon aan je als zelf er ziek van wordt.
Ik heb ook op een bepaald moment mijn handen voor een groot deel er vanaf getrokken, gewoon om mezelf te redden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:02

bigone schreef:
Ts, je houding en van de rest van die groep geven al aan dat jullie er de ballen verstand hebt van mensen met een psychische aandoening. Wil je haar helpen dan verdiep je daar eerst in, ga af en toe een bakkie koffie doen en verwacht niets. Ik vermoed dat dit van jullie een wanhopige poging is om haar te laten beseffen dat ze iets moet doen maar zo werkt het helaas niet en kan maar zo gebeuren dat ze zich zelf wel iets aandoet.

Ik denk dat ik genoeg verstand ervan heb, maar soms is het voor omstanders te veel. En dat mag aangegeven worden. En dat kan op een normale manier.

Anoniem

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:09

Op een normale manier ben ik het onwijs mee eens!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:15

Bigone, als vrienden helpen hebben Ze vaak de ballen verstand van een onderwerp. Het zijn vrienden, geen professionals.
Ik schrik wel van de harde reacties hier. Helpen is niet goed, stoppen met helpen is niet goed. TS heeft hier ook niet om gevraagd.

Ik zou -voor jezelf- eens met een hulpverlener gaan praten TS: hoe sta ik er in. Hoe kan ik Bo echt helpen zonder zelf kapot te gaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:26

Robijntjah schreef:

Precies, ts en vriendengroep kunnen zeggen: je wilt niets dus tabee zoek het uit.

Of

Joh X we willen je graag helpen maar merken dat het ons momenteel iets te heftig is en he meer hebt aan proffesionele hulp. Heb je dit al?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:29

We snappen allemaal dat ts een stap terug wil doen. Dat is ook niet het punt van "ons"/mij.
Maar de manier waarop vind ik persoonlijk bizar.
Je kan aangeven waarom je t doet en wat je hoopt dat ze zal doen en aangeven best een bakkie te willen doen.
Maar dat meer even niet lukt nu.
Dat is wat anders dan jij zoekt hulp of anders ben je ons allemaal kwijt.

En zeker op de toon zoals ts naar haar vriendin is in de meeste berichten.
Je vriendin zoekt hulp als ze daar klaar voor is en zo niet ok maar dat ligt dan ook niet meer bij jullie.
Maar ze moet t op haar manier en tempo doen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:32

quera schreef:
Robijntjah schreef:

Precies, ts en vriendengroep kunnen zeggen: je wilt niets dus tabee zoek het uit.

Of

Joh X we willen je graag helpen maar merken dat het ons momenteel iets te heftig is en he meer hebt aan proffesionele hulp. Heb je dit al?

Nou dit dus. Weet idd ook niet of met de hele groep langsgaan om een statement te maken de beste optie is voor TS en Bo als ik heel eerlijk ben, dus zou misschien nog even nadenken hoe je dat wil gaan vormgeven TS. Maar de gedachte om ermee te willens stoppen is okee en ik schrok echt van mensen die TS een slechte vriendin noemen en haar zowat beschuldigen van het bijdragen aan de depressie van Bo. Echt absoluut not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:36

Soms help je mensen het beste door ze niet te willen helpen, maar er gewoon af en toe te zijn.

En dat "er voor iemand zijn" binnen je eigen mogelijkheden en grenzen.

"Niets verwachten, haar ziekte accepteren er er gewoon zijn" kan voor alle partijen en heleboel rust geven. En dan is het misschien wel helemaal niet nodig om het contact te verbreken, omdat die accepterende manier van met elkaar omgaan veel minder negatieve energie kost.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:46

Ik schrik ook wel van deze wending.
Als in een keer een groep “vrienden” langs komt om te zeggen dat je hun energie niet waard ben, wat een klap gaat dat worden.

Ik snap heel goed dat je je eigen leven niet moet laten leiden door zoiets, maar de manier waarop is echt absurd.

Zoals anderen als zeiden. Belangrijkste bij depressie is niks verwachten van iemand.

TS, succes wees niet boos op haar. Ze is ziek, daar kan ze weinig aan doen. Hulp heeft ze nodig, geen haat van haar “vrienden”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:51

Bo verdient geen afwijzing van haar vrienden. En TS geen afwijzing van ons. Het is zwaar om depressief te zijn. En het is zwaar om met een depressief iemand te dealen.

Beiden verdienen heel veel begrip voor hun lastige situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:56

safina schreef:
Bo verdient geen afwijzing van haar vrienden. En TS geen afwijzing van ons. Het is zwaar om depressief te zijn. En het is zwaar om met een depressief iemand te dealen.

Beiden verdienen heel veel begrip voor hun lastige situatie.

Jazeker maar vooral de vriendengroep van Bo zal moeten beseffen dat ze er gewoon kunnen zijn voor Bo zonder er veel woorden aan vuil te maken en zeker niet op hoge poten gaan vertellen dat het over en uit is met de hulp en ze het maar uit moet zoeken, want daar komt de boodschap wel een beetje op neer. Zal uit een goed hart en bezorgdheid komen maar is niet de manier. Zet de hulpverlening om in een schema dat iedereen een keer per week bij Bo komt om een bakkie te doen, dan is er iets van contact maar niet dwingend.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:11

Ik zag hier gelijk het beeld voor me dat iemand te water raakt. Diegene wil eigelijk niet meer, maar je steekt toch een helpende hand toe. Diegene pakt hem aan, maar helpt verder niet mee om uit het water te raken. Je blijkt trekken, schakelt hulp in, maar ze is nat en te zwaar. Ze wil niet helpen eruit te komen, maar houdt je hand wél vast.
Als het dan niet lukt omdat ze écht niks doet om eruit te komen, geef je maar ff een harde duw (samen met de omstanders) dat ze nog verder vd kant raakt: ‘zoek het dan zelf maar uit’ en iedereen loopt weg..

;(

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:26

Ts ten eerste wil ik even zeggen dat ik het ontzettend knap vind dat jij en je vrienden er alles aan gedaan hebben om bo er weer een beetje boven op te helpen. Want ondanks dat niet alles even handig is geweest hebben jullie wel je stinkende best gedaan!

Echter hoop ik dat je na aanleiding van de berichten van de bokkers hier wel in ziet dat het niet handig is om op deze manier afscheid te nemen van bo. Bo is waarschijnlijk heel ernstig ziek, en heeft absoluut niet doorgehad hoe veel energie het jullie heeft gekost om haar te helpen. Ik denk absoluut niet dat Bo kwaad in de zin heeft gehad, maar dat haar depressie haar leven lijdt. Dit wil zeggen dat ze er nooit bij na heeft gedacht om jullie voor een karretje te spannen en dat haar poging tot zelfmoord geen schreeuw om aandacht was in de manier waarop jullie dat zien.

Ik hoop van harte dat je het plan om met de hele vriendengroep naar Bo toe te gaan en haar op deze manier "aan te vallen" achterwege laat en het op een andere manier aanpakt. Ik denk dat je haar zo namelijk, onbedoeld, van de regen in de drup helpt.

Toen ik een zware burn-out en depressie had was ik ook niet altijd even makkelijk voor mijn vrienden en familie. Maar doordat ze me steunden, zonder mij dingen op te leggen, ben ik er uiteindelijk wel doorheen gekomen. Alleen een praatje over koetjes en kalfjes en af en toe wat mensen over de vloer hielp al enorm. Hulp willen moet verder vanuit jezelf komen, dwang is hierbij niet heel erg helpend. En iemand zo voor het blok zetten als wat jullie van plan zijn al helemaal niet.

Ik hoop dat je het willen helpen op deze manier opzij kunt zetten, en dat je ook genoegen kunt nemen met af en toe gewoon eens langs gaan en simpele dingen doen, als vriendin. Dit is voor Bo namelijk waarschijnlijk veel meer helpend.

Kop op TS! je had zo'n positieve instelling.. hopelijk kan je die op een andere manier terug vinden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:32

Ik bedoel ook niet dat alle contact met Bo moet worden verbroken. Maar dat je gewoon nog steeds een bakkie kan blijven doen met haar. Dit zal waarschijnlijk veel meer helpen dan wanneer jullie haar voor het blok gaan zetten.
Ik hoop dat Bo alle professionele hulp krijgt die ze nodig heeft.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:10

Ik hoop dat je wat doet met de goede adviezen die hier gegeven worden, TS. 6 vrienden die even komen binnenvallen om je te vertellen dat ze geen contact meer met je willen kan namelijk echt een traumatische ervaring zijn waar iemand heel, héél lang last van kan houden, zelfs als die persoon niet al in een emotioneel kwetsbare positie zit.