Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JoyceLa schreef:Bij mijn zoontje was de eige bijdrage dit jaar €26,-.
Vorige week kreeg ik een brief dat er een school uitje naar Monkey Town is of elke ouder nog €15,- wil betalen voor dit uitje. Het is niet verplicht maar als er niet betaald moet het betreffende kind gewoon de hele dag naar school in een andere klas als het leerplichtig is. Dit wordt in de brief vermeld, en vind ik persoonlijk erg triest, ik geloof namelijk wel degelijk dat er ouders zijn die het echt niet kunnen betalen en de kinderen daar de dupe van worden...
Scholen krijgen geld om LES te geven. Schoolreisjes en andere leuke dingen (paasontbijt, Sinterklaas, Kerst, etc.) hebben niks met educatie te maken.
Willen scholen dat toch organiseren, moeten ze dat zelf bekostigen. Dat geld is er meestal niet, dus wordt de ouders om een bijdrage gevraagd.
En omdat we het allemaal zo sneu vinden voor onze kinderen als ze eens ergens niet aan mee kunnen doen, blijven ouders betalen.
Eerlijk gezegd vind ik het soms wel wat veel. Die tijd kan beter besteed worden aan de lessen.
Want met die grote klassen van tegenwoordig komt niet elke leerling tot zijn recht.
Ik betaal het omdat ik niet wil dat mijn kind daar de dupe van wordt, ik snap er alleen niet zoveel van omdat scholen toch subsidie krijgen voor dit soort dingen?
Vjestagirl schreef:Wat ik zo wonderlijk vind, is dat je blijkbaar naar drievliet en naar de efteling moet. Waarom niet gewoon picknicken in het park, of naar het zwembad of levend stratego in het plaatselijke bos?
JoyceLa schreef:Bij mijn zoontje was de eige bijdrage dit jaar €26,-.
Vorige week kreeg ik een brief dat er een school uitje naar Monkey Town is of elke ouder nog €15,- wil betalen voor dit uitje. Het is niet verplicht maar als er niet betaald moet het betreffende kind gewoon de hele dag naar school in een andere klas als het leerplichtig is. Dit wordt in de brief vermeld, en vind ik persoonlijk erg triest, ik geloof namelijk wel degelijk dat er ouders zijn die het echt niet kunnen betalen en de kinderen daar de dupe van worden...
Scholen krijgen geld om LES te geven. Schoolreisjes en andere leuke dingen (paasontbijt, Sinterklaas, Kerst, etc.) hebben niks met educatie te maken.
Willen scholen dat toch organiseren, moeten ze dat zelf bekostigen. Dat geld is er meestal niet, dus wordt de ouders om een bijdrage gevraagd.
En omdat we het allemaal zo sneu vinden voor onze kinderen als ze eens ergens niet aan mee kunnen doen, blijven ouders betalen.
Eerlijk gezegd vind ik het soms wel wat veel. Die tijd kan beter besteed worden aan de lessen.
Want met die grote klassen van tegenwoordig komt niet elke leerling tot zijn recht.
Ik betaal het omdat ik niet wil dat mijn kind daar de dupe van wordt, ik snap er alleen niet zoveel van omdat scholen toch subsidie krijgen voor dit soort dingen?
tengeltje11 schreef:Vrijwillige schoolbijdrage,waar wordt dat dan voor gebruikt?
In belgie bestaat zoiets niet.
Hier gaan kindjes gewoon naar school.
De kleutertjes krijgenin de klas wel een tussendoortje 's morgens en in de namiddag(drankje en bv stuk fruit of boterham,koek tot yoghurt of cornflakes,heel erg gevarieerd),en daar betaal je 25 cent per tussendoortje voor.
Over de middag kan je kiezen,of je geeft je kind zijn picknick mee of ze krijgen een volwaardige warme maaltijd(soep + warme maaltijd en soms dessert) voor 2,40 euro(de kleuters) of 2,70 euro(van 6 tot 12 jaar)(bijna iedereen eet warmop school)
Voor de rest krijgen ze met Sint een leuk cadeautje en chocolade enzo,met Pasen een mandje met snoep en dergelijke,betaalt niemand voor.
Vanaf 4 jaar(2de kleuterklas),gaan ze wekelijks zwemmenmet de schoolbus voor 2 euro.
En voor de rest is er de schoolreis waaraan een verkoopje gekoppeld wordt,waarbij je bij bv 10 verkochte zakjes,al zo goed als gratis op schoolreis gaat(wij wonen landelijk,maar kopen er zelf enkele oma's ook en dan ben je er zo),en dan nog een 2-3 kleine uitstapjes waarbij dan een bijdrage van 2-3-4 euro gevraagd wordt.alles gebeurd met de schoolbus.
Dus ik vind dat systeem in nl met bijdragen en mama's die wc's poetsen en ramen lappen,....enorm vreemd.
Hier gaan ze wekelijks met 20 kleuters zwemmen,enkel de juf en een zwemjuf.op schoolreis idem.
Beretto schreef:quera schreef:Maar op schoolreisje is er een stuk meer wat er kan gebeuren.
No way dat mijn kleuter dan bijv naar drievliet oid mee gaat
Tja 't is maar net hoe je 't bekijkt, statistieken wijzen uit dat de meeste ongelukken in en om het huis gebeuren.
Mijn kinderen zitten al vanaf jongs af aan op scouting en gaan ook mee op kamp.
Hier is ook geen 1 op 1 begeleiding en ouders gaan niet mee.
Wel valt op dat de zeer beschermende houding van sommige ouders het gedrag en de ontwikkeling van kinderen vaak negatief beïnvloed.
Maar goed ieder z'n eigen mening gelukkig, ben alleen wel benieuwd waarom jij dan je kleuter niet laat meegaan naar bv drievliet?

Kinderboerderij of monkeytown ofzo. Hier gaan de kleuters ook niet naar attractieparken. Pas in groep 6 ofzo naar Julianatoren. Cerilene_ schreef:En ik vind het heel goed dat ze een dag per jaar echt wat leuks gaan doen. Dat schept zo'n band dat al die kleintjes met zijn allen in de bus een groot avontuur gaan beleven. Dat is een van de dingen die je je later nog het meest herinnerd van vroeger.
tengeltje11 schreef:Hier gaan zelfs de eerste kleuters naar een pretpark,samen met de 2de en 3de kleuter.
Gok zo'n 35 kindjes.
De 3 vaste juffen gaan dan mee,de directeur en nog ergens iemand.
Lukt prima en ik denk dat ze het zo overal doen in Belgische scholen,zussen enzo vertellen net hetzelfde.
Die hou je nooit allemaal in het oog. En in drievliet zijn ook vijvers enzo en al die kids kunnen heel niet zwemmen nog. dems75 schreef:Bijv. vorig jaar, werden mijn adviezen (definitieve schooladviezen ) een aantal keer gewoon in de wind geslagen. Ouders waren het er niet mee eens en zochten het hogerop, gingen dus stampij maken bij directie, die hen vervolgens hun zin geeft.
verootjoo schreef:1 op 7 vind ik ook acceptabel. 1 op 15 nietDie hou je nooit allemaal in het oog. En in drievliet zijn ook vijvers enzo en al die kids kunnen heel niet zwemmen nog.
Maar goed, hier is iedereen er ms ook heel scherp op, zeker sinds er een kind tijdens zwemles overleden is vanwege te weinig toezicht. Het ongeluk zit gewoon in een heel klein hoekje en kleuters overzien de gevolgen van hun soms niet al te slimme acties nog lang niet.
Ben eigenlijk benieuwd of er hier regels voor zijn, weet ik eigenlijk niet.
Shadow0 schreef:dems75 schreef:Bijv. vorig jaar, werden mijn adviezen (definitieve schooladviezen ) een aantal keer gewoon in de wind geslagen. Ouders waren het er niet mee eens en zochten het hogerop, gingen dus stampij maken bij directie, die hen vervolgens hun zin geeft.
Het lijkt me echt volkomen acceptabel dat ouders het kunnen aangeven als zij ergens anders over denken, ook leerkrachten kunnen foute inschattingen maken. (En soms willen de ouders teveel, soms trouwens ook te weinig, maar er zijn echt genoeg situaties waar de leerkracht het niet goed inschat en waar het doorzettingsvermogen van de ouders wel nodig was.)
En uiteindelijk zijn de ouders langer en meer betrokken bij hun kind: bij jou gaan ze van school af, en dan zijn de ouders nog steeds de ouders van hun kinderen.
Een andere vraag die je je zou kunnen stellen: wat maakte dat de ouders geen vertrouwen hadden in jouw oordeel, en waarom konden jullie dat samen niet uitpraten?