Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:38

JoyceLa, in principe krijgen scholen daar niet specifiek subsidie voor, en dat soort uitjes worden meestal uit de ouderbijdrage betaald. Maar het is wel een hele rare manier van doen, en mocht je er zin in hebben dan willen Peter Kwint en Lisa Westerveld (kamerleden voor respectievelijk SP en GroenLinks) je voorbeeld vast wel horen - die proberen de 'vrijwillig maar niet zo vrijwillige' ouderbijdragen wel onder de aandacht te brengen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:44

Ik of mijn man waren erbij bij elk schoolreisje van de beide kinderen. Bij de oudste vooral voor vervoer en aanwezig zijn. Bij de jongste was het de vraag van school omdat hij door zn pdd-nos nog wel eens onverwacht kon reageren op zulke onvoorspelbare dingen als schoolreis.
Dus van beide jongens alle schoolreisjes meegemaakt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:59

JoyceLa schreef:
Bij mijn zoontje was de eige bijdrage dit jaar €26,-.

Vorige week kreeg ik een brief dat er een school uitje naar Monkey Town is of elke ouder nog €15,- wil betalen voor dit uitje. Het is niet verplicht maar als er niet betaald moet het betreffende kind gewoon de hele dag naar school in een andere klas als het leerplichtig is. Dit wordt in de brief vermeld, en vind ik persoonlijk erg triest, ik geloof namelijk wel degelijk dat er ouders zijn die het echt niet kunnen betalen en de kinderen daar de dupe van worden...

Scholen krijgen geld om LES te geven. Schoolreisjes en andere leuke dingen (paasontbijt, Sinterklaas, Kerst, etc.) hebben niks met educatie te maken.
Willen scholen dat toch organiseren, moeten ze dat zelf bekostigen. Dat geld is er meestal niet, dus wordt de ouders om een bijdrage gevraagd.

En omdat we het allemaal zo sneu vinden voor onze kinderen als ze eens ergens niet aan mee kunnen doen, blijven ouders betalen.

Eerlijk gezegd vind ik het soms wel wat veel. Die tijd kan beter besteed worden aan de lessen.
Want met die grote klassen van tegenwoordig komt niet elke leerling tot zijn recht.

Ik betaal het omdat ik niet wil dat mijn kind daar de dupe van wordt, ik snap er alleen niet zoveel van omdat scholen toch subsidie krijgen voor dit soort dingen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:13

Vjestagirl schreef:
Wat ik zo wonderlijk vind, is dat je blijkbaar naar drievliet en naar de efteling moet. Waarom niet gewoon picknicken in het park, of naar het zwembad of levend stratego in het plaatselijke bos?

Hier ben ik het zo mee eens. De bedragen voor de schoolreisjes lopen zo op dat van drie kinderen bij elkaar we er ook een weekje met het gezin van op vakantie kunnen. Ik vind het bij het belachelijke af soms.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:19

Op de oude basisschool van de kinderen gingen ze om het jaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:36

Ik vind het juist zo wonderlijk dat die scholen het voor elkaar krijgen om van zo'n minimale bijdrage zo veel te financieren. Bij ons is het iets van 100 euro per kind per jaar, waarvan meer dan de helft lunchbijdrage is, omdat ze een continurooster hebben en dus elke dag op school lunchen met een lunchouder die daar een vrijwilligersvergoeding voor krijgt. De vrijwillige bijdrage is iets van 35 euro geloof ik.
Het lukt mij echt niet om voor zo weinig geld een Sinterklaas cadeautje, wat kleine uitjes en activiteiten en ook nog een dag je pretpark van de doen hoor.
En ik vind het heel goed dat ze een dag per jaar echt wat leuks gaan doen. Dat schept zo'n band dat al die kleintjes met zijn allen in de bus een groot avontuur gaan beleven. Dat is een van de dingen die je je later nog het meest herinnerd van vroeger.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:03

Bij ons op school was vorig jaar 99% betaald en dit 100% van de ouder bijdrage. Hiervan zitten alle uitjes en feesten bij in. Ook 1x per jaar naar een voorstelling en 1x per jaar een activiteit in het cultureel centrum.
Alleen het overblijven moet apart betaald worden omdat niet alle kinderen daar gebruik van maken.
Wij hebben een activiteitencommissie waarvan een deel van de ouders meegaat op schoolreis. Voor het kamp van groep 7/8 worden ouders gevraagd.

Mijn kinderen vinden het erg leuk als ik mee zou gaan op schoolreis, maar ik liever niet ;-P En vragen ook of ik wel eens mee wil rijden bij een uitje, of bijv helpen met spelletjes/knutselen. Vanaf de peuterspeelzaal en bij de kleuters ben ik bij beide kinderen boekenmoeder geweest, dat was om de week op vrijdagochtend een half uurtje. Vond ik en mijn kinderen erg leuk!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:17

JoyceLa schreef:
Bij mijn zoontje was de eige bijdrage dit jaar €26,-.

Vorige week kreeg ik een brief dat er een school uitje naar Monkey Town is of elke ouder nog €15,- wil betalen voor dit uitje. Het is niet verplicht maar als er niet betaald moet het betreffende kind gewoon de hele dag naar school in een andere klas als het leerplichtig is. Dit wordt in de brief vermeld, en vind ik persoonlijk erg triest, ik geloof namelijk wel degelijk dat er ouders zijn die het echt niet kunnen betalen en de kinderen daar de dupe van worden...

Scholen krijgen geld om LES te geven. Schoolreisjes en andere leuke dingen (paasontbijt, Sinterklaas, Kerst, etc.) hebben niks met educatie te maken.
Willen scholen dat toch organiseren, moeten ze dat zelf bekostigen. Dat geld is er meestal niet, dus wordt de ouders om een bijdrage gevraagd.

En omdat we het allemaal zo sneu vinden voor onze kinderen als ze eens ergens niet aan mee kunnen doen, blijven ouders betalen.

Eerlijk gezegd vind ik het soms wel wat veel. Die tijd kan beter besteed worden aan de lessen.
Want met die grote klassen van tegenwoordig komt niet elke leerling tot zijn recht.

Ik betaal het omdat ik niet wil dat mijn kind daar de dupe van wordt, ik snap er alleen niet zoveel van omdat scholen toch subsidie krijgen voor dit soort dingen?

Tja ergens snap ik wat je bedoeld met niet educatieve uitstapjes en dat school het dan zelf moet bekostigen. Maar ik zie wel wat leuke uitstapjes doen met kinderen. Ook met kinderen die dat normaal nooit met het gezin doen. Voor de groepsvorming is het vaak ook goed.

Ik kan maar moeilijk begrijpen dat 26,- en dan nog 15,- eigen bijdrage, op enkele uitzonderingen na, niet te betalen is. Vaak zijn daar namelijk fondsen voor waar je via de gemeente aanspraak op kan maken. En anders is het vaak in overleg met school mogelijk om het in termijnen te betalen. Een vriendin van mij die er alleen voor kwam te staan kon zelfs aanspraak maken op een sportfonds en vanuit dat potje de zwemles betalen.

Vooral met de jaarlijks vastgestelde bedragen. Als je wekelijks 1 of 2 euro apart legt kom je al een heel eind. Hier zie ik het ook dat ouders het niet kunnen betalen. Op enkele uitzonderingen na, ligt het naar mijn idee toch ook veel aan de leefwijze van de ouders. Als je dan ziet dat ze wel beiden een nieuwe IPhone hebben en beide roken heb ik daar echt mijn bedenkingen bij. Het is vaak ook een kwestie van prioriteiten stellen denk ik.
Wel vind ik het dan erg dat zo'n kind er uiteindelijk de dupe van wordt en niet mee mag. Volgens mij gebeurt dat bij ons op school niet dat een kind dan uitgesloten wordt voor een activiteit.

Ik vraag me ook altijd af hoe het straks met de kinderen moet als ze gaan studeren? Want dan zijn die bijdrages op de basisschool echt maar een schijntje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:34

Vrijwillige schoolbijdrage,waar wordt dat dan voor gebruikt?

In belgie bestaat zoiets niet.

Hier gaan kindjes gewoon naar school.
De kleutertjes krijgenin de klas wel een tussendoortje 's morgens en in de namiddag(drankje en bv stuk fruit of boterham,koek tot yoghurt of cornflakes,heel erg gevarieerd),en daar betaal je 25 cent per tussendoortje voor.

Over de middag kan je kiezen,of je geeft je kind zijn picknick mee of ze krijgen een volwaardige warme maaltijd(soep + warme maaltijd en soms dessert) voor 2,40 euro(de kleuters) of 2,70 euro(van 6 tot 12 jaar)(bijna iedereen eet warmop school)

Voor de rest krijgen ze met Sint een leuk cadeautje en chocolade enzo,met Pasen een mandje met snoep en dergelijke,betaalt niemand voor.

Vanaf 4 jaar(2de kleuterklas),gaan ze wekelijks zwemmenmet de schoolbus voor 2 euro.

En voor de rest is er de schoolreis waaraan een verkoopje gekoppeld wordt,waarbij je bij bv 10 verkochte zakjes,al zo goed als gratis op schoolreis gaat(wij wonen landelijk,maar kopen er zelf enkele oma's ook en dan ben je er zo),en dan nog een 2-3 kleine uitstapjes waarbij dan een bijdrage van 2-3-4 euro gevraagd wordt.alles gebeurd met de schoolbus.

Dus ik vind dat systeem in nl met bijdragen en mama's die wc's poetsen en ramen lappen,....enorm vreemd.

Hier gaan ze wekelijks met 20 kleuters zwemmen,enkel de juf en een zwemjuf.op schoolreis idem.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:41

tengeltje11 schreef:
Vrijwillige schoolbijdrage,waar wordt dat dan voor gebruikt?

In belgie bestaat zoiets niet.

Hier gaan kindjes gewoon naar school.
De kleutertjes krijgenin de klas wel een tussendoortje 's morgens en in de namiddag(drankje en bv stuk fruit of boterham,koek tot yoghurt of cornflakes,heel erg gevarieerd),en daar betaal je 25 cent per tussendoortje voor.

Over de middag kan je kiezen,of je geeft je kind zijn picknick mee of ze krijgen een volwaardige warme maaltijd(soep + warme maaltijd en soms dessert) voor 2,40 euro(de kleuters) of 2,70 euro(van 6 tot 12 jaar)(bijna iedereen eet warmop school)

Voor de rest krijgen ze met Sint een leuk cadeautje en chocolade enzo,met Pasen een mandje met snoep en dergelijke,betaalt niemand voor.

Vanaf 4 jaar(2de kleuterklas),gaan ze wekelijks zwemmenmet de schoolbus voor 2 euro.

En voor de rest is er de schoolreis waaraan een verkoopje gekoppeld wordt,waarbij je bij bv 10 verkochte zakjes,al zo goed als gratis op schoolreis gaat(wij wonen landelijk,maar kopen er zelf enkele oma's ook en dan ben je er zo),en dan nog een 2-3 kleine uitstapjes waarbij dan een bijdrage van 2-3-4 euro gevraagd wordt.alles gebeurd met de schoolbus.

Dus ik vind dat systeem in nl met bijdragen en mama's die wc's poetsen en ramen lappen,....enorm vreemd.

Hier gaan ze wekelijks met 20 kleuters zwemmen,enkel de juf en een zwemjuf.op schoolreis idem.

Bij ons op school geef je je kind zelf voor in de ochtend fruit mee. Overblijven kan en dan geef je je kind brood en dringen mee. Ik betalen 110,00 per kind voor een heel jaar overblijven (ma-di-do-vr).

Vrijwillige ouderbijdrage wordt gebruikt voor de sinterklaas en kerstviering, paasviering, carnaval en eigenlijk alle kleine activiteiten waarbij wat kosten gemaakt worden.
Daarnaast betalen wij spaarfonds en van dat geld gaan ze op schoolreis.
Ik betaal in totaal 40,00 per kind per jaar (vrijw. ouderbijdrage + spaarfonds).

Schoolzwemmen wordt op onze school niet gedaan. Hier hebben ze gelukkig ook geen systeem hoor met ramen zemen, wc's poetsen, lokalen opruimen en schoonmaken. Ik denk zelfs dat dat vrij zeldzaam is hoor. Ik heb er nog weinig van gehoord.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:57

Beretto schreef:
quera schreef:
Maar op schoolreisje is er een stuk meer wat er kan gebeuren.
No way dat mijn kleuter dan bijv naar drievliet oid mee gaat :(

Tja 't is maar net hoe je 't bekijkt, statistieken wijzen uit dat de meeste ongelukken in en om het huis gebeuren.

Mijn kinderen zitten al vanaf jongs af aan op scouting en gaan ook mee op kamp.
Hier is ook geen 1 op 1 begeleiding en ouders gaan niet mee.
Wel valt op dat de zeer beschermende houding van sommige ouders het gedrag en de ontwikkeling van kinderen vaak negatief beïnvloed.
Maar goed ieder z'n eigen mening gelukkig, ben alleen wel benieuwd waarom jij dan je kleuter niet laat meegaan naar bv drievliet?

Omdat een kleuter toezicht nodig heeft. Een kleuter kan simpelweg sommige gevaren niet inzien op die leeftijd.
En 1 op 1 hoeft ook zeker niet. Maar 1 op 5 kinderen zou prima kunnen naar schoolreis.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:59

Ik denk dat in belgie geen enkele uitstap of schoolreis 1 op 5 is....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:02

Maar je gaat toch niet serieus met 30 kleuters en 2 begeleiders naar zo’n onoverzichtelijk park als Drievliet :?

Dan gaan ze vast naar wat overzichtelijkere dingen :) Kinderboerderij of monkeytown ofzo. Hier gaan de kleuters ook niet naar attractieparken. Pas in groep 6 ofzo naar Julianatoren.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:05

Cerilene_ schreef:
En ik vind het heel goed dat ze een dag per jaar echt wat leuks gaan doen. Dat schept zo'n band dat al die kleintjes met zijn allen in de bus een groot avontuur gaan beleven. Dat is een van de dingen die je je later nog het meest herinnerd van vroeger.

Dat is iets heel persoonlijks, zelf heb ik eigenlijk nauwelijks herinneringen aan schoolreisjes en merk aan mijn kinderen ook dat ze er niet veel om geven. Ze zien het meer als een dagje geen taal en rekenen maar slaan net zo lief over als de bestemming ze niet aanstaat.

Maar kan me wel voorstellen als het schoolreisje voor jezelf vroeger belangrijk was je meegaan als begeleider ook super vind.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:07

Hier gaan zelfs de eerste kleuters naar een pretpark,samen met de 2de en 3de kleuter.
Gok zo'n 35 kindjes.
De 3 vaste juffen gaan dan mee,de directeur en nog ergens iemand.
Lukt prima en ik denk dat ze het zo overal doen in Belgische scholen,zussen enzo vertellen net hetzelfde.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:10

tengeltje11 schreef:
Hier gaan zelfs de eerste kleuters naar een pretpark,samen met de 2de en 3de kleuter.
Gok zo'n 35 kindjes.
De 3 vaste juffen gaan dan mee,de directeur en nog ergens iemand.
Lukt prima en ik denk dat ze het zo overal doen in Belgische scholen,zussen enzo vertellen net hetzelfde.

Dan heb je 1 op 7 kinderen dat is aan de hoge kant maar nog wel te doen.

Maar dat is anders als zoals hier gesteld wordt 30 kinderen en 2 juffen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:12

In de lagere school is het zo hoor,vanaf eerste leerjaar nog minder begeleiders.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:13

Bij ons op de vorige school deden we het zo:
In volgorde van voorrang
1. leerkrachten
2. eventuele stagiaires
3. ouders van kinderen met medische indicatie (bijv. suikerziekte, maar ook de moeder van een kindje met neuroblastoom, kinderen met zeer ernstige allergieen etc)
4. ouderraad ouders
5. als er dan nog plek is, ouders die zich hebben opgegeven

Meestal zitten de plekke vol met 1, 2, 3 en 4

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:16

1 op 7 vind ik ook acceptabel. 1 op 15 niet :n Die hou je nooit allemaal in het oog. En in drievliet zijn ook vijvers enzo en al die kids kunnen heel niet zwemmen nog.

Maar goed, hier is iedereen er ms ook heel scherp op, zeker sinds er een kind tijdens zwemles overleden is vanwege te weinig toezicht. Het ongeluk zit gewoon in een heel klein hoekje en kleuters overzien de gevolgen van hun soms niet al te slimme acties nog lang niet.
Ben eigenlijk benieuwd of er hier regels voor zijn, weet ik eigenlijk niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:22

Wilde wel nog even zeggen, nav de openingspost, dat ik er altijd een klein beetje jeuk van krijg dat ouders dan gaan discussieren over wie er wel of niet meegaat. Laat dat lekker aan de school over. Vind sowieso vaak dat ouders TE veel inspraak hebben regelmatig.
Bijv. vorig jaar, werden mijn adviezen (definitieve schooladviezen ) een aantal keer gewoon in de wind geslagen. Ouders waren het er niet mee eens en zochten het hogerop, gingen dus stampij maken bij directie, die hen vervolgens hun zin geeft. Heb het hele pakket overdrachten op zijn bureau geflikkerd en hem veel plezier gewenst bij het uitleggen naar de middelbare scholen....Word nog boos als ik daar aan terugdenk

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:24

Wij betaalden rond de €55 aan vrijwillige ouderbijdrage op de basisschool.
Schoolreisje en alle andere activiteiten werden hier van betaald.
Overblijfgeld moest je wel apart betalen.

Met een verjaardagspartijtje gaan zwemmen deed ik ook met mijn ma, zus of schoonmoeder erbij.
Uiteraard alleen met kinderen die een zwemdiploma hadden.
En dan nog is het opletten. Als de een een kind troost kan de ander de andere kinderen in de gaten houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:32

dems75 schreef:
Bijv. vorig jaar, werden mijn adviezen (definitieve schooladviezen ) een aantal keer gewoon in de wind geslagen. Ouders waren het er niet mee eens en zochten het hogerop, gingen dus stampij maken bij directie, die hen vervolgens hun zin geeft.

Het lijkt me echt volkomen acceptabel dat ouders het kunnen aangeven als zij ergens anders over denken, ook leerkrachten kunnen foute inschattingen maken. (En soms willen de ouders teveel, soms trouwens ook te weinig, maar er zijn echt genoeg situaties waar de leerkracht het niet goed inschat en waar het doorzettingsvermogen van de ouders wel nodig was.)

En uiteindelijk zijn de ouders langer en meer betrokken bij hun kind: bij jou gaan ze van school af, en dan zijn de ouders nog steeds de ouders van hun kinderen.
Een andere vraag die je je zou kunnen stellen: wat maakte dat de ouders geen vertrouwen hadden in jouw oordeel, en waarom konden jullie dat samen niet uitpraten?

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:01

verootjoo schreef:
1 op 7 vind ik ook acceptabel. 1 op 15 niet :n Die hou je nooit allemaal in het oog. En in drievliet zijn ook vijvers enzo en al die kids kunnen heel niet zwemmen nog.

Maar goed, hier is iedereen er ms ook heel scherp op, zeker sinds er een kind tijdens zwemles overleden is vanwege te weinig toezicht. Het ongeluk zit gewoon in een heel klein hoekje en kleuters overzien de gevolgen van hun soms niet al te slimme acties nog lang niet.
Ben eigenlijk benieuwd of er hier regels voor zijn, weet ik eigenlijk niet.

En juist om die reden vind ik het fijner om leerkrachten en of andere mensen die getoetst zijn met een VOG mee te laten gaan. Dan ouders waarvan ik de betrouwbaarheid/geschiktheid niet ken. (denk bv aan EHBO)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:48

Shadow0 schreef:
dems75 schreef:
Bijv. vorig jaar, werden mijn adviezen (definitieve schooladviezen ) een aantal keer gewoon in de wind geslagen. Ouders waren het er niet mee eens en zochten het hogerop, gingen dus stampij maken bij directie, die hen vervolgens hun zin geeft.

Het lijkt me echt volkomen acceptabel dat ouders het kunnen aangeven als zij ergens anders over denken, ook leerkrachten kunnen foute inschattingen maken. (En soms willen de ouders teveel, soms trouwens ook te weinig, maar er zijn echt genoeg situaties waar de leerkracht het niet goed inschat en waar het doorzettingsvermogen van de ouders wel nodig was.)

En uiteindelijk zijn de ouders langer en meer betrokken bij hun kind: bij jou gaan ze van school af, en dan zijn de ouders nog steeds de ouders van hun kinderen.
Een andere vraag die je je zou kunnen stellen: wat maakte dat de ouders geen vertrouwen hadden in jouw oordeel, en waarom konden jullie dat samen niet uitpraten?

Nou, dit is wel heel zwart wit gedacht. Een advies is niet gebaseerd op een mening...een advies is gebaseerd op de leerlijn over de gehele basisschool. Op basis daarvan wordt een advies gegeven. Een leerkracht kan vervolgens wel meenemen wat bijv. de sociaal/emotionele ontwikkeling en de werkhouding betreft. Als ik een kind advies KB geef, doe ik dat weloverwogen, alle bovengenoemde facetten meenemend. Ouders schatten hun kind best vaak te hoog in is mijn ervaring. Als de directie vervolgens een Havo advies geeft, sta ik daar niet voor in en wil ik daar ook niets mee te maken hebben. De middelbare scholen zitten vervolgens met de gebakken peren.

Ik krijg een beetje de indruk dat je denkt dat ik niet communiceer of dat ik niet luister. Het klinkt alsof je zelf betrokken bent geweest bij een dergelijke situatie? Ik vind het niet meer dan normaal dat een leerkracht, samen met de andere leerkrachten van dat kind een advies geeft op basis van de getoonde resultaten op school gedurende 8 jaar. Dat gaat weloverwogen en weldoordacht. DAt is niet iets wat we uit onze duim zuigen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:53

Shadowfax: om terug te komen op jouw laatste vraag....hoe komt het dat de ouders geen vertrouwen hadden in mij? geen idee. Ik ben maar de leekracht van 1 jaar geweest...het is niet zo dat HET ineens moet gebeuren in groep 8.

Soms is het zo dat ouders teveel inspraak krijgen op een school, daar wordt vervolgens misbruik van gemaakt, ik heb het zo vaak gezien op school, dat gaat dan ten koste van de leerkrachten. Mensen die ervoor geleerd hebben, die honderden kinderen hebben zien komen en zien gaan.

Tegenwoordig lijkt het bijna zo dat alles wat beneden Havo wordt gegeven, niet goed genoeg is. DAAR moeten we vanaf, van het idee dat Havo/Vwo meer zou zijn dan VMBO of zelfs praktijkonderwijs. En zolang ouders geen genoegen nemen met minder, zullen die kinderen de last moeten dragen van de verantwoordelijkheid om de wens van hun ouders waar te maken en zullen zij dus de boodschap meekrijgen dat VMBO niet goed genoeg is....heel jammer.