superpony schreef:Als iemand alleen is en de keuze maakt om te roken en ongezond te eten, vind ik dat prima. Zijn er kinderen in het spel, vind ik wel dat er ingegrepen moet kunnen worden in de vorm van hulp en begeleiding.
We klagen allemaal over hoge zorgkosten, maar een ongezonde start gaat ook niet helpen. Ongezond eten, in rook zitten of roken, niet kunnen sporten, kunnen meer ziekte veroorzaken en dus ons allen op hogere kosten brengen.
Met een zak aardappels doe je veel langer dan met 1 zak frites, dus je kan sowieso niet alleen de prijs vergelijken. Ik maak zelf frites en heb dan echt niet zoveel aardappels nodig.
Iedereen die maar roept; je mag niet oordelen....Dat doet echt iedereen, zelfs ongemerkt. En als je kinderen hebt en je kinderen komen thuis met echt arme kinderen, trek je je dat wel aan.
Of soms nog erger; je kind gaat daar spelen en komt met de verhalen thuis.
We leven nameljk in 1 wereld met en naast elkaar en sommige mensen kunnen en willen niet hun ogen sluiten.
Het lijkt dat mensen het wel prima vinden, weten soms niet beter, maar ze zouden best geholpen willen worden soms.
Ik kijk weleens naar steenrijk, straatarm en heel vaak zie je helaas toch dat de arme overgewicht hebben bijvoorbeeld. En dat zijn steeds niet de armste, want vaak hebben ze best wat te besteden elke week.
Zodra je aanklopt bij de voedeselbank, of van andere mensen spullen krijgt, gaan mensen zich er ook mee bemoeien. Als ik iets wil geven of weg wil geven, is het aan mij of ik dat persoonlijk iemand gun of gewoon ergens af geef.
Maar ga ik op zoek naar mensen die ik iets wil geven, maak ik zelf uit aan wie en hanteer ik wel mijn norm daarvoor.
Daarnaast zitten heel veel mensen in een slachtofferrol en willen niet aangesproken worden op hun keuzes zoals ongezond eten, roken, dieren etc. Prima, maar dan moet je ook niet klagen. Zodra je gaat lopen klagen en mensen willen helpen, zal je eraan moeten geloven dat er dingen in je patroon anders moeten.
Dat is overigens met veel meer dingen zo. Wil je iets anders in het leven, iets aanpakken, moet je er soms dingen voor laten, moeilijke stappen zetten etc. Is vaak voor rijken die alles kunnen kopen echt niet anders. Ook die zijn vaak diep gegaan om te komen waar ze zijn.
Ik ben van mening dat sommige mensen die van het minima moeten leven inderdaad soms vrij eigenwijs lijken wat betreft hun levensstijl.
Echter kun je hoog en laag springen maar ongezond voedsel is vele malen goedkoper dan vers en gezond voedsel. Dat van die zak aardappelen is imo dan ook geen goede vergelijking. Je hebt al een diepvriespizza voor een 1,30 euro. Voor hetzelfde bedrag koop je een broccoli.
Wat dacht je van goedkoop vlees waar meer vet als vlees aan zit?
Of wat dacht je van al die geconserveerde troep? Dat is pas goedkoop.
Je kan veel verkondigen maar ongezond voedsel is absoluut een stuk goedkoper. En dus niet heel opmerkelijk dat arme mensen sneller overgewicht kunnen krijgen. Een sportschool abonnement kost ook geld.