Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:32

Apple schreef:
Ongezond eten is helaas vaker ook goedkoper.

De Voedselbank (hier al eerder genoemd) is bijvoorbeeld afhankelijk van giften. Verse producten zijn lastig voor de voedselbank ivm bederf, dus vaak worden er producten gedoneerd als pasta, rijst, pastasauzen endergelijke. Koken uit een pakje/zakje/potje is helaas minder gezond dan koken met verse groenten.

Hoor dat ook wel terug: mensen vinden de Voedselbank een goed initiatief, maar willen er liever geen gebruik van maken wegens het gebrek aan verse ingrediënten.

Voeg de verse ingrediënten er dan zelf aan toe zou je denken. En ja, dat kan maar beperkt want 'vers' daar zitten nou juist de kosten in en als je bij de Voedselbank 'loopt' dan heb je weinig te makken (pun intended), maar doe eens een gooi denk ik dan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:33

DeMolenhoek, zo werkt het gelukkig niet bij de Voedselbank :-)

Er wordt gekeken naar je vaste lasten (huur, energie, zorgverzekering), naar abonnementen (met een maximum aan telefoonkosten bijvoorbeeld, dus als jij een heel duur abonnement heeft dan wordt dat niet helemaal meegenomen) en dan wordt er gekeken wat je nog over houdt per maand.
Aan de hand daarvan wordt besloten of je recht hebt op een pakket of niet.

Dat bedrag wat je over houdt per maand: daar zal dus het roken en het dierenvoer van betaalt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:34

Lieveli: Voor die persoon heeft dat nog meer waarde dan zijn huisdieren. Die doet nog liever de dieren weg dan het abonnement opzeggen. Dat is ook een verslaving. Maar kijk, jij vindt al dat je het niet kunt vergelijken, terwijl voor hem die tv alles is. Dus waar trek je een grens? Wat is goed/niet goed? Wanneer moet je zeggen: Ok het geeft jou steun en wanneer moet je zeggen: Nee het is ongezond en je moet er mee stoppen, anders krijg je geen steun meer.

Apple: Ok, bedankt voor de verduidelijking :)

dromertje2

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:35

Inderdaad, voor de 1 zijn dieren een steun, voor de ander een computer. Wie bepaald wat meer doorweegt?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:43

DeMolenhoek schreef:
Apple schreef:
Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.

Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.

Ik snap dat zoiets enorm confronterend is, maar uiteindelijk gaat het daar wel om. Je kunt zonder dieren en sigaretten. Dat is niet noodzakelijk om een goed leven te hebben. Dit kun je naar vanalles doortrekken. Een naaste in mijn familie heeft bijvoorbeeld hele grote schulden, maar blijft toch het all in pakket van de tv en gsm provider nemen, blijft tattoo's zetten en gaat nog altijd naar festivals. Sterker nog, hij leent er altijd maar voor bij. Want anders heeft in zijn ogen zijn leven geen nut meer en kan hij er even goed niet meer zijn. Als hij dan hulpt gaat zoeken zeggen ze toch ook: Joh, schaf dat duur abonnement van €260 eens af, ga niet meer naar festivals, laat geen tattoo's meer zetten en dergelijke?

Ik neem aan dat die 'naaste in je familie' ook al van familieleden heeft gehoord dat ie beter aanpassingen kan maken in zijn leven. Ik neem ook aan dat ie met (een deel van) die familieleden een band heeft. Dat ie wellicht eerder geneigd zou zijn naar hen te luisteren/iets aan te nemen. Toch gebeurt er klaarblijkelijk niks of niet veel.

Waarom zou hij naar een hulpverlener luisteren als ie niet eens naar zijn familie luistert als die hem vertellen dat ie geen tv pakket nodig heeft, geen tattoos hoeft te hebben en geen festivals hoeft te bezoeken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:44

dromertje2 schreef:
Inderdaad, voor de 1 zijn dieren een steun, voor de ander een computer. Wie bepaald wat meer doorweegt?

De stichting die de mensen helpt met steun. Kun je ook zien in de link die ik plaatste.

Auto's, dure abonnementen moeten de deur uit. Mensen kunnen ook kiezen voor niet maar die staan met de tijd gewoon op straat. Simpel.

Ik heb bij een gezin gewerkt dat ook afhankelijk was, daarmee is de afspraak gemaakt dat ze de dieren mochten houden maar bij dood niet vervangen.

Als je onder curatele/ bewind staat heb je ook bijna geen zeggenschap over je geld dus dat is makkelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:52

Als iemand alleen is en de keuze maakt om te roken en ongezond te eten, vind ik dat prima. Zijn er kinderen in het spel, vind ik wel dat er ingegrepen moet kunnen worden in de vorm van hulp en begeleiding.
We klagen allemaal over hoge zorgkosten, maar een ongezonde start gaat ook niet helpen. Ongezond eten, in rook zitten of roken, niet kunnen sporten, kunnen meer ziekte veroorzaken en dus ons allen op hogere kosten brengen.

Met een zak aardappels doe je veel langer dan met 1 zak frites, dus je kan sowieso niet alleen de prijs vergelijken. Ik maak zelf frites en heb dan echt niet zoveel aardappels nodig.

Iedereen die maar roept; je mag niet oordelen....Dat doet echt iedereen, zelfs ongemerkt. En als je kinderen hebt en je kinderen komen thuis met echt arme kinderen, trek je je dat wel aan.
Of soms nog erger; je kind gaat daar spelen en komt met de verhalen thuis.

We leven nameljk in 1 wereld met en naast elkaar en sommige mensen kunnen en willen niet hun ogen sluiten.
Het lijkt dat mensen het wel prima vinden, weten soms niet beter, maar ze zouden best geholpen willen worden soms.

Ik kijk weleens naar steenrijk, straatarm en heel vaak zie je helaas toch dat de arme overgewicht hebben bijvoorbeeld. En dat zijn steeds niet de armste, want vaak hebben ze best wat te besteden elke week.

Zodra je aanklopt bij de voedeselbank, of van andere mensen spullen krijgt, gaan mensen zich er ook mee bemoeien. Als ik iets wil geven of weg wil geven, is het aan mij of ik dat persoonlijk iemand gun of gewoon ergens af geef.
Maar ga ik op zoek naar mensen die ik iets wil geven, maak ik zelf uit aan wie en hanteer ik wel mijn norm daarvoor.

Daarnaast zitten heel veel mensen in een slachtofferrol en willen niet aangesproken worden op hun keuzes zoals ongezond eten, roken, dieren etc. Prima, maar dan moet je ook niet klagen. Zodra je gaat lopen klagen en mensen willen helpen, zal je eraan moeten geloven dat er dingen in je patroon anders moeten.
Dat is overigens met veel meer dingen zo. Wil je iets anders in het leven, iets aanpakken, moet je er soms dingen voor laten, moeilijke stappen zetten etc. Is vaak voor rijken die alles kunnen kopen echt niet anders. Ook die zijn vaak diep gegaan om te komen waar ze zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:53

Bij de dierenvoedselbanken geldt over het algemeen dat er geen nieuwe dieren mogen worden aangeschaft. Dat vind ik wel een goede.

De eerder aangehaalde documentairereeks schuldig vond ik ook heel boeiend. Daar zie je mensen die stom hebben gedaan, maar ook de dikke pech.

Hier zijn diverse Facebookpaginas. Maar de meeste zijn geen zuivere koffie.

Ze hebben in een paar gemeentes het initiatief steungezin. Dat is meer gecontroleerd en daar geef ik weleens wat aan. Dat is ook anoniem voor degene die hulp vraagt overigens.

Verder vind ik het lastig om te oordelen over mensen waar ze hun kleine beetje geld aan uit geven. Ik heb het zelf niet slecht. Maar voor die mensen zijn de uitgaven voor dingen die het leven draaglijk houden. Die leven veel meer in het hier en nu.en hebben vaak weinig goede vooruitzichten, wat het investeren in de toekomst ook lastiger maakt.
Met roken heb ik moeite, maar dat komt omdat ik enorme longproblemen heb.
Dit soort dingen blijven lastig. Het is denk ik niet alleen het geld, maar ook zorgen over dingen die stuk gaan, ziekte en eigen risico, buiten de boot vallen, sociale dingen afzeggen, toekomstperspectief.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:53

lieveli schreef:
dromertje2 schreef:

De stichting die de mensen helpt met steun. Kun je ook zien in de link die ik plaatste.

Auto's, dure abonnementen moeten de deur uit. Mensen kunnen ook kiezen voor niet maar die staan met de tijd gewoon op straat. Simpel.

Ik heb bij een gezin gewerkt dat ook afhankelijk was, daarmee is de afspraak gemaakt dat ze de dieren mochten houden maar bij dood niet vervangen.

Als je onder curatele/ bewind staat heb je ook bijna geen zeggenschap over je geld dus dat is makkelijk.

Ok

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:57

Apple schreef:
Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.

Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.

Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.

Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creeer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.

Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:00

Even los van “wat mensen nodig hebben” qua materialistisch zaken.

Ik merk heel veel groei bij mensen die, soms ondanks eerdere bezwaren, helemaal opbloeien wanneer ze starten met vrijwilligerswerk of een participatiebaan.

Ik vind het vanuit de Gemeentes een goed initiatief dat een vrijwilligersvergoeding of vergoeding voor de participatiebaan behouden mag blijven zonder direct te korten op de uitkering. Ik zie echt dat het een stimulans is en dat mensen weer ritme krijgen en zich betrokken voelen. Je ziet dan vaak ook een omslag in houding en financiële keuzes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:01

snuffie123 schreef:
Apple schreef:

Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.

Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creeer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.

Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.

Omdat hulpverlening vaak helaas gewoon wel zo gaat. Veel hulpverleners werken nog niet vanuit gelijkwaardigheid, maar zijn geneigd om wel even te vertellen wat goed voor je is. Vaak zijn ze het zich niet eens bewust en het is ook zeker niet vanuit de verkeerde intenties, want ze weten vaak heel goed wat voor soort reacties het oplevert.
Maar alleen de écht goede hulpverleners zijn in staat om het oordeel weg te laten, alleen zijn dat er gewoonweg minder dan vaak gedacht wordt.
Bovendien helpt de manier van denken, dat de hulpverlening liefst zo kort mogelijk moet zijn, hier ook niet bepaald bij. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:02

Citaat:
Citaat:

Ik snap dat zoiets enorm confronterend is, maar uiteindelijk gaat het daar wel om. Je kunt zonder dieren en sigaretten. Dat is niet noodzakelijk om een goed leven te hebben. Dit kun je naar vanalles doortrekken.

....bij hulpverlening bij schulden draait het dus niet om confrontatie.
Geloof me, die is er al genoeg. (Of nu ja, te veel - beter gezegd.)

De betere aanpak erkent de enorme stress die er is. (Ipv de stelling 'dat je zonder sigaretten kunt'. Dat klopt alleen als in 'je kunt shag nemen'.)
Graag eerst orde in de chaos, dan een stappenplan. (Waaronder dingen als 'zo kun je gratis ont-stressen, dat scheelt weer sigaretten en is dus nog een bezuiniging ook'.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:02

Snorlex schreef:

Ik merk heel veel groei bij mensen die, soms ondanks eerdere bezwaren, helemaal opbloeien wanneer ze starten met vrijwilligerswerk of een participatiebaan.

Ik vind het vanuit de Gemeentes een goed initiatief dat een vrijwilligersvergoeding of vergoeding voor de participatiebaan behouden mag blijven zonder direct te korten op de uitkering. Ik zie echt dat het een stimulans is en dat mensen weer ritme krijgen en zich betrokken voelen. Je ziet dan vaak ook een omslag in houding en financiële keuzes.

Mee eens.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:03

snuffie123 schreef:
Apple schreef:

Oh er is “hulpverlening” die zich daadwerkelijk zo opstelt. Waar die een opleiding hebben gevolgd is mij volstrekt onduidelijk. Ik heb eens contact gehad met een “hulpverlener” die enkel bepaalde zaken wilde regelen wanneer de auto de deur uit zou gaan. En dat was echt een dwangmiddel. Dat was geen uitgebreid en goed gesprek over de noodzaak met de cijfers daarbij op tafel.

Ook al is het zo klaar als een klontje dat de auto weg moet. Je moet het wel onderbouwd toe kunnen lichten en opties voor kunnen leggen (dat kan wel maar betekent ook dat...). Anders bereik je niets.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 29-01-19 12:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:03

superpony schreef:
Als iemand alleen is en de keuze maakt om te roken en ongezond te eten, vind ik dat prima. Zijn er kinderen in het spel, vind ik wel dat er ingegrepen moet kunnen worden in de vorm van hulp en begeleiding.
We klagen allemaal over hoge zorgkosten, maar een ongezonde start gaat ook niet helpen. Ongezond eten, in rook zitten of roken, niet kunnen sporten, kunnen meer ziekte veroorzaken en dus ons allen op hogere kosten brengen.

Met een zak aardappels doe je veel langer dan met 1 zak frites, dus je kan sowieso niet alleen de prijs vergelijken. Ik maak zelf frites en heb dan echt niet zoveel aardappels nodig.

Iedereen die maar roept; je mag niet oordelen....Dat doet echt iedereen, zelfs ongemerkt. En als je kinderen hebt en je kinderen komen thuis met echt arme kinderen, trek je je dat wel aan.
Of soms nog erger; je kind gaat daar spelen en komt met de verhalen thuis.

We leven nameljk in 1 wereld met en naast elkaar en sommige mensen kunnen en willen niet hun ogen sluiten.
Het lijkt dat mensen het wel prima vinden, weten soms niet beter, maar ze zouden best geholpen willen worden soms.

Ik kijk weleens naar steenrijk, straatarm en heel vaak zie je helaas toch dat de arme overgewicht hebben bijvoorbeeld. En dat zijn steeds niet de armste, want vaak hebben ze best wat te besteden elke week.

Zodra je aanklopt bij de voedeselbank, of van andere mensen spullen krijgt, gaan mensen zich er ook mee bemoeien. Als ik iets wil geven of weg wil geven, is het aan mij of ik dat persoonlijk iemand gun of gewoon ergens af geef.
Maar ga ik op zoek naar mensen die ik iets wil geven, maak ik zelf uit aan wie en hanteer ik wel mijn norm daarvoor.

Daarnaast zitten heel veel mensen in een slachtofferrol en willen niet aangesproken worden op hun keuzes zoals ongezond eten, roken, dieren etc. Prima, maar dan moet je ook niet klagen. Zodra je gaat lopen klagen en mensen willen helpen, zal je eraan moeten geloven dat er dingen in je patroon anders moeten.
Dat is overigens met veel meer dingen zo. Wil je iets anders in het leven, iets aanpakken, moet je er soms dingen voor laten, moeilijke stappen zetten etc. Is vaak voor rijken die alles kunnen kopen echt niet anders. Ook die zijn vaak diep gegaan om te komen waar ze zijn.

Ik ben van mening dat sommige mensen die van het minima moeten leven inderdaad soms vrij eigenwijs lijken wat betreft hun levensstijl.
Echter kun je hoog en laag springen maar ongezond voedsel is vele malen goedkoper dan vers en gezond voedsel. Dat van die zak aardappelen is imo dan ook geen goede vergelijking. Je hebt al een diepvriespizza voor een 1,30 euro. Voor hetzelfde bedrag koop je een broccoli.
Wat dacht je van goedkoop vlees waar meer vet als vlees aan zit?
Of wat dacht je van al die geconserveerde troep? Dat is pas goedkoop.
Je kan veel verkondigen maar ongezond voedsel is absoluut een stuk goedkoper. En dus niet heel opmerkelijk dat arme mensen sneller overgewicht kunnen krijgen. Een sportschool abonnement kost ook geld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:04

Snorlex schreef:

Zo heb ik dat bij de cliënten van mijn vorige werkgever wel ervaren. Het er toe doen, iets kunnen betekenen voor een ander, of gewoonweg je steentje kunnen bijdragen. Hoe klein dat steentje ook mag zijn, dat is vaak ontzettend belangrijk.
Mensen willen vaak helemaal niet buiten de maatschappij staan, maar staan dat door allerlei redenen wel... zo'n vrijwilligersbaantje of participatiebaan (al dan niet met gerichte begeleiding) biedt die mensen soms net dat opstapje wat ze nodig hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:05

TS, misschien kun je iemand laten uitmesten of helpen bij de paarden, zodat een kindje gratis kan rijden, poetsen etc? Of 2 of 3 zo af en toe eens??
Je kan dan altijd nog een extraatje geven voor een uitstapje, kleding, eten etc

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:06

Achterom schreef:
snuffie123 schreef:

Omdat hulpverlening vaak helaas gewoon wel zo gaat. Veel hulpverleners werken nog niet vanuit gelijkwaardigheid, maar zijn geneigd om wel even te vertellen wat goed voor je is. Vaak zijn ze het zich niet eens bewust en het is ook zeker niet vanuit de verkeerde intenties, want ze weten vaak heel goed wat voor soort reacties het oplevert.
Maar alleen de écht goede hulpverleners zijn in staat om het oordeel weg te laten, alleen zijn dat er gewoonweg minder dan vaak gedacht wordt.
Bovendien helpt de manier van denken, dat de hulpverlening liefst zo kort mogelijk moet zijn, hier ook niet bepaald bij. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Kijk maar in jouw stukje zit al een stuk meer nuance. Het stukje van apple is met net zo'n vooroordeel geschreven. "Een betweter met een wijzend vingertje" vind ik echt heel respectloos naar de hulpverlening toe.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:07

josien_m_ schreef:
Wanneer je al langere tijd met heel weinig geld moet toekomen, leef je in een constante stress en stress gaat niet samen met verstandige keuzes maken omdat je dan vanuit je angsten reageert.

Het is idd bewezen dat je hersenen minder goed werken bij (geld-)stress.
Echter is het geen vrijbrief om gelijk maar op te geven en te zeggen "zie je wel, ik kan er niks aan doen".

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:15

Ik heb met zwervers te maken gehad, bejaarden met een psychisch verleden en verstandelijk beperkten mensen. ( ook lichamelijk, maar staat hier even los van )

Sommige zwervers die met regelmaat bij de opvang kwamen, kregen wel een stukje begeleiding. Dan ging het vaak een tijdje iets beter qua uitgaven, keuzes maken qua drank, sigaretten, eten en kleding. Maar bij de eerste tegenslag vielen ze vaak terug.
En veel willen echt niet meer ''normaal'' leven. Ik ken van meerdere het ''verhaal'' en die is vaak erg indrukwekkend.

Die neerwaartse spiraal is soms al even gaande voor mensen echt in de ellende komen en ondanks dat het voor ons moeilijk voor te stellen is, is dat ook een soort zekerheid. Het gaat slecht, dus het gaat altijd slecht.
Als iemand even hulp krijgt om eruit te komen, lijkt er een einde in zicht, maar dan komen er beren op de weg en flinke obstakels te overwinnen en geeft men snel op. Ook ellende lijkt dan terug naar het bekende.

Bij de bejaarden met verleden en verstandelijk beperkten worden sigaretten en biertjes geteld. Dan mag men zich er opeens wel mee bemoeien, want diegene kan niet zelf beslissen. Maar feitelijk, kunnen verslaafden dat ook niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:23

superpony schreef:
Ik heb met zwervers te maken gehad, bejaarden met een psychisch verleden en verstandelijk beperkten mensen. ( ook lichamelijk, maar staat hier even los van )

Sommige zwervers die met regelmaat bij de opvang kwamen, kregen wel een stukje begeleiding. Dan ging het vaak een tijdje iets beter qua uitgaven, keuzes maken qua drank, sigaretten, eten en kleding. Maar bij de eerste tegenslag vielen ze vaak terug.
En veel willen echt niet meer ''normaal'' leven. Ik ken van meerdere het ''verhaal'' en die is vaak erg indrukwekkend.

Die neerwaartse spiraal is soms al even gaande voor mensen echt in de ellende komen en ondanks dat het voor ons moeilijk voor te stellen is, is dat ook een soort zekerheid. Het gaat slecht, dus het gaat altijd slecht.
Als iemand even hulp krijgt om eruit te komen, lijkt er een einde in zicht, maar dan komen er beren op de weg en flinke obstakels te overwinnen en geeft men snel op. Ook ellende lijkt dan terug naar het bekende.

Bij de bejaarden met verleden en verstandelijk beperkten worden sigaretten en biertjes geteld. Dan mag men zich er opeens wel mee bemoeien, want diegene kan niet zelf beslissen. Maar feitelijk, kunnen verslaafden dat ook niet.

Is dat (bewust of onbewust) geen kwestie van zelf sabotage vanuit de gedachte: "Hoe langer het goed gaat hoe harder de klap als het dan toch misgaat?" Als je uit een kuil wil klimmen maar je valt terug kun je beter van 20 cm naar beneden vallen dan van 20 meter......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:30

@ Cowboy : binnen die gedachtegang vind ik het niet eens sabotage, maar de nuchtere waarheid.

Uiteraard is het goed als er op termijn consolidatie optreedt: 'ik heb het zelf in de hand, er kunnen klappen komen maar dat hoeft geen vallen in de afgrond te worden'.
....maar dat kost tijd. (En nog een aantal andere zaken.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-01-19 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:32

Dat is lastig te zeggen denk ik en zal per geval verschillen.

Er was een gezin dat heel veel problemen had, maar er ondanks hulp er niet uitkwam. De moeder des huizes zei tegen mij dat ze geen zin had om zo te leven en had een vertekend beeld van schuldenvrij komen, gezond leven, je netjes gedragen etc etc.
Dan bespreek je de schulden, maar omdat er elke keer weer uitstel kwam, ze geholpen werden, maakten zij zich totaal niet druk meer.

Een ander gezin waar meer mis ging, wees alle hulp steeds weer af als het te lastig werd. Alleen in tijden van nood, wanneer bijv huisuitzetting zou komen, aanvaarden zij hulp en daarna werd de hulp weer afgewezen. Zelfs meldingen van school over het kind hielpen niet.

Er kwam zelfs een jongetje op mn pad die heel jong al voor zichzelf zorgde. Toen men daarachter kwam, bleek de moeder zwaar alcoholisch te zijn en de problemen enorm te zijn. Maar zo jong heeft het kind al veel weten te verbergen. Je staat echt versteld.

Mensen zijn bang voor het onbekende en willen soms niks missen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:35

....eh: mensen die bang zijn voor het onbekende missen volgens mij erg veel.

Dus Superpony, ik begrijp je laatste zin niet goed.