Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 19:25

Dat heeft toch niets met mensen te maken die met hun telefoon bezig zijn in het verkeer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:27

superpony schreef:
verootjoo schreef:
Maar superpony: dat is toch niet jouw probleem hoe anderen hun kind opvoeden? En ook niet het probleem van de smartphones.
Voor het smartphone tijdperk waren er ook heus mensen die hun kids anders opvoeden dan jij zelf zou doen. Ik zie om me heen ook een hoop andere visies op opvoeden en ik heb het mijne. Elk kind is anders en elke ouder is anders, dus bij iedereen past ook wat anders.
En als anderen het geen probleem vinden om hun kind de hele dagen achter de PS te laten spelen, so be it.

Ik denk wel dat het een algemeen probleem kan worden. Als iemand mij groet en het kind stapt uit met een telefoon voor zijn neus. Ik zeg hoi X en het kind kijkt niet op en wordt niet geleerd een volwassene netjes terug te groeten, denk ik toch echt niet dat we de goede kant op gaan. En in dit specifieke geval wat ik als voorbeeld noem, spelen er echt meer dingen waar we tegenaan gelopen zijn en wel mee te maken hebben helaas.

Het is ook een algemeen probleem als mensen in gezelschap alleen maar op een schermpje zitten te kijken. Ik blijf tegenwoordig maar weg waar dat gebeurt. Echt geen zin in en ga daar geen moeite voor doen.
En wat ik als voorbeeld eerder gaf. Het is echt wel een probleem als mensen met hun hond lopen en met hun kop naar het scherm. Je weet hier in de buurt precies wanneer bepaalde mensen hun honden lopen uit te laten met kop naar het scherm, want dan is het een en al blaffen en schreeuwen.

En mensen die hun kind niet vertellen dat ze niet op het schermpje moeten kijken op de fiets, moeten we maar normaal vinden? Is niet mijn kind, dus niet mijn probleem? Mag ik ze dan plat rijden als ze 100x fout zijn??

Internet en dit forum hebben echt wel voordelen. Bokt kan info aanbieden en dat is mooi. Op fb en whatsapp kun je contacten onderhouden, dus is modern sociaal zijn.
Maar mensen durven ook veel meer te zeggen. Ik kom in het dagelijks leven echt niet zoveel bijdehandjes mee als hier of op fb bijv.
En je hebt natuurlijk het pestgedrag.

Mensen kunnen door internet op de telefoon erg ver in je prive komen en ook 24uur per dag als ze continu aan staan. Of je dat toelaat ligt deels aan jezelf, maar als je bijv bereikbaar moet zijn voor het een of ander, kan je het andere niet altijd uitschakelen. Hooguit negeren.

Ik zie ook hier en op fb dat mensen zich lijken te vervelen en hun frustraties maar lukraak uitten. Prima, ik zit er niet mee. Heb het te druk verder, ben verder hele ochtend en middag buiten en op pad geweest. Maar het wordt niet gezelliger.

En dan hebben we het nog niet eens over de gezondheidsproblemen door overmatig internetten en naar een scherm staren. Het is wel degelijk een maatschappelijk probleem als mensen meer overgewicht hebben, niet meer goed kunnen functioneren etc.
Ook werklui waar ik dagelijks langs rij staan ook continu op het scherm te kijken. Bij risico beroepen moet dat verboden zijn. En ja, dat is ook een algemeen probleem.

Je kan niet bij alles zeggen; niet op elkaar letten, het is niet jouw probleem. Waar mensen wel op elkaar letten, gaat het een stuk beter.

Wat een enorm generaliserend bericht :n
Prima dat sommige mensen smartphones stom vinden, maar doen alsof alle mensen met een smartphone de hele maatschappij verloederen vind ik er wel erg over.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:31

tengeltje11 schreef:
Dat heeft toch niets met mensen te maken die met hun telefoon bezig zijn in het verkeer?

Jawel, er werd geklaagd dat de fietser nooit schuldig is in een ongeval omdat het de 'zwakke weggebruiker' is terwijl diegene misschien op zijn smartphone aan het koekeloeren was.

Ik vond het onterecht dat je kritiek had op deze manier waarop wij de bescherming van fietsers hebben geregeld in Nederland. Want zonder dat soort regelingen worden we een autoland, zoals de USA. En dat is echt niet wat je wil.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:44

tengeltje11 schreef:

Nou hiep hiep hoera vanaf binnenkort krijgen fietsers een fikse boete als ze betrapt worden met een mobiel tijdens het fietsen.

Verder zou ik als ik jullie was superpony en tegeltje je er gewoon bij neerleggen, je kan je wel gaan lopen ergeren aan iedereen in je omgeving die ongezellig op de telefoon zit maar denk niet gezien jullie eerdere ervaringen dat er iets gaat veranderen. Blijkbaar boeit het die mensen niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:45

tengeltje11 schreef:

In het verkeer met je telefoon bezig zijn is gewoon dom.
Ik zie ook vaak pubers op de fiets met hun telefoon, maar die denken wel vaker onsterfelijk te zijn :+

Over een half jaar wordt het verboden en ik denk dat de politie dan goed gaat controleren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:49

Gebruik van een telefoon in het verkeer is gewoon niet veilig. Punt. Hoeven we niet over te discussiëren. Maar het is niet jouw taak om je bezig te houden met hoeveel schermtijd kinderen krijgen van hun ouders. Punt.

Maar goed, ik heb geen overlast van mensen die teveel in hun telefoon zitten. Af en toe een puber op de fiets die niet goed oplet. Maar daar zijn ze puber voor.

Het maatschappelijke probleem ontgaat mij. Ik vind het dan ook een lichtelijk overdreven reactie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:51

Overigens superpony, denk ik dat als een kind jou geen gedag zegt dat dat meer iets te maken heeft met opvoeding dan met de telefoon.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:53

Shaggy09 schreef:
Overigens superpony, denk ik dat als een kind jou geen gedag zegt dat dat meer iets te maken heeft met opvoeding dan met de telefoon.

De moeder gaf aan dat het kind moe was maar dat gelooft superpony niet. Ach ach ach.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:59

lieveli schreef:
Shaggy09 schreef:

De moeder gaf aan dat het kind moe was maar dat gelooft superpony niet. Ach ach ach.

Oh ja!
Net zoals dat (jonge) kinderen die moe zijn geen hoi zeggen maar achter de benen van papa kruipen. Een beetje verlegen.
Of zou dat te maken hebben met de gadgets van tegenwoordig? Ja hij zat net wel een spelletje te doen op de iPad, vandaar die onbeleefdheid :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:20

Alsjeblieft zeg. Ik zie ze elke dag, dus dat is een smoes, omdat ik er een grapje over maakte.

Ik ben helemaal niet tegen de smartphone, wat een aanname.

Ik vind HOE die veel gebruikt wordt niet oke en dit is Nederland, we zijn een vrij land en mogen dus iets vinden. Lang leve vrijheid van meningsuiting.
Stoere praat op internet reageer ik maar niet op. In het dagelijks leven zijn mensen niet zo stoer als je ze ergens op aanspreekt.

En fiets vriendelijk? Er zijn nog genoeg plekken waar fietsers en auto's de weg moeten delen, zoals hier. Wij houden er echt heel veel rekening mee, maar het is vaak echt levensgevaarlijk.

Eigenlijk zeggen sommige reacties meer dan genoeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:33

superpony schreef:

Dat ben ik dan wel volledig met je eens.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:14

verootjoo schreef:
tengeltje11 schreef:

In het verkeer met je telefoon bezig zijn is gewoon dom.
Ik zie ook vaak pubers op de fiets met hun telefoon, maar die denken wel vaker onsterfelijk te zijn :+

Over een half jaar wordt het verboden en ik denk dat de politie dan goed gaat controleren.

Maar dat dachten de pubers in mijn (onze ;) )tijd ook al.
Met z'n 3en naast elkaar fietsen, discman op (en die proberen weer in je jaszak te proppen) enzovoorts.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:15

Ja, precies :') Dat is pubereigen :Y)
Ik vond het ook belachelijk dat automobilisten boos op ons werden omdat we met 3 naast elkaar fietsten :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:16

Hahaha precies!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:30

superpony schreef:

Vertel :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:34

Ja TS ik snap je frustratie heel goed. Kan er ook slecht aan wennen vind het soms zo'n gestoord gezicht. Maar op de fiets of in de auto vind ik echt not done.
Ik heb het heel lang afgehouden en nu, ik denk dat ik sinds 2 jaar een heb, en ja ik zou er ook niet meer zonder kunnen. Of nouja, dan zou ik me echt opnieuw moeten instellen. Dat ding is echt wel verdomd handig. Boodschappenlijstje, takenlijstje, whatsapp, internet, google maps, fotocamera, wekker, (schaak)spelletje, fb messenger, noem maar op. En heel eerlijk, je ergert je wel minder als je er zelf ook aan mee doet, maar ja respect voor mensen die het nog steeds afhouden.