Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:43

Sheehan schreef:
Ben ik de enige die het echt gek vind als je tot je 25e thuis blijft wonen? Op een gegeven moment ben je er toch wel ‘klaar mee’?

Nou ja soms gaat het niet anders. Gezien de actuele wachttijden bij de woningbouw. En de kamers liggen ook niet meer voor het oprapen

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:45

Toen ik fulltime ging werken en nog thuis woonde moest ik ook kostgeld betalen aan mijn ouders.
Niet omdat het financieel nodig was, maar meer dat ik leerde om elke maand een x bedrag opzij te zetten, zodat ik het later ook kon redden.
Moet eerlijk zeggen dat ik dat kostgeld betaald hebt, maar dat ik het eigenlijk ook weer terug heb gekregen.
Werd gewoon netjes op de spaarrekening gezet, zodat ik extra spaarde zonder het zelf door te hebben.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:47

dromertje2 schreef:
Froukje: Dat je dat allemaal doet maakt niets uit dat ik je uitspraak heel grof vind.
Verder lees ik vaak " als je tijd hebt" doe ik boodschappen, kook ik,...
Nu als je niet meer thuis woont dan moet je dat ook nog zelf doen, tijd of niet. Dus ik denk niet dat je kan ontkennen dat het een luxe is, zowel kwa tijd,n praktisch als financieel.

Persoonlijk vind ik meehelpen in huishouden ( en dat huishouden is voor iedereen anders) een evidentie, of je nu iets betaal of niet.

Dat mag je vinden, net zo goed als dat ik mag vinden dat kostgeld betalen belachelijk is. Even goede vrienden.
Brainless schreef:
Froukje schreef:
Het enige wat ik weiger is kostgeld, en dat vind niemand hier in de buurt gek dus dat ligt niet aan mij.

En wat nu als je ouders zeggen: schat we hebben het financieel zwaar de komende tijd, kun jij wat bijdrage aan jouw kosten per maand?
Weiger je het dan ook, of is het dan anders?

Die tijden hebben we al meerdere keren gehad/nog steeds.
Dan betaal ik de boodschappen, dierenvoer, dierenarts rekeningen/andere rekeningen.. Ik ga alleen geen huur aan mijn eigen ouders betalen. Gewoon niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:47

mysa schreef:
Hier twee volwassen werkende kinderen thuis. Die dragen niet bij. Eigenlijk vind ik dat ze dat wel zouden moeten doen, ze kosten meer dan wij aan voeding en was en warm water etc. Maar ik heb er gevoelsmatig moeite mee om het te gaan vragen. Terwijl ze nu echt allebei als god in Frankrijk leven, de duurste kleding kopen, weet hoe vaak uit eten gaan, eten bestellen etc...dat zijn toch dingen die man en ik ons niet kunnen permitteren. Aan de andere kant denk ik; nu kunnen ze het nog doen, laat nog maar even. Sparen deed de oudste tot op zeker moment. Momenteel spaart hij niet tot nauwelijks, geloof ik.

En voor degenen die zeggen: kinderen neem je zelf, die zijn jouw (financiële) verantwoordelijkheid: dat is ook wel zo, maar dat zou ook een keer op moeten houden, lijkt me. Ik ben toch niet van plan om ze tot mijn dood te gaan onderhouden, alleen omdat ik besloten heb ze op de wereld te zetten.

Dit is best een lastige. Als ouder een lastig punt om aan te kaarten en gevoelsmatig ook heel vervelend :\

Misschien inderdaad eens met ze om de tafel zitten en gewoon aangeven wat alles kost per maand? En dat jullie zuinig aan het doen zijn omdat het anders niet past?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:50

Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven betalen of hoeven bijspringen. Maar als ik het zelf mag zeggen vond ik altijd dat wij het vrij luxe hadden. Mijn ouders hielpen wel met sparen en hielden hier ook een klein beetje toezicht op.

Maar had wel een vriendin die kostgeld betaalde. Haar ouders zette het opzij voor haar, had ze een mooi spaarcentje van toen ze uit huis ging. Hierdoor leerde ze dat alles geld kost en dat je rekening moet houden met onkosten. Ik vind het een erg goed idee

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:51

Blij dat je het snapt, Apple! En inderdaad, we zullen binnenkort eens om de tafel gaan. (al zit de oudste er nu sterk aan te denken om weer te gaan studeren. Dan wordt het weer een ander verhaal).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:52

Froukje schreef:
Dan betaal ik de boodschappen, dierenvoer, dierenarts rekeningen/andere rekeningen.. Ik ga alleen geen huur aan mijn eigen ouders betalen. Gewoon niet.

Met andere woorden: zolang ze het maar niet kostgeld of 'huur' noemen dan is het goed. Meer een semantische principe kwestie dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:54

mysa schreef:
Blij dat je het snapt, Apple! En inderdaad, we zullen binnenkort eens om de tafel gaan. (al zit de oudste er nu sterk aan te denken om weer te gaan studeren. Dan wordt het weer een ander verhaal).

Weer te studeren? Dus jullie hebben al een stdie betaald? Simpel, deze betaal je maar zelf.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:56

Apple schreef:
Froukje schreef:

Met andere woorden: zolang ze het maar niet kostgeld of 'huur' noemen dan is het goed. Meer een semantische principe kwestie dus.

Nee, want die dingen komen toch niet maandelijks voor? Kostgeld is maandelijks een bedrag waar ouders van kunnen sparen, al dan niet voor hun kind.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:57

Ik vind dat het heel erg van de situatie afhangt. Een luie 25 jarige die geen fluit uitvoert en thuis woont omdat het lekker makkelijk is en voor hem/haar gezorgd wordt zou ik wel laten betalen. Beetje motiveren om wat te ondernemen.

Als je kind na een studie hard werkt en spaart om op zichzelf te gaan wonen zou ik het weer zonde vinden.

En hangt ook weer van de ouders af, of zij vermogend zijn of zelf net aan rond kunnen komen.

Ik heb thuis gewoond tot ik 27 was en nooit iets betaald. Ik werkte wel gewoon maar ik gaf alles uit aan mijn paard :') Heel lief van mijn ouders maarja zij hebben dan ook geld zat en we hadden het heel gezellig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:58

Ik vind kost geld echt belachelijk, nog afgezien van het feit dat mijn ouders er zelf voor gekozen hebben een kind te nemen, zou het mij ook beperken in het sparen voor een eigen huis. Ik wil super graag op mijn zelf wonen, maar verdien ondanks 40-50 uur per week werken nou eenmaal geen dik salaris. Afgezien van de vaste lasten die ik zelf heb (auto, zorg, telefoon etc.) Spaar ik zo goed als alles op om straks een goede start te kunnen maken. Als ik dan ook nog laten we zeggen 300 kostgeld aan mijn ouders zou moeten betalen, dan zou het nog langer duren voor ik het huis uit kan.. Gelukkig weten mijn ouders dit ook. De markt is op dit moment niet heel gunstig voor een alleenstaande in midden nederland met een salaris van 1600 bruto fulltime, vind maar eens iets..

Ik zou alleen een bijdrage leveren als ik weet dat mijn ouders krap zitten en ik het ruim heb, maar dat heeft niks met kostgeld te maken vind ik, dat is gewoon steunen van je ouders in moeilijke tijden. Dat zou ik ook doen als ik niet meer thuis woon.

Wanneer ik het wel goed vind is als je een kind hebt die moeite heeft met sparen, dat je dan als ouders zijnde wat kostgeld rekent en dit op spaart voor als het kind het huis uit gaat en dan terug geeft. Zo leer je op dat moment dat het leven geld kost, maar heb je er later ook nog wat aan.

Echter heb ik totaal geen problemen met sparen, doe het bijna iets te graag, want wil heel graag een fijn eigen plekje straks :j Mijn moeder dwingt mij soms juist om eens iets uit te geven voor mij zelf, soms moet je ook een beetje genieten van het leven zegt ze dan :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:03

Froukje schreef:
Nee, want die dingen komen toch niet maandelijks voor? Kostgeld is maandelijks een bedrag waar ouders van kunnen sparen, al dan niet voor hun kind.

Ik ken ouders die het anders hard genoeg nodig hebben.
Dit omdat het inkomen van hun kind(eren) mee geteld wordt bij hun inkomen en daardoor gekort worden op een WAO en (huur)subsidie.

Ook voor een alleenstaande moeder waarvan zoonlief na 5 jaar uit huis weer thuis komt, met een riant salaris en ma net aan zelf rond kan komen.

Als ik nu bij mijn moeder moet gaan wonen, dan zal ik echt mee moeten betalen.
Mijn moeder kan nu geen 2 mensen onderhouden qua eten (en dan nog de extra g/w/e en minder huursubsidie ophoesten).

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:06

Ik betaal ook kostgeld, al 3 jaar. Ergens heb ik er niet zo veel mee. Ik zie het namelijk niet terug op me eigen spaarrekening, iets wat ik liever zie natuurlijk. Maar ander zijds, als ik het niet betaal eten we 7 dagen per week droog brood... Financieel gezien heeft me moeder het echt wel nodig, maar stel me moeder zou groot verdiener zijn denk ik dat ik me toch wel verzet zou hebben :')

Ik heb (en nog steeds) het gezien als een verplichting... het liefste woon ik ook gewoon op me zelf. Maar ja huizenmarkt he... Dus het voelt een enkele keer (in december ofzo {:)-:( ) als een soort straf hahaha.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:06

Ik vind dat de slogan " ze hebben zelf een kind gewillen " ook wel vervalt eens men de volwassen leeftijd behaald word en zeker als men werkt.
Of betekend dat ook dat ouders je als een kind mogen behandelen?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:10

Vjestagirl schreef:
Maar is onmiddellijk een koophuis en mooie nieuwe meubels niet een beetje "bovenaan de ladder beginnen"?

Zou er eerlijk gezegd geeneens aan moeten denken.. geen behoefte om vast te zitten aan 1 plek. Doe mij maar huren, lekker een nieuw huisje wanneer ik daar zin in heb.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:11

En die kinderen hebben dat geld niet nodig?
Als ik 300 per maand moet gaan inleveren dan kan ik zelf een uitkering er bij aan gaan vragen.

En een zoon met riant salaris die weer thuis gaat wonen hoort daar ook niet, die kan dan prima een huis voor zichzelf zoeken. En die paar maanden dat ie ter overbrugging dan bij ma woont kan hij idd best wat bijdragen. Maar dat is wat anders dan kostgeld betalen.

dromertje2 schreef:
Ik vind dat de slogan " ze hebben zelf een kind gewillen " ook wel vervalt eens men de volwassen leeftijd behaald word en zeker als men werkt.
Of betekend dat ook dat ouders je als een kind mogen behandelen?

Want? Omdat ik 18 ben geweest ben ik ineens niet meer hun kind?
Toen ik 5 was heb ik er niet om gevraagd om geboren te worden en nu ik 25 ben nog steeds niet.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:13

Ik vind kostgeld totaal afhankelijk van situatie.

Al ben ik meer voorstander van je kind de kans geven om te sparen om echt een eigen leven te kunnen beginnen met eigen huis. (denk toch dat je dat als ouder graag wil dat je kind het financieel goed genoeg voor elkaar heeft om eigen huisje boompje beestje te kunnen hebben.)

Zelf op mijn 19e het huis uit gegaan en geen kostgeld betaald daarvoor maar al mijn geld ging ook in de verzorging van de paarden. (en hun konden het niet eventueel opvangen als ik geen geld genoeg had dus denk dat je je dan verantwoordelijk genoeg voelt als het anders verkoop van je heiligste bezit betekent.)

Vind sws dat volwassenheid en kostgeld totaal niks met elkaar te maken hebben.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:18

Ik zou het anders doen; kostgeld laten betalen maar dat geld apart zetten zonder dat ze het zouden weten. Het moment dat ze dan een huis gaan kopen dan dat geld vrij (of eigenlijk terug) geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:18

Froukje schreef:
Toen ik 5 was heb ik er niet om gevraagd om geboren te worden en nu ik 25 ben nog steeds niet.

Jeetje mina, deze mentaliteit vind ik echt erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:19

Ik vind dat wanneer je kostgeld aan je kind gaat vragen je waarschijnlijk beter niet aan dat kind had kunnen beginnen. Het is je taak als ouders je kind te ondersteunen een goede toekomst op te bouwen. Daarvoor moet je eigen basis ook goed zijn. Hangt jouw leven af van kostgeld van je kind dan was jouw basis niet toereikend en jij er niet aan toe om een kind te nemen.
Een kind hoort niet op een dergelijke financiële manier belast te worden door ouders.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:20

Phoe, ik vind niet dat je kostgeld moet inzetten omdat kinderen anders de betekenis van geld niet kennen. Datmoet gewoon in de opvoeding worden meegenomen en is karakterafhankelijk.

Persoonlijk vindt ik kostgeld niet wenselijk, maar er zijn uitzonderingen. Maar laat die kinderen lekker sparen voor een mooie en goede start. Dátis toch ook wat je als ouders wil voor je kind, een mooie toekomst met wat meer zekerheid.

Ik snap juist heel goed dat je wil beginnen met een goede auto,een leuk koophuis en een mooie inboedel. Beter een keer goede spullen aamschaffen dan een rammel 2e hands autotje waarje aan onderhoud uiteindelijk meer betaald...

Mijn mama heeft het ook weleens over kostgeld gehad (als ik klaar was met studie), maar ik was het daar niet helemaal mee eens. Mijn pa zegt zelf dat hij het onzin vindt, dus indien mijn moeder het kostgeld aanhoud, dan verhuis ik gewoon fulltime naar m'n pa.
Kanttekening is wel dat ik al alles vanaf mijn 12e veel zelf betaal. Vanaf mijn 18e ook gewoon zorgverzelering. Het enige wat ik thuis krijg is elektriciteit, water, en avondeten, brood en wat broodbeleg.

Mijn moeder vraagt het trouwens, omdat ze tegen die tijd dus geen alimantatie meer wil krijgen van mijn vader en ze dan dus niet rond kan komen, maar ik vind dat ze in het verleden zelf domme financiële keuzes heeft gemaakt en dat ik dus niet hoef op te draaien voor haar domme keuzes.

Maar wat veel bokkers hier vergeten is dat niet alleen kind profiteert van thuiswonen, maar ook de ouders kunnen profiteren. Zo kook ik 1 keer per week en doe ik bij mijn vader de volledige huishouding (wassen, schoonmaken, bedden verschonen, etc.)

Ik heb pas een huis aangeboden gekregen waar ik samen met een vriendin kon wonen (huur 350 alles inclusief), dan ben ik goedkoper uit dan als ik aan beide ouders een 200 euro kostgeld moet betalen.

Ik heb het huis overigens geweigerd, omdat ik het geld helaas niet kan opbrengen. Ik zou namelijk dolgraag het huis uit willen, maar vanwege financiën helaas niet haalbaar.

Ik hoop dat mijn ouders het me wel gunnen dat ik straks (hopelijk over een ahlf jaar mijn diploma) flink kan werken en volledig salaris kan sparen voor mijn toekomst.

Al met al, hangt het dus zeer af van de situatie en van persoon tot persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:21

Ik vind het belachelijk (mits het geen 30 jarige is want dan moet je toch wel al uit huis zijn). Als je kostgeld gaat vragen aan je eigen kinderen dan had je wat mij betreft geen kinderen moeten nemen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:22

Anoniem schreef:
Ik vind dat wanneer je kostgeld aan je kind gaat vragen je waarschijnlijk beter niet aan dat kind had kunnen beginnen. Het is je taak als ouders je kind te ondersteunen een goede toekomst op te bouwen. Daarvoor moet je eigen basis ook goed zijn. Hangt jouw leven af van kostgeld van je kind dan was jouw basis niet toereikend en jij er niet aan toe om een kind te nemen.
Een kind hoort niet op een dergelijke financiële manier belast te worden door ouders.

Nu ben ik niet voornemens om ooit kinderen op de wereld te zetten maar indien ik ooit een vlaag van verstandsverbijstering heb dan zullen ze zodra ze een fulltime baan hebben en er geen andere zaken spelen toch echt kostgeld moeten betalen. Ben van mening dat dat hoort bij het volwassen worden.

We hebben het hier niet over een kind van 12 jaar maar over een volwassene met een baan..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:23

Ik ben 18 en ik werk parttime maar ik hoef (gelukkig) geen kostgeld te betalen. In kom zelf al amper rond, als ik 200 Euro per maand aan mijn ouders zou geven dan houd ik zo weinig over dat ik niet eens meer kan tanken.

Maar mijn ouders zouden het ook niet aannemen. Ik en mijn zus (19) wonen nog beide thuis, betalen onze eigen kleding/benzine/toeslag en hebbedingetjes. Mijn ouders hebben het ook niet hard nodig dus dat scheelt uiteraard.

In plaats van geld betalen aan mijn ouders help ik liever wat vaker mee in het huishouden, kook ik een aantal keer in de week en doe ik af en toe de was. Leren omgaan met geld hangt bij mij niet af van kostgeld.

Ik snap dat huishoudens die het niet zo breed hebben wel eventueel een bijdrage van hun thuiswonende kinderen krijgen. Maar ook alleen als de kinderen dat kunnen missen, als ze zelf iedere maand al op een houtje moeten bijten vind ik het not done.

Ik vind vooral de term 'kostgeld vragen' zo apart. :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:27

Roosch schreef:
Anoniem schreef:

Nu ben ik niet voornemens om ooit kinderen op de wereld te zetten maar indien ik ooit een vlaag van verstandsverbijstering heb dan zullen ze zodra ze een fulltime baan hebben en er geen andere zaken spelen toch echt kostgeld moeten betalen. Ben van mening dat dat hoort bij het volwassen worden.

We hebben het hier niet over een kind van 12 jaar maar over een volwassene met een baan
..

Maar wat is een volwassene in jou ogen? Volgens de wet ben je met 18 jaar volwassen maar vind dat (verschillend per persoon) niet altijd een leeftijd waarop je het kind kan dwingen om te laten betalen 'want het kind is volwassen'