Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:06

lieveli schreef:
Pfoe wat wen vreselijk negatief bericht. 'Macht'. Zo lees ik het gelukkig niet.

Tja ieder leest het weer op zijn manier, jouw optie om broer buiten de deur te sturen om te lunchen met een kleutertje lijkt me ook geen structurele en goede oplossing. Als broer weer intrekt, gelijk twee kamers neemt, met gevolg dat zijn volwassen zus bij zijn moeder in de kamer moet, zijn reactie nadat TS hem aansprak,en TS het kindje mee moet nemen zelfs naar haar paard, dan zal het me niet verbazen dat de broer daar al aardig wat voor het zeggen heeft. Daarnaast geef ik nog twee andere opties, of haar eigen kamer weer terugeisen of het zo laten. Waarbij het zo laten ik denk dat het zeker op een conflict uitloopt aangezien TS nu al overprikkeld is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:10

Sabri schreef:
lieveli schreef:
Pfoe wat wen vreselijk negatief bericht. 'Macht'. Zo lees ik het gelukkig niet.

Tja ieder leest het weer op zijn manier, jouw optie om broer buiten de deur te sturen om te lunchen met een kleutertje lijkt me ook geen structurele en goede oplossing. Als broer weer intrekt, gelijk twee kamers neemt, met gevolg dat zijn volwassen zus bij zijn moeder in de kamer moet, zijn reactie nadat TS hem aansprak,en TS het kindje mee moet nemen zelfs naar haar paard, dan zal het me niet verbazen dat de broer daar al aardig wat voor het zeggen heeft. Daarnaast geef ik nog twee andere opties, of haar eigen kamer weer terugeisen of het zo laten. Waarbij het zo laten ik denk dat het zeker op een conflict uitloopt aangezien TS nu al overprikkeld is.

Zo laten is zeker geen optie, maar het is haar broer, niet één of andere kraker.

Daarom lijkt het mij een goed idee om hem in z'n oude kamer te stoppen en áls ts last heeft van haar nichtje, dat nichtje even naar buiten doen.

Maar ts heeft nu al een paar keer aangegeven dat het oordeel over haar broer wat minder hard mag, respecteer dat.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:23

TS. Ik denk dat je duidelijker moet zijn wat je wilt en wat je nodig hebt. Rot van je broer maar het hoeft ten nadele te zijn voor je schoolprestaties en dat mag iedereen ook best weten ook!
Als jij jezelf elke keer op de tweede plaats zet, ja-knikt, iedereen tevreden stelt en dus negeert wat JIJ nodig hebt (dus je grenzen worden elke keer overschreden en stelt ze ook niet duidelijk op!!) dan zit je uiteindelijk richting overspannenheid of een burn-out.

Er zijn veel tips gegeven maar er komt ook veel ‘ja-maar’ vanuit jouw kant. Doe er wat mee, of niet maar dan moet je ook dit topic niet openen als je niks met het advies doet waar je eigenlijk om vraagt. (Even heel zwart-wit gezegd)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:44

lieveli schreef:
Maar ts heeft nu al een paar keer aangegeven dat het oordeel over haar broer wat minder hard mag, respecteer dat.

Ik heb verder geen oordeel over haar broer gegeven, wel over de mogelijke relatie waarin TS zit. Ook dat TS aangeeft geen hard oordeel over haar broer meer te willen horen is ook weer een signaal dat haar broer vooral niet mag worden aangesproken en het in het huis voor het zeggen lijkt te hebben.
TS is enorm overprikkeld, dat iemand overprikkeld raakt moet je denk ik ook serieus nemen. Dan heeft iemand echt zijn rust en eigen ruimte nodig lijkt me zo. Ik sluit me daarom ook aan bij wat Bralindy zegt :j

Urbanus

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:45

Dat is helemaal geen signaal. Ik vind dat echt een hele bijzondere gedachte. Laat maar.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:54

Ik had op mn vorige pensionstal een meid die op stal in de kantine veel aan het studeren was.. het was 9 vd 10x toch leeg en verlaten :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 02:03

Op kamers gaan is geen optie. Ik draag de volledige verantwoordelijkheid over mijn paard bewust, dus kan hem niet de hele week laten rotten in zijn stal om dan even in het weekend langs te gaan, hoe “jammer” dat ook is, is dit jaar een bewuste keuze geweest om daarom niet op kamers te gaan, en wel mijn paard te houden. Het is een van de twee...

Ik knoop sowieso morgen het gesprek aan met mijn broer, werkt dit niet dan schakel ik mijn moeder in of word ik even heel boos. Mijn moeder is nu wel écht op de hoogte van hoe moeilijk ik het er mee heb, maar zij is ook heel voorzichtig met mijn broer en dit wil ik ook wel even zeggen tegen haar dat als hij niet zou willen luisteren naar mij, zij maar even de overhand moet nemen en zeggen waar het op staat. Mijn broer en ik hebben meestal als kind enorm gebotst, dit is eigenlijk pas veel verbeterd toen hij alleen is gaan wonen circa 4-5 jaar geleden.
Ik zit nu ook meer achter hem aan om alles in orde te brengen, maar krijg het gevoel dat hoe meer ik er subtiel iets over zeg hoe frustrerender hij het vind. Morgen dus even gewoon duidelijk zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 03:14

Goed plan. Succes gewenst.
Geef vooral aan wat jij nodig hebt, wat het met je doet en wat je kunt bijdragen aan een goede sfeer en afspraken in huis.
Ga niet voor hem invullen wat hij wel/niet moet doen. Ongevraagd advies werkt meestal averechts.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 06:50

TS, sterkte. Het is morgen kerst en ik zie al op tegen de koffie visite bij mijn zus. De situatie waar jij in zit zou mij helemaal aan vliegen. Heb geen goeie adviezen voor je maar leef met je mee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:14

Succes vandaag TS, als ik jou was, ik zou het bij mezelf houden, en als ik het gesprek aanging, dan vooral duidelijk maken hoe het voor jou is, en dat je studie belangrijk is voor je hele verdere leven!

Niet over hem en zijn situatie beginnen, echt bij jezelf houden, en voorstellen met de kerst de rommelkamer weer op orde te hebben als zijn slaapkamer, om voor jezelf een rustpunt te hebben en goed te kunnen studeren.
Je broer zo min mogelijk draagvlak geven zich aangevallen te voelen.

En als ie even tussen de rommel moet slapen, so what...hij en kind hebben een dak boven hun hoofd, en dan is in elk geval de tijdsdruk er wat af.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:53

Ik snap niet zo goed waarom er zo voorzichtig gedaan moet worden kwa communicatie? Je bent toch familie van elkaar, en hoe vervelend zijn situatie dan ook is, hij moet wel beseffen dat jullie je nu ook in een keer aan moeten passen, en hij daar best rekening mee mag houden. Ik zou het zelf alleen maar prettig vinden als er open en eerlijk gecommuniceerd zou worden, zodat ik daar rekening mee kan houden.

Heb 1.5 jaar geleden ook in een rot situatie gezeten met mijn ex, en moest daardoor ook weer tijdelijk thuis wonen bij mijn moeder, en ik heb zelf vanaf het begin aangegeven dat als er iets is of ze zich ergens aan stoort ze dit kenbaar moet maken. Ik vind het zelf namelijk erger als mensen op hun tenen gaan lopen voor mij.

Als je gewoon op een nette fatsoenlijke manier verteld wat jouw struikelblokken zijn, en daar als volwassenen afspraken over maken, zodat het voor jullie allemaal prettig wonen is.

Daarnaast zou je een luchtbed kunnen kopen en een dag afspreken dat je vriend kan blijven slapen, dat jouw broer dan een avondje op het luchtbed slaapt, ofwel op zijn dochter haar kamer, of in een andere ruimte.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:45

Ts ik zou helemaal niets over die rommelkamer zeggen in eerste instantie.
Broerlief, ik heb me vergist in de impact die dit alles op me heeft. Ik heb mijn rust nodig om te studeren, en ik wil daarom gewoon weer in mijn kamer kunnen slapen en studeren. En wel per....(zelf verzinnen, bij mij was het per vanavond geweest, maar jij moet doen waar jij je goed bij voelt).

Al het andere...meedenken in oplossingen, prima als hij daarom vraagt. Maar als je daar vantevoren al mee begint, komt je punt weer niet goed over waarschijnlijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:03

Ts, ik heb niet al pagina's tussendoor gelezen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad, oefenen helpt en iig maakt het dat de situatie wat dragelijker voor je wordt.

Als het niet te lang duurt, zou ik voor dit moment de situatie latern voor wat het bwasd, oordopjes in en gaan met de banaan.Wel zou ik er op een later tijdstipo, als iedereen weer gesettled is, op de situatie terugkomen. Zeg maar een na evaluatie, dan kun je aangeven waar je tegnaaliep, nu zou dat denk ik de stress alleen maar verhogen.

Veel sterkte.En ik hoop fijne feestdagen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 03:04

CalipsoLover schreef:
Ik knoop sowieso morgen het gesprek aan met mijn broer

Hoe ging dat vandaag? Ben je duidelijk geweest en heb je het bij jezelf kunnen houden? Is er iets uit gekomen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:50

Ik ben ook benieuwd!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:48

Ts is er al verandering ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:47

D'r hebben vandaag al 3 mensen naar gevraagd. Persoonlijk vind ik het niet zo gek dat de TS op eerste kerstdag niet reageert... Misschien moeten we ff rustig aan doen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 21:57

Hey, sorry, het was inderdaad heel druk met familie feesten etc. Nu even rust en alleen thuis.
Ik heb nog niet gevraagd of hij per direct wil vertrekken uit mijn kamer, aangezien ik hem door alle feesten op dit moment ook niet nodig heb. Ik heb wel voorgesteld om morgen samen zijn rommelkamer een beetje op orde te brengen. Sommige gaan me waarschijnlijk nog altijd te braaf vinden, maar ik zeg morgen tegen hem dat ik donderdag mijn kamer terug wil. Het kindje is er op dit moment niet, dus ik kan gelukkig wel op rustige manier studeren. Maar wil natuurlijk liefst mijn kamer terug voor het kindje terug is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:01

Laat hem dan in zijn dochters kamer slapen nu? Heb jij je bureau...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:24

lifaya schreef:
Laat hem dan in zijn dochters kamer slapen nu? Heb jij je bureau...

En je bed....

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:46

TS rustig aan, de beste stuurlui staan aan wal.
En hoewel ik denk dat je broer wel een uitbrander kan gebruiken, je weet niet wat er afgespeeld heeft daar thuis, dat ie niet met zijn dochter op een kamer wil slapen.
Maar kan de dochter niet bij je moeder op de kamer slapen, jij op je eigen kamer en je broer in de kamer waar nu zijn dochter slaapt.

Wacht niet te lang, als deze logeerpartij voorbij is, hem wel te zeggen hoe en wat.Trouwens, je vriend ook.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:53

Lastige situatie, makkelijk om een oordeel te vellen vanaf het scherm.
Maar je weet idd niet wat er bij hem heeft afgespeeld en waarom hij nu zo doet.
Wellicht wat gemakzuchtig omdat hij meer rust krijgt?
Het idee krijgt dat hij bevrijd word en mensen hem helpen?
Je weet het dus niet.
Snap goed dat je hem daarom bij wil staan en zo rustig blijft maar ik had zelf no way geaccepteerd om bij mijn moeder in bed te moeten en míjn plek op te moeten geven.
Als je broer reeel was geweest had hij dat niet zo gedaan maar goed dat ligt ook aan de begin afspraken misschien?
Steunt je vriend je verder wel?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:03

Hi TS, je hoeft je uiteraard niet te verontschuldigen hier. Fijn dat je wat van de feestdagen hebt kunnen genieten.

Misschien kan je als goed gebaar naar je broer morgen vast beginnen met het opruimen van zijn oude kamer, al dan niet samen met je moeder? In ieder geval zodanig dat hij daar morgenavond kan slapen?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:52

Lief van je dat je hebt aangeboden samen die kamer aan te pakken.
Zo voelt hij dat hij er niet alleen voor staat en voor jou komt er tenminste die een beetje schot in de zaak.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 10:34

LukieBradley schreef:
Lastige situatie, makkelijk om een oordeel te vellen vanaf het scherm.
Maar je weet idd niet wat er bij hem heeft afgespeeld en waarom hij nu zo doet.
Wellicht wat gemakzuchtig omdat hij meer rust krijgt?
Het idee krijgt dat hij bevrijd word en mensen hem helpen?
Je weet het dus niet.
Snap goed dat je hem daarom bij wil staan en zo rustig blijft maar ik had zelf no way geaccepteerd om bij mijn moeder in bed te moeten en míjn plek op te moeten geven.
Als je broer reeel was geweest had hij dat niet zo gedaan maar goed dat ligt ook aan de begin afspraken misschien?
Steunt je vriend je verder wel?

Mijn broer is qua karakter sowieso wel wat gemakzuchtig, maar dat kon hij de afgelopen maanden niet door zijn ex, aangezien letterlijk alles tot in het kleinste detail op zijn schouders viel is hij de afgelopen maanden echt zowat uitgebuit geweest.
Hij merkt nu dat hij inderdaad wat meer hulp en steun krijgt, en ondanks alles, neemt hij daar misschien iets te veel misbruik van dan zou mogen. Daar ga ik mee akkoord, maar dat betekent niet dat hij de meest egoïstische persoon ooit is, noch dat hij een slecht persoon is. Maar ik geef hem een hand en hij pakt een arm, dat is een feit. Ik geniet nu ook wel even terug van de rust als het kindje hier niet is, ik denk dat daar eigenlijk mijn grootste stressfactor ligt.