Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:56

Koper schreef:
germie schreef:
Aan de andere kant, waarom worden mensen ziek? Wie wil dat? Niemand natuurlijk. Zit daar dan ook een kracht achter?

Ja. Wanneer er in je ziel een verstoring zit kan die zich uiten in de geest en/of het lichaam. En dan word je ziek.


Dat vind ik eigenlijk enorm respectloos naar mensen die niet zoveel geluk hebben gehad of waar hun ziekte genetisch vast ligt.
Misschien bedoel je het anders maar het komt op me over als: dat zal je wel verdiend hebben.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:04

Hoezo verdiend? Je wordt geboren met een ziel met een verleden. In een familie met een verleden. Daar kan van alles in zitten wat voor symptomen kan zorgen. Schizofrenie is bij voorbeeld een heel klassiek axioma.

Je komt niet zomaar ergens terecht. Je komt altijd om te leren. Helaas lukt het niet altijd om te achterhalen wat de les is. En niet iedereen wil dat ook.. En nee daarmee bedoel ik niet dat er mensen ziek willen worden of blijven. Maar lang niet iedereen begrijpt wat de kosmos bedoelt met de symptomen waar je mee te maken krijgt. Bovendien zijn er verschillende manieren om ze op te lossen. Je hoeft niet op zoek naar de kosmische verstrikking. Je kunt ook naar je huisarts gaan en je daar laten doorverwijzen. Het is maar net wat je het beste vindt.

Voorbeeld: ik heb sinds een paar weken last van mijn knie. Ik weet wat de kosmische lading daarvan is. En die ben ik nu aan het aanpakken. Heb ik nog steeds pijn in mijn knie? Ja. Het proces is dan ook nog niet afgerond. Ik ben ervan overtuigd dat de pijn in mijn knie zal verdwijnen op het moment dat het proces rond is (en ik dus mijn kosmische les geleerd heb). Win-win. Ik heb mijzelf ontwikkeld en de kniepijn is weg. Lijkt mij een goede deal, waar ik nu best even voor wil afzien.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:08

Dus als je als 3 jarig kind met leukemie gediagnostiseerd wordt en de 4 jaar niet gaat halen moet je dankbaar zijn voor de geestelijke verreiking van de kosmische ziel? Of hoe moet ik dat precies zien?

Kinderen met een zwaar FAC die al verpest zijn door de moeder voor ze het levenslicht zien?
Ja, dat zullen ze echt als persoonlijke verreiking zien als ze met aggressie problemen bij de jeugdzorg landen en van pleeggezin naar jeugdgevangenis hoppen.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:13

Wat een flauwe reactie zeg. Ik weet niet wat de achterliggende energetische verstrikking is van leukemie. Maar dat zou ik wel willen weten als ik er op zo'n manier mee geconfronteerd zou worden. Al is het maar om ervoor te zorgen dat een ander in de familie in de komende generaties er geen last van heeft omdat het probleem zich daar (weer) openbaart.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:20

Waarom is dat flauw?
Jij begint toch over het kosmische nut van lichamelijk ongeluk :?
Ik vind dat nogal wat om tegen een ouder met stervend kind in feite te zeggen: de kosmos vaart er wel bij.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:11

Hoewel dat stuk over ziektes en zeker bij kinderen behoorlijk off-topic is, wil ik wel mijn inzicht hierin delen. Waarvan ik ook niet zeg dat het de waarheid is, maar enkel hoe ik er tegen aan kijk:
Een lichamelijk probleem heeft altijd een reden. Dat kan iets zijn dat je zelf moet oplossen, dat ontstaan is door het niet goed (op welk front dan ook) voor jezelf zorgen of een ervaring die jij zelf of iemand dicht bij je moet ondergaan. Het KAN zijn dat zo'n kind dat nog niet 4 wordt, dit bewust is aangegaan omdat zijn/haar ziekte/sterfte een belangrijke reden heeft voor bijvoorbeeld de doorbraak naar een genezing of een ervaring die de ouders moet opdoen. Er zijn tal van redenen voor alles en vaak wordt de reden duidelijk op bewustzijnsniveau (je hoofd-niveau, want je hart kan het wel weten). Dat maakt het verdriet en de pijn niet minder erg en geloof me aub dat ik ook wil dat alle kinderen genezen van kanker!

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 02:04

God wat gaan sommige mensen hier voor schut met hun gekke opmerkingen. Volledig voor schut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:13

Opmerkelijk dat zoveel mensen hier in reïncarnatie geloven; het is vooral met het boeddhisme verbonden en dat is niet heel populair in Nederland. Hier om me heen is het echter de norm: het overgrote deel van Thailand is boeddhistisch en reïncarnatie is hier een geïntegreerd onderdeel van het leven.

Of het je gelukkig maakt ligt volledig aan jezelf. De een put er hoop uit terwijl de ander een fout uit het verleden als dagelijkse last ervaart omdat ze nu "een trede lager" zullen reïncarneren en elke dag die ze nog te leven hebben proberen het recht te breien.

Om toch maar wat goede en slechte ervaringen met reïncarnatie te noemen: dingen die ik hier regelmatig tegenkom (het geloof in reïncarnatie is daarom nog niet goed of slecht):

Positief:
- het neemt de angst voor de dood voor een deel weg en geeft nabestaanden wat houvast
- sommige mensen zijn bewuster bezig met hun daden want het heeft consequenties tot na je dood, zelfs als niemand er ooit achter komt
- in theorie zou het meer compassie met dieren moeten opleveren met de gedachte dat het dier de ziel van een familielid zou kunnen hebben, maar in de praktijk zie ik daar weinig van terug

Negatief:
- het wordt misbruikt om sociale onevenwichtigheden in stand te houden: iemand die rijk is moet wel een goed persoon zijn en je hoeft daarom geen vraagtekens te zetten bij hoe hij zo rijk is geworden
- veel mensen springen minder zuinig met hun leven om: uit een poll bleek dat meer dan 25% van de bevolking gelooft dat een ongeluk niet voorkomen kan worden want "als het jouw tijd is, dan is het jouw tijd". Dus gaan ze rustig zonder helm op de motor of halen ze in een bocht in zonder rekening te houden met tegenliggers.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:10

Sizzle schreef:
Er zijn ook mensen die geloven dat alleen mensen een ziel hebben. Echter zou er dan nog ergens een zielenfabriek moeten zitten ivm bevolkingsgroei.
Een leuke spontane theorie lijkt me ook wel dat zeer misdadige mensen geen ziel hebben en dat daarom het geweld toeneemt in de wereld omdat er steeds meer mensen zielloos rondlopen door de toenemende bevolking en het beperkt aantal zielen.


Klinkt als het plot voor een goed boek.

Persoonlijk geloof ik wel in reincarnatie. Kan terug komen als zowel mens als dier niet perse in chronologische tijdsvolgorde.

Alles met ziel, dna, verbetering etc weet ik veel wat heb ik nooit over nagedacht en ook dit bovenstaande is gewoon een “gut feeling”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:33

Avalanche81 schreef:
Marie_Anne schreef:
Ah, zo. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat wat ik geloof de waarheid is, het klinkt best waarschijnlijk vind ik, maar meer ook niet. Maar ik ben dan ook meer een agnost. Misschien is dat dan wel mijn waarheid, dat niemand iets zeker kan weten en misschien ben ik daar dan wel weer net zo stellig in als ik anderen verwijt te zijn. Waarschijnlijk wel :')
Onszelf relativeren is altijd een goed idee in ieder geva

Jij bent er goed in iig :')

Als het over zoiets gaat wel. Echte agnost hè :D

Koper schreef:
Ja. Wanneer er in je ziel een verstoring zit kan die zich uiten in de geest en/of het lichaam. En dan word je ziek.

Dit vind ik echt zo'n nergens op gebaseerde veel te stellige opmerking. Nog even los van de inhoud, je brengt het alsof het een feit ís, maar dat is het niet hè.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:40

Ik kan agnosticisme waarderen. Het getuigt van moed om toe te geven dat je het niet weet :j plus je staat open voor verandering.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:54

Koper schreef:
Wat een flauwe reactie zeg. Ik weet niet wat de achterliggende energetische verstrikking is van leukemie. Maar dat zou ik wel willen weten als ik er op zo'n manier mee geconfronteerd zou worden. Al is het maar om ervoor te zorgen dat een ander in de familie in de komende generaties er geen last van heeft omdat het probleem zich daar (weer) openbaart.


Dus waar het kort gezegd op neerkomt, is dat het je eigen schuld is als je een ziekte hebt? Je zegt dat het een flauwe reactie is van Sizzle, maar het is wel waar jouw berichten op neer lijken te komen.
Dus inderdaad iemand met leukemie, of met het syndroom van down, of iemand die plots doodgaat bij een ongeluk: het is allemaal te wijten aan een slechte ziel door de afgelopen eeuwen heen?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:56

Ik vind het ook nogal bijzonder om bijvoorbeeld een puur genetische aandoening zoals bijvoorbeeld sikkelcel anemie toe te gaan schrijven aan karma.
Nee, de twee ouders waren gewoon drager en het product is de pineut. Dan kan je kosmisch je best doen tot je een ons weegt, maar dat zou net zoiets zijn als denken dat je genetisch zwart haar naar blond kan mediteren door al je energiestromen in te zetten voor een genetische modificatie.

Elisa2

Berichten: 38093
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:17

Dat is niet wat Koper bedoelt en ik vind het een beetje flauw om haar daar op aan te vallen.

Iedere ziekte op welke leeftijd dan ook is een proces, juist dat proces is dan iets wat de ziel hier nog te leren heeft op aarde..of wat de ziel een ander te leren heeft. Let maar eens op bepaalde wijsheden die bijvoorbeeld een jong ziek kind kan hebben.
Is het fair in onze ogen Nee, zou je willen dat het niet zo was...Ja, maar zo werkt het niet in het leven..negatieve en niet leuke dingen horen ook bij groei ervaringen.

Of de ziel een verstoring heeft, dat denk ik dan weer niet..ik denk dat sommige zielen wat langer de tijd hebben op aarde en andere wat korter, afhankelijk van de processen die in het leven geleerd moeten worden. Wij vinden dood gaan erg, maar misschien is het wel de ultieme beloning...


Wat interessant hier aan is, is de theorie van Deepak Chopra (een arts) en het zogenaamde celgeheugen. https://marcelvanellen.wordpress.com/20 ... ormatie-1/

Elisa2

Berichten: 38093
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:18

lieveli schreef:
God wat gaan sommige mensen hier voor schut met hun gekke opmerkingen. Volledig voor schut.


Wat je zeg ben jezelf he..respect voor anderen en hun visies zou je sieren. ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:36

Citaat:
Wat je zeg ben jezelf he..respect voor anderen en hun visies zou je sieren.
Ja pas maar op Lieveli, slecht voor je karma, dit soort uitspraken!
Wat degenen die hier zo stellig van alles over ziekte en karma roepen vooral zou sieren, is als ze hun denkbeelden niet als onwrikbare waarheid zouden poneren.
Verder vind ik het best verbazend hoezeer sommige volgens mij op zich best intelligente mensen, zich liever compleet laten leiden door magisch denken dan door wetenschap en gezond verstand. Ik vermoed dat daar een hoop wishful thinking aan ten grondslag ligt.
Ik wil niet zeggen dat volgens mij alles verklaarbaar is en dat er per definitie niet meer kàn zijn tussen hemel en aarde, want dat valt simpelweg niet te bewijzen. Maar echt, wat slaan sommigen hier door.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:45

Maar dat als de waarheid poneren, dat is toch ook precies wat de mensen doen die niet in dit "magisch denken" geloven? Ik vind het jammer dat dit soort topics op bokt altijd op hetzelfde uit lopen. Precies de reden waarom ik mijn visie hierop tegenwoordig liever voor mezelf hou.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:10

SusanH schreef:
Maar dat als de waarheid poneren, dat is toch ook precies wat de mensen doen die niet in dit "magisch denken" geloven? Ik vind het jammer dat dit soort topics op bokt altijd op hetzelfde uit lopen. Precies de reden waarom ik mijn visie hierop tegenwoordig liever voor mezelf hou.

Dat vind ik nou ook. Atheisme, of geloven dat er niets is,is ook een geloof en de aanhangers daarvan proberen dat fanatiek door te drammen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:22

anjali schreef:
SusanH schreef:
Maar dat als de waarheid poneren, dat is toch ook precies wat de mensen doen die niet in dit "magisch denken" geloven? Ik vind het jammer dat dit soort topics op bokt altijd op hetzelfde uit lopen. Precies de reden waarom ik mijn visie hierop tegenwoordig liever voor mezelf hou.

Dat vind ik nou ook. Atheisme, of geloven dat er niets is,is ook een geloof en de aanhangers daarvan proberen dat fanatiek door te drammen.

Nou, eh, nee.
Om te geloven in een god of een hogere macht of vergelijkbaar, moet je die eerst zelf verzinnen (of bij gevestigde religies hebben anderen dat al voor jou gedaan). Die stap niet zetten, dwz níet een per definitie niet aantoonbare kracht verzinnen om het voor jou onverklaarbare verklaarbaar te maken, de wereld om je heen een 'zin' te geven en alle gebeurtenissen te laten luisteren naar een soort menselijke ethiek van 'goed' en 'kwaad', dat is niet echt vergelijkbaar.

De ene joker inzetten om de wereld in jouw ogen kloppend te maken, is volstrekt inwisselbaar met het inzetten van een andere joker. Of je het beestje nu God, Allah, Shiva, De Heilige Kosmos of Moeder Natuur noemt, is in wezen hetzelfde.
Geen joker inzetten, geen 'menselijke' bedoeling achter gebeurtenissen zoeken en niet overal een reden achter zoeken terwijl er waarschijnlijk slechts oorzaken zijn, is echt iets wezenlijk anders.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:41

anjali schreef:
Dat vind ik nou ook. Atheisme, of geloven dat er niets is,is ook een geloof en de aanhangers daarvan proberen dat fanatiek door te drammen.



Atheisme is geen geloof. Het is levensvisie.

En zoals bij elk geloof of levensvisie zitten er tussen de atheisten ook doordrammers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:05

Tja, ik weet het gewoon niet. Ik geloof zelf niet in god, maar heb een paar eenzijdige gesprekken met hem gehad, toen ik zo vreselijk ziek was en zelf ook voelde dat ik elk moment dood neer kon vallen ( lees dat ik hem gedreigd heb zijn ballen op zijn rug te trappen als ik ooit boven zou komen).

Ik wil graag in geesten en zielen geloven, maar op 1x 1 seconde na mijn overleden merrie overduidelijk in huidige paard voelen na, nooit een teken mogen krijgen van ze, of mijn overleden oma ( de 3 wezens waar ik het juist zo moeilijk met hun dood heb gehad en zo graag wat van had vernomen).

En ik weet niet wat ik van reïncarnatie moet denken. Mooi aan de ene kant, maar tegelijkertijd een serieuze mindfuck, want net als met het geloven in god, hebben in mijn beleving veel te veel in slechte mensen het veel te goed en veel te veel goede mensen het heel slecht (idd onschuldige kinderen die vreselijk ziek zijn of op straat leven zonder eten).

Ik vind de wereld maar wreed. En ja ik wijt dat aan ons, de mens. Zou toch van de zotte zijn dat je zoiets verrot als de mens, keer op keer een kans geeft om er weer een ellende zooi van te maken?

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:07

Koper schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat het universum ervoor zorgt dat je wordt gereanimeerd als het je tijd nog niet is :)

De één doet wel wat met zo'n ervaring, de ander niet. Maar het heeft een reden. Soms kom je er niet achter wat die reden is, soms (uiteindelijk) wel.


Als jij het woordje universum nu eens inwisselt voor God, Heer, dan ben je opeens een enthousiaste Christen. Zo makkelijk is het eigenlijk, veel mensen willen een gevoel van vastigheid, een verklaring voor wat hen overkomt, positief of negatief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:12

CharleyT schreef:
Koper schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat het universum ervoor zorgt dat je wordt gereanimeerd als het je tijd nog niet is :)

De één doet wel wat met zo'n ervaring, de ander niet. Maar het heeft een reden. Soms kom je er niet achter wat die reden is, soms (uiteindelijk) wel.


Als jij het woordje universum nu eens inwisselt voor God, Heer, dan ben je opeens een enthousiaste Christen. Zo makkelijk is het eigenlijk, veel mensen willen een gevoel van vastigheid, een verklaring voor wat hen overkomt, positief of negatief.


Dat vind ik wel heel kort door de bocht er zijn echt wel fundamentele verschillen te noemen tussen die 2.

BigOne
Berichten: 38689
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:26

Sommige opmerkingen klinken mij als Sylvia Millecam toestand in de oren . Ik hoop maar één ding dat wanneer hun dieren ergens last van hebben dat ze de DA bellen en niet op de geest gaan wachten om via de ziel het dier te helen en nakomelingen te behoeden voor hetzelfde. Verder moet iedereen gewoon staan voor zijn eigen levensovertuiging, is niets mis mee zolang je het echt alleen maar op je eigen persoon betrekt en niet op dieren en mensen om je heen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:29

Wat heeft Sylvia met geloof in reïncarnatie te maken? Ik ga heus wel naar de dokter als ik iets mankeer. Zelfde geldt voor mijn gezin en onze dieren.