Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:08

ElineS schreef:
Ik verbaas me over het weinige dweilen. Wij doen dat altijd na het stofzuigen standaard. Al die vlekken anders en poot afdrukken van onze dieren op het laminaat. Sowieso heb ik een hekel aan een vieze vloer. Stofzuigen en dan dweilen hoort voor mij bij elkaar haha. Maar dat is blijkbaar niet voor iedereen zo. Maar als je kids hebt die over de vloer kruipen lijkt het me wel iets om dagelijks te moeten doen toch

Haha dat heb ik ook, als ik ga stofzuigen MOET ik daarna ook dweilen, anders voelt het niet compleet :') :')
En ik heb een vloer waar je echt werkelijk alles op ziet, die vloer is dus echt een miskoop ondanks dat hij wel mooi is, maar elk pootje zie je er op.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:13

blokje schreef:
Amber_anne schreef:
Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

Doen wij ook altijd. Je wil je hoofd toch niet afdrogen met iets waar je de dag ervoor je kont ook mee afgedroogd hebt.

Maar als je je goed wast is je kont echt schoon na het douchen en zou je handdoek dus niet vies horen te zijn... Tenminste ik droog elke dag een schoon lichaam af haha!

3 a 5 x per week stofzuigen
maandelijks dweilen (schijnt niet goed te zijn voor je laminaat)
Elke zaterdag 'grote' schoonmaak keuken afsoppen badkamer soppen etc
3x per week toilet
bedengoed 1x per week
was om de week tenzij ik iets graag aan wilt. Draai er dan meteen 3: wit bont en zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:14

Zo vaak dweilen is toch helemaal nergens goed voor.. Ik vind dat echt het meest stompzinnige werk wat er is.. Ik woon hier nu 2,5 jaar en heb volgens mij 1x gedweild, toen was mijn kat ziek geweest en had best veel gespuugd her en der.. Als hij nu een keer spuugt ruim ik dat op en poets ik dat gebied royaal schoon met een doekje.. Ik heb gewoon laminaat en stofzuig regelmatig of ga met een vloerwisser rond.. Ik kan echt niet zeggen dat mijn vloer er vies uitziet, ik zie geen plekken, geen voetstappen, geen kringen, niks.. Waarom dan dweilen?

Handdoeken gebruik ik nooit een 2e keer, ik spaar de handdoeken ook op en heb dan ongeveer eens per week een trommel die op 90 graden gaat.. Maakt ook meteen de machine goed schoon. Verder was ik de rest op 60 graden, vooral als kleding al niet nieuw meer is.. Was eigenlijk zelden kouder dan 60 graden :+ Heb een paar wollen truien, die verzamel ik wel apart en was ik dan apart op wolprogramma.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:19

Selka schreef:
Hoe kunnen Bokkers geen 12 wassen per week hebben? Wij hebben met zijn 2tjes dat ook wel hoor.

- 3 wassen voor overhemden van vriend.
*Wit
*Blauw
*Bont
- 4 wassen voor handdoeken en ondergoed
- 1 was spijkerbroeken
- 2 wassen truien
- 1 was beddengoed
- 1 was paardengoed
- 1 was overig (jurkjes, sjaals, shirts etc.)

Als ik zo ga scheiden dan heb ik een machine die telkens maar voor een kwart gevuld is. Ik ga niet de wasmachine aanzetten voor 6 rode kledingstukken of 4 spijkerbroeken maar ga ook geen 2 weken wachten tot ik genoeg spijkerbroeken heb en het dan pas aanzet want mijn lievelingsbroek wil ik wat vaker aan.

Wij hebben gewoon gemengde was op 30 graden, wit, zwart, blauw, gaat prima. Beddengoed op 90.. En handdoeken op 90. Wol was ik op de hand. Oh en ondergoed op 60.

Duhelo schreef:
maar wie heeft er (met fulltime jobs ) tijd om dagelijks te dweilen? :o
ik vertrek om 07.15 van thuis uit, en ben dan ten vroegste 17.30-17.45 thuis op woensdag en vrijdag, op maandag vaak pas rond 21-22 uur, dinsdag en donderdag om 19-20 uur.

Ja,dat is waar. Ik ben heel wat meer thuis en zelfs dan al is het soms lastig in te passen. Beide met fulltime werk al helemaal.

nouklime schreef:
blokje schreef:

Doen wij ook altijd. Je wil je hoofd toch niet afdrogen met iets waar je de dag ervoor je kont ook mee afgedroogd hebt.

Maar als je je goed wast is je kont echt schoon na het douchen en zou je handdoek dus niet vies horen te zijn... Tenminste ik droog elke dag een schoon lichaam af haha!

3 a 5 x per week stofzuigen
maandelijks dweilen (schijnt niet goed te zijn voor je laminaat)
Elke zaterdag 'grote' schoonmaak keuken afsoppen badkamer soppen etc
3x per week toilet
bedengoed 1x per week
was om de week tenzij ik iets graag aan wilt. Draai er dan meteen 3: wit bont en zwart.

Grote handdoek voor lichaam en haar, kleinere handdoek voor mijn gezicht. Gebruik ze 3x ongeveer, soms 4. Douche meestal om de dag. Gewoon goed uithangen zodat ze goed drogen. Blijven de handdoeken prima fris.

Scheelt ontzettend veel was.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-11-18 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:22

sunshine schreef:
ElineS schreef:
Ik verbaas me over het weinige dweilen. Wij doen dat altijd na het stofzuigen standaard. Al die vlekken anders en poot afdrukken van onze dieren op het laminaat. Sowieso heb ik een hekel aan een vieze vloer. Stofzuigen en dan dweilen hoort voor mij bij elkaar haha. Maar dat is blijkbaar niet voor iedereen zo. Maar als je kids hebt die over de vloer kruipen lijkt het me wel iets om dagelijks te moeten doen toch

Haha dat heb ik ook, als ik ga stofzuigen MOET ik daarna ook dweilen, anders voelt het niet compleet :') :')
En ik heb een vloer waar je echt werkelijk alles op ziet, die vloer is dus echt een miskoop ondanks dat hij wel mooi is, maar elk pootje zie je er op.

Nou precies, ik zie alles ook op deze vloer. Zal nooit zo'n vloer nemen. Elk pootafdrukje van de hond. 4x per dag uitlaten en ze wandelen met vochtige pootjes naar binnen. Je kan het hele spoor volgen. Nee, dat moet ik dan echt wel dweilen. Maar ik dweil niet elke dag. Om de dag, na het stofzuigen. Vind de geur ook lekker. Alles ruikt dan weer heerlijk fris.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-11-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkey366

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:23

Inderdaad! Niks lekkerder als de lucht van een goed geurende schoonmaak middel!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:37

Kimmsel, whaha als ik dat doe met de overhemden van vriend €100+ per stuk dan ben ik snel ontslagen van mijn "wasduties" denk ik ;)
ElineS, mijn trommels zitten mooi vol anders was ik niet. Ik heb zelfs een tweede wasmachine gekocht met een grotere trommel omdat ik anders soms moet wachten omdat het er net niet in past.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:45

blokje schreef:
Amber_anne schreef:
Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

Ik snap dat het idee vies is, maar als je kont nog niet goed schoon is na het douchen doe je toch ook wat fout? Dus als het schoon is verschilt het weinig van een andere huidplooi.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:47

Selka schreef:
Kimmsel, whaha als ik dat doe met de overhemden van vriend €100+ per stuk dan ben ik snel ontslagen van mijn "wasduties" denk ik ;)
ElineS, mijn trommels zitten mooi vol anders was ik niet. Ik heb zelfs een tweede wasmachine gekocht met een grotere trommel omdat ik anders soms moet wachten omdat het er net niet in past.

Hier gaan dure overhemden toch echt gewoon bij de rest van de was hoor. Ik scheid ook niks, behalve wit en bont.
Als er echt gevoelig spul in zit wil ik nog wel eens de spijkerbroeken apart wassen. En hele fijne stoffen was ik op de hand, die niet in de machine kunnen.
Maar ook dure overhemden kunnen een was tussen de rest van de kleding prima aan :Y)

Hier ook best veel wassen trouwens; met kids zit je daar gewoon snel aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:49

Ik gebruik altijd een 800 toeren programma voor de hemden. Dat doe ik liever niet met een spijkerbroek of trui bijv. Hoe doe jij dat dan verootjoo?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:58

Maar Selka, hoeveel overhemden draagt jouw vriend dan per dag? Met 7 dagen in de week kom je toch niet aan 3 volle wassen met overhemden?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:03

Ik heb inderdaad maar 8 tot 9 hemden per week. Waarom meer dan 7? Hij voert ook paarden in een hemd maar kleed zich dan weer om als we weggaan. Dus nee volle hemden was heb ik niet. Ik probeer het dan te combineren met een hoeslaken (ook wit) bijv. Een blauw shirt gaat ook bij de blauwe hemden was idem voor bonte shirts en hemden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:22

Hier alles bij elkaar op 30 of 40 alleen wit spaar ik op. Geen gedoe met 90 graden en 60 graden voor verschillende dingen

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:34

Ik vind toch dat je beddengoed en handdoeken op hogere temperatuur dient te wassen ivm de bacteriën.
Bij mij gaan die op 95 graden.
Sokken en ondergoed idem. maar soms op 60 ligt eraan hoeveel en hoe de rest van de berg was eruit ziet.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:01

- 3 tot 4 keer per dag met de dweil door het huis (niet nat)
- 1 keer per dag stofzuigen
- 2 keer per week dweilen
- 2 keer per week stoffen
- keuken, badkamer en wc na elk gebruik weer netjes schoonmaken
- om de week keuken en badkamer grondiger schoonmaken
- 1 keer per week wc helemaal schoon.
- 1 keer per week deurkrukken, lichtknoppen, stopcontacten schoonmaken
- 1 keer per 1 of 2 maanden de ramen
- we hebben een vaatwasser, dus iedere ochtend de schone vaak eruit en na gebruik van spullen, die meteen in de vaatwasser zetten
- wassen 2 keer per week, ongeveer 6 wassen (wordt niet heel actief gescheiden)
- om de week bedden verschonen
- elke week kussens, knuffels, dekentjes, etc. uitkloppen/wassen.

Bij ons is het aantal rondes met de droge dweil en stofzuigen elke dag echt heel hard nodig. Doe ik dat een dag niet dan vliegen de plukken haar van de hond en 2 katten je om de oren. Als je die haren dan bij elkaar raapt heb je de inhoud van een kussen :') Echt vreselijk

Snap niet hoe andere dat kunnen met om de dag, maar zal wel aan het soort vacht liggen... ik ga hierna maar voor naaktkatten en -honden denk ik :=

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:03

Haha @Snuffie ik ga hierna ook voor de naaktkatten! Witte langharige katten komen er niet meer in!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:18

StillAngel schreef:
blokje schreef:

Ik snap dat het idee vies is, maar als je kont nog niet goed schoon is na het douchen doe je toch ook wat fout? Dus als het schoon is verschilt het weinig van een andere huidplooi.

Haha dit.. ik gebruik ze ook vaker dan 1 x. Alleen wel 1 haarhanddoek, 1 handdoek voor bovenlijf en 1 handdoek voor onderlijf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:19

Selka schreef:
Hoe kunnen Bokkers geen 12 wassen per week hebben? Wij hebben met zijn 2tjes dat ook wel hoor.

*Wit
*Blauw
*Bont
- 1 was spijkerbroeken
- 2 wassen truien
- 1 was beddengoed
- 1 was paardengoed

Overigens willen wij de wasmachine gaan voorzien van regenwater maar dat is een heel project en heeft door een grote verbouwing een lagere prioriteit gekregen.

Stozuigen: 2x per week / robot doet boven + beneden dagelijks om en om.
Stoffen: 2x per week voor het stofzuigen
Dweilen: Om de week ivm behoud vloer
Badkamer: wekelijks grondig (alle tegeltjes dus)
Toilet: 2x per week zowel boven als beneden
Keuken: aanrecht + fornuis dagelijks na het koken
Strijken: 1x per week
Ramen: uhhh :o Daar heb ik toch een hekel aan. 2x per jaar?

Ik gooi alles bij elkaar. Nooit problemen mee, was niet voor mijn lol, heb wel wat beters te doen :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:28

snuffie123 schreef:
- 3 tot 4 keer per dag met de dweil door het huis (niet nat)
- 1 keer per dag stofzuigen
- 2 keer per week dweilen
- 2 keer per week stoffen
- keuken, badkamer en wc na elk gebruik weer netjes schoonmaken
- om de week keuken en badkamer grondiger schoonmaken
- 1 keer per week wc helemaal schoon.
- 1 keer per week deurkrukken, lichtknoppen, stopcontacten schoonmaken
- 1 keer per 1 of 2 maanden de ramen
- we hebben een vaatwasser, dus iedere ochtend de schone vaak eruit en na gebruik van spullen, die meteen in de vaatwasser zetten
- wassen 2 keer per week, ongeveer 6 wassen (wordt niet heel actief gescheiden)
- om de week bedden verschonen
- elke week kussens, knuffels, dekentjes, etc. uitkloppen/wassen.

Bij ons is het aantal rondes met de droge dweil en stofzuigen elke dag echt heel hard nodig. Doe ik dat een dag niet dan vliegen de plukken haar van de hond en 2 katten je om de oren. Als je die haren dan bij elkaar raapt heb je de inhoud van een kussen :') Echt vreselijk

Snap niet hoe andere dat kunnen met om de dag, maar zal wel aan het soort vacht liggen... ik ga hierna maar voor naaktkatten en -honden denk ik :=

Jemig, heb je dan nog wel tijd over voor andere dingen en wat heb je voor katten?!
Ik heb 2 Maine coons rondlopen maar ik stofzuig echt niet zo vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:29

Wij draaien met zn tweeën twee, heel soms drie wassen per week hoor. Ik vind het echt belachelijk om 4 keer per week overhemden te wassen, dan zit er 1 overhemd in elke was. Buiten dat ik wel betere dingen te doen heb met mijn tijd vind ik dat ook gewoon slecht voor het milieu.

Wij wassen:
- Onderbroeken, t-shirts, sokken etc. Dat doen we als een van ons bijna geen sokken of onderbroeken meer heeft.
- Delicate was met truien, overhemden, broeken en jurkjes, meestal ook eens per week.
- Kookwas met handdoeken eens in de twee/drie weken. We hebben genoeg handdoeken en ik gebruik hem een aantal keer voordat hij de was in gaat. Hier gooi ik meestal ook vaatdoekjes en theedoeken bij.
- Beddengoed als ik eraan denk. Verschoon het wel regelmatig maar wassen vergeet ik soms.

Voor de rest proberen wij elke zondag een uurtje schoon te maken. We ruimen samen op, mijn vriend doet de woonkamer en ik de keuken/badkamer/wc. Badkamer maak ik niet elke week schoon dus wisselt verder.

En ik bedoel, het is hier echt niet smerig :') Misschien wat rommeliger dan sommige mensen het graag zouden zien maar mijn vriend en ik hebben allebei geen zin om uren bezig te zijn met poetsen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:31

lucifertje schreef:
Ik gooi alles bij elkaar. Nooit problemen mee, was niet voor mijn lol, heb wel wat beters te doen :D

Dit geldt voor mijn hele huishouden. Het is echt een vervelend moetje, genoeg anders te doen.
Ik spaar denk ik best een hoop tijd en geld uit. :')

Maar er zullen vast mensen zijn die het niet schoon genoeg vinden.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:35

Selka schreef:

*Wit
*Blauw
*Bont
- 1 was spijkerbroeken
- 2 wassen truien
- 1 was beddengoed
- 1 was paardengoed

Overigens willen wij de wasmachine gaan voorzien van regenwater maar dat is een heel project en heeft door een grote verbouwing een lagere prioriteit gekregen.

Stozuigen: 2x per week / robot doet boven + beneden dagelijks om en om.
Stoffen: 2x per week voor het stofzuigen
Dweilen: Om de week ivm behoud vloer
Badkamer: wekelijks grondig (alle tegeltjes dus)
Toilet: 2x per week zowel boven als beneden
Keuken: aanrecht + fornuis dagelijks na het koken
Strijken: 1x per week
Ramen: uhhh :o Daar heb ik toch een hekel aan. 2x per jaar?

Wauw.... hoeveel overhemden draagt je vriend?? Zet jij voor 1 overhemd een aparte was aan?? :=
Niet echt milieu vriendelijk..... waarom gooi je niet meer bij elkaar, kan prima als je het niet te heet was. Hier zijn het meestal 2 wassen per week in mijn 1tje, een wat hetere was en de rest. Ik zie ook niet in waarom paardrijkleding niet bij andere was kan? Het is toch niet extreem vies, het stinkt een beetje maar dat gaat er met wassen wel weer uit :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:42

Ik schreef al dat ik 8 tot 9 hemden per week te wassen heb. De verdeling is meestal 5 wit, 2 blauw en de rest bont. Ik gooi nooit alleen 2 hemden in de was ik combineer dat dan met andere kleding die op 800 toeren en 40 graden kan.

En wat milieuvriendelijk betreft.. ik denk dat ik aardig goed op weg ben :) 90% vegan, 10% vega eten, hebben wij zonnepanelen, probeer ik zo min mogelijk afval te creëren en wat ik heb scheid ik alles van / composteer ik etc. Maar daar gaat dit topic niet over ;)

Meer bij elkaar gaat niet. Mijn 5 90º wassen zitten bomvol en paardengoed is ook een volle machine. Paarden staan aan huis en ik draag al niet eens dagelijks schone paardenkleding. Maar na een dag voeren, mesten, vegen etc. ben ik een modderig stro/hooi monster en die spullen kunnen echt niet bij iets anders. Dus extreem vies.. tja ik heb echt wel mest/modder/hooi en stro aan mijn broek.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:45

Maar draagt je man dan meerder hemden per dag??? Want er zitten toch maar 7 dagen in de week?? :=
Ik vraag het me oprecht af want ik vind het echt absurd veel was voor 2 personen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:46

Om op de topicvraag te antwoorden... zo weinig mogelijk :Y)
Ik en 3 poezels zijn van nature proper :') De paarden staan buiten :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-11-18 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt