Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:36

Ik word zó ontzettend blij van alle leuke herinneringen die in dit topic te lezen zijn! Geweldig <3

Wij vieren het nog steeds met het gezin, ook nu mijn broer, zus en ik alle drie in de twintig zijn.
Jammer genoeg had niet iedereen tijd/zin in lootjes en surprises. Maar een gezellige avond wordt het vast.
Mijn vriend is Duitser en wij hebben dus twee feesten: Sinterklaas bij mijn familie en Kerst bij de zijne :)

Bij mij vroeger thuis was het duidelijk: Sinterklaas brengt de cadeautjes en de Kerstman bestaat niet. Kerst was de geboorte van Jesus. Ik heb lang geloofd en daarna in mijn tienerjaren heel veel plezier gehad met surprises knutselen en gedichten maken.

Op dit moment moet ik eigenlijk aan de slag met dichten in het Duits :') Dat is moeilijk... Maar ik wil voor de lol een paar mensen van mijn schoonfamilie een chocoladeletter geven, en daar moet wel een gedicht bij!

verootjoo

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:39

Hier ook wel alleen met sinterklaas cadeautjes hoor. Ik vind het onzin om de kids met kerst ook nog te overladen met cadeaus. Zou ook niet weten wat ik dan allemaal nog moet kopen.
Dus met Sint elke zaterdag vanaf de aankomst de schoen zetten tot aan pakjesavond. En dan een zak cadeautjes. Wat overigens ook niet overdreven veel en groot is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:09

Dit topic gaat toch over jeugdsentiment? Het gaat al 3 pagina's over het sinterklaasjournaal.

Even mijn herinneringen; Toen ik nog geloofde hadden we thuis nog geen TV, dus alles begon pas nadat de Sint in het dorp gearriveerd was. Daarna mochten wij bij de kachel liedjes zingen (altijd tijdens melkerstijd) en werden na een tijdje pepernoten, vanachter de keukendeur door een zwarte handschoen, de kamer ingegooid. We mochten regelmatig de schoen zetten, (niet iedere dag) en daar zat dan de volgende ochtend wat snoepgoed in Geen kadootjes. Op 5 december zaten we voor het naar bed gaan bij de kachel liedjes te zingen en moesten we onze truien voor de kachel leggen. De volgende ochtend zaten de kado's in de trui. Er spannend allemaal. Ik was nog vrij jong 7 ofzo toen mijn oudere buurjongen het nodig vond om mij de waarheid te vertellen. Dat was erg traumatisch Daarna hadden we altijd pakjesavond met het hele gezin en vaak ook Pake en Beppe erbij, tot we uit huis zijn gegaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:08

Ik was vandaag in et winkelcentrum ...ik dacht even snel iets te halen en toen was daar Sinterklaas <:) met een heleboel :){ :){ :){ :){ :){ .

Was leuk!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:50

Cowgirl schreef:
Ik was vandaag in et winkelcentrum ...ik dacht even snel iets te halen en toen was daar Sinterklaas <:) met een heleboel :){ :){ :){ :){ :){ .

Was leuk!

jeugdsentiment?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:52

Cowgirl schreef:

Was leuk!

Hoe herkenbaar, weer helemaal het gevoel van toen!

Hier kwam de Sint ook een rondritje maken, ik ben binnen gebleven en heb het gordijn open gedaan om te kijken, kwam er een piet pepernoten door de brievenbus gooien... Het blijft altijd een stukje magie ofzo...

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:27

De leesplankjes in het Sinterklaas journaal van gisteren waren ook heel erg jeugdsentiment. Dat is lang geleden!!! Weer zo'n grappige twitch in het Sinterklaasjournaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:57

pillow schreef:
Cowgirl schreef:

Was leuk!

jeugdsentiment?

Ja omdat we vroeger als klein kind ook naar het winkelcentrum gingen als de sint er was.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:15

Ik was net Paul de Leeuw aan het kijken op rtl 4. En daar was de vorige sinterklaas van het sinterklaas journaal ook even te gast. Dat is voor mij de echte sinterklaas, degene waarvoor ik altijd in spanning voor de tv zat haha! Echt leuk om die even te zien, was gelijk even terug in de tijd <3

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:57

Tsja, die klazen (zelfs een Klazina) bij Paul de Leeuw waren grappig, maar ik vond dat de Sinterklaas bij Paul zich niet waardig gedroeg. Nou weet ik wel dat dat programma niet voor kinderen bedoeld is maar de Sint is voor mij een waardig persoon die bepaalde taal niet gebruikt en anderen er ook op corrigeert.
Dat gevoel is voor mij een mix van "vroeger", mijn eigen rol als Sinterklaas (ik heb er overigens om diverse redenen een punt achter gezet dit jaar) en ook mijn "verleden" als schoolmeester ;-)
Ik vond overigens het laatste Sinterklaasjournaal op 4 december geniaal!
Nu is de sint weer weg en hebben we weer een maand of tien rust ;-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:59

Haha, maar dat hoort wel bij die Paul de leeuw show. Ik vond m dit jaar nog aardig beschaafd, het is wel eens veel erger geweest :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 10:01

Tsja, de ene Sint is de andere Sint niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:01

Waar is Sinterklaas bij sesamstraat gebleven????

Ik zocht er naar, maar helaas... echt sentiment voor mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:02

Dat is al jaaaaaren niet meer :(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:14

Jolien87 schreef:
Tsja, de ene Sint is de andere Sint niet.

Hans Teeuwen is mijn favoriete Sinterklaas. Het spijt me, beter wordt het niet. Van een schoolmeestersint krijg ik allergiebultjes.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 11:18

Ik ben nu Paul aan het terugkijken en moet vreselijk lachen om de interactie tussen de twee mannen. _O-

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:26

Tsja ieder zijn meug he?

Deze uitzending van Jiskefet strookt helemaal niet met mijn Sinterklaas beleving (hoewel ik Jiskefet vaak juist wel leuk vind). Deze uitzending was ook nog eens heeeeel sloooom.

Bij Paul vond ik dat de Sinterklaas ook heel leuk had kunnen zijn zonder grof taalgebruik. Dat Paul razendsnel schakelt tussen grof (tot beledigend aan toe) en teder dat weten we en dat hoort bij hem.

Het is ieders eigen beleving. Gelukkig hoef je niet te kijken naar, of mee te doen aan, dingen die je niet bevallen. Dat zouden meer mensen als standpunt moeten hebben, want dat zou een hoop heisa schelen in ons zo tolerante....?..... Nederland.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:29

Nou ik vind ons land allesbehalve tolerant.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:33

Vandaar het vraagteken. We willen altijd wel graag heel tolerant overkomen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 12:58

Er zit altijd een 'maar' aan onze tolerantie.

Hebben jullie allemaal een leuke pakjesavond gevierd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:00

Jaaa, pakjesavond hebben wij zondag gevierd. Met de familie en 3 kleine kinderen. Ik voelde me echt weer even terug in mijn jeugd; de spanning, de zenuwen bij het gebons op de deur, de verrassing als er dan zakken vol cadeaus voor de deur staan... <3 Heerlijk om de kids te zien genieten van de kadootjes :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:04

Oot is te klein om het echt te vieren maar hij is alsnog verwend :') volgend jaar vieren we het écht.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:14

Hier niet gevierd. Onze kids zijn inmiddels 19 en 21.....

We doen dit jaar wat kadootjes met kerst. Ook omdat de Franse vriend van Michelle er dan bij is.

Ik moest laatst denken aan een grappige herinnering van de Sinterklaasviering vroeger bij ons thuis. Onze hond had als gewoonte om alle papiertjes van de (uitgepakte) pakjes vakkundig te versnipperen. Hij kreeg zelf ook altijd een paar pakjes voor hemzelf met hondensnoepjes of een kluif erin. Zo had hij ook veel lol aan [o] pakjesavond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:26

-O- Dit jaar voor het eerst echt niks gedaan met sinterklaas.