De andere kant van het bedrog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:14

Josienx schreef:
Nu ga ik een hele gevaarlijke uitspraak doen. Ik vind dat (de meeste, niet allemaal) vrouwen echt ratten kunnen zijn. Ik werk zelf in een kroeg en mijn mond valt zo vaak open van het feit dat mijn mannelijke collega's vrouwen aan de bar hebben die hun telefoon nummer vragen, ze antwoord krijgen dat ze getrouwd zijn en kinderen hebben en dan zeggen de meiden: Nou en? Daar breekt echt mn klomp van.

Ik denk neit dat dat de meeste vrouwen zijn, ik denk dat het deel vrouwen wat dat niet doet, ook niet aan de bar gaat hangen en mannen om hun telefoonnummer vragen, ook niet opvalt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:17

_Dreamer schreef:
moonfish13 schreef:
Ik denk dat er heel veel mensen dit lezen en dit herkennen, maar niet reageren.
Eerlijk gezegd vind ik het wel een sterk topic, knuppels en hoenderhokken.
Niet iedereen kan monogaam zijn, en het zou stukken makkelijker zijn voor de wereld als er minder een taboe op ‘vreemdgaan’ rust.
De vergelijking van het paard vind ik juist wel sterk maar ik zal de mensenversie er eens bij pakken vanuit mezelf:
Ik ben niet monogaam, ik gedraag me netjes zo in relaties maar monogaam ben ik niet en dat ga ik ook nooit worden ook.
Maar ondanks dat ik dan niet monogaam ben zegt dat echt helemaal niets over hoeveel ik geef om mijn partner.
Sterker nog vorig jaar kwam ik er achter dat ik zelfs in fase straalverliefd ook enorm veel kan voelen voor een ander. >;)
En tegelijk, tegen verliefd aan.
Daar heb ik toen over nagedacht, want eigenlijk ‘mag’ dat niet maar ik kwam tot de conclusie dat ik weinig anders kan doen dan het accepteren.
En goed zorgen dat ik mezelf uit situaties houdt waarbij er dingen fout kunnen gaan, als ik een enorm zwak voor iemand heb ben ik niet met die persoon alleen.
Maar eerlijk, ik kan niet garanderen dat ik nooit de fout in zal gaan hoe goed ik ook mijn best doe en mezelf zoveel mogelijk bescherm.
Maar echt waar het zegt echt niks over hoeveel je om iemand geeft.
Ik was echt stapel, stapel en stapelgek op mijn ex en toch kreeg ik tegelijk ook gevoel voor een ander erbij.
Nu ben ik altijd eerlijk geweest over dat ik niet monogaam in elkaar zit, en hij wist dus ook dat ‘vreemdgaan’ niet voort zou komen uit niet van hem houden.
Uiteindelijk kwam het gesprek ook, ik heb zoiets van als er eens wat gebeurt is zeg het gewoon eerlijk, terwijl mijn ex het dan juist liever niet wil weten.
Dus in dat opzicht, er werd over gecommuniceerd en dat maakte dat het nooit een enkel probleem geweest is.
Misschien ook wel omdat ik mocht zijn wie ik ben, en ik me daardoor niet belemmert of knel gezet heb gevoeld waardoor er dus ook nooit wat gebeurt is. :)
Nu moet ik wel zeggen, ik zou nooit verder gaan dan fase daten zonder te vertellen hoe ik in elkaar zit.
Mijn eerste relatie was met iemand die best flink jarloers was en ik heb me daardoor erg bekneld gevoeld achteraf gezien.
Toen dacht ik dat wil ik gewoon niet meer, gewoon direct open kaart spelen en als iemand denkt het niet te trekken stopt het daar.
Heel jammer, maar ik wil niet constant het idee hebben dat ik niet eens naar een ander kijken mag bij wijze van terwijl ik me keurig aan de afspraken houdt.
Mijn ervaring is ook dat als ik weet dat een partner het weet, ik er helemaal geen behoefte aan heb om wat met die gevoelens te doen.
Ze zijn er, ze mogen er zijn en dat zorgt voor rust in mijn hoofd en ik word er oprecht heel happy van dat ik mag voelen wat ik voel.
Daar heeft een partner ook alleen maar plezier van, want het bleek me echt vleugels te geven dat ik mag voelen wat ik voel.
Zo kan het dus ook, en dan hoeft het niet eerst fout te gaan.

Maar dit is een heel groot verschil, jou partner weet er dan van.
Dat is voor mij gene vreemdgaan meer maar een open-relatie. Jou partner weet dat jij dit doet/wil. Dat is voor mij echt een wereld van verschil.

Maar dit was geen open relatie, er werd enkel open gecommuniceerd. :)
En communicatie blijft de sleutel tot succes om met dit soort zaken om te kunnen gaan binnen een relatie.
Het haalt zóveel druk van iemand af, eerst ging ik mezelf in de weg zitten om later tot de conclusie te komen dat ik dat gevoel niet kan veranderen.
Maar juist dat jezelf in de weg zitten maakt de kans op fouten groter, stress geeft nou eenmaal behoefte tot ontladen.
Je loopt ook met iets rond wat niet ‘mag’ gevoelsmatig, en dat maakt een mens echt niet gelukkiger, als ik voor mezelf spreek in elk geval niet...

Maargoed, ik zei ook altijd dat als hij de behoefte kreeg het elders te zoeken hij dat tegen me zeggen moest, want dan zit er wat niet goed.
Zeker omdat hij wel monogaam van aard is, dan is dat wel een red flag waar je wat aan moet gaan doen.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:27

Avalanche81 schreef:
Josienx schreef:
Nu ga ik een hele gevaarlijke uitspraak doen. Ik vind dat (de meeste, niet allemaal) vrouwen echt ratten kunnen zijn. Ik werk zelf in een kroeg en mijn mond valt zo vaak open van het feit dat mijn mannelijke collega's vrouwen aan de bar hebben die hun telefoon nummer vragen, ze antwoord krijgen dat ze getrouwd zijn en kinderen hebben en dan zeggen de meiden: Nou en? Daar breekt echt mn klomp van.

Ik denk neit dat dat de meeste vrouwen zijn, ik denk dat het deel vrouwen wat dat niet doet, ook niet aan de bar gaat hangen en mannen om hun telefoonnummer vragen, ook niet opvalt.

Daarom staat er ook kunnen zijn. En dat was slechts een voorbeeld. Vrouwen kunnen aardig gemeen zijn onderling, ook als het om vriendjes gaat.

Avalanche

Re: De andere kant van het bedrog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:30

Oh absoluut, geinternaliseerde misogynie is een ding.
Het voelt ook echt als verraad als een andere vrouw je onderuit haalt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:35

Ik heb niet alle reacties gelezen, alleen de begin post.

Als je je verhaal onder SA doet, vind ik het niet moedig.

Ook trap ik niet in het excuus dat "het" zomaar gebeurde, je bent geen dier en zelfs bij dieren krijgen de mannetjes niet zomaar hun zin..

Dan vind ik het "ik heb aandacht nodig" toch echt zo een vrouwendingetje wat ik dagelijks weer van zo veel vrouwen zie, juk!!!

Ze zijn altijd onschuldig, ze kunnen er nooit wat aan doen.

Dit topic is ondanks dat je je zelf niet bekend wil maken, in de lijn van aandacht trekken en vrouwen zoals jij zijn home wreckers....

Helaas zijn er vele vrouwen die mannen bewust onbewust uitdagen, zit in hun DNA en tja het mannenvolk is nu eenmaal veroverbaar, zit ook in hun DNA.

Alleen het vrouwenras weet echter beter, die altijd aanwezige competitie....dat je mannen neemt die vrij zijn, lekker doen, maar dat je geen fatsoenlijk afstand kan bewaren tot gebonden mannen, zie ik als ziekelijk..

Zo heel bokt, wat over het algemeen vrouw is en van de tinder-generatie, over mij heen...

En ja hoor vaak genoeg erg leuke mannen ontmoet die niet vrij waren en ook tijdens mijn niet vrij zijnde leven, zodra ik ze spot, gaat er een muur op!!! Is kwestie van fatsoen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:36

LoveBodin schreef:
troi schreef:
Het blijft toch bizar dat de ‘andere vrouw’ vaak gezien wordt als hoofdschuldige die een (blijkbaar ruggengraatloze) man verleidt. Je hebt toch afspraken over trouw en ontrouw met je vent en niet met die vrouw? Iedereen mag proberen mijn vent te verleiden hoor, be my guest, hij bepaald helemaal zelf wat hij daarmee doet. Ik zou het nogal respectloos vinden naar hem toe als ik vrouwen bij hem wegjaag. Alsof hij een sukkel is..

Zou dat niet makkelijker zijn voor de verwerking? Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor.
maar de schuld buiten de relatie leggen helpt misschien met het oude beeld van je man/vriend vasthouden. "het was niet zijn schuld", en daarom er mee verder gaan. Want immers, als het aan de andere vrouw lag, is het niet je vriend z'n schuld...

Dit is idd over het algemeen de reden ja.
Staat mooi uitgelegd in het boek De Duivelsdriehoek. Wat gaat over vreemdgaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:37

Voelt fijn als vrouw om dit te lezen zeg, Indestal...... jeetje...... wat een bunch of bullshit, werkelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:40

Avalanche81 schreef:
Voelt fijn als vrouw om dit te lezen zeg, Indestal...... jeetje...... wat een bunch of bullshit, werkelijk.

In elk geval een indrukwekkende berg generalisaties en meningen vermomd als feiten.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:41

Avalanche81 schreef:

Ja he :7
Ik snap ook het probleem van de SA niet. Al is TS misschien tegelijkertijd ook wel iemand die loopt te roepen dat je dit echt niet onder SA moet posten, om de verdachtmaking van zichzelf af te halen :Y)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:43

Indestal schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, alleen de begin post.

Als je je verhaal onder SA doet, vind ik het niet moedig.

Ook trap ik niet in het excuus dat "het" zomaar gebeurde, je bent geen dier en zelfs bij dieren krijgen de mannetjes niet zomaar hun zin..

Dan vind ik het "ik heb aandacht nodig" toch echt zo een vrouwendingetje wat ik dagelijks weer van zo veel vrouwen zie, juk!!!

Ze zijn altijd onschuldig, ze kunnen er nooit wat aan doen.

Dit topic is ondanks dat je je zelf niet bekend wil maken, in de lijn van aandacht trekken en vrouwen zoals jij zijn home wreckers....

Helaas zijn er vele vrouwen die mannen bewust onbewust uitdagen, zit in hun DNA en tja het mannenvolk is nu eenmaal veroverbaar, zit ook in hun DNA.

Alleen het vrouwenras weet echter beter, die altijd aanwezige competitie....dat je mannen neemt die vrij zijn, lekker doen, maar dat je geen fatsoenlijk afstand kan bewaren tot gebonden mannen, zie ik als ziekelijk..

Zo heel bokt, wat over het algemeen vrouw is en van de tinder-generatie, over mij heen...

En ja hoor vaak genoeg erg leuke mannen ontmoet die niet vrij waren en ook tijdens mijn niet vrij zijnde leven, zodra ik ze spot, gaat er een muur op!!! Is kwestie van fatsoen.

Mee eens!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:47

Magrathea schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja he :7
Ik snap ook het probleem van de SA niet. Al is TS misschien tegelijkertijd ook wel iemand die loopt te roepen dat je dit echt niet onder SA moet posten, om de verdachtmaking van zichzelf af te halen :Y)

Oeh, complottheorien....zoals Democraten in de VS die bommen sturen aan Democraten zodat Republikeinen de schuld krijgen...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:49

Oeeee je zult het zelf mee mogen maken...

Ik val over de moed, wat moed??in SA??

Het hele verhaal wordt als heldendaad gezien...bluhhh

Ben mij bewust dat iedereen die het niet zo ziet als ik, de potentiële vreemdganger is en zijn of haar partner met lieve ogen besodemiert of gemakkelijk de ogen sluit om een ander in de problemen te laten komen...en helaas zijn er velen zo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:59

Indestal schreef:
Ben mij bewust dat iedereen die het niet zo ziet als ik, de potentiële vreemdganger is en zijn of haar partner met lieve ogen besodemiert of gemakkelijk de ogen sluit om een ander in de problemen te laten komen...en helaas zijn er velen zo..

_O- _O- Make my day. Ik lig hier helemaal in een deuk Indestal. Je schrijft een verschrikkelijke post in mijn ogen richting TS, daar reageren mensen op en dan kom je met dit kul verhaal. Geweldig vind ik dat. Hoe krijg je het verzonnen!
Enne Indestal, ik ben niet de potentiële vreemdganger en ik sluit ook niet gemakkelijk de ogen om een ander in de problemen te laten komen. _O- _O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:02

Indestal schreef:
Oeeee je zult het zelf mee mogen maken...

Ik val over de moed, wat moed??in SA??

Het hele verhaal wordt als heldendaad gezien...bluhhh

Dus omdat ik jouw eerste post zie als een walgelijke verzameling aannames ben ik een potentiële vreemdganger? :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:03

*\o/* Yep Palmera en ik ook. En ik ben zo een brave dat ik er zelf af en toe van over mijn nek ga :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:04

Is goed Indestal, ik zal het ff aan mijn vriend melden. O nee dan is het geen vreemdgaan meer 8)7

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:05

Mijn allereerste serieuze relatie is ook gelijk een litteken op mijn vertrouwen geworden.
Vriendlief zocht het ook buiten de deur.. Maar als ik jou verhaal zo lees.. Lees ik iemand die zoals mijn ex was.. Ook hij kon moeilijk over zijn emoties en gevoelens praten. Ik was juist een prater.. Zo zag ik op een gegeven moment tekenen die mij zorgen baarde. Dus ik sprak hem erop aan.
Toen kwam aan het licht dat hij in de war was en niet wist wat hij wou.. Vrouwen.. of misschien ook mannen? (Dit wijkt dan af van jou verhaal) Duidelijk werd, dat hij al een fout begaan was tijdens onze relatie.
Ik was op dat moment nog vol vertrouwen, goedheid in mensen zien en mensen het voordeel van de twijfel geven. Dit was een fout, een hele pijnlijke.. maar als hij nu aan de bel zou trekken wanneer hij weer een moeilijk moment kreeg, kwamen we hier vast en zeker samen uit. Maar helaas melde hij zich nooit en maakte wéér een fout...
Toen kreeg ik toch echt al een open wond in mijn vertrouwen. Maar ik zag dat hij het ook moeilijk had en gaf hem nóg een keer die kans.
Helaas beging hij de fout voor een derde keer en toen was mijn vertrouwen zodanig beschadigd dat ikzelf ook eindelijk het licht zag en hem verlaten heb.

Ik heb de schuld bij anderen gelegd.. hoewel ik eigenlijk wel wist dat mijn ex degene was die dit liet gebeuren.. en bewust afspraken plande als ik er niet was.. En dat was zeer pijnlijk om te ontdekken.

Dus ondanks dat ik uit eerste hand weet hoe vreselijk pijnlijk het is om aan de andere kant te staan, zo ongelooflijk dapper vind ik jou post. Het heeft me toch nog aan het denken gezet.. ondanks dit al ruim 11 jaar geleden gebeurd is. En dat vind ik goed.. Je bent ermee bezig.. je wilt jezelf veranderen.. Hoeveel mensen zien dit wel in, maar durven die moeilijk weg niet te begaan? De manier van schrijven geeft precies aan waar jij nu zo hard aan wilt werken. Je kunt pas oprecht spijt bekennen, als je volledig inziet en begrijpt wat je gedaan hebt. Dat ben jij nu het leren. Dus in een later stadium lees jij jou topic nog een keer, en gaat weer andere dingen zien. Ik vind het moeilijk om mensen te begrijpen die gezinnen uit elkaar trekken op deze manier. Maar ik kan wel heel veel bewondering opbrengen voor de mensen die dit hardop uitspreken en er iets aan willen doen.

RedA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 15:14

Ik lees alles ook al reageer ik niet op alles.
Eerder werd er gevraagd wat mijn reden is dat ik dit post.
Ik weet het niet precies, maar ik had meerdere keren het gevoel dat ik zoiets wilde doen. Dit heb ik ook besproken met mijn vriend.
En tussen het plaatsen van dit topic en het aanvragen van het SA zit ook nog weer een tijdje.
Dus ik weet niet precies waarom ik het heb gedaan.
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. En zijn weer wat moeilijke maar wel goede gesprekken met mijn vriend geweest en daar ben ik blij mee.
En mijn dank dat het tot nu toe redelijk respectvol gaat ook al is dit een onderwerp waar veel emoties bij komen kijken.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:17

Ik snap niet dat er een aantal mensen zeggen die aangeven dat ze het pas echt moedig zouden vinden als TS haar SA niet had aangevraagd en had gebruikt. Eerlijk is eerlijk, ik zou dit verhaal zelf ook niet willen plaatsen onder eigen naam. Ze zou maar eens een werkgever of iets dergelijks hebben die hééél goed is in googlen.

Dat terzijde vraag ik me een beetje af wat het doel van TS is.. Is het de bedoeling om enkel je verhaal te doen, of is het de bedoeling om een lontje aan te steken en te wachten tot de vlam bij het kruidvat is? Want dat laatste heb je denk ik zeker bereikt, gezien sommige heftige reacties in dit topic.

Ik ga niks zeggen over jouw vreemdgaan. Ik vind het zelf een verschrikkelijk idee, omdat er een hoop leugens, stiekem gedoe en dergelijke bij komt en daar heb ik persoonlijk een hekel aan.
Heb ik begrip voor het feit dat iemand af en toe een andere man of vrouw wil? Ja. Maar de manier waarop... Kies dan voor een relatie waarbij je dit openlijk met elkaar bespreekt en doe niet van alles achter de rug van je partner om.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik snap dat er misschien ooit situaties zijn dat mensen in een schadelijke relatie zitten en daar niet uit durven te stappen uit angst voor.... iets.

Edit: ik zie nu je berichtje. Ik hoop dat het voor jou fijn is dat je je verhaal kan doen, ondanks sommige nare en reacties.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:18

Dat iemand zijn verhaal doet, prima...maar meteen zeggen dat het moedig is?? Wat moedig?

Respectvol lees ik dan, vreemd woord in deze context

RedA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 15:20

Ik heb dit topic ook nooit geplaatst voor complimentjes of wat dan ook.
Ik hoef geen begrip van mensen die ik niet ken, ik hoef geen aanmoediging van onbekenden. Daar heb ik dit niet voor gedaan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:21

Werecat schreef:
Ik snap niet dat er een aantal mensen zeggen die aangeven dat ze het pas echt moedig zouden vinden als TS haar SA niet had aangevraagd en had gebruikt. Eerlijk is eerlijk, ik zou dit verhaal zelf ook niet willen plaatsen onder eigen naam. Ze zou maar eens een werkgever of iets dergelijks hebben die hééél goed is in googlen.

En wat dan nog.. Mijn werkgever heeft echt niets te maken met mijn prive leven.. Ook al pak je iedere getrouwde kerel die je maar kan vinden.. Dat staat daar helemaal los van.. Daarnaast, als je mijn naam in typt op google, dan krijg je weinig te zien over wat ik hier plaats..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:22

Hm... Al dat ik erg jong ben een ex gehad die met drie meiden is vreemdgegaan is 9 maanden. Tot de laatste druppel deed alsof het niet zo was. Ik ondertussen geen vertrouwen meer maar meneer zei telkens "Vertrouw je me niet ofzo?" ed waardoor hij mij aan het lijntje hield.
Laatste dame waar hij het bed mee deelde deed ook vijf maanden lang tegen mij alsof ze een hele goeie vriendin van mij was; inc vriendinnen dates. Ik wilde ze gelopen maar uiteindelijk bleken ze me dus wel al maanden voor te liegen. Bah

Nee sorry, ik heb er absoluut geen begrip voor.
Las ook iets over dat mensen niet monogaam zijn; ik dacht van wel? Heeft iemand hier een artikel oid van? Ben wel benieuwd.

Ik heb na een jaar nogsteeds hulp om alles te verwerken en denk niet dat ik ooit nog helemaal 'herstel' op het feit dat ik moeite heb met vertrouwen en dus een mooie angst voor mannen heb ontwikkeld.
Rest is privé maar zal het graag vertellen, helaas spreekt t me tegen lol.

Het spijt me ts. Ik kan me er niks bij voorstellen. Wel interessant om te lezen. Maar nee, enig respect heb ik er niet voor.

Edit; mijn situatie ging wel verder dan alleen vreemdgaan. Maar doet wel boosheid opborrelen, niet eens perse naar TS...
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 26-10-18 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:23

RedA schreef:
Ik heb dit topic ook nooit geplaatst voor complimentjes of wat dan ook.
Ik hoef geen begrip van mensen die ik niet ken, ik hoef geen aanmoediging van onbekenden. Daar heb ik dit niet voor gedaan.

Waarvoor dan wel? Er zit toch een achterliggende gedachte achter het topic? Het verlangen naar een schouderklopje, iemand die je vertelt dat het allemaal oké is. Of het verlangen naar het starten van een discussie onder anonieme bokkers waarvan je eigenlijk had kunnen weten dat (grofweg) 90% anti vreemdgaan is? Of het verlangen naar wat dan ook....

Niet dat jij jezelf hoeft te verantwoorden tegenover mij of andere bokkers, maar het maakt me wel nieuwsgierig.

CharmingS schreef:
En wat dan nog.. Mijn werkgever heeft echt niets te maken met mijn prive leven.. Ook al pak je iedere getrouwde kerel die je maar kan vinden.. Dat staat daar helemaal los van.. Daarnaast, als je mijn naam in typt op google, dan krijg je weinig te zien over wat ik hier plaats..

Ben ik zeker met je eens, maar ik snap niet waarom het volgens sommige mensen wel moedig zou zijn als het verhaal via TS haar normale account was geplaatst. Maakt voor mij persoonlijk geen verschil.
Laatst bijgewerkt door Werecat op 26-10-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

RedA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 15:26

RedA schreef:
Ik lees alles ook al reageer ik niet op alles.
Eerder werd er gevraagd wat mijn reden is dat ik dit post.
Ik weet het niet precies, maar ik had meerdere keren het gevoel dat ik zoiets wilde doen. Dit heb ik ook besproken met mijn vriend.
En tussen het plaatsen van dit topic en het aanvragen van het SA zit ook nog weer een tijdje.
Dus ik weet niet precies waarom ik het heb gedaan.
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. En zijn weer wat moeilijke maar wel goede gesprekken met mijn vriend geweest en daar ben ik blij mee.
En mijn dank dat het tot nu toe redelijk respectvol gaat ook al is dit een onderwerp waar veel emoties bij komen kijken.