Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:44

verootjoo schreef:
poes schreef:
Ik weet niet of ik dat dan dapper vindt anjali? Als heel bokt zegt dat je slecht rijdt en je blijft het tegenovergestelde denken en gaat gewoon door, is dat toch helemaal niet dapper?

JG die evangeliseren hebben toch niks met slecht rijden en dierenmishandeling te maken :? Dan was het slecht ja.

Nee deze snap ik ook niet.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:53

x_Elise schreef:
Daarbij kwam ik latere berichten tegen waarbij ‘haar moeder’ foto’s maakt van het rijden. Lijkt me lastig als zij overleden is. Samen met wat jij zegt, heb ik twijfels over het verhaal.

Ik heb Lotte via Bokt leren kennen nog ver voor dat het sekte verhaal speelde bij meerdere meetings en haar moeder is echt overleden. Net zoals het sekte verhaal helaas waarheid was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:47

verootjoo schreef:
poes schreef:
Ik weet niet of ik dat dan dapper vindt anjali? Als heel bokt zegt dat je slecht rijdt en je blijft het tegenovergestelde denken en gaat gewoon door, is dat toch helemaal niet dapper?

JG die evangeliseren hebben toch niks met slecht rijden en dierenmishandeling te maken :? Dan was het slecht ja.

Ik wil maar zeggen dat het niet altijd dapper is om door te gaan terwijl de grote meerderheid tegen je opvatting of werkwijze is. Het kan ook dom of wreed zijn bvb.

Veraaaaah

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:23

Nooit geweten dat er in Nederland ook zoveel sektes waren zeg...

Wel het vermoedde gehad dat een ex scharrel aangesloten was bij een sekte.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:30

Onwetendheid noem ik het maar.

Jullie hebben geen idee hoeveel mensen wel graag de boekjes willen ontvangen waar de Jehova getuigen mee langs de deuren gaan. Er zijn nog altijd veel mensen die wel interesse hebben om eens een kijkje te nemen bij de zaal. Er zijn ook mensen die niet naar de zaal willen maar wel af en toe een gesprekje willen hebben met een jg.

Als niemand zou ingaan op de jg die langs de deuren gaan dan zou dat toch complete tijd verspilling zijn?

Iedereen denkt dat niemand er op zit te wachten omdat er zoveel negatieve dingen over gezegd worden. En de mensen die het wel waarderen hoor je bijna niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:56

poes schreef:

Hmmm....

Naar mijn gevoel een definitie-kwestie.
Als 'heel bokt' (dus inclusief mijn persoontje, jawel!) vindt dat iemand slecht rijdt -
dan heb ik het liefste dat iemand luistert/ stopt/ anders gaat rijden.

"But it takes courage" om tegen de stroom in te gaan - en dat mag van mij dapper heten (ook al vind ik het inhoudelijk knap stom).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:00

Daarom zeg ik ook dat het iets anders KAN zijn idd :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:58

__Nathalie__ schreef:
Onwetendheid noem ik het maar.

Jullie hebben geen idee hoeveel mensen wel graag de boekjes willen ontvangen waar de Jehova getuigen mee langs de deuren gaan. Er zijn nog altijd veel mensen die wel interesse hebben om eens een kijkje te nemen bij de zaal. Er zijn ook mensen die niet naar de zaal willen maar wel af en toe een gesprekje willen hebben met een jg.

Als niemand zou ingaan op de jg die langs de deuren gaan dan zou dat toch complete tijd verspilling zijn?

Iedereen denkt dat niemand er op zit te wachten omdat er zoveel negatieve dingen over gezegd worden. En de mensen die het wel waarderen hoor je bijna niet.

Ik waardeer het wel en heb ook vaak de boekjes gelezen. Vooral Ontwaakt is ook interessant voor de niet-gelovigen.Ik ben ook wel eens naar een congres geweest. Niet dat ik lid wil worden want ik ben al voorzien van geloof. Maar uit belangstelling.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:58

Ethelate schreef:
x_Elise schreef:
Daarbij kwam ik latere berichten tegen waarbij ‘haar moeder’ foto’s maakt van het rijden. Lijkt me lastig als zij overleden is. Samen met wat jij zegt, heb ik twijfels over het verhaal.

Ik heb Lotte via Bokt leren kennen nog ver voor dat het sekte verhaal speelde bij meerdere meetings en haar moeder is echt overleden. Net zoals het sekte verhaal helaas waarheid was.

Ik blijf het triest vinden dat er zelfs nu nog mensen zijn die twijfels trekken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:08

JG kwamen bij mij ook langs de deur. Durfde geen nee te zeggen :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:52

eclair98 schreef:
JG kwamen bij mij ook langs de deur. Durfde geen nee te zeggen :+

Ik doe de deur niet eens open }:0

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:28

Dat vind ik dan weer raar. Waarom bewust niet open doen?
Ik doe altijd open en maak een vriendelijk praatje dat ik niet geïnteresseerd ben en wens ze een fijne dag. Gewoon beschaafd en vriendelijk toch?
Dat het niet mijn geloof is geeft toch geen vrijbrief om mensen maar zo te behandelen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:33

‘Maar zo te behandelen’

Ja als ze denken dat niemand thuis is behandel ik ze zooo slecht. Echt mishandeling :+

Je hoeft niet aan mijn deur te komen daar ben ik niet van gediend en heb wel wat beters te doen. Jij mag lekker open doen prima toch? En ik doe dat niet. Zullen ze niet lang om rouwen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:43

Zo beschaafd en vriendelijk vind ik het ook niet om ongevraagd bij mensen aan de deur te komen en hun geloof op te dringen.
Dus nee, ik doe de deur ook niet open.

Trouwens ook niet voor energiemannetjes o.i.d.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:57

Ik heb niet het idee dat ze hun geloof opdringen. Als ik zeg dat ik geen interesse heb, stoppen ze direct met hun verhaal. Hartstikke beleefd. :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:27

TurdusMerula schreef:
Ik heb niet het idee dat ze hun geloof opdringen. Als ik zeg dat ik geen interesse heb, stoppen ze direct met hun verhaal. Hartstikke beleefd. :)

Ongevraagd bij vreemden aan de deur komen om ze ongevraagd te vertellen wat je voor geloof aanhangt en wat je vindt dat zij voor geloof moeten aanhangen, en ongevraagd reclamemateriaal daarvoor aanbieden, en dat met enige regelmaat ('want er zal maar eens iemand verhuisd zijn'). Hoe is dat geen opdringen?
Dat ze soms bij de eerste keer 'geen interesse' al stoppen, dat maakt hooguit dat ze tijdens het opdringen iets minder aandringen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:33

TurdusMerula schreef:

Ja precies, hier ook hele nette mensen aan de deur gehad die gewoon respect hadden voor mijn desinteresse.

En ja ongevraagd,maar wel hun geloof en dat accepteer ik van hen. Ik doe er alleen niet aan mee en dat vertel ik ook gewoon netjes en beleefd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:35

oomens schreef:
TurdusMerula schreef:

Ongevraagd bij vreemden aan de deur komen om ze ongevraagd te vertellen wat je voor geloof aanhangt en wat je vindt dat zij voor geloof moeten aanhangen, en ongevraagd reclamemateriaal daarvoor aanbieden, en dat met enige regelmaat ('want er zal maar eens iemand verhuisd zijn'). Hoe is dat geen opdringen?
Dat ze soms bij de eerste keer 'geen interesse' al stoppen, dat maakt hooguit dat ze tijdens het opdringen iets minder aandringen.

Ik heb ze daarna ook niet meer aan de deur gehad hoor, dus zeker niet met regelmaat. Nog wel eens andere personen maar die heb ik ook niet weer gezien. (En ja ik was gewoon beleefd.)

Je kunt het onbeleefd vinden dat mensen 'zomaar' aanbellen. Maar verder dus geen soortgelijke ervaring gelukkig. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:39

Hmm. Daar wel wisselde ervaringen mee. Ooit gehad dat ze gewoon doorpraatten terwijl ze de 2e waren die dag en zo in de deur gingen staan dat je niet dicht kon soen. Ik was 15 geloof ik. Het is me gelukt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:58

Nou hier stopte ze vroeger gewoon hun voet tussen de deur als je vertelde dat je geen interesse had. Met geen mogelijkheid kreeg je ze weg. Dus ja, ik doe de deur ook niet open. :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:16

Ik heb een sticker onder mijn deurbel dat ik geen verkopers, geloofsovertuigers en collectes aan de deur wil, sinds die tijd Jehova’s of Mormonen meer gezien.
Energie mannetjes en collectanten hebben meer moeite met lezen...

Tav Jehova’s getuigen denk ik dat er regionaal wel flinke verschillen kunnen zijn afhankelijk uit welke stroming de mensen origineel komen. Een JG die eerder zwaar gereformeerd was zal waarschijnlijk strenger in de leer zijn dan iemand met een vrijzinnige achtergrond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 10:32

Wij hebben ook een sticker en ze keren heel netjes om zodra ze die zien.
Hier dus geen klachten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:34

Hier zijn ze pas 1 keer langs geweest terwijl er wel een zaal in de buurt zit. Maar ik denk dat mijn langharige viking ze afschrikt met z'n gekke satanistische shirts.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:02

Ik vind het vooral vervelend nadat mijn vader heeft gezegd dat ik geen behoefte er aan heb (ik ben een van de grotere atheïsten die de christelijke basisschool ooit heeft afgeleverd :+ ), dat ze blijven komen om me te redden ofzo. Dus ik ga standaard in de keuken zitten als ze langs komen. Of ik moet een langharige viking nemen met gekke t shirts _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:03

Ik word ook nooit meer aangesproken in de stad door donateurwervers als ik naast hem loop. Ideaal!