‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:43

Nou als ik iets niet lekker vind dan ga ik het niet opeten hoor. Het ligt er wel een beetje aan welke gelegenheid het is hoe ik er mee om ga en hoe ik het breng :+ Probeer altijd wel indien mogelijk nuttig commentaar te geven. Als het echt iets (eenmaligs) bij vreemden is dan bikkel ik of toch maar wel gewoon even door, of ik kom met een smoesje ("nee sorry heb niet zo'n honger") of ik gooi het discreet weg.

Hier thuis en in de schoonfamilie heeft echt iedereen liever dat men gewoon eerlijk zegt of het wel of niet te eten is. Is toch helemaal niet handig dat iemand maar braaf doorbikkelt op z'n bordje eten terwijl ie het werkelijk niet te vreten vind maar doet alsof het oh zo lekker is? Dan ga je het de volgende keer weer maken als die persoon op visite komt want de vorige keer was het zo goed bevallen :+

Bij mijn ouders thuis was het vroeger gewoon eten wat de pot schaft. Denk maar niet dat ik een boterham chocopasta kreeg als ik m'n spruitjes niet lustte, dat was gewoon zonder eten naar bed. Lust ik nu ik 22 ben dan wel spruitjes en al die andere zooi waarbij ik vroeger kokhalzend aan tafel zat? Nee en ik krijg er nog net zo hard braakneigingen van. Hoeft niks met aangeleerd gedrag te maken te hebben.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:06

Wat ouderwets om uit beleefdheid iets te eten wat je niet lekker vindt. In mijn omgeving (familie, vrienden, werk) kunnen we daar gewoon eerlijk over zijn tegen elkaar. Ik vind het zelf ook veel fijner als iemand daar eerlijk over is dan wanneer hij iets tegen heug en meug op zou eten om beleefd te zijn. Ik voel me heus niet gekwetst als iemand iets niet lekker vindt dat ik heb meegenomen/gemaakt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:19

Shiloh schreef:
LinsxDot schreef:
Toch bizar alle verdeelde meningen.
Ik ben wel opgevoed met eten wat de pot schaft anders zonder eten naar bed en terrecht.
Vind de “jeugd” van tegenwoordig zo softy opgevoed geen eten oh neem maar snoepje of een koekje en zijn vaak echt vreselijk verwent. En dan nog maar niet over gedrag te spreken in supermarkt als iets keer niet mag. Ik ben nu in verwachting en ook mijn kind gaat leren eten wat er is en nee is ook echt nee!! Vind echt onbeleefd om iets aan te nemen en te zeggen ja lekker hap te nemen en weg te gooien

Oh, zo ben ik ook opgevoed hoor. En ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben ging het ook zo. Als kind heb je niet zoveel te willen. Als je als kind niet gedwongen wordt van alles te proberen dan ontwikkel je je smaakpapillen ook niet. Dan zul je dingen nooit gaan lusten. Dus ja, dan vind ik het eten wat de pot schaft heel normaal, je accepteert het maar.

Maar inmiddels ben ik geen kind meer, maar een autonome volwassen vrouw. Inmiddels weet ik over het algemeen wel waar ik wel en niet van houdt. Als ik iets echt niet lekker vind, eet ik het niet op. Als volwassene heb je dat recht vind ik.

Er is al genoeg in het leven dat je met tegenzin moet doen, zou niet weten waarom eten wat je niet lekker vind daarbij zou moeten horen.

Waarom moet je als kind wel eten wat de pot schaft en zou je dat als volwassene niet hoeven? Kinderen mogen toch ook een eigen mening/wil hebben? Uiteraard zijn er grenzen en is het belangrijk dat een kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Daar hebben ze natuurlijk begeleiding van een volwassene bij nodig. Maar er zit wel een heel verschil in een kind dwingen iets te eten en daar de juiste begeleiding in te bieden. Ook mijn ervaring is dat wanneer je een kind daar vrij in laat ze juist van alles zelf gaan ontdekken. Er hoeft dus absoluut geen sprake te zijn van dwang om smaakpupillen te ontwikkelen.

Ik begrijp echt niet waarom jij zegt dat je als kind niet zoveel te willen hebt. Dat maakt me zelfs enigszins boos omdat ik van mening ben dat je kinderen op die manier als minderwaardig ziet.

Ben blij dat ik geen kind van de hierboven genoemde quotes ben.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:27

Helemaal mee eens Noppes.
Ik was graag een kind van Nadia of lieveli geweest, dat had me heel wat leed bespaard.
Ondenkbaar dat er nog steeds jonge mensen zijn die er zulke ouderwetse, kindonvriendelijke opvattingen op nahouden als mijn moeder deed... :n

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:29

Noppes schreef:
Shiloh schreef:
Oh, zo ben ik ook opgevoed hoor. En ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben ging het ook zo. Als kind heb je niet zoveel te willen. Als je als kind niet gedwongen wordt van alles te proberen dan ontwikkel je je smaakpapillen ook niet. Dan zul je dingen nooit gaan lusten. Dus ja, dan vind ik het eten wat de pot schaft heel normaal, je accepteert het maar.

Maar inmiddels ben ik geen kind meer, maar een autonome volwassen vrouw. Inmiddels weet ik over het algemeen wel waar ik wel en niet van houdt. Als ik iets echt niet lekker vind, eet ik het niet op. Als volwassene heb je dat recht vind ik.

Er is al genoeg in het leven dat je met tegenzin moet doen, zou niet weten waarom eten wat je niet lekker vind daarbij zou moeten horen.

Waarom moet je als kind wel eten wat de pot schaft en zou je dat als volwassene niet hoeven? Kinderen mogen toch ook een eigen mening/wil hebben? Uiteraard zijn er grenzen en is het belangrijk dat een kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Daar hebben ze natuurlijk begeleiding van een volwassene bij nodig. Maar er zit wel een heel verschil in een kind dwingen iets te eten en daar de juiste begeleiding in te bieden. Ook mijn ervaring is dat wanneer je een kind daar vrij in laat ze juist van alles zelf gaan ontdekken. Er hoeft dus absoluut geen sprake te zijn van dwang om smaakpupillen te ontwikkelen.

Ik begrijp echt niet waarom jij zegt dat je als kind niet zoveel te willen hebt. Dat maakt me zelfs enigszins boos omdat ik van mening ben dat je kinderen op die manier als minderwaardig ziet.

Ben blij dat ik geen kind van de hierboven genoemde quotes ben.

Er staat nergens in dat er gedwongen word om te eten hoor. Maar zie het aan me neefje die zegt bij alles nee en krijgt dan wat lekkers zodat die eet ja die eet nooit meer groente enz. Dus bij ons was het zo proberen lus je het niet prima krijg je ook niks anders. Er werden heus geen gekke dingen gemaakt hoor. Maar ik heb wel geleerd dat niks vies is en dat is het ook niet

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:31

Ben van bouwjaar 1969 dus geen jeugd van tegenwoordig meer :+ . Maar echt niet opgevoed met eten wat de pot schaft. Mijn moeder is nu 86 jaar en zei toen al tegen ons: ik eet zelf ook niet wat ik niet lust. Ben ik dus al verwend opgevoed :Y)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:38

LinsxDot schreef:
Er staat nergens in dat er gedwongen word om te eten hoor. Maar zie het aan me neefje die zegt bij alles nee en krijgt dan wat lekkers zodat die eet ja die eet nooit meer groente enz. Dus bij ons was het zo proberen lus je het niet prima krijg je ook niks anders. Er werden heus geen gekke dingen gemaakt hoor. Maar ik heb wel geleerd dat niks vies is en dat is het ook niet

In de quote van Shiloh wel hoor, dwang zou nodig zijn om de smaakpupillen te ontwikkelen. Ik ben het met je eens dat er niet direct iets anders lekkers aangeboden hoeft te worden als hij iets niets lust. Maar wanneer je een kind genoeg (gezonde) keuze geeft, heeft hij zelf de mogelijkheid om daaruit te kiezen wat hij wel of niet wil.

Voorbeeldje van onze avondmaaltijd van gisteren: mijn zoontje (bijna 2) heeft een bord met daarop de pastasalade die wij als ouders zelf ook eten (pasta, pesto, feta, zongedroogde tomaatjes, olijven, paprika, pijnboompitten). Verder krijgt hij ook altijd wat rauwkost erbij (tomaat, komkommer) en is er altijd een toetje (gewoon yoghurt) na. Hij kiest dan zelf uit wat hij wil. De ene keer eet hij bijna niets. De andere keer wil hij graag nog een keer opscheppen. Lekker laten gaan. We hebben het erg gezellig aan tafel. Inmiddels eet hij vanalles en erg gevarieerd. Is geen enkele dwang aan te pas gekomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:41

Het is recent onderzocht dat de beste manier om kinderen veel verschillende dingen te leren eten is ze níet iedere dag wat anders te geven als je ze voor het eerst vast eten gaat geven , maar juist een paar weken alleen maar gepureerde bloemkool, dan een paar weken boontjes, etc. Want dan wennen ze kennelijk echt aan de smaak. En vooral niet beginnen met appelmoes ed.
Afwisselen moet je (kennelijk) pas later gaan doen.
Wel interessant hoe ook hier de inzichten echt veranderen, en er ook onderzoek naar gedaan wordt.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:44

Noppes schreef:
LinsxDot schreef:

In de quote van Shiloh wel hoor, dwang zou nodig zijn om de smaakpupillen te ontwikkelen. Ik ben het met je eens dat er niet direct iets anders lekkers aangeboden hoeft te worden als hij iets niets lust. Maar wanneer je een kind genoeg (gezonde) keuze geeft, heeft hij zelf de mogelijkheid om daaruit te kiezen wat hij wel of niet wil.

Voorbeeldje van onze avondmaaltijd van gisteren: mijn zoontje (bijna 2) heeft een bord met daarop de pastasalade die wij als ouders zelf ook eten (pasta, pesto, feta, zongedroogde tomaatjes, olijven, paprika, pijnboompitten). Verder krijgt hij ook altijd wat rauwkost erbij (tomaat, komkommer) en is er altijd een toetje (gewoon yoghurt) na. Hij kiest dan zelf uit wat hij wil. De ene keer eet hij bijna niets. De andere keer wil hij graag nog een keer opscheppen. Lekker laten gaan. We hebben het erg gezellig aan tafel. Inmiddels eet hij vanalles en erg gevarieerd. Is geen enkele dwang aan te pas gekomen.

Dan heb je me verkeerd begrepen :o zelfde wat je nu benoemd kan prima een salade en je luste geen tomaat dan haal je die er maar uit. Mijn moeder maakte echt geen 4 verschillende groentes omdat iemand niet wou eten. En dat ben ik straks ook echt niet van plan. Ik ben van menig dat er altijd wel iets is op je bord wat je kan eten. Me neefje gooit na 1 hap ze boterham al op de grond (2jaar) met de boodschap ik vind niet lekker en krijgt dan koekje ik vind dat echt niet kunnen. Kind moet gewoon boterham eten fruit en avond eten. Een koekje of snoepje op ze tijd moet kunnen. Maar werk in supermarkt en mogen ze hele zakken uitzoeken. Wij kregen vroeger een pot snoep en mocht je 1 uit kiezen geen hele zak.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:48

LinsxDot schreef:
Dan heb je me verkeerd begrepen :o zelfde wat je nu benoemd kan prima een salade en je luste geen tomaat dan haal je die er maar uit. Mijn moeder maakte echt geen 4 verschillende groentes omdat iemand niet wou eten. En dat ben ik straks ook echt niet van plan. Ik ben van menig dat er altijd wel iets is op je bord wat je kan eten. Me neefje gooit na 1 hap ze boterham al op de grond (2jaar) met de boodschap ik vind niet lekker en krijgt dan koekje ik vind dat echt niet kunnen. Kind moet gewoon boterham eten fruit en avond eten. Een koekje of snoepje op ze tijd moet kunnen. Maar werk in supermarkt en mogen ze hele zakken uitzoeken. Wij kregen vroeger een pot snoep en mocht je 1 uit kiezen geen hele zak.

Dat denk ik dan ook als ik je reactie zo lees :D Ik had toch meer de reactie van Shiloh in mijn hoofd denk ik zo.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:52

Een traktatie mag je altijd afslaan. Na het aannemen van een traktatie zou ik wel proberen om hem op te eten. Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden als iemand tegen zijn zin mijn traktatie zou opeten, dus dan kan die persoon het beter weggooien (dat liever dan dat ik merk dat iemand het met walging aan het eten is), maar ik zou het beleefder/netter vinden staan om het bij twijfel niet aan te nemen. Eenmaal gekozen voor de traktatie zou ik vrij ver gaan in het opeten wat ik niet lekker vind, vrees ik. := Alleen niet als het schadelijk zou zijn voor de gezondheid, zoals bedorven of verbrand voedsel.

Dit vind ik overigens een heel ander onderwerp dan eten wat de pot schaft en de (eet)opvoeding van kinderen.

Ibbel

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:58

Bij ons op het werk is het gelukkig altijd vrij simpel met trakteren: er staat meestal wat klaar in de keuken, en je pakt maar wat. Je beledigt dus niemand als je niets pakt, een klein stukje proeft, de rest weggooit of 3x pakt omdat het zo lekker is :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:11

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:34

Het ligt er - zeker als je kind bent - ook maar helemaal aan of iemand met plezier en smaak kan koken en dat ook uitstraalt.

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin koken bestond uit groente, vlees en aardappels in de respectievelijke pannen mieteren, 20 minuten wachten tot het gaar was en hop op het bord en eten die hap. Voeg daarbij weinig variatie want een volkstuintje en je groeit dus op met weinig eten lekker vinden.

Pas toen ik het huis uit ging en een echtgenoot trof die wel van koken houdt en wat vaker uit eten ging, realiseerde ik me dat eten ook lekker kan zijn.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:38

Wauw, zijn mensen nou echt beledigd als iemand hun traktatie niet lekker vind? Wat kinderachtig zeg... smaken verschillen nou eenmaal, en soms kan iets er enorm lekker uitzien maar enorm tegenvallen. En nee, natuurlijk hoef je niet te zeggen "gatver zeg, dit is echt smerig!", maar je kan toch gewoon netjes eerlijk zijn? Ik zou zelf iig niet willen dat mensen net zouden doen dat ze iets wél lekker vinden.

Wat betreft kinderen, het is echt onzin te denken dat kinderen die moeten eten wat de pot schaft later alles eten, en dat minder streng opgevoede kinderen moeilijke eters zijn. Een heel groot deel is gewoon toeval.
Mijn ouders waren niet zo moeilijk, er werd niet apart gekookt oid, maar als we iets echt niet lekker vonden hoefden we het niet op te eten. We werden wel gestimuleerd om alles te proeven, maar hoefden echt geen uren aan tafel te zitten tot we dat gedaan hadden. Juist omdat er geen druk op gelegd werd, had ik daar ook helemaal geen weerstand tegen en deed het meestal wel, tenzij ik iets écht enorm vies vond. Dat was eigenlijk alleen zuurkool, en nog steeds vind ik dat los niet lekker, alleen in een stamppot.

Mijn kinderen worden vrijwel hetzelfde opgevoed. Mn dochter is een kieskeurige eter, meestal proeft ze wel braaf maar ze heeft best een hoop wat ze niet zo lekker vind, en ze houdt per definitie niet van dingen die ze niet kent :+ soms ontdooit dat, soms niet.
Mn zoon, zelfde opvoeding, eet werkelijk alles. Wil ook vrijwel alles proeven zonder weerstand, al laat hij zich nu soms wat beinvloeden door zn zus die heel hard ieeeeuwwwll dit is vies!!! roept.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:16

watchthesky schreef:
Ik was graag een kind van Nadia of lieveli geweest, dat had me heel wat leed bespaard.
Ondenkbaar dat er nog steeds jonge mensen zijn die er zulke ouderwetse, kindonvriendelijke opvattingen op nahouden als mijn moeder deed... :n

Joh, als mijn moeder niet de moeite had genomen van jongs af aan mij te leren en te laten proeven had ik obesitas en dichtgeslipte aderen gehad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:23

Maar mijn kind proeft alles. Ook wat hij niet lust, telkens weer. Maar ik ga hem geen spinazie door de strot duwen of er een onderhandeling/beloning/straf maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:25

lieveli schreef:
Maar mijn kind proeft alles. Ook wat hij niet lust, telkens weer. Maar ik ga hem geen spinazie door de strot duwen of er een onderhandeling/beloning/straf maken.

Een groot deel van mijn eetstoornis komt weg doordat van eten zo'n ENORM ding werd gemaakt.
Ik verwijt mijn ouders niks, ze deden alleen wat normaal was voor die tijd.
Maar eten is voor mij een enorm issue geworden omdat er altijd zoveel strijd en gedoe om was en omdat ik zo enorm gedwongen werd om alles te eten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:45

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:46

Palmera schreef:
watchthesky schreef:

Joh, als mijn moeder niet de moeite had genomen van jongs af aan mij te leren en te laten proeven had ik obesitas en dichtgeslipte aderen gehad.

En mij werd vroeger alles door de strot geduwd, eten wat de pot schaft anders met honger naar bed en aan het eind van die ellende zit ik alsnog met obesitas en een eetstoornis... Tja.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:47

Klopt idd Kwanyin :j Kind moet leren wanneer hij vol zit, en ouders moeten niet doorduwen áls een kind genoeg heeft gegeten. Keer een maaltijd overslaan is ook helemaal niet erg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:01

Mars schreef:
Bewust niet op VT omdat t me meer om de etiquette gaat dan om het eten op zich. Maar ik had laatst een gesprekje met een collega. We kregen een traktatie van een collega op werk, zij zei na twee happen ‘sorry dit vind ik niet lekker’ en gooide het zo weg.
Ik stond daar toch wel van te kijken bij mij is er in gestampt dat je uit beleefdheid eet wat je krijgt. Of beleefd iets afslaat als je al weet het echt niet te lusten. Sws heb ik moeite met eten weggooien maar dat is een andere discussie.

Eten jullie een bord leeg/een traktatie oid op uit beleefdheid of heb je geen moeite om na een paar happen te zeggen dat je t niet lekker vind? Allergieën buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Ik vind dat je een paar dingen niet lekker hoeft te vinden, zo lust ik geen erwtensoep.
Maar als ik ergens ben en dat is de maaltijd, dan eet ik een klein beetje.
Vroeger werd ik er echt ziek van.

Tot mijn grote verdriet verdraag ik steeds slechter schaal en schelpdieren.
En na een keer flink ziek te zijn geweest van garnalen durf ik het niet te eten.
En macaroni is ook goed voor een run naar de wc, terwijl andere pasta´s ik er geen last bij heb.

Maar, zomaar weggooien, dat vind ik wel heel onbeleefd.
Dan zou ik het gewoon voor me laten liggen en later weggooien.

Overigens heb ik paar keer tijdens training met blinddoek gegeten en dan blijkt dat ik veel dingen niet lekker vind maar je kunt het ook gewoon gebruiken om eens de structuur en de smaak goed te proeven en voelen.
Je houd er niks aan over, mits geen allergie, als je eens iets eet wat je niet lekker vind.

Dus ik denk, mond dicht en grote meid, eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:21

Ik sta in de keuken en als iemand bij mij liever een kleinere portie wil mag dat gewoon hoor :o? Geen probleem, graag zelfs. Liever dat dan dat de helft terugkomt. Dan weet ik ook niet of het niet lekker was wat ik heb gemaakt misschien. Bovendien gooien we nu de kontjes van het brood vaak weg omdat je daar geen normale grootte boterhammen meer van kan snijden, als ik die alsnog op kan maken omdat iemand liever een kleiner broodje/tosti wil is dat alleen maar top +:)+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:31

Shiloh schreef:
Wat je zelf op schept eet je op. Als je iets niet lust, eet je in ieder geval een minimale hoeveelheid. We mochten allemaal 1 ding aanwijzen die we écht niet hoefde te eten. Ik koos voor bruine bonen.

Dat gold bij ons thuis ook (mijn lust-ik-niet was rode kool) en los daarvan denk ik dat mijn moeder altijd wel zorgde dat er een maaltijdcomponent was die lekker was. Nooit dwang gemerkt, wel uitdaging om vreemde dingen te proeven. Andere regel was overigens 'wat een ander voor je opschept hoef je niet op te eten'. Dus niet tegen heug en meug eten als het teveel is, of toch niet zo lekker. Wel altijd proeven!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:35

Ik was erg koppig als kind, mijn ouders wilde mij ook dwingen om eten wat er staat ik heb dus een week niet gegeten volgens mijn moeder := Mijn moeder wilde het dus ook niet door de strot duwen dus at ik elke dag hetzelfde met vitamine pillen.

Ik at dus eigenlijk alleen aardappel, bonen en stukje vlees dat was worst of gehaktballen. Toen ik ouder werdt heb ik meer leren eten maar ik eet nog steeds weinig. Ik heb er dus geen probleem mee om bv een traktatie te weigeren ik vind dat beleefder dan iets te accepteren en weg te gooien