naaktheid binnen gezin?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:10

Ik ben heel makkelijk dus ik loop lekker in mn blootje door het huis, ook als mn dochter van 11 er is. Ze doet het zelf ook nog steeds en vind het juist fijn. We gaan ook nog steeds samen douchen, zolang ze dit nog steeds wil prima. Dame vind het zelfs wel makkelijk geloof ik haha

Voor mij is dit voor van huis uit normaal.

Ik ga namelijk ook net zo makkelijk met mijn ma naar de sauna ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:17

Het probleem is dat je balans moet vinden. De een vindt naakt lopende kinderen in de tuin of op het strand aanstootgevend en de ander vindt het onschuldig. Maar leg een kind maar uit waarom het opeens niet meer mag, zeg boven de 3jr. Dan is er dus iets raars aan naakt? Want zo zou een kind dat kunnen begrijpen.

Als je allemaal tegen je kinderen zegt dat naakt thuis wel mag, maar buiten de deur niet, is het naakt dus toch een dingetje. Dat maakt samen douchen eng of spannend.

Je moet als ouder inderdaad erg oppassen. Mijn zoon gaf me altijd ene dikke knuffel en kus op mn mond of hoofd waar hij wilde. Toen iemand een keer wat zei daarover, zei ik; Het is mijn kind en ik beslis zelf wel wat ik ermee doe. Maar daar doelde ik op met hoe we elkaar een kus geven en niks meer of niks minder. Maar alles wordt tegenwoordig op een weegschaal gelegd en dan moet je oppassen wat je zegt en doet.

Toen hij groter werd, dus weleens gezegd; doe maar niet. Daardoor is het openlijk liefkozen wel echt minder geworden en zelfs het knuffelen en elkaar een kus geven een tijd verdwenen. Dat was mijn schuld en vind ik heel erg.
Mijn man is 46 en die zoent en knuffelt zijn moeder nog steeds en toen hij zo werd opgevoed heeft niemand daarover nagedacht of iets van gezegd denk ik. ( natuurlijk gebeurde er wel al dingen, maar het werd toch anders behandeld, beoordeelt etc )

Het naakt zijn, het verschillend zijn naakt zou juist mooi kunnen zijn.
Net als openlijk je liefde op een normale manier kunnen uitten. Beter dan ruzie of schreeuwen moeten zien of aanhoren, denk ik......

LoveGlove

Re: naaktheid binnen gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:49

Ik ben 17, en voel me totaal niet comfortabel om naakt rond te rennen in het huis. Zelfs als er helemaal niemand is. Mijn ouders zijn er wel veel makkelijker in. Mijn vader zorgt wel altijd dat ik zijn geval niet hoef te zien, want dat wil ik niet :=
Mijn moeder daar ben ik wat makkelijker mee. Totdat ik echt in de puberteit begon te komen, ging ook altijd nog makkelijk met mam samen in bad. Nu hoeft dat echt niet hoor. Ze kan wel gewoon binnenlopen als ik aan het douchen ben. Voel me er niet 100% comfortabel bij, maar ik accepteer het wel. Boven op mijn kamer is dat op een of andere manier een heel ander verhaal :=

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:54

Ik ben vroeger ook altijd gewoon met mijn moeder onder de douche geweest. Met mijn bio vader minder want die was toch nooit thuis, maar kan me wel een keer herinneren. Is toch gewoon heel normaal? Als je er van jongs af aan al een taboe op legt....

Ik ga nu niet meer samen onder de douche, maar ik schaam me echt niet om naakt in mijn moeder haar buurt te zijn of andersom. Mijn broertje hoef ik overigens niet naakt te zien en ik vind ook niet dat hij mij naakt moet zien. Prima toch?

Mijn oma heb ik laatst nog op vakantie uit bad geholpen. Moet ik doen dan? Zeggen van mens je bent naakt dus nee? Het is je familie hoor.

We gaan wel allemaal met de eerste de beste gozer(of dame) het nest in (zo gaat dat schijnbaar tegenwoordig) maar naar onze eigen familie zijn we preuts. Bijzonder :')

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:58

xDenies schreef:
We gaan wel allemaal met de eerste de beste gozer(of dame) het nest in (zo gaat dat schijnbaar tegenwoordig) maar naar onze eigen familie zijn we preuts. Bijzonder :')

Dit dus! Dat is schijnbaar volledig geacepteerd en geen haan die er naar kraait maar ooow wee als je je eigen kind een zoen geeft }>

Nee laat mij maar gewoon openlijk mijn dochter liefkozen en naakt door het huis rennen. Ik ben er zelf ook niet slechter van geworden ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:08

meisje_ schreef:
Riddershow schreef:
Ik geef mijn ouders ook nog steeds gewoon een kus op de mond. Zit niks achter...

Dat doe ik dan weer niet! Yak nooit graag gedaan ook. Maar is ook stukje opvoeding. Mijn ouders kussen bijv ook nooit. Pa vind kussen vies.
Mijn man kus ik overigens wel gewoon
!

:+ gelukkig maar

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:18

dieseltje09 schreef:
xDenies schreef:

Dit dus! Dat is schijnbaar volledig geacepteerd en geen haan die er naar kraait maar ooow wee als je je eigen kind een zoen geeft }>

Nee laat mij maar gewoon openlijk mijn dochter liefkozen en naakt door het huis rennen. Ik ben er zelf ook niet slechter van geworden ;)

Ik vind niet dat we dan wel bekrompen zouden moeten doen over mensen die met veel/snel met anderen het bed delen. Ook dat is natuurlijk een vrijheid die ieders goed recht is, net als naakt zijn in huis/met kinderen en het zoenen van kids op de mond.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:30

DiantaM schreef:
meisje_ schreef:

Dat doe ik dan weer niet! Yak nooit graag gedaan ook. Maar is ook stukje opvoeding. Mijn ouders kussen bijv ook nooit. Pa vind kussen vies.
Mijn man kus ik overigens wel gewoon
!

:+ gelukkig maar

Ja toch haha! Anders was t vast mijn man niet geworden.
Maar blijf t een raar iets vinden dat mijn ouders niet kussen!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:35

Balou_k schreef:
MarliesV schreef:
Nee, jij vind het intiem worden. Niet iedereen kijkt daar zo tegenaan.

Ik ben 37 en geef rustig mijn pa een kus, en ja ook recht op zijn mond.
Het is mijn vader! Geen vreemde vent, iemand waar ik intiem mee ben of wil zijn of wat dan ook. Meer als vader-dochter gevoelens zal daar nooit bij zijn.

:j

+1

Ok, misschien wel, of misschien klopte die situatie niet.
Ik kan me namelijk verder niet herinneren dat ik het ooit zag of het is me verder nooit opgevallen.

Maar ik hoef zelf ook geen kusje op mijn mond van kindjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:39

dieseltje09 schreef:
xDenies schreef:

Ja want iedereen doet dat :j
Beetje jammer, ik denk ook niet dat de personen die hun lichaam wat meer voor zichzelf houden dezelfde personen zijn die met iedereen het bed delen. (En met beiden is niks mis :j )

Zie overigens ook het topic over pubers, tegenwoordig hebben jongeren hun eerste seksuele ervaring juist later. Dus het eerste statement is al tamelijk uit de lucht gegrepen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:48

Ik ben opgevoed zonder sloten en met open deuren. Ik ging ook met mijn broertjes in bad (leeftijdsverschil is 2x 5 jaar, ik ben de oudste) en de badkamerdeur staat altijd open en kan iedereen van het gezin in en uit lopen. Zelfs mijn broertje van bijna 21 wandelt gewoon naakt door het huis. Mijn zoon (bijna 3) gaat vrijwel standaard met mij, oma of z'n oom onder de douche. Niks geks of erotisch/intiems aan. In het zwembad ga ik daar ook rustig naakt douchen en ik voedt mijn zoon ook op met dat daar niks geks aan is. Als je thuis al niet eens meer jezelf kan zijn, waar moet je het dan anders doen?
Overigens helpen we elkaar hier ook gewoon met douchen als iemand dat niet kan. Ik vond het ook super fijn dat na mijn bevalling mijn moeder me kon helpen i.p.v. een vreemde zuster.
Zelfde als met kussen. Wij kussen elkaar hier gewoon op de mond, ook mijn zoon. Ik ben ook niet anders gewend en vind er dus ook niks geks aan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:58

veel zal ook afhangen van je zelfbeeld

er zijn zat mensen die amper zichzelf bloot in de spiegel durven bekijken.Hoe zouden die mensen er dan aan kunnen denken om bloot rond te lopen in het bijzijn van anderen?

jammer natuurlijk....

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:01

Ik heb totaal geen problemen met naaktheid. Vorige maand op vakantie geweest met mijn ouders en broertje, dan lopen we ook gewoon de badkamer bij elkaar binnen als er wordt afgedroogd. Nu was er ook maar 1 badkamer met maar 1 wc, dus ja.

En met mijn vriend vind ik het al helemaal geen issue.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:09

Kinke schreef:
watchthesky schreef:
Een kind tot een jaar of drie met je meenemen onder de douche, nou goed, oké, maar ouder dan dat? Nee, ook niet

meen je dat? tot een jaar of 3?
Bij ons liepen we niet naakt door huis maar we stonden wel gewoon in de badkamer onze tanden te poetsen als pa of ma onder de douche stonden. Naïeve ik dacht dat het zo'n beetje veranderd rond de pubertijd of iets eerder. Vind het ongezond om zo preuts te doen, krijg je van die onzin toestanden van bij sporten e.d., allemaal met de sportbroek onder de douche, wat een flauwekul.

Die onzin toestanden bij het sporten worden voor een deel veroorzaakt door onze multi-culti samenleving.
De ''nieuwe preutsheid'' wordt deels afgedwongen door minder vrij denkende nieuwelingen in ons land. Helaas, dat wel

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 10:33

ik denk dat de moderne generatie telefoons daar meer aan doet hoor.
je kan echt overal gefilmd worden en verschijnt zo op het net....

volgens mij geeft dat (heel terecht),bij veel mensen een angst.
want bv met je blote tieten rondlopen is een iets,dat wil nog niet zeggen dat je daarom door duizenden mensen bekeken moet worden op het internet....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:40

meisje_ schreef:
Kussen op de mond van andere kindjes zoals neefjes,nichtjes of de kids van vrienden vind ik niet zo prettig trouwens. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ouders dan zeggen geef tante eens een dikke kus, terwijl voor mij een box, zwaai, high five en dergelijke ook prima is. Als ze het uit zichzelf willen prima maar niet omdat pap/mam t zegt. Mogen kinderen voor mij zelf beslissen!

Dit dus....

Ik heb geen probleem met een kus.
Maar het geforceerde moeten wel.
Als ik wegga en kind komt bij mij voor een knuffel of kus. Prima.
Maar dan uit zich zelf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:49

Er is idd een 'nieuwe' preutsheid. Als ik denk aan mijn oma (andere grootouders zijn gestorven toen ik heel jong was), dan was zij heel makkelijk over naaktheid. Ik heb een beetje het gevoel dat die generatie naaktheid eigenlijk helemaal niet met seks associeerde (vermoedelijk omdat seks in het donker gebeurde :)) ) Ergens in de vrije flower power jaren 60 en ook dankzij de pil is seks opeens letterlijk in het licht komen staan, en daarmee naaktheid meer verweven met seks.
Mijn gevoel hoor, kan er helemaal naast zitten.
Maar gevoelsmatig was naakt (hele gezinnen die rond de eeuwwisseling 1900 met z'n allen op zaterdagavond in bad gingen) een ruime eeuw geleden normaal. En seks had niets met naakt te maken.
En nu is het omgekeerd. Naakt is automatisch ook meteen seks. In associatie dus, niet letterlijk.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:51

Hier in huis wordt ook gewoon de badkamer binnen gegaan als we aan het douchen zijn. Vroeger ook vaker met mijn moeder en zusje in bad geweest en vader en moeder gekust. Ben nu 21 en dat gebeurt nu niet meer, niet omdat ik het raar ben gaan vinden maar voelde me op een gegeven moment daar te oud voor :')

2 jaar geleden had ik mijn sleutelbeen gebroken en was op dat moment ook nog ongesteld dus ja toen was ik wel blij dat mijn moeder mij wilden helpen want ik kon zelf niks meer

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:52

Magrathea schreef:
Beetje jammer, ik denk ook niet dat de personen die hun lichaam wat meer voor zichzelf houden dezelfde personen zijn die met iedereen het bed delen. (En met beiden is niks mis :j )

- ik geef mijn familieleden hallo en doei kusjes op de mond -> papa, stiefmoeder, oma, opa, bonuskind, zusje, broertje, schoonzus. Mama niet, die vind dat niet fijn.

- ik heb mijn ouders regelmatig naakt gezien.

- ik zat in bad met broertje en zusje, en zusje springt nog regelmatig bij mij in de douche als ze blijft logeren. Lekker gezellig!

- ik heb nooit met Jan en Alleman het bed gedeeld.

- conclusie, bovenstaande is geen pertinente waarheid.

Zie overigens ook het topic over pubers, tegenwoordig hebben jongeren hun eerste seksuele ervaring juist later. Dus het eerste statement is al tamelijk uit de lucht gegrepen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:53

Ibbel schreef:
Er is idd een 'nieuwe' preutsheid. Als ik denk aan mijn oma (andere grootouders zijn gestorven toen ik heel jong was), dan was zij heel makkelijk over naaktheid. Ik heb een beetje het gevoel dat die generatie naaktheid eigenlijk helemaal niet met seks associeerde (vermoedelijk omdat seks in het donker gebeurde :)) ) Ergens in de vrije flower power jaren 60 en ook dankzij de pil is seks opeens letterlijk in het licht komen staan, en daarmee naaktheid meer verweven met seks.
Mijn gevoel hoor, kan er helemaal naast zitten.
Maar gevoelsmatig was naakt (hele gezinnen die rond de eeuwwisseling 1900 met z'n allen op zaterdagavond in bad gingen) een ruime eeuw geleden normaal. En seks had niets met naakt te maken.
En nu is het omgekeerd. Naakt is automatisch ook meteen seks. In associatie dus, niet letterlijk.

Ik ben het niet helemaal met je eens.
In de jaren 50 en 60 konden ze ook al heel preuts zijn hoor.
Ik heb boekjes over sexuele voorlichting gevonden bij mijn oma in de schuur.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:54

Ja, ho. Preuts over seks. Dat klopt. Maar naakt was imo niet automatisch (of althans niet zó automatisch) aan seks gekoppeld als we nu lijken te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:06

Citaat:
lopen jullie als koppel bv ongegeneerd samen naakt rond in bv de badkamer na het douchen?of is dat ook iets wat je liever niet doet?

Ja! Heerlijk! Ik loop zelfs zo de schuur on achterom, I don't care. :D

Wij slapen ook naakt, en als ik vrij heb kruip ik 's morgens ook nog even naakt op de bank onder een dekentje.

Na het douchen lopen we ook naakt rond, sowieso ik, ik droog aan de lucht met deze temperaturen.

Spoiler:
Afbeelding

WC deuren gaan ook niet dicht. Wij schamen ons echt niet voor elkaar.

Ik ken sowieso geen schaamte, niet bij een arts, niet in de sauna etc. Heb er echt geen problemen mee. Ook niet om dat van anderen te zien trouwens. Wat interesseert mij dat nou? We hebben toch allemaal hetzelfde. :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:18

Ibbel schreef:
Ja, ho. Preuts over seks. Dat klopt. Maar naakt was imo niet automatisch (of althans niet zó automatisch) aan seks gekoppeld als we nu lijken te doen.

Ik had de verkeerde bladzijde te pakken.
Maar volgens de boekjes in die tijd mag je een jongen niet voor straf eerder naar bed sturen of laten uitslapen. En niet onder te warme dekens leggen.
Te lang in bed zou er namelijk voor kunnen zorgen dat een jongen te lang wakker ligt waardoor zijn gedachten naar sex (zelf ontdekking) zouden kunnen gaan. En te warme dekens zou zorgen voor meer hormoonproductie.

Heel bizar om te lezen. En het echt een preuts maar bijzonder mooi boekje om te lezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:26

Mijn ouders kwamen laatst foto's maken toen ik in bad zat. Weliswaar vanwege de baby die bij me lag, maar toch :')

Naaktheid is hier gewoon, in mijn pubertijd ging ik even door een preutse tijd heen maar als ik nu bij mijn ouders logeer ben ik niet moeilijk. Ik vind het veel intiemer en onprettiger als mijn moeder mijn was doet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:54

Vroeger waren mijn ouders erg preuts. Ik ben daardoor ook wat preutser geworden. Mijn vriend daarintegen loopt gerust in zijn blootje door het huis van mijn moeder; ik heb toch niks wat ze nog nooit gezien heb!
Ik zou niet bij mijn moeder in mn blootje lopen. Bij mijn vriend wel hoor! En met mn neefje en nichtje doe ik het ook gerust. Na het zwemmen gaan we ook gewoon met zn 2en of 3en in 1 hokje omkleden. Maak ik me echt niet druk over.

Wij lopen vaak naakt van badkamer naar slaapkamer om aan te kleden. Slapen doen we in ondergoed, vinden naakt niet prettig, maar we schamen ons dus niet.

Daarnaast werk ik in een zwembad en ga ik vaak tegelijk met collega's omkleden. Niemand die moeilijk erover doet om in het blootje te staan. Plassen doen we op t werk ook altijd met de deur open :+

Thuis trouwens ook! Gaat er ook nooit wat op slot. Badkamer niet, toilet ook niet. Bij ons vroeger wel.