Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barramundi

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:42

Bij mij staat eco-stand voor meer geduld. Dat programma duurt ruim 3,5 uur. Die gebruiken we dus niet.
Ondanks dat wij kunnen kiezen, regenwater tank of leidingwater, gaat de machine hier ook pas aan als hij vol is hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:49

Ik vind halve wasjes zo zinloos
Ook al gebruik je een waterbesparend programma, de Elektra gaat gewoon door.
Dus hier ook alleen volle wassen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:04

Sonja_vR schreef:

Aangezien mijn afrekening elektra onjuist was, ben ik wat verder gaan kijken...

Ik werd aangeslagen voor een verbruik van bijna 5000kwh :')

Werkelijk verbruik is: 1428kwh
Normaal voor een 1persoons huishouden: 1925kwh

Dus ik blijf vooral die halve wasjes doen als ik dat nodig vindt. Kennelijk verbruikt mijn machine niet zo veel.

Wil sowieso meer dingen op stroom gaan doen, zodat mijn gasrekening wél omlaag gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:40

Lizz schreef:
Wij hebben altijd een witte was, bonte was en een donkere was.
Sommige dingen durven we ook gewoon door elkaar te gooien, waar we van weten dar het niet afgeeft bijvoorbeeld.
Donkere en bonte was gaan geregeld door elkaar.

Ik was altijd op de laagste temperatuur die aangegeven wordt. Dus geen shirtjes op 40 graden als er 30 graden op staat. Andersom maakt niet veel uit.

Dit doe ik ook, en daarnaast nog 60graden was met beddengoed en handdoeken. Ondergoed gaat bij donker of bij handdoeken, net zoals het uitkomt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:08

Janine
Het gaat mij niet om de kosten in mijn portemonnee :n
Maar puur om verspilling van grondstoffen/brandstoffen
Ook mijn wasmachine is stikzuinig dus voor de kosten hoef ik het niet te laten
Maar dan nog vind ik halve wasjes onzin als ik met het zelfde grondstoffen verbruik een hele kan doen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:12

In mijn wasmachine kan 10kg. Ik heb eigenlijk nooit een trommel vol. Alleen als ik de dekbedden ga wassen.

Moet toch mijn kleding wassen. Of meer kopen zodat ik wel 10 kg in de wasmachine kan vullen :+ Weet niet hoe je anders een trommel vol krijgt als je geen groot gezin hebt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:32

Daarom heb ik ook geen 10 kg trommel :+
Dan ben ik al een week door mijn onderbroeken heen voor ik kan wassen

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:20

Wij hebben best veel kleding en een machine van 7 kilo geloof ik en die zit zelfs niet altijd vol. Als ik daarop moet wachten komt de berg bovenop de wasmand tot het plafond denk ik :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:27

Ik was bijna altijd volle trommels. Dan stop ik gerust een stel handdoeken bij de kleding. Die gaan de keer erna wel weer in de 60 graden was denk ik dan. Probeer echt efficiënt om te gaan met water en electra.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:31

Wij sorteren in ons 2-persoons huishouden bont/donker, wit, wol, beddengoed en handdoeken.

Bont/donker 1x per week, wit gemiddeld 1x per anderhalve maand, beddengoed en handdoeken 1x per week a 1x per twee weken.

Wol als de meeste wollen sokken op zijn (in de winter dus vaker dan in de zomer..).

Gemiddeld doe ik 2 a 3 wassen per week, net hoe het uitkomt. Als het zo uitkomt stop ik ook handdoeken bij de donkere was of beddengoed bij de lichte was. Als ik een was met alleen handdoeken en beddengoed heb gaat ie soms op 60 graden. Een hele enkele keer op 90 voor de trommel. Verder alles op 30 of 40 en ik denk dat ik binnenkort eens ga uitproberen hoe het met 20 graden of koud gaat voor donkere en bonte was (dan wel ondergoed naar de handdoeken was). Uit milieutechnische overwegingen :)

Ik verbaasde me over vanalles op 90 graden wassen wat ik hier lees icm bacteriën, terwijl de tendens juist is dat kouder wassen ook prima is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:51

watchthesky schreef:
Wij hebben best veel kleding en een machine van 7 kilo geloof ik en die zit zelfs niet altijd vol. Als ik daarop moet wachten komt de berg bovenop de wasmand tot het plafond denk ik :+

Wij hebben vrijwel Alleen maar donkere kleding
Ik kan dagelijks alles schoon aan met twee keer 45 kg kwijlend projectiel in huis (dan hebben we het nog niet over de blubber ). Tel er een paard bij op et voila
Sowieso een volle trommel per week ;)
(Geloof dat we ook een 7 kg trommel hebben)

Edit / als ik bijvoorbeeld voerdienst heb dan kan ik me na het voeren en mesten wel weer omkleden
Zeker met warm weer
Dus dan zit je zo op twee shirtjes op een dag

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:14

Ben ik de enige die mijn rijbroeken apart was? 30 graden en met azijn i.p.v. wasverzachter. Zoals in het wasvoorschrift staat.

Verder sorteer ik donker en licht, 30, 40 en 60 graden. Vaak komt de 60 graden trommel niet vol dus gaat dat bij 40 graden.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:15

Dan gaat het wel hard ja Sonja!
Ik heb heel veel verschillende kleuren en mijn vriend ook, dus als je niet alles bij elkaar wilt wassen dan is je kleding eerder op dan je genoeg was hebt.
Ik draag trouwens nooit iets twee dagen :o
Heb eczeem op armen en benen en acne op rug en borst, alles moet dagelijks schoon aan, ik kan hoogstens een vest dat niet direct op de huid komt twee dagen aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:09

Sonja_vR schreef:
Janine
Het gaat mij niet om de kosten in mijn portemonnee :n
Maar puur om verspilling van grondstoffen/brandstoffen
Ook mijn wasmachine is stikzuinig dus voor de kosten hoef ik het niet te laten
Maar dan nog vind ik halve wasjes onzin als ik met het zelfde grondstoffen verbruik een hele kan doen

Snap ik, maar zou je lang moeten wachten op een volle trommel, dan gaat je kleding eerder naar z'n grootje.
Althans, als ik zie hoe sommige shirtjes stinken terwijl ik ze maar één dag aan heb gehad (geen beesten in huis) en niet eens in de wasmand hebben gelegen... En dat is niet de geur van zweet...

Dan heb ik zeker weten regelmatiger nieuwe kleding nodig en ik denk dat het maken van kleding minder milieuvriendelijk is dan het wassen ervan als ik naar mijn energierekening kijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:49

Overigens vraag ik me weleens af wat duurzamer is, een Miele kopen die duizend jaar mee gaat, maar na een jaar of 10 flink verouderd is qua duurzaamheidstechnieken, of een Siemens oid die minder lang meegaat maar waardoor je dus wel meer op de ontwikkelingen kunt anticiperen.

Maar waarom zo'n grote wasmachine als je 'm niet vol krijgt? Ik heb 7kg denk ik en daar pas prima een 220 x 240 dekbed in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:23

Tiggs schreef:
Overigens vraag ik me weleens af wat duurzamer is, een Miele kopen die duizend jaar mee gaat, maar na een jaar of 10 flink verouderd is qua duurzaamheidstechnieken, of een Siemens oid die minder lang meegaat maar waardoor je dus wel meer op de ontwikkelingen kunt anticiperen.

Maar waarom zo'n grote wasmachine als je 'm niet vol krijgt? Ik heb 7kg denk ik en daar pas prima een 220 x 240 dekbed in.

Mijne was goedkoper dan een 7 kilo... Moet ook aan mijn eigen portemonnee denken :D

Ik denk dat je met jouw vraagstuk twee kanten op gaat. Het is namelijk alleen maar de vraag hoe er om wordt gegaan met het afval van de machine. Dat kan vaak zuiniger en beter voor het milieu.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:36

Ik draai zonder problemen halve wasjes. Mijn machine weegt de was en past de duur en hoeveelheid water daar op af.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:40

Sonja_vR schreef:

Het bij mij een korter programma, dus minder stroomgebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:48

Ik was ook voornamelijk overdag, heb zonnepanelen dus dat is heel prettig :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:49

zonnebloem18 schreef:
Ik draai zonder problemen halve wasjes. Mijn machine weegt de was en past de duur en hoeveelheid water daar op af.

Dat doen alle machines toch?

Althans, dat meende ik...
Vond het altijd zo raar dat als ik de wasmachine bij mijn ouders moest legen/vullen whatever... En ik kwam bijvoorbeeld om 10 uur strak bij de machine en hij gaf aan: nog 15 minuten
Dan kon ik er donder op zeggen dat om 10.15 de machine nog niet klaar was. Volgens 'the internet' was dat omdat het gewicht van de was hoger was dan het programma op was berekend en daardoor het programma langer duurde.

Alleen gaf het programma een vaste tijd aan. Die machine is toch stuk gegaan, kochten ze een nieuwe. En die laat inderdaad vanaf het begin de juiste tijd aan omdat die alles al heeft gewogen en vergeleken met het gekozen programma.
En dat doet de mijne ook. Die start ook nooit meteen, draait eerst de trommel een aantal keer rond om goed te kunnen wegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:52

Hanafubuki schreef:
Ik was ook voornamelijk overdag, heb zonnepanelen dus dat is heel prettig :)

Sowieso vind ik 's nachts wassen maar griezelig. Daarbij, dag/nacht stroom tegenover één tarief maakt elkaar net niks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:53

Cavaletto
Hier gaat rijkleding gewoon op de grote hoop op 30 a 40 graden
Wasverzachter gebruik ik sowieso niet
Dat scheelt
En toen ik het wel gebruikte , nog steeds gewoon grote hoop
Getuige Mijn sonnenreiter van 10+ jaar Oud is dat geen enkel probleem.

Watchthesky, met een hoop kleuren is het misschien lastiger idd
Hier wel verschillende kleuren
Maar allemaal wel vrij donker
Dus dan is het weer “op de grote hoop”
Op dat ene witte handwas shirtje van mijn vriend na -O-

Janine
Idd kun je die afweging ook moeten/kunnen maken
Wassen of sneller vervangen
Dan zou ik ook voor iets vaker wassen gaan geloof ik
Dan liever een wasje extra dan om de haverklap nieuw spul moeten kopen.

Zonnebloem; die van mij doet dat niet
Die draait gewoon het programma af wat ik instel ongeacht het gewicht van de was .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:56

Sonja, weet je dat echt zeker? Heb je nog nooit gehad dat je wasmachine langer bezig was dan jij had verwacht op basis van het moment van instellen?? Want dan heb je er in dat opzicht een uit duizenden! Hoevaak ik bij m'n ouders wel niet de was ben vergeten uit te halen!!!

Wasverzachter... hier alleen in beddengoed. :j
Verder overal azijn in. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:00

Zeker weten
Ik stel hem in en hij doet gewoon wat ik zeg zonder fratsen
Heerlijk, ik heb namelijk een hekel aan apparaten met eigen initiatief ~~}>

Is ook ideaal met Momenten dat je “nog even “. Een wasje wil doen en er maar x tijd voor hebt voor je de deur uit moet
Dan zet ik hem op x programma aan en kan ik nog even ophangen voor ik weg moet

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:30

Die van mij doet dat idd ook niet (7 jaar oud b merk). Vind ik wel een belangrijk punt bij het kopen van een nieuwe.