foxy80 schreef:ARCTN schreef:Voorbeeld 2:
Vakantiewerker vraagt midden in de kantine of het klopt dat het salaris al betaald is (normaal gesproken aan het eind van de maand, maar vanwege zomersluiting alvast uitbetaald)
Ik vertel hem dat dit inderdaad klopt. Hij vraagt of het klopt dat hij te weinig salaris heeft gekregen. Hierop antwoord ik dat vakantiewerker straks bij mij binnen kan lopen in kantoor en we er dan even naar kijken. Uiteindelijk blijkt het salaris goed gegaan te zijn.
Ik zou dit zo zelf gedaan hebben als 16-jarige. Gewoon het 'vertrouwde' gezicht aanspreken zonder rekening mee te houden qua rang of stand.
Toen ik stage liep als 20-jarige weet ik ook nog dat er gezegd werd: "om 9 u gaat het open en moet je er zijn". Dus ik loop om 5 voor 9 daar binnen, kreeg ik al gelijk de wind van voren dat ik zo laat was, want nu moesten ze mij nog uitleg geven / tonen waar ik moest zijn. Handig dit vooraf te melden...
Ik ook hoor. En ik snap op geen enkele manier waarom dit iets is wat een punt zou zijn. Ik heb laatst ook geroepen in een vergadering Hey,...mijn vakantiegeld zit er niet bij(krijgen onze salarisstrook digitaal binnen) mijn leidinggevende zei ohhhh bel HR effe.(uiteraard had ik scheel gekeken
). Kijk als er echt vertrouwelijke zaken zijn doe je dat uiteraard 1 op 1. Maar dat is toch niet zo’n punt om dat even te melden dan?Voor het overige....dit is waarom leerlingen stage lopen. Om te leren hoe het is om te werken.
De praktijkvakken leer je doorgaans op school.
Ik heb ook een MBO 4 opleiding gedaan en toen ik ging stage lopen kon ik veel technische handelingen beter dan mijn begeleider op mijn stage adres. Ik had het vers op de opleiding geleerd. Die opleiding was veel uitgebreider geworden dan van haar.(dokterassistente)
Maar hoe het dan allemaal in de praktijk in elkaar past....tja daar loop je stage voor. Inclusief hoe je fatsoenlijk vrij vraagt, vragen omtrent salaris(dat kregen wij overigens niet eens) en wat er allemaal meer bij komt kijken.
En ik denk dat een van de belangrijkste zaken is die je leert tijdens stage/werk dat het vanaf nu zo is dat je als werknemer nu je informatie zelf moet gaan halen in plaats dat je het zoals op school op een presenteerblaadje krijgt aangereikt.

en kunnen misschien zelf ook bedenken om niet zomaar te kunnen wegblijven
vanuit verantwoordelijkheidsgevoel (en klantgerichtheid) alleen al haalde in het niet in m'n hoofd om dingen niet goed te regelen, of vragen openbaar te stellen.