Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:39

Ik ben een 'verse' ouder van een baby van 5 weken, ik kan mij niet voorstellen hoe ik hem ooit zou kunnen vergeten in de auto of zijn bed, of waar dan ook.

Ik ben zo bewust van hem en ook van de twee kinderen van mijn vriend. Plus dat ze alle drie ook behoorlijk wat herrie kunnen produceren. Dus hun vergeten kan ook gewoon niet. :')

Maar het kan de beste overkomen en het is goed dat het bespreekbaar wordt gemaakt.

Ik lees even mee.

Tieneke

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:06

Wat ook misschien kan is je autosleutel losmaken van je andere sleutels en die laatsten achteraan leggen. Is beter voor je autosleutel en het contact en je moet achteraan je andere sleutels pakken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:42

Waarom mag er wel zo fel gereageerd worden op iemand die het niet begrijpt maar mag diegene niet fel zijn :)

Ik kan me ook niet voorstellen dat je je kind in een auto vergeet. Wellicht zodra je binnen loopt maar mag toch aannemen dat je kijkt of je ze allemaal binnen hebt en niet na 20 min.

Als er een kind is overleden door het vergeten hoor je niemand zeggen dat ze begrijpen dat t kan... uiteraard doen die ouders het niet expres maar dat wil niet zeggen dat het ok is.

Als je dusdanig veel aan je hoofd hebt dat je je kind vergeet dan gaan nadenken of het wel zo handig is om bijv de weg op te gaan überhaupt als je zo met je gedachten ergens ande4s bent.

Dat ts een topic opent om tips te delen om het te voorkomen is alleen maar goed en laat iedereen er goed over nadenken. Maar waar de een het wel begrijpt begrijpt de ander het niet.

Daarbij snap ik de beredenatie kind in zwembad kwijt wat wel verkeerd is en je eigen kind vergeten heel goed.
Voor de een is het werk en slecht dat ze niet opgemerkt hebben dat er een kindje mist. Voor de ouder is het je leven wat je niet mist. Imo hetzelfde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:05

Het gaat er juist helemaal niet om of het acceptabel is, helemaal niet zelfs.
Ik neem ook dan dat je ook een veroordeling krijgt door justitie (?)

Het gaat er in het topic om, hoe kun ne voorkomen dat er iets gebeurd dat niet acceptabel maar helaas wel menselijk is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:39

Klopt het deel voorkomen is ook super..maar lees ook veel "begrip"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:47

pmarena schreef:
Nikass, mensen vergeten niet zozeer hun kind mee te nemen: ze vergeten dat hun kind überhaupt in de auto zit, omdat die er wel vaker niet in zit.

Ik heb net ook het verhaal in de link gelezen en dat legt het inderdaad perfect uit hoe het in je hoofd zo mis kan gaan dat je de aanwezigheid van je kind vergeet.

Bij een vader of moeder die altijd hun kind bij zich hebben zal het niet snel gebeuren. Maar als je regelmatig op pad bent zonder kind dan is het andere koek.

Mooie uitspraak die ik tegenkwam vond ik ook: "society prioritises what you can or can't forget, but your mind doesn't". Ofwel: als je je tas, portemonnee, sleutels of wat dan ook kan vergeten, dan ook je kind.

Vergeten is vergeten.

Hoe stom is het om je boodschappenlijstje of portemonnee te vergeten als je boodschappen gaat doen?
Dat gebeurt mij niet denk je dan.

Tot het je een keer wel gebeurt omdat je vergeten bent dat je hem uit je tas had gehaald vanwege een collecte ofzo.

En wat denk je van dat je 100.000 keer dezelfde weg ergens naartoe rijdt, maar soms moet je een afslag nemen voor een andere bestemming. De hele tijd denk je er aan dat je daar nog naartoe moet. En een kwartier later rij je de weg op waar je woont en denk je: oliebol ben helemaal vergeten dat ik eerst daarnaartoe moest!

Of naar een verjaardag gaan zonder het cadeautje dat je nog zó zorgvuldig had uitgezocht en ingepakt en expres nog bij de deur had klaargelegd! Of de tablet waar je super blij mee bent, die je de volgende dag door de regen verzopen in de tuin vindt, vergeten dat je hem daar had gebruikt en éven had neergelegd |o

Bij een kind kan dat helaas ook gebeuren. Als kind de hele rit geen geluid maakt waardoor je het je weer herinnert dat die bij je is, dan kan je in de modus raken waarbij je vergeet dat je kind op dat moment bij je is. Verschrikkelijk maar waar.

Alle voorbeelden die je noemt zijn herkenbaar, maar zijn gewoon onnadenkendheid wat kan omdat je er hooguit een keertje extra voor moet rijden, maar het maakt verder weinig uit.
Ik begrijp ook de communicatie verwarring dat de één verwacht dat de ander het kind ophaalt en andersom.
Maar je kind bij je hebben in de auto en dàt vergeten vind ik toch heel moeilijk te bevatten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:54

Je ziet maar een klein gedeelte van je omgeving, de rest maakt je hoofd er zelf bij.
Als jij in je hoofd hebt dat het dinsdag is ipv woensdag en je kind maakt geen geluid en zit stil, dan kan het zelfs zijn dat je brein even een lege stoel ‚ziet‘.
Als je verder niet gestressed bent of zo, dan wordt dat even later heus wel gecorrigeerd, maar er is gewoon ook gemiddeld erg veel druk in de maatschappij.

Dat heeft niets te maken met goedpraten of ‚het geeft niet‘.
Het geeft juist WEL en daarom wil TS dit ook graag voorkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:01

Maar dan klopt het toch wat Beatje zegt dat je blijkbaar veel te veel aan je hoofd hebt?
Of je dat simpel prioriteiten kan noemen weet ik niet, maar een afhankelijk kind bij je hebben en niet scherp zijn, is volgens mij geen beste combinatie. Dan kan er nog veel meer fout gaan.
En dan ligt de oplossing toch in meer rust in je leven en in je hoofd? In plaats van in een ik-heb-een-kind-bij-me-alarm?
Dat die rust creëeren niet altijd simpel is begrijp ik ook nog, maar is het niet je plicht als verantwoordelijke ouder?
Ik vind ook zeker begrijpelijk dat mensen fouten maken, ook met kinderen, maar dit is er zo één die er bij mij echt niet in kan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:10

Begrip voor iets hebben is niet hetzelfde als iets goedkeuren, bv iemand met een hele slechte jeugd vervalt gemakkelijk in de criminaliteit dan iemand met een normale jeugd, maar daarom praat je de misdaad niet goed. Wel is het beter te begrijpen waarom iemand zoiets doet.

Ik begrijp dat iemand kan vergeten dat zijn kind nog in de auto zit, maar je moet er alles aan doen om te voorkomen, en dat is wat TS wil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:25

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:33

Zo is het maar net, het begrijpen betekent niet dat je het niet erg vindt ofzo.

Ik denk eerlijk gezegd dat de kans alleen maar kleiner is dat het je gebeurt, als je je beseft dat ook JOU het kan overkomen als je net in een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden terechtkomt waardoor je er gedurende de rit van overtuigd bent dat je kind gewoon veilig bij de oppas is.

Juist als je beseft: mij kan dat ook gebeuren, kijk je voor de zekerheid nog een keer extra de auto rond voordat je weggaat :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:41

Nikass, nee dat is niet perse omdat je teveel aan je hoofd hebt.
Het gevaar zit hem in routine en juist routine geeft rust in je hoofd.

De vergissing kan ook gebeuren als je rustig bent, MAAR de kans dat je het op tijd realiseerd is natuurlijk wel groter in de perfecte rust situatie.
Anderzijds gaat niemand mij wijsmaken dat je in 18 jaar nooit een keer druk bent geweest met iets.

Ik ga altijd op 1 specifieke dag naar een bepaalde vestiging (die zo ongeveer naast de opvang zit). Laatst heb ik 1x als uitzondering die vestiging op een andere dag bezocht en vervolgens was ik heel de dag overtuigd dat ik smiddags mijn kind moest ophalen (het omgekeerde dus).
Pas rond een uur of 4 dacht ik, oh, het is helemaal geen woensdag en kon ik ineens een stuk rustiger aan doen.

Ik denk dat iedereen dat experiment van de aap bij de lift wel kent toch?
De meeste mensen zien hem niet omdat hij er niet hoort te zijn.

Als ik weet dat de routine onderbroken is dan zet ik heel gericht ook iets in mijn werk kalender (dat is altijd het eerste en laatste dat ik zie op een werkdag).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-07-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:57

Nayan schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar zou iedereen willen aanraden onderstaande artikel eens te lezen. Het heeft mijn kijk op dit onderwerp echt veranderd.

https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... e9679cb370

Ik ben er naar van. Wat een hel voor die mensen en wat een goed artikel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:02

Sizzle: Okee dat snap ik. Maar als je een kind onder je hoede hebt ben je toch ALTIJD alert?.
Of vergeet je het thuis ook uit bad te halen, laat je het spelen vlakbij het gasfornuis waar hete pannen op staan? Je bent toch ALTIJD bezig met het welzijn en de veiligheid van je kind? Dus waarom niet als het in de auto zit? Hoe kan je je daar niet bewust van zijn?

Er zijn toch dingen die je simpelweg niet MAG vergeten? Wat er ook gebeurt?

Jullie verwachten wel 100% oplettendheid van een professional, maar niet van een moeder? Dat vind ik echt heel krom.

Het artikel is al meerdere keren geplaatst, heb het slechts globaal gelezen omdat het in het Engels is. Dus ik kan er te weinig over zeggen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:08

Het probleem, Nikass, is dat als je auto rijdt er iets belangrijker of minstens even belangrijk is om op te letten dan dat kind. De weg. Waar ander verkeer 130 rijdt, naast je. Of je tegemoet komt met 80. Of 100. Waar mensen gekke stunts uithalen.
Je kunt dan echt niet bezig zijn met je passagier(s), wie het dan ook zijn...
Een volwassen passagier of een hond maakt geluid en/of kan zelf uitstappen, een slapende baby niet. Dus ja, het is afschuwelijk maar waar: je kunt dat vergeten. Niet expres. Niet omdat je een slechte ouder bent. Maar omdat je een mens bent...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:12

Je meeste vergissingen weet je niet eens omdat ze geen consequentie hadden.
Pas als ze een negatief effect hebben dan weet je dat je een fout gemaakt hebt.

Ik probeer dagelijks de human error incidentie omlaag te brengen en iedere keer is het weer pijnlijk duidelijk dat zelfs als er 3 mensen intensief naar iets gekeken hebben er toch achteraf iets essentieels blijkt te missen.
Echter gaat daar (meestal) niemand dood aan en weet je dat een dag later al niet meer.

Uitgerekend onze fanatieke veiligheids manager vergat laatst dat een machinedeur nog open stond. Echter is er niets gebeurd.
Maar het had kunnen zijn......

Overigens het het wel continue actief bewust zijn van je medepassagiers in de auto een hogere kans op een ongeluk ;)
Multitasken bestaat namelijk niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-07-18 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:16

MarliesV schreef:
Vind de verantwoordelijkheid bij het KDV neerleggen wel makkelijk.

Voor hetzelfde geldt gaat er in 1 groep net 1tje finaal onderuit, brullen, kapotte lip enz, dus aandacht van leidster 1 en begint nummer 2 te spugen, lekker over de blokkendoos en zichzelf heen.

Dan heb je als leider van zo'n groep mega de handen vol en gaan dat soort zaken voor het bellen naar ouders waar Truus of Pietje blijft.

Maar dat duurt toch geen uren? Er is vast wel even tijd om een belletje te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:17

Als je een kind tussen 7-9 mag brengen en daarin niet altijd exact gelijk bent is 2 uur lang genoeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:19

Nikass schreef:
Sizzle: Okee dat snap ik. Maar als je een kind onder je hoede hebt ben je toch ALTIJD alert?.
Of vergeet je het thuis ook uit bad te halen, laat je het spelen vlakbij het gasfornuis waar hete pannen op staan? Je bent toch ALTIJD bezig met het welzijn en de veiligheid van je kind? Dus waarom niet als het in de auto zit? Hoe kan je je daar niet bewust van zijn?

Er zijn toch dingen die je simpelweg niet MAG vergeten? Wat er ook gebeurt?

Jullie verwachten wel 100% oplettendheid van een professional, maar niet van een moeder? Dat vind ik echt heel krom.

Het artikel is al meerdere keren geplaatst, heb het slechts globaal gelezen omdat het in het Engels is. Dus ik kan er te weinig over zeggen.

Altijd alert? Helaas is dat niet mogelijk met onze hersenen. Niemand is altijd elke seconde van de dag alert :n
En daarom gaan de voorbeelden die jij noemt ook niet altijd goed. Mijn kind heeft ook wel eens zijn vingers gebrand aan een pan omdat ik 2sec niet alert was.

En nee, je MAG het niet vergeten, en je doet het ook meestal niet. Maar het KAN. Omdat net de omstandigheden even zo kunnen zijn dat er even iets fout gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:25

watchthesky schreef:
Niet omdat je een slechte ouder bent. Maar omdat je een mens bent...

Pertinent NEE!
Geen hond die haar puppies vergeet, geen momént. Een mens wel??

Het probleem zit in de ´belangrijkheid´ van eígenlijk secundaire prioriteiten. Druk, druk, druk is een reden maar geen argument.
Je hoort de verreweg grootste prioriteit bij je nageslacht te hebben; dat is niet alleen je biologische toekomst, maar je bent er ook nog eens verantwoordelijk voor.

De prioriteit bij autorijden is geen valide argument. Je bent je dan nog steeds bewust van het kind achterin, alleen niet primair mee bezig.
Sterker nog; ik rij met kinderen in de auto bewust bewuster omdát ik me van de verantwoordelijkheid bewust ben.
Nog sterker; ben door oúder zijn bewuster met risicos om gegaan. Zlefs als ik géém grut mee heb vergeet ik dat niet.

Nogmaals, redenen te over in onze maatschappij maar dat zegt alles over onze maatschappij: Er hóórt niets belangrjker te zijn in je hoofd dan het kind waarvoor je de verantwoordelijkheid hebt.

Wanner je merkt dat dit speelt is het een alarmsignaal. Hoog tijd voor bezinning, verandering. Niet voor een buzzer of een touwtje.
Die buzzer/touwtje is een :)* noodoplossing tot de bezinning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:26

Ehm, Ik ben getuige geweest van een koe die haar kind vergat mee te nemen bij het verweiden. Was te gefocussed op de hond.
(De boer heeft deze koe overigens geslacht)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:27

Je zal maar een kind hebben gekregen en er daarna achterkomen dat je geen perfect mens bent. Volgens sommigen hier moet je dan maar de tijd terug draaien en ze niet krijgen geloof ik. :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:29

Verootjoo Sorry ik ben het er niet mee eens. Ja er gaan dingen mis en nee dat maakt je niet meteen een slechte ouder. Maar sommige dingen kun je niet vergeten. Als ik mijn hond ga uitlaten kom ik ook niet zonder hond thuis. En als ik paarden heb ga ik niet een dag weg zonder ze goed verzorgd achter te laten.

Ik ben daarentegen absoluut niet tegen elkaar helpen en tips geven, dus als mijn discussie dat doel van het topic verstoord wil ik erover ophouden. Het is niet mijn bedoeling het topic te frustreren. Het is zoals ik erover denk en ik respecteer dat jullie een andere mening hebben.

HC ik ben het met je eens ;)

Margathea heel jammer dat je zo de plank misslaat. Er is door niemand gezegd dat je geen kinderen had moeten nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:32

Sizzle schreef:
Ehm, Ik ben getuige geweest van een koe die haar kind vergat mee te nemen bij het verweiden. Was te gefocussed op de hond.
(De boer heeft deze koe overigens geslacht)

Vergelijk je nu vrouwen met }:0 }:0 ??

:+ ;) _O- _O- _O-

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:33

Ik ben dus wel eens met de hond naar de supermarkt gelopen, hond buiten vastgezet, boodschapje gedaan en naar huis gelopen zonder hond.
Maar goed dat ik geen kinderen heb, ik ben blijkbaar pertinent ongeschikt :+
Misschien dat de dok dan nu wél mijn broedkast eruit wil slopen, nu het officieel is :+

Er zijn trouwens meer dan genoeg dieren die niet omkijken naar hun nageslacht hoor, merries die hun veulen wegtrappen, katten die weglopen van hun pasgeboren nestje... Honden misschien niet dan (geen idee, wij hadden een reu), maar sommige dieren wel.