Laurora schreef:Begrijp me niet verkeerd, SGP en CU hebben zeker positieve dingen gedaan voor ons land. Ik blijf er echter bij dat ik vind dat geloof geen lijdraad mag zijn om een land te besturen.
Iedereen mag wat mij betreft geloven waar hij of zij zin in heeft, en als je daarbij de regels van jouw kerk wil volgen moet je dat ook gewoon lekker doen. Maar deze kerkelijke regels mogen niet de regels worden van iedereen, alleen al omdat veel mensen er juist bewust voor kiezen ver van deze kerkelijke regels te blijven.
Hmmm - accoord.
De kerkorde (hoe functioneert de 'protestantse kerk in Nederland', dat is een braaf stel democratische regels - dat heb je zo bij protestanten) -
maar dat is een intern stuk.
Citaat:Ten eerste zijn deze regels een interpretatie; Wie zegt dat "God" daadwerkelijk tegen homo's is? Of abortussen?
...de voormalige 'gereformeerde bond in de hervormde kerk' vond dit.
Kardinaal Eyck vindt het ook.
Maar het is geen 'kerkelijke regel'.
Citaat:Wie weet is ie daar wel hartstikke blij mee. En toch zijn er zat landen waar dit verboden is omdat de religieuze overtuiging van de leiders het zo wil.
Ja - en...?
Dan hebben we het over een dictatuur.
Ik
verwacht dat mensen tegen een dictatuur zijn omdat het een dictatuur is... (Ook al zou de dictator reuze vooruitstrevende ideeën hebben...)Persoonlijk denk ik dat God blij is met alle vormen van liefde, "inclusief heterosexualiteit".
En abortus lijkt mij een ramp - maar wel een minder kwaad dan een ongewenst kind, 'wrongful life' etc.
?Citaat:Er is ook helemaal niet gezegd dat de testamenten die de huidige bijbel vormen ook maar iets met God te maken hebben.
Volgens mij heb ik dat gezegd en de bijbel zegt het zelluf ook.Citaat:Wie weet zit hij zich daarboven ontzettend te verkneukelen om al die kerkelijke regeltjes.
Oeroude joodse grap - Moses komt terug op aarde, in de Thoraklas van de hooggeachte rabbijn Hillel.
Hele volksstammen hebben gegierd bij dit verhaal: Moses snapt in de verste verte niet waar Rabbi Hillel het over heeft.
...en de kern van de zaak: het gaat NIET over 'dat Hillel raar bezig zou zijn (want Moses kent zijn eigen Thora niet terug)'
...het gaat volgens mij over hoe ingewikkeld traditie is.
Iedere dag is nieuw.
Nieuwe mensen, ideeën, omstandigheden, inzichten - en dus MOET een godsdienst zich ontwikkelen.
Accoord, de meeste kerken zijn daar in de 19e eeuw mee gestopt.
En deed verkrampt 'nee!' tegen de vragen van de industriële revolutie
...in gewoon Nederlands: de kerk liet de arbeiders barsten.
En de kerk riep 'nee!' tegen moderne bijbelwetenschap.
...en uiteraard ook tegen Darwin.
En dan lopen de kerken terecht leeg.
Wat jammer is. Want een goed gefundeerd 'antwoord' op de industriële revolutieS die wij meemaken (van stoommachine tot laptop, internet en apps) lijkt mij niet verkeerd.
En een gefundeerd 'antwoord' op de vragen rond de moderne wetenschap lijkt me ook niet overbodig.
Citaat:Niemand weet 100% zeker of wat er in de bijbel staat waar is, en daadwerkelijk het woord van God. Misschien is het wel het woord van een simpele boer met teveel fantasie. Alleen daarom al, omdat je niet weet of het daadwerkelijk is wat God wil, vind ik dat religie niet thuishoort in de regering.
Of het nou om christenen, moslims, katholieken, shaolin monniken, boeddhisten of welk geloof dan ook gaat.
Even los van "het hoort niet in de regering"
(ik heb liever ook geen kapitaalaanbidder in de regering, laat staan een premier die het verdomt premier voor alle Nederlanders te zijn) - zo gaan die dingen helaas....
Maar ik vind het zo vreselijk jammer en armoedig hoe je tegen de bijbel aankijkt.
Die hele claim over 'waar of niet waar'
Neem bijvoorbeeld het feit dat er 2 scheppingsverhalen in staan. Nota bene pal naast elkaar.
...wat mij betreft 'zegt' de bijbel hiermee luid en duidelijk "niemand weet precies hoe de wereld tot stand gekomen is". (Tja, in de 21ste eeuw komt dan dr. Ewine van Dishoeck die de 'geboorte van sterrestelsels' uitzoekt - dat is de rationele wetenschap.)
Wat mij betreft gaan godsdiensten over de vragen rond de moderne wetenschap, de nieuwe omstandigheden in de 21ste eeuw en hoe je daar als mens allemaal mee om zou kunnen gaan.
Nou, ik heb
100x liever iemand die dat doet in de Catshuis of de 2e Kamer dan iemand die hieraan voorbij dendert omdat winst het hoogste goed zou zijn...
iedereen heeft zijn eigen geloofsbeleving en waarden binnen het geloof. In grote lijnen is het christelijk geloof verdeeld in kerkgemeenschappen, maar zelfs daarbinnen heb je nog veel verschillende waarden, hoewel de normen hetzelfde zijn.
), de Chinees of de Griek