Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:54

Laurora schreef:
Begrijp me niet verkeerd, SGP en CU hebben zeker positieve dingen gedaan voor ons land. Ik blijf er echter bij dat ik vind dat geloof geen lijdraad mag zijn om een land te besturen.
Iedereen mag wat mij betreft geloven waar hij of zij zin in heeft, en als je daarbij de regels van jouw kerk wil volgen moet je dat ook gewoon lekker doen. Maar deze kerkelijke regels mogen niet de regels worden van iedereen, alleen al omdat veel mensen er juist bewust voor kiezen ver van deze kerkelijke regels te blijven.

Hmmm - accoord.
De kerkorde (hoe functioneert de 'protestantse kerk in Nederland', dat is een braaf stel democratische regels - dat heb je zo bij protestanten) -
maar dat is een intern stuk.
Citaat:
Ten eerste zijn deze regels een interpretatie; Wie zegt dat "God" daadwerkelijk tegen homo's is? Of abortussen?

...de voormalige 'gereformeerde bond in de hervormde kerk' vond dit. |(
Kardinaal Eyck vindt het ook. |(
Maar het is geen 'kerkelijke regel'.
Citaat:
Wie weet is ie daar wel hartstikke blij mee. En toch zijn er zat landen waar dit verboden is omdat de religieuze overtuiging van de leiders het zo wil.

Ja - en...?
Dan hebben we het over een dictatuur.
Ik :o verwacht dat mensen tegen een dictatuur zijn omdat het een dictatuur is... (Ook al zou de dictator reuze vooruitstrevende ideeën hebben...)

Persoonlijk denk ik dat God blij is met alle vormen van liefde, "inclusief heterosexualiteit".
En abortus lijkt mij een ramp - maar wel een minder kwaad dan een ongewenst kind, 'wrongful life' etc.
Citaat:
Er is ook helemaal niet gezegd dat de testamenten die de huidige bijbel vormen ook maar iets met God te maken hebben.
?
;) Volgens mij heb ik dat gezegd en de bijbel zegt het zelluf ook.
Citaat:
Wie weet zit hij zich daarboven ontzettend te verkneukelen om al die kerkelijke regeltjes.

Oeroude joodse grap - Moses komt terug op aarde, in de Thoraklas van de hooggeachte rabbijn Hillel.
Hele volksstammen hebben gegierd bij dit verhaal: Moses snapt in de verste verte niet waar Rabbi Hillel het over heeft.
...en de kern van de zaak: het gaat NIET over 'dat Hillel raar bezig zou zijn (want Moses kent zijn eigen Thora niet terug)'
...het gaat volgens mij over hoe ingewikkeld traditie is.
Iedere dag is nieuw.
Nieuwe mensen, ideeën, omstandigheden, inzichten - en dus MOET een godsdienst zich ontwikkelen.

Accoord, de meeste kerken zijn daar in de 19e eeuw mee gestopt.
En deed verkrampt 'nee!' tegen de vragen van de industriële revolutie
...in gewoon Nederlands: de kerk liet de arbeiders barsten.
En de kerk riep 'nee!' tegen moderne bijbelwetenschap.
...en uiteraard ook tegen Darwin.
En dan lopen de kerken terecht leeg.

Wat jammer is. Want een goed gefundeerd 'antwoord' op de industriële revolutieS die wij meemaken (van stoommachine tot laptop, internet en apps) lijkt mij niet verkeerd.
En een gefundeerd 'antwoord' op de vragen rond de moderne wetenschap lijkt me ook niet overbodig.
Citaat:
Niemand weet 100% zeker of wat er in de bijbel staat waar is, en daadwerkelijk het woord van God. Misschien is het wel het woord van een simpele boer met teveel fantasie. Alleen daarom al, omdat je niet weet of het daadwerkelijk is wat God wil, vind ik dat religie niet thuishoort in de regering.
Of het nou om christenen, moslims, katholieken, shaolin monniken, boeddhisten of welk geloof dan ook gaat.

Even los van "het hoort niet in de regering"
(ik heb liever ook geen kapitaalaanbidder in de regering, laat staan een premier die het verdomt premier voor alle Nederlanders te zijn) - zo gaan die dingen helaas....

Maar ik vind het zo vreselijk jammer en armoedig hoe je tegen de bijbel aankijkt.
Die hele claim over 'waar of niet waar' ;(
Neem bijvoorbeeld het feit dat er 2 scheppingsverhalen in staan. Nota bene pal naast elkaar.
...wat mij betreft 'zegt' de bijbel hiermee luid en duidelijk "niemand weet precies hoe de wereld tot stand gekomen is". (Tja, in de 21ste eeuw komt dan dr. Ewine van Dishoeck die de 'geboorte van sterrestelsels' uitzoekt - dat is de rationele wetenschap.)

Wat mij betreft gaan godsdiensten over de vragen rond de moderne wetenschap, de nieuwe omstandigheden in de 21ste eeuw en hoe je daar als mens allemaal mee om zou kunnen gaan.
Nou, ik heb |( 100x liever iemand die dat doet in de Catshuis of de 2e Kamer dan iemand die hieraan voorbij dendert omdat winst het hoogste goed zou zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:04

DatBenIkNou schreef:
Janneke2 schreef:
"Alle oorlogen gaan om het geloof" -?

Als Nederlanders over 'de oorlog' praten is het bijna altijd de Duitse bezetting.
Okee, die toenmalige Leider was rabiaat anti Joods, dus da kun je WOII een geloofstintje geven.
(En de kerk stond te juichen |( ...)

The Troubles dan, Noord Ierland "dat was katholiek tegen protestant".
...zo zou je het kunnen noemen.
Het rijke, anglicaanse Engeland bezet een deel van de arm gehouden/ gemaakte Ierse Republiek - en waar de Britse overheerser dus protestants was (geworden), zetten de Ieren zich daar tegen af en bleven nadrukkelijk rooms.
The Troubles gingen over geld, macht, grond en dat soort zaken.

https://www.geenstijl.nl/4191211/stukje ... oof_en_mo/

Ik heb geen zin in cookies van geen stijl.
Ook weinig behoefte aan die website.

Ik heb stapels boeken over de verschillende onderwerpen gelezen.

Mogelijk ben je het niet met mij eens - dat mag.
Maar ik vind het jammer als je het alleen maar niet met mij eens zou zijn 'omdat geen stijl het zegt'.

En ten overvloede: ik heb mijn eigen religie, het christendom, benoemd als een godsdienst die rivieren bloed heeft laten vloeien.

Maar dat alle oorlogen altijd maar over godsdienst gaan - ?
(Al is het welzo, ik duid zelf met grote regelmaat 'de heilige economie' aan als een godsdienst... Reken je de aanbidding van Sint Economia mee, dan was GWBush die Irak binnenviel vanwege de olie een religieuze oorlog.)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:25

Ho even, ik zeg nergens dat elke oorlog om geloof gaat? Maar de statistieken liegen gewoon niet, haat, geweld, vergelding gaan gewoon hand in hand met geloven. Afbeelding

khirshanta

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:28

En dat zijn de punten waar ik denk dat de bijbel niet met de tijd is meegegaan, en hopelijk de gelovigen wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:41

Godsdienst wordt misbruikt om oorlogen te verantwoorden. Godsdienst is macht... Of eigenlijk, dat was het vroeger...

Het is naar mijn idee heel erg logisch dat er op bepaalde plaatsen in de wereld nog oorlogen zijn, ofwel dat er oorlogen zijn tussen landen/bevolkingsgroepen van verschillende godsdiensten.
In mijn ogen heeft het alleen maar te maken met de industriële ontwikkelingen die in het Westen sneller zijn gegaan dan op andere plaatsen in de wereld. De kerk, hoe conservatief ook, had weinig keuze dan hierin mee te gaan. De wetenschap kreeg meer macht door bewezen ontwikkelingen met dank aan wetenschap. In die tijd was de wereld ook vele malen groter dan nu met internet en bereikt nieuws lang niet iedereen, zeker niet als je niet dichtbij de kern zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:23

DatBenIkNou schreef:
Ho even, ik zeg nergens dat elke oorlog om geloof gaat? Maar de statistieken liegen gewoon niet, haat, geweld, vergelding gaan gewoon hand in hand met geloven. [ [url=m/v1EXc4.png]Afbeelding[/url] ]

...wie precies aan kwam zetten met de stelling, dat ben ik vergeten. Ik heb zelf de genocide van de inquisitie in Zuid-Frankrijk genoemd, de kruistochten, na de middeleeuwen kwamen de heksenverbrandingen en de godsdienstoorlogen.

En een grapje hier in huis: "Nog maar weinig mensen geloven dat Onze Lieve Heer alles van je weet - maar google komt een eind in die richting". (Ik heb het zelf nooit geloofd.)

En dan krijg ik een screenshot voor mijn neus, waarin een paleontoloog iets beweert.
"Moet kunnen."
Zijn bewering gaat over 'gedrag dat voortkomt uit geschreven religieuze teksten'.
"Ja - dahaaag...."

George Dubbelyou viel Iraq in.
Natuurlijk kon hij als born again christian zweren op de bijbel dat hij de Amerikaanse belangen diende en nobele bedoelingen had.
Waarschijnlijk |( geloode hij het zelf ook nog.
Er was ook nog iets met 'weapons of massdestruction' (die GWB zelf in groten getale kon bestieren) die bestreden of zo moesten worden.

Iedereen mág geloven dat het religieus geïnspireerd was.

Maar het ging gewoon om olie, geld en macht. (Dat kun je ook religie noemen...)

En wat ik dus erg armoedig vind:
1) waar haalt toch ook weer deze paleontoloog het (als hobbyist zijnde) vandaan 'dat religieuze teksten gedrag voorschrijven'...?
...uiteraard zijn er wel mensen die dat denken, maar daar mag je geen genoegen mee nemen.
In een serieuze discussie is het dan ook geen uitgangspunt.

2) ...en dat staat dan ergens op het internet en dat is dan een argument in een discussie.

Doe mij maar een serie argumenten van een historicus als het gaat om de verschillende oorlogen die we als mensheid hebben gevoerd...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:34

Ik denk doordat deze religieuze teksten mensen aan kunnen zetten tot goed, maar ook kwaad.

Er zijn genoeg mensen die- om welke reden dan ook- klakkeloos overnemen wat iemand zegt. Zeker wanneer het door 'alwetende machtshebbers' gezegd wordt, zoals het in sommige geloofsovertuigingen was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:45

khirshanta schreef:
Ik denk doordat deze religieuze teksten mensen aan kunnen zetten tot goed, maar ook kwaad.

Er zijn genoeg mensen die- om welke reden dan ook- klakkeloos overnemen wat iemand zegt. Zeker wanneer het door 'alwetende machtshebbers' gezegd wordt, zoals het in sommige geloofsovertuigingen was.

Maar denk eens aan Hitler, als half-Jood of wat dan ook, is het ook vreemd om te zien dat hij de Joden wilde bestrijden. De geschiedenis leert ons dat de Joden altijd al als minderwaardig volk werden gezien (antisemitisme stamt al van duizenden jaren terug). En waarom? Ik heb wel dingen gelezen over het feit dat Joden nooit ziek waren (hun godsdienst leerde ze hun handen te wassen voor het eten, geen onreine dingen te eten etc.), dat maakte ze voor ander volk dat ze kennelijk eng waren. Het waren vaak rijke mensen, met veel juwelen. Vaak eigenaren van winkels.
Dingen die je heel erg gemakkelijk kan gebruiken om onwetend volk tegen ze op te zetten.

Hitler had natuurlijk ook flink wat daddy-issues. Of afkomst-issues... Was charmant en manipulatief. In een onrustige wereld (beurskrach 1928) hoef je maar weinig moeite te doen om de macht te grijpen, ten koste van een ander volk. Een volk waar je persoonlijke bezwaren tegen hebt, die het maatschappelijk belang echt niet dienen. Maar je kan de maatschappij op zo'n moment prima tegen elkaar op zetten. En religie er aan koppelen.

Naar mijn idee wat je overal ter wereld ziet gebeuren. Een zieke geest wil macht, verzamelt gelijkgestemden, ziet een ingang en gaat ervoor... Allemaal eigenbelang...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:49

khirshanta schreef:

Klakkeloos overnemen wat een machthebber zegt kan erg verstandig zijn in termen van 'in leven blijven' - dictators worden niet graag tegengesproken.

De paus is eigenlijk de enige die ik ken.

De Britse koning(in) is sinds Hendrik de achtste (van de 6 vrouwen) wel het hoofd van de staatskerk, maar nog als vorst noch als hoofd van de kerk getooid met 'almacht'.

De Franse koningen streefden naar iets vergelijkbaars, maar hadden dan toch een kardinaal nodig, omdat de roomse kerk er niet in voorziet (dat iemand anders dan de paus de dubbelfunctie van wereldlijke en religieuze macht zou hebben).
(En de Franse adel heeft duur betaald voor haar wangedrag...)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:05

Over arbortus ik ben er op tegen, ik heb daar nog een heel mooi en bijzonder filmpje van een vrouw uit Amerika als ik het goed zeg.

Voor de geintreseerde wil ik best een linkje sturen :o

En ik en me broer hadden gisteren een engeltje op onze schouders, toen we op de snelweg reden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:37

Ik heb juist niet het idee dat de meeste oorlogen om geloof gaan of door het geloof komen.

Mensen misbruiken vaak wel de naam van God om een geloof te beginnen, maar uiteindelijk draaien alle geloven om macht en geld en om het altijd meer daarvan willen. En laat daar nu in de Bijbel erg voor gewaarschuwd worden; wat teveel macht met je doet en geldzucht.

Ik ben overigens ook tegen abortus; zie het ook niet als een klompje cellen.
Ik zie het ook niet als eigen keuze om een kind te krijgen. Natuurlijk maak je tegenwoordig zelf de keuze on al dan niet zwanger te kunnen worden, maar uiteindelijk behoort al het leven aan God toe. Ik geloof dat ons kind uit handen van God aan ons gegeven is en dat het onze taak is om voor dit kind van God te zorgen tot hij zijn eigen weg zal gaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:06

De meeste oorlogen gaan om macht. Maar geloof is een heel effectief middel om macht over mensen uit te oefenen en de wereld te verdelen in wij (gelovigen) en zij (ongelovigen). Dat valt niet te ontkennen, lijkt mij.
Zelf ben ik niet gelovig, wel gelovig (protestant-oecumenisch) opgevoed. Als kind vroeg ik mij op een gegeven moment af waarom het Christendom het enige goede geloof zou zijn als er miljoenen mensen zijn op de wereld met een totaal ander geloof, of helemaal geen geloof. Zijn die dan allemaal verloren? We zijn toch allemaal gewoon mensen?
Inmiddels zijn er voor mij nog een heleboel redenen bij gekomen om niet ergens in te geloven. Ik denk bijvoorbeeld dat het geloven in een god vaak voortkomt uit de fundamentele angst voor de dood die de meeste mensen hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:59

verootjoo schreef:
Ik zie het ook niet als eigen keuze om een kind te krijgen. Natuurlijk maak je tegenwoordig zelf de keuze on al dan niet zwanger te kunnen worden, maar uiteindelijk behoort al het leven aan God toe. Ik geloof dat ons kind uit handen van God aan ons gegeven is en dat het onze taak is om voor dit kind van God te zorgen tot hij zijn eigen weg zal gaan.

Maar het is niet aan jou om te bepalen voor een ander of die dat ook gelooft. Het merendeel gelooft dit namelijk niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:06

Kinke schreef:
verootjoo schreef:

Maar het is niet aan jou om te bepalen voor een ander of die dat ook gelooft. Het merendeel gelooft dit namelijk niet.

Klopt. Maar we hebben het dan alsnog om een mensenleven.

Helemaal verbieden hoeft wat mij betreft ook niet. Maar meer voorlichting over hoe je niet zwanger wordt en wat er mogelijk is bij een ongeplande zwangerschap en meer hulp voor mensen die hun ongeplande kindje wel willen uitdragen behoort ook tot de mogelijkheden.
Er worden wel veel abortussen uitgevoerd bij mensen uit wanhoop, schaamte en niet weten wat je moet, en die erna psychische problemen krijgen of erge schuldgevoelens. Dat vind ik wel erg triest, zeker als het niet echt nodig was met de juiste hulp.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:08

https://youtu.be/Uh5vEd6ecS0

Het filmpje over abortus wat mij echt heeft geraakt.

Duurt wel 15 minuten maar wauw wat een vrouw!
Je kunt nederlandse ondertiteling aan zetten.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:20

DatBenIkNou schreef:
Ho even, ik zeg nergens dat elke oorlog om geloof gaat? Maar de statistieken liegen gewoon niet, haat, geweld, vergelding gaan gewoon hand in hand met geloven. [ [url=m/v1EXc4.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit verhaal even snel doorgelezen, maar er staan zo veel onwaarheden in dat je je bijna zou gaan afvragen of ze wel hersens hebben daar. Hoeveel mensen zijn er in China vermoord door het regime bijvoorbeeld? Ik heb nu niet veel tijd, maar het is een typisch kort door de bocht geen stijl-stuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:38

Gaat dit niet enorm off topic?
TS vroeg om spitituele ervaringen toch, niet wie wie uitgemoord heeft :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:40

Sizzle schreef:
Gaat dit niet enorm off topic?
TS vroeg om spitituele ervaringen toch, niet wie wie uitgemoord heeft :P

Ik vraag me ook al even af hoe zeer het gesprek nog met de OP te maken eeft :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:59

Goed dan: het is mijn ervaring als christen dat velen geen flauw idee hebben van wat mij beweegt.

Nou is het ook wat lastig uitleggen: hoe of waarom werd ik verliefd op die oecumenische gemeente waar ik op mijn 18e tegen aan liep...
En dat ik een religieus mens ben, "dat is gewoon zo".

Maar wat mij destijds positief trof: dit was nu eens een plek waar 'alles' aan de orde kon komen. Er was mooie muziek, uitstekende poëzie (Huub Oosterhuis die de psalmen 'hertaalt') maar behalve de ruimte voor religie ook nadrukkelijk ruimte voode moderne wetenschap. Omdat die 2 elkaar totaal niet hoeven te bijten.
En waar die ontmoeting van een 'open religie' (dat is een van de betekenissen van oikomene, 'leefbare wereld' is een andere)
met alles wat wetenschap te bieden heeft is spannend. (Zo is er nuttige kennis, die dan weer 'vraagt om' "hoe wij dit gaan gebruiken", maar ook verwondering, vragen enz enz. Veel meer dan het enkele 'de ratio is alles en verder is er niets'.)

En die optelsom opent zogezegd vergezichten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:10

Maar in hoeverre is er dan nog sprake van een vastomlijnd geloof, en niet van filosofie over de zin van het leven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:12

Een geloof is sowieso niet vastomlijnd := iedereen heeft zijn eigen geloofsbeleving en waarden binnen het geloof. In grote lijnen is het christelijk geloof verdeeld in kerkgemeenschappen, maar zelfs daarbinnen heb je nog veel verschillende waarden, hoewel de normen hetzelfde zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:18

verootjoo schreef:
Een geloof is sowieso niet vastomlijnd := iedereen heeft zijn eigen geloofsbeleving en waarden binnen het geloof. In grote lijnen is het christelijk geloof verdeeld in kerkgemeenschappen, maar zelfs daarbinnen heb je nog veel verschillende waarden, hoewel de normen hetzelfde zijn.

Mijn vorige werkgever kwam van de Biblebelt, daar waar mannen en vrouwen gescheiden zaten in de kerk. Waar de vrouwen in het zwart gaan, met een hoedje op, altijd een rok aan. Ze noemden dat de Christelijk Gereformeerde kerk.

Hier in het noorden kwamen ze tegenover een Christelijk Gereformeerde kerk te wonen. Waar de mannen op zondag in de zomer zelfs in een korte broek kwamen. En waar vrouwen ook gewoon in hun spijkerbroek naar de kerk gaan. De schouders bij warm weer niet bedekt.
Voor hun een hele vreemde gewaarwording.

Waar die kerk bij ons bekend staat als 'heel streng'.

Er is inderdaad zó veel verschil. Vast omlijnd geloof, het bestaat niet... :n
Zou dat moeten??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:28

Askja schreef:
Maar in hoeverre is er dan nog sprake van een vastomlijnd geloof, en niet van filosofie over de zin van het leven?

....je kunt makkelijk 'het hele geloof' (whatever that is supposed to mean) aanduiden als een filosofie over (de zin van) het leven.

Zij het, dat de filosofie zoals onderwezen aan de universiteit niets met de bijbel doet, niets met poëzie of muziek.
En de diakonie (plaatselijk jargon voor dienst aan de naaste, specifiek voor wie op een of andere manier in de knoei zit) ontbreekt ook.

Zoals mijn huidige club in Drenthe stelt: "we zijn een gemeente rondom de schrift, we vieren, ontmoeten, leren en delen".

Maar goed - dat is hoe het gegroeid is. Dat zou ook anders gelopen kunnen zijn.

En 'vast omlijnd', daar hebben de protestanten een "fraaie" geschiedenis mee.
We hadden de oorlog koud gewonnen van Spanje, of de scheuring calvinisten versus remonstranten is een feit. De Dopersen werden niet vervolgd door de calvinisten, maar net niet als evenwaardig gezien.
En vanaf de 19e eeuw is het in de hervormde kerk weer bal: allerlei gereformeerden (= wij zijn de echte hervormden!) stappen uit. (De doleantie van 1886, heeft de slang gesproken (1924: de kwestie Geelkerken), de voorwaardelijke wedergeboorte (in 1944 - volgens sommigen als bliksemafleider, zeer veel gereformeerden zaten in het verzet), artikel 31 wel of niet in de kerkorde en ik ben er vast wel een paar vergeten.)

Doe mij maar oikomene: een kerk die volop betrokken is op de nood van de wereld, in dialoog met de wetenschap en met alles wat er speelt in de samenleving. Een kerk die zogezegd bijbel en krant leest.
Wat voor mij niet in precieze geloofsverklaringen hoeft te staan en ook niet vastomlijnd hoeft te wezen -ik weet zelfs niet of dat wel kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:52

Jeanine, ik woon in Werkendam, ook wel kerkendam aangezien elke inwoner zn eigen kerk heeft geloof ik ;)
En ha, wij hebben een behoorlijke “zwarte kousen” kern, maar je merkt ook wel dat het versoepeld.
Moest je vroeger “naar de stad” als je op zondag iets af wilde halen, kan je tegenwoordig terecht bij een shoarma zaak, een frietzaak (1 van de 8 :') ), de Chinees of de Griek :j
Echter je winkel openen op zondag is niet bespreekbaar, een transgender is weg gepest, en als holebi hand in hand lopen wordt over gepraat...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:58

Binnen hun eigen context vind ik de meeste Christelijke geloofsvarianten anders behoorlijk vastomlijnd. Zo bedoel ik het ook: qua leefregels en onderscheid t.o.v. andere geloofsvarianten. Een filosofische geloofsbeleving zoals Janneke omschrijft treedt buiten die lijnen. Maar mijn indruk (correct me if I'm wrong) is dat juist deze liberalere geloofsbeleving steeds meer verdwijnt, in tegenstelling tot de strengere varianten (zie de bible belt en de overvolle kerken daar).