flappie28 schreef:Dat kwalijk nemen dat je er niet bij was zeggen jullie nu met het verstand van de leeftijd die jullie nu hebben, als je 5 of 6 bent is dat totaal anders.
Ik kan me namelijk nauwelijks iets van de begrafenis van mijn vader herinneren of überhaupt iets van mijn vader en ik was ook 6 toen hij overleed.
Het enige wat ik me nog kan herinneren is dat ik van mijn opa in de kist moest kijken en dat die zei "zeg maar dag tegen papa" , voor mij een nare herinnering, dus had het liever niet gehad.
heel eenvoudig, door een kind zelf te laten beslissen.. kan het alleen later met knagende gevoelens of beelden zitten door de keuze die hij/zij zelf gemaakt heeft.. iets dat je veel beter kunt plaatsen dan een opgedrongen keuze die je een ander dan kwalijk neemt, immers zelf had en heb je er geen invloed op, de gevoelens die je dan nu hebt, zijn een rechtstreeks gevolg van het niet zelf een beslissing kunnen nemen op een zeer bepalend moment..
je kunt een kind helpen met het maken van de keuze, zelfs lichtelijk beinvloeden.. je kunt een kind helpen als het tegenvalt, of daar hulp voor zoeken.. 20 jaar later kun je dan nog wel eens wakker liggen van het aanblik van je opa in een kist.. maar je hebt wel zelf mogen kiezen om afscheid te nemen en dat is een gevolg..
afscheid willen nemen en 20 jaar later nog altijd het gevoel hebben dat je afscheid had willen nemen, heeft veel meer impact.. immers je had het kunnen doen, maar werd erin tegen gehouden.
net als in jouw geval.. jij moest in die kist kijken.. je hebt dus niet zelf de beslissing kunnen maken in hoeverre je betrokken wilde zijn.. dat is een hele andere impact dan zelf de beslissing nemen om te kijken en dan toch schrikken van het aanblik..
zoals je dus eigenlijk zelf aangeeft.. iemand iets opdringen heeft een veel diepere herinnering en pijn teweeggebracht dan alles wat je toen wel zelf mocht beslissen of waar je licht in gestuurd werd.