Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:31

Volgens mij krijgt TS nu een warme hand ipv later een koude hand. Moeder ondersteund TS financieel. Dit is het mooiste cadeau wat een ouder indien d mogelijkheid er voor is kan doen.
Dus ik vind het niet raar dat TS eventueel later niets meer krijgt ( als dat al mogelijk is).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:47

Met de warme hand schenken is inderdaad beter dan met de koude hand.Want vergeet ook de erfbelasting niet!Er gaat echt heel wat van een erfenis af.Een kind kan niet onterfd worden,ze houdt altijd recht op de legitieme portie.Trouwens het hele erfenisgedoe is onderhevig aan wetten en regels.In feite is dat maar goed ook om de zwakkere partijen te beschermen.Maar ik zou vooraleerst nog gaan genieten van de tijd die je nog met je moeder hebt,en dus ook geen nare problemen gaan ophalen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:24

Anoniem schreef:
Volgens mij krijgt TS nu een warme hand ipv later een koude hand. Moeder ondersteund TS financieel. Dit is het mooiste cadeau wat een ouder indien d mogelijkheid er voor is kan doen.
Dus ik vind het niet raar dat TS eventueel later niets meer krijgt ( als dat al mogelijk is).

Oh als het dat is, dan snap ik het wel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:41

@Ragdollcat:
Mijn stiefkinderen krijgen ook niks als mijn man eerder komt te overlijden dan ik, tot het moment dat ik ook kom te overlijden.

En mijn reactie was ook vooral gericht op dit stukje uit jouw post:
Citaat:
Ik vind niet dat die man van haar het verdiend, want hij is bij haar om het geld en ze zijn maar een paar jaartjes samen........

Ze zijn maar een paar jaartjes samen...
Moeder van TS en de nieuwe partner zijn inmiddels 12 jaar samen en hebben dus ook al 12 jaar samen iets opgebouwd.
Mijn man en ik zijn 9 jaar samen en nu 3,5 jaar getrouwd.
Heb ik dan ook geen rechten, omdat hij toevallig uit een eerder huwelijk al kinderen heeft en wij "pas een paar jaar samen zijn"?

Dat over het geld is nl maar een beetje de vraag, als het echt alleen om het geld zou gaan, weet ik niet of ze het wel echt al 12 jaar samen uithouden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:09

Ik zou het wel zeggen.
Ten eerste ga ik voor eerlijkheid. Had je eigenlijk toen al moeten zeggen, maar beter laat dan nooit.
Ten 2e is het iets wat in je hoofd blijft als je moeder eenmaal overleden is.
Lijkt me heel ongezond om jezelf steeds af te vragen of je toch niet iets had moeten zeggen.
Laat je moeder kiezen wat ze er mee wil doen. Als dat niks is, is dat ook prima toch?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:27

Ik zou het zeggen nu het nog kan.
Als je haar de waarheid vertelt kan zij zelf nog kijken wat zij ermee doet. Het is tenslotte haar geld en ik zou graag willen dat zij hier zelf over kan beslissen nadat zij de waarheid heeft gehoord.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:31

Anoniem schreef:
Bedankt voor alle reacties iedereen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en dan kijk ik wat ik beslis. Verder laat ik de discussie hier voor wat het is. Heb nu veel meningen gelezen en vind het goed zo. Nogmaals bedankt.

Jullie weten dat TS (gisteren) heeft aangegeven dat ze het goed zo vindt? :')
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:48

borstnoot schreef:
Anoniem schreef:
Bedankt voor alle reacties iedereen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en dan kijk ik wat ik beslis. Verder laat ik de discussie hier voor wat het is. Heb nu veel meningen gelezen en vind het goed zo. Nogmaals bedankt.

Jullie weten dat TS (gisteren) heeft aangegeven dat ze het goed zo vindt? :')

Jazeker ;)
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:26

Wat een lastige situatie ts.

Wat jij wilt is wel duidelijk. Je wilt dat je moeder nog een leuk leven heeft en op haar omgeving kan terugvallen.

Je vind de man van je moeder niet heel aardig, maar zet je daar ovwrheen voor je moeder. Zij wordt er immers wel gelukkig van.

Beide hebben ze in een ver verleden tegen jou laten doorschemeren dat hij bij je moeder is voor het geld.

Je zou ook terug kunnen komen op de uitspraak van je moeder. Dat ze twijfelde of hij bij haar is vooe het geld.

In de trand van,je stelt nu een testament op. Heel goed, dan komt het geld daar waar jij het graag wilt hebben. Weet je zeker dat je alles aan hem nalaat? Zou je niet liever wen (groot) deel aan een goed doel willen schenken (samen een doel uitzoeken is ook leuk) of het haar laten opmaken daar waar mogelijk is nog beter.

Dat je terugpakt van, ik weet dat je wel eens getwijfeld hebt of hij bij jou voor het geld is of voor jou. Zou je dat nog willen uitzoeken (door het aan een ander te schenken en Ijn reactie af te wachten). Of heb je er vrede mee en ben je blij dat hij er voor je is.

Het is haar keuze om het aan hem na te laten. En waarom dat is.. tsja dat is aan haar. Maar hoe het nu gaat steekt jou wel. Maar belangrijkste is je doel voor ogen houden en dat is wat het beste voor je moeder is. Omgeacht of je hem daarbij heel erg helpt of niet. Wat is het beste voor je moeder?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:27

@borstnoot.. oeps je hebt gelijk. Lees het nu pas....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 07:46

Ik vind het te gek voor woorden. De vrouw is ziek. Niet zwakbegaafd. Ze kan dit zelf beslissen, en heeft dat ook gedaan. Als dochter zou ik me mijn ogen uit mijn hoofd schamen. De man van mijn moeder, die haar verzorgd en ondanks alles voor haar zorgt, zo te kakken zetten voor een uitspraak van jaren terug. Iedereen met een langdurige relatie heeft wel eens een moment waarop hij even uitsluitend naar een praktische kant van de relatie kijkt. Zo werkt het namelijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 08:30

Misschien is mijn mening wel raar maar wil het toch even zeggen.Het is veel geld, de opmerking is niet handig.Maar als ts het nu verteld is de relatie van haar moeder uit en wie zorgt dan voor haar.Ts kan niet fultime bij haar moeder zijn dus is haar moeder veel alleen en moet misschien in de toekomst wel naar een verpleegtehuis.Als ts niet zegt zorgt de man van haar moeder voor haar en is ze gelukkig met hem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:00

Ik ben het eens met Jenny en Britta hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:38

Jennyj01 schreef:
Ik vind het te gek voor woorden. De vrouw is ziek. Niet zwakbegaafd. Ze kan dit zelf beslissen, en heeft dat ook gedaan. Als dochter zou ik me mijn ogen uit mijn hoofd schamen. De man van mijn moeder, die haar verzorgd en ondanks alles voor haar zorgt, zo te kakken zetten voor een uitspraak van jaren terug. Iedereen met een langdurige relatie heeft wel eens een moment waarop hij even uitsluitend naar een praktische kant van de relatie kijkt. Zo werkt het namelijk.

Ik gun het je dat jou zieke moeder op een dag verlaten wordt door de liefde van haar leven. Dan hertrouwd met een man die een dergelijke opmerking maakt over haar overlijden en erfenis. En dan je dan iemand tegenkomt met de naam JEnnyj01 die zegt dat jij je de ogen uit je hoofd moet schamen als je er wat bij voelt...

Wat een giller....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:48

p.s. Ik schaam me maar voor 1 ding. En dat is dat ik toen der tijd niks heb gezegd. Maar goed...

Overigens aan allen die hebben gereageerd in het topic.
Ik heb besloten dat ik mijn mond ga houden om de volgende redenen:
- Ik wil niet stoken in een goed huwelijk.
- Ik weet dat Ari wel ook van haar houd en goed voor haar zorgt en dat is ook wat waard
- Ik wil het leven van mijn moeder niet overhoop gooien om iets wat voorgevallen is jaren terug. Ik vind het nu te laat om het ter sprake te brengen. Ook omdat hij er nu anders in kan staan dan toen en dit ook lijkt te doen.

Mijn woede naar die man is inmiddels wat gezakt nu ik er over heb kunnen overleggen en praten hier op dit forum en met mijn vriend.

Verder wil ik de mensen die normaal en genuanceerd hebben gereageerd hier in dit topic en via de pb bedanken. Ik ben echt tot een paar goede inzichten gekomen. Heel fijn!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:13

Anoniem schreef:
p.s. Ik schaam me maar voor 1 ding. En dat is dat ik toen der tijd niks heb gezegd. Maar goed...

- Ik weet dat Ari wel ook van haar houd en goed voor haar zorgt en dat is ook wat waard
- Ik wil het leven van mijn moeder niet overhoop gooien om iets wat voorgevallen is jaren terug. Ik vind het nu te laat om het ter sprake te brengen. Ook omdat hij er nu anders in kan staan dan toen en dit ook lijkt te doen.

Mijn woede naar die man is inmiddels wat gezakt nu ik er over heb kunnen overleggen en praten hier op dit forum en met mijn vriend.

Verder wil ik de mensen die normaal en genuanceerd hebben gereageerd hier in dit topic en via de pb bedanken. Ik ben echt tot een paar goede inzichten gekomen. Heel fijn!

achteraf is alles makkelijker kan ik je uit eigen ervaring vertellen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:42

Anoniem schreef:

Ik denk dat je hiermee het goede besluit hebt genomen.En ik hoop dat je moeder nog een lang en gelukkig leven zal hebben,en daar samen met jou van kan genieten.Koester de tijd die je met haar hebt,want het gemis van een moeder valt zwaar.De mijne is al overleden en ondanks dat ik zelf al op leeftijd ben was dat toch een zware klap.Je hebt er tenslotte maar een.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:13

Anoniem schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik gun het je dat jou zieke moeder op een dag verlaten wordt door de liefde van haar leven. Dan hertrouwd met een man die een dergelijke opmerking maakt over haar overlijden en erfenis. En dan je dan iemand tegenkomt met de naam JEnnyj01 die zegt dat jij je de ogen uit je hoofd moet schamen als je er wat bij voelt...

Wat een giller....

Je kan nu wel heel boos tegen mij doen hoor maar je moeder is ernstig ziek. Geniet van je tijd met haar in plaats van je nu druk te maken om een opmerking van jaren terug.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:11

Anoniem schreef:

Van dit besluit ga je heel gelukkig worden, echt. Misschien zie je dat de komende jaren nog niet, maar als je mijn leeftijd hebt dan denk je absoluut een keer terug aan dit topic en begrijp je wat mensen bedoelen, ook de mensen die "vervelend" hebben gereageerd. Heus.

Ik ben blij dat je dit wijze besluit genomen hebt en ik ben ook blij dat je dit met ons hebt willen delen. Het heeft veel stof doen opwaaien, veel verschillende meningen en inzichten en het is echt wel eens goed dat mensen nadenken over dit soort dingen, want zoals je leest ben je niet de enige met een stiefouder, en al die mensen gaan straks meemaken (mits de voorwaarden daar zijn zoals gehuwd enzo) dat er gedoe komt over een erfenis. Die komt er sowieso altijd, maar je hoeft het niet te helpen :)

Wees lief voor je moeder, ze verdient het want voorlopig heeft ze wel een goed nadenkende mevrouw groot gebracht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:12

Verstandig besluit TS!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:50

De enige juiste en eerlijke beslissing. Heel veel sterkte.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:52

TS, prima eerlijke beslissing. Hopelijk kan je nog lang van je moeder genieten, ondanks haar ziekte.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:53

Voor ons is er geen juiste of foute beslissing voor ons.

De enige juiste beslissing is waar jij je goed bij voelt TS :j

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:00

Je moeder mag jou in elk geval een schenking doen bij leven. Als het voor je huis is zelfs 100.000 belastingvrij. Dan heb je dat maar vast. Ik zou toch zorgen dat ze een deel naar jou nu overmaakt of bij testament. Toch belachelijk dat jij gewoon niets krijgt? Als het geld in het huis zit, kan haar man alles onder zich houden en krijg jij geen cent. Dus niet voor de lieve vrede gaan meis, ik zou er toch voorzichtig over beginnen!