Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:42

Ik vind dit topic helemaal niet grof .
Het is ook niks meer of minder dan fokken ?
We blijven een diersoort hoor.

Ailill

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:56

Pittig topic zo :j

Hier ook een relatief groot gezin, zelf ben ik er een van een tweeling, dan heb ik nog 2 oudere zussen en 1 oudere broer (wij worden dit jaar 30, de oudste 36). Ik heb het zelf altijd als prettig en warm ervaren, naast het feit dat het soms gewoon chaos was en er altijd wel bedrijvigheid bij ons thuis was/is. Nu zitten wij qua leeftijd allemaal redelijk bij elkaar, toch heb ik een sterkere band met mijn tweelinghelft en oudere broer, m'n zussen trekken ook meer naar elkaar toe. Al is dit minimaal hoor en zeker nu we volwassen zijn vrijwel niet meer aan de orde. We hebben allemaal ons eigen leven.

Persoonlijk heb ik geen sterke kinderwens, eigenlijk nooit echt gehad. Inmiddels oom van 8 kleintjes, 9 en 10 zijn onderweg en 11 is in de maak. Dit maakt mijn keuze alleen maar sterker. Hoe veel ik ook van ze hou, ik ben er niet zeker van dat zij allemaal een goed leven gaan krijgen. De wereld barst uit haar voegen, wij mensen willen van nature alleen maar meer, meer en nog meer (globaal gezien).

Kijk je puur naar het aspect aandacht/zorg/liefde/begeleiding/opvoeding/enz. dan ben ik een stuk positiever: Als het in de basis goed zit en het een stabiel gezin betreft, maakt het wat dat betreft niet uit of er nog eentje bij komt. D'r van uitgaande dat alles goed/gezond ter wereld komt.

Ten slotte: De zin "Waar er 5 kunnen eten, kunnen er ook 6 eten." deel ik niet. Tuurlijk een bord eten is geen probleem. Maar kijk eens verder: Wat denk je van dure hobby's/sporten? Een opleiding? Ik zou het zelf als ouder zijnde niet goed kunnen handelen dat de toekomst van mijn kinderen, vanwege het grote aantal, minder goed zou zijn dan wanneer nummer 3 (4, 5 of 6) er niet zou zijn geweest.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:59

Als het goed is "Fokken "twee mensen niet om kinderen te krijgen.
De mens is het enige "diersoort "dat bewust kiest voor een kind.
Als het de mens puur om het hebben van sex gaat kunnen ze met een hele hoop middelen frank en vrij van god los gaan zonder dat dat gevolgen heeft........bij de konijnen af zelfs.
Dat wat met dieren in de natuur gebeurt is.......de natuur............
Heb nog nooit een poes gehoord die zich af vroeg of ze nog wel of niet aan kittens zou beginnen........

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:05

Daarnaast krijgen mensen kinderen omdat ze dat willen, niet om een beter/mooier type mens te krijgen.

Van iedereen die het hier zo stoer over fokken heeft durf ik te wedden dat ze dat face to face met een moeder anders benoemen. Doe dat dan hier alsjeblieft ook.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:26

Nu even op de vraag zelf reageren. Ik vind dat een kind een volmondig ja verdiend. Een bewuste keus zonder twijfel.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 00:27

Ik heb respect voor al die mama’s met meerdere kindjes _/-\o_ :o
Wijzelf hebben 1 dochter en ik vind het mooi zo. Ik schaam me er soms voor, en vind het ook jammer dat ik haar geen broertje of zusje kan geven maar mijn gevoel zegt dat ik het niet aan zou kunnen. In het verleden veel psychische angstproblemen gehad, ook wonen wij in het buitenland zonder familie en manlief is soms wekenlang op zakenreis. Ik houd het daarom veilig bij ons simpele leventje. Mijn man is het er mee eens alhoewel hij een tweede niet erg vind maar 1 kindje is ook goed. Had ik stabieler geweest en in NL gewoond, dan had een tweede kindje waarschijnlijk wel gekomen :) daarnaast ben ik geen baby persoon, ik vind 3 jaar en ouder vele malen leuker :o dus nog een keer zwanger zijn en de baby magie, dat trekt me totaal niet haha.

Manlief en ik hebben beide 2 broers/zussen. Ik ben de oudste, hij is de jongste. Hij is dol op drukte en aandacht. Ik niet. Het zegt ook allemaal niet zo veel denk ik :o

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 01:32

Bedankt weer voor jullie reacties.

Ik had niet verwacht dat er zoveel meningen waren over overbevolking.
Best een lastige discussie ook wel, want de grens ligt voor iedereen anders.
Niemand mag meer kinderen krijgen, je mag maar 1 kind krijgen, 2 is de max?
Waar baseer je zoiets dan op he..

De volgende discussie wordt dan WIE mag er nog kinderen krijgen?
Ik zie toch ook een behoorlijk aantal ouders om me heen welke ik verre van bekwaam vind.

Haha we maken het steeds interessanter!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 06:07

Ik vind het wel een goede discussie hier en het taalgebruik daar moet je maar een beetje doorheen kijken vind ik.
Ik ben bewust kinderloos. Niet uit milieuoverwegingen, maar gewoon omdat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik moeder wil worden. Ik ben ook nog eens erg gesteld op mijn vrijheid en heb respect voor mensen die (veel) kinderen hebben en daarmee, voor mijn gevoel, hun eigen leven een aantal jaar opgeven.

Wie ben ik om te zeggen dat je geen vier kinderen mag hebben? Als jij genoeg liefde, geld en een goede plek hebt voor nog een kind, go for it!

Misschien vindt jouw vierde kind later wel iets uit waardoor het milieu enorm gespaard wordt. Zo kun je het ook bekijken :)* ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 06:40

Mavelle schreef:
Daarnaast krijgen mensen kinderen omdat ze dat willen, niet om een beter/mooier type mens te krijgen.

Van iedereen die het hier zo stoer over fokken heeft durf ik te wedden dat ze dat face to face met een moeder anders benoemen. Doe dat dan hier alsjeblieft ook.

Ik ben het absoluut met je eens Mavelle.
Ik ben niet preuts, en zoals gezegd bewust kinderloos, maar om zo over het mógen krijgen van kinderen te spreken vind ik behoorlijk respectloos.
Was écht even pissig.

En om even op TS zelf terug te komen;
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Voor sommige mensen geld al een verbod op het houden van huisdieren, er zijn er serieus bij waar een kinder verbod óók voor zou moeten gelden.
Als dát er zou komen zou er van de hele "overbevolking problematiek "waarschijnlijk al geen spraken meer zijn.
Maar ik vind dat toch ook wel erg "eng "klinken hoor!! :o

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:59

Jeetje heftig topic geworden zo.
Ben van mening dat ze het spuitje eens door moeten gaan voeren voor mensen.
En niet omdat ik dat nodig vind maar er zijn zoveel ouderen/zieken die gewoon weg niet meer willen en die mogen niet,hoe krom is dat.
Er wordt geklaagd over de wereld en zn overbevolking maar die mensen helpen die willen mag dan weer niet.
Dat vind ik persoonlijk erger als veel kinderen willen hebben.
Maar dat zal wel weer een andere discussie doen opwaaien.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:59

Ik snap niet dat mensen zich druk maken over termen als fokken terwijl dit topic op een paardenforum geplaatst word. Dit is geen roze moeder wolk forum waar iedereen de beslissing voor nog meer kinderen toejuicht.

En terecht naar mijn mening want er zijn al zoveel mensen in deze wereld .Mocht je gaan adopteren dan help je echt iemand in plaats heel egoïstisch echt alleen voor jezelf te kiezen.

Maargoed heb je daar het geld en de tijd voor over? Want dat is een behoorlijk langslepend project plus dat ik eerlijk gezegd niet weet of ze adoptiekinderen in een groter gezin plaatsen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:06

Nabster schreef:
Mavelle schreef:

Is een beetje de sfeer van het bewust kinderloos topic. Daar hebben velen blijkbaar ook een vrijbrief om zo grof mogelijk over kinderen en voortplanting te praten. Ik heb geen kinderen en hoef ze ook niet, maar voel niet de behoefte hier de keyboardhero uit te hangen en denigrerend, belerend of veroordelend te doen t.o. mensen die wel voor kinderen te kiezen, hoeveel dan ook.

Het woord fokken werd maar 4 keer gebruikt totdat er een opmerking over kwam. Toen pas werd het meer gebruikt :)

En ja meer dan een paar kinderen begint wel vormen van fokken aan te nemen met al onze mogelijkheden van voorbehoedsmiddelen. Kinderen krijgen is niet meer het gevolg van plezier hebben.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:09

Als het nodig is om een topic op een openbaar forum aan te maken omdat je twijfelt over het krijgen van een vierde kind, denk ik dat de twijfel te groot is om eraan te beginnen. ;) Indien je er namelijk voor de volle 100% achter zou staan, zou de mening van onbekenden er absoluut niet toe doen. Het lijkt nu haast of wij, Bokkers, de voor- en tegenargumenten mogen aanleveren voor de discussie die jij thuis met je man gaat voeren.

Het krijgen/nemen van een kind doe je, als je het mij vraagt, enkel vanuit de volledige overtuiging dat je dit kind alles kunt en wil bieden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:20

beatje schreef:
Ik denk dat niemand anders op je vraag kan antwoorden als jij zelf.Kinderen neem je voor je zelf.

Ik haal deze er eventjes uit, want een kind neem/krijg je toch voor het kind?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:24

Wat mij heel vaak op valt aan mensen die geen kinderen willen, vaak wel de nodige huisdieren hebben.

Ik ben benieuwd of deze mensen ook zo bewust kiezen voor dan maar geen hond en geen paard, paarden genoeg op de manege.
Of die mensen alleen asielhonden nemen, want er zijn immers al honden genoeg op de wereld.
Geen veulens, pups of kittens fokken , is immers ook een belasting van het milieu en alleen vlees eten van eigen gefokte dieren.
Geen of weinig plastic gebruiken want juist die industrie is de grootste vervuiler!

En of ze serieus bedenken wat de vervuiling is van hun huisdieren?
Wat er in de derde wereldlanden aan voer verbouwd wordt voor jou huisdier?

Ik ben blij dat mensen die praten over het fokken van kinderen en mensen vergelijken met dieren zelf geen kinderen nemen.
Dat lijkt me heel verstandig.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:25

Kelly_ann schreef:
beatje schreef:
Ik denk dat niemand anders op je vraag kan antwoorden als jij zelf.Kinderen neem je voor je zelf.

Heeft het kind er dan om gevraagd??

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:28

Sorro schreef:
Kelly_ann schreef:

Hoe zou dat kind dat in 's hemelsnaam moeten doen?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:30

Sclimpre schreef:
Sorro schreef:

Niet, dus is het altijd een keuze van de ouders en niet het kind.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:40

Net daarom is je opmerking totaal naast de kwestie. Geen enkel levend wezen heeft 'gevraagd' om op de wereld te komen. Maar de meerderheid schijnt er, ondanks veel geklaag, toch nogal van te genieten.
En het is idd de keuze van de ouders, en niet van een buitenstaander, of er nog een kind bijkomt of niet.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:41

Sclimpre schreef:
Net daarom is je opmerking totaal naast de kwestie. Geen enkel levend wezen heeft 'gevraagd' om op de wereld te komen. Maar de meerderheid schijnt er, ondanks veel geklaag, toch nogal van te genieten.
En het is idd de keuze van de ouders, en niet van een buitenstaander, of er nog een kind bijkomt of niet.

Maar hoe neem je dan een kind voor het kind, want dat is waar Sorro op reageerde..

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:49

Oh een kind voor een kind kan wel, maar dan is het nog steeds een beslissing van de ouders. Denk hierbij aan "anders is hij zo zielig alleen" of extremer vanwege medische noodzaak, mooi uitgebeeld in de film my sister's keeper.

Desalniettemin heeft geen enkel leven ooit gevraagd om op de wereld gezet te worden en was mijn reactie inderdaad op de tekst van Kelly-ann

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:04

Niobe schreef:
Sclimpre schreef:

Maar hoe neem je dan een kind voor het kind, want dat is waar Sorro op reageerde..

Omdat dat kind een volwassene gaat worden. Het kind ga je stilaan moeten loslaten. Je gaat beslissingen moeten nemen die tegen je eigen belang ingaan maar voor het belang van het kind zijn.
Voor mij gaat het hele vraagstuk van 'kinderen' niet over pampers vervangen en sinterklaaskadootjes kopen, maar over het zien opgroeien van kind tot volwassene en daarbij de hulp bieden die nodig is, maar ook de vrijheid geven om eigen beslissingen te nemen.
Soms moeilijk, maar je krijgt er zoveel voor terug dat alles wat je ervoor gelaten hebt dubbel en dwars de moeite is.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:47

Nabster schreef:
Nu even op de vraag zelf reageren. Ik vind dat een kind een volmondig ja verdiend. Een bewuste keus zonder twijfel.

Mee eens!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:59

Er zijn hier veel diverse meningen, bijzonder om te lezen.

Mensen die er echt zeer van overtuigd zijn dat meer kinderen echt niet nodig is, mensen die vinden dat als jij en je partner het kunnen een goed leven kunnen bieden het gewoon moeten doen en alles wat daar tussenzit.

Ik ben iemand die vind dat als jij en je partner het kindje een goed leven kunnen bieden en er allebei volledig achterstaan en geen twijfel hebben of jullie dan nog wel genoeg aandacht hebben voor de andere 3, er lekker voor moeten gaan hoor.

Ik snap ergens de overbevolking wel, maar sommige reageren zo heftig, dat ik dan twijfel of ze niet beter naar China kunnen verhuizen, met hun 1-kind-politiek (alleen geldt dit natuurlijk niet meer, dus dat is een grapje ;))

Ik ben nu in verwachting van mijn eerste kindje, dit is voor mijn vriend zijn derde kind. We hebben er goed over gepraat, kunnen wij het bieden wat het kindje nodig heeft en dat soort zaken. Daarnaast heb ik een enorme kinderwens en wil ik niets liever dan (een) eigen kindje(s).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:15

Kelly_ann schreef:

Sclimpre schreef:
Sorro schreef:

Wellicht is mijn bijdrage wat te filosofisch :')

Natuurlijk kan alleen de ouder beslissen of er een kindje gaat komen, tegenwoordig meer dan ooit met dank aan anticonceptie etc.
Maar vóór wie beslis je dan? Als dat voor jezelf is als ouder dan kan je dat zien als eigenbelang, dus daarom de stelling dat je uiteindelijk beslist voor je kind. En daarna maak je nog veel meer beslissingen in het belang van dit nieuwe mensje op aarde, totdat hij/zij steeds meer volwassen wordt. Het kind zelf heeft daarin weinig keuzes, zeker niet die om geboren te worden.
Daarom lijkt me dat zo ontzettend relevant.......